חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות האשכנזים

שלום, האם יש דרך להצדיק אכילת קטניות בפסח על ידי אשכנזים? – אשתי ספרדית והיא ממש רוצה לאכול קטניות בפסח. נוסף על כך, כל כך הרבה מאכלים כוללים קטניות במיוחד בארץ. אחרון אחרון חביב, יש הרבה אשכנזים הן בארץ והן בחו"ל שכבר אוכלים קטניות בפסח. למה הרבנים מסרבים להתיר אכילת קטניות על ידי אשכנזים לאור המצב הזה? תודה על העזרה. מועדים לשחמה ברנדון

עוד לא זכינו שיבטלו את מנהג הקטניות, ואשכנזים שאוכלים קטניות הם לא בסדר, ולא קובעים הלכה לפי אנשים שלא מקיימים אותה כראוי. לכן גם אישה של אשכנזי צריכה לשמור על מנהג זה, אמנם כל זה לגבי קטניות ממש. אבל יש כמה וכמה קולות שנאמרו בקטניות. אביא לך את סיכום הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

ט – מנהג איסור קטניות

מנהג אשכנז

א. אף שרק מאכל שנוצר מחמשת מיני דגן בכלל חמץ שאסרה התורה, נוהגים כל יוצאי אשכנז להחמיר שלא לאכול קטניות בפסח, שמא מעורב בהם מיני דגן, וגם מחשש שיהיו אנשים שיטעו בינם לבין מיני דגן.

מנהג ספרד

ב. רוב יוצאי ספרד אוכלים קטניות בפסח לאחר בדיקה מדוקדקת ממיני דגן, או שקונים אותם באריזה שיש עליה השגחה מיוחדת לפסח. ויש נוהגים להחמיר באורז ובחלק ממיני הקטניות, מפני שלפעמים מוצאים בהם מיני דגן גם לאחר ברירתם (איזמיר, מרוקו, בגדאד), וכל אדם ימשיך במנהג אבותיו.

בני זוג מעדות שונות

ג. בני זוג שאחד מהם ממשפחה שנוהגת איסור קטניות, והשני ממשפחה שאוכלת קטניות, האישה צריכה לילך אחר מנהג בעלה, ואינה צריכה לעשות התרת נדרים. נפטר הבעל ויש לה ממנו בן או בת, תמשיך במנהגיו עד שתתחתן שוב. ואם אין לה ממנו ילד, תחזור למנהג בית אביה.

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 22:19:57

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

יש לך שאלה?

פרשת ויצא – לראות את הזולת

אחד הצרכים האנושים הכי בסיסיים, הוא הצורך להראות, הרצון שיראו אותי, שישימו לב לקיומי, להחשב למישהו.

שמעתי מהרב זאב סולטונוביץ, שזוהי הכוונה במילה מאושר, הרצון הגדול של האדם להיות מאושר, כוונתו, שיש לי אישור, שהעולם מאשר את קיומי.

נראה שמקור לדבריו של הרב זאב מפרשתנו, כאשר נולד אשר, אומרת לאה: "ותאמר לאה: באושרי, כי אישרוני בנות, ותקרא את שמו אשר", מפרש הרשב"ם: "באושרי – אני עומדת באישור ובשבח, שמאשרות אותי בנות", העובדה שמכירים בי, שנותנים לי אישור היא הגורמת אושר.

אם נתבונן בפרשתנו נראה איך הראיה האלוקית מנחמת, איך התחושה והידיעה שיש מי שרואה ויש מי ששומע, מתוך הבנה ואמפטיה, מתוך אהבה ואיכתפתיות, הידיעה הזאת כבר עוזרת להתגבר ומקילה מאד מאד על הקושי, על הכאב, האדם כבר איננו לבד!

מי שמתנחמת בראיה והשמיעה האלוקית זו לאה, לאה ששנואה על בעלה, כפי שמתאר הכתוב, לאה שיעקב לקחה בעל כורחו ולא מרצונו, והוא אוהב את אחותה הקטנה רחל, לאה מסוגלת להתמודד במציאות הכואבת הזאת, רק בגלל שהיא חשה שה' רואה אותה, כפי שמעיד הכתוב:

"וירא ה' כי שנואה לאה ויפתח את רחמה ורחל עקרה, ותהר לאה ותלד בן ותקרא שמו ראובן כי אמרה כי ראה ה' בעניי כי עתה יאהבני אישי".

לאה חשה באמת, שה' רואה אותה וזה מה שמשמח אותה, זה מה שנותן לה כוח, גם בבנה השני, היא מרגישה שה' מקשיב לה, וזה מה שמעודד אותה:

"ותהר עוד ותלד בן ותאמר כי שמע ה' כי שנואה אנכי וייתן לי גם את זה ותקרא שמו שמעון".

הצורך האנושי להראות יכול להענות על ידי הידיעה שהקב"ה רואה ושומע את הקשיים והתמודדויות של האדם,   כפי שאנו אומרים: 'כי אל שומע תפילות ותחנונים אתה', עצם הידיעה שעינו ואוזנו של הקב"ה כרויות לסבל ולקושי של האדם, יש בה בכדי לשחרר את האדם מהצימאון הבלתי פוסק לראייה ואישור מסביבתו.

עלינו ללכת בדרכי ה' לראות את הזולת, לראות גם את מי שאינו נראה, לראות את השקופים, לשמוע גם את מי שאינו נשמע, לשמוע לזעקת האילמים, לא לכולם בכוחנו לסייע, לא כל צרה ובעיה ניתן לפתור, אך עצם הראיה והשמיעה הן חבל ההצלה למי שפעמים רבות לא נראה ולא נשמע.

כותב רוני ויינברגר:

"בקרב שבטים מסוימים בדרום אפריקה, המונח המקובל לאמירת שלום כשפוגשים אדם הוא "סאוובונה" (Sawu Bona) – "אני רואה אותך", והתגובה השגורה היא "סיקהונה" (Sikhona) – "אני כאן".

הסדר הוא חשוב – לפני שאני מבחין בך אינך קיים. ברמה מסוימת, כשאני מבחין בך, אני יוצר אותך ומביא אותך לחיים.

אימרה נוספת השגורה בפי אנשי שבט הזולו היא "Umuntu Ngumuntu Nagabantu" – ובתרגום חופשי: "אדם הוא אדם בגלל אנשים אחרים".

ידוע שהשפה משקפת במידה רבה את התרבות. בבסיס שתי האמירות הללו קיימים הצרכים הכל כך חשובים של להיראות, להישמע ולהיות מובן. של לקבל כבוד והכרה כאדם. צרכים אלו הם החמצן הרגשי והפסיכולוגי ההכרחיים לקיום שלנו, בדומה לתפקיד שחמצן, מזון ומים ממלאים במישור הפיסי.

"כמה פעמים אנו עוברים ליד אנשים "שקופים" ולא רואים אותם? כמה אנשים ראיתם הבוקר (אבל ראיתם באמת !!!), מרגע שהתעוררתם ועד שהגעתם למקום העבודה, לביה"ס או לגן הילדים? כל כך קל לא לראות, לפספס או לקחת כמובן מאליו…"

כותב ד"ר טל בן שחר:

"במהלך חיינו אנחנו נתקלים מדי יום ביומו בעשרות בני אדם . כל אדם שאנחנו פוגשים הוא עולם ומלואו. אבל אנחנו חולפים על פני כל האנשים האלה, והגישה שלנו כלפיהם היא בעיקרה אינסטרומנטלית: אנחנו שמים לב רק להיבטים העשויים להועיל לנו. מה יקרה אם ננסה לראות בכל אחד ואחד מהם אדם בפני עצמו ולא אמצעי להשגת מטרה? מה יקרה אם ננסה להכיר אנשים, לעבור מבעד לכל המסכות, התארים והתוויות ולראות אותם כמות שהם? נבחין ביופי הפנימי שלהם, נעריך אותם כערכם — וכתוצאה מכך העולם ייראה לנו (ואף יהיה הלכה למעשה) טוב יותר. עם הזמן — ומבלי שנתכוון לכך — התוצאה של תהליך זה, שבו למדנו לראות את הזולת באמת, תהיה שנתחיל לראות גם את עצמנו באור שונה, כבני אדם בעלי ערך עצמי, בלי קשר לתועלת שאנחנו מסוגלים להביא לאנשים אחרים.

כבר שנים רבות אני מרצה על מרווה קולינס, המורה האגדית משיקגו. אני מתאר את הנסים שחוללה עם ילדים בסיכון וכיצד עזרה להם להגשים את הפוטנציאל העצום שטמון בהם, פוטנציאל שלעתים קרובות מאוד נותר ללא הכרה, ללא הערכה, ולמרבה הצער, בסופו של דבר גם לא ממומש. אף כי אני מעריץ אותה מרחוק כבר שנים רבות, אף פעם לא יזמתי פגישה איתה, ככל הנראה מתוך ביישנות. אבל כשהגעתי לגיל ארבעים חשבה ידידתי סי ג'יי לונוף שהגיע הזמן שאפגוש את הגיבורה שלי, שמשמשת לי דוגמה ומופת כבר שנים רבות, גם אם פירוש הדבר להוציא אותי מאזור הנוחות שלי. כמתנת הפתעה ליום ההולדת ארגנה סי ג'יי פגישה. הייתי ברקיע השביעי! סי ג'יי ואני ישבנו במסעדה עם מרווה קולינס ובעלה ג'ורג' שלוש שעות, וכל הזמן הזה הרגשתי שהתגלגלה לידי זכות עצומה להסתופף בצלה של גדולה. מרווה קולינס ניחנה בכישרון להפיח חיים ואנרגיות בכל אדם שאיתו היא באה במגע. כשהתיישבנו ליד השולחן, נראה המלצר שלנו מנומנם ולא נוכח מבחינה רגשית. די היה בכמה מילים מגברת קולינס — כמה חיוכים, שאלה או שתיים על הרקע שלו ועל מטרותיו בחיים — ומיד ראינו שהאנרגיות והביטחון העצמי שלו התחזקו. וכשהמשמרת שלו הסתיימה ומלצרית החליפה אותו, גם היא זכתה ליחס דומה. העניין שיש לגברת קולינס בבני אדם הוא אמיתי, וכשהיא יוצרת קשר עם זולתה, היא רוצה להכיר כל אדם וליהנות מחברתו. כך היא מתנהגת עם כל אדם שהיא פוגשת בפעם הראשונה וגם עם בעלה זה שנים רבות, ידידיה, מכריה וכמובן תלמידיה. היא רואה אותם, מקבלת אותם בלי דעות קדומות ומפיקה מהם את המיטב. אם אחד הילדים שהיא מלמדת כועס עליה מפני שהיא תובענית מדי או לא מאפשרת לו להתרשל , ומבטא את תסכולו במילים כמו, "אני שונא אותך, גברת קולינס", תגובתה היא, "מותר לך, חמודי , אני אוהבת אותך מספיק בשביל שנינו" .

התבוננו, התבוננו באמת באנשים הסובבים אתכם. האם אתם רואים את חבריכם כמות שהם? האם אתם מסוגלים לראות באמת ובתמים את ערכם של האנשים שאתם פוגשים בכל יום ?

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן