שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת תרומה – חודש העיבור

אנו זכינו להיכנס השבוע לחודש אדר א', חודש העיבור, והיום נתבונן בעניינו של חודש זה. חודש העיבור הוא לא באמת אדר. זהו חודש ללא שם מיוחד, ואין לו איפיון מיוחד. אז מה עניינו של החודש הזה? בנוסף יש לשאול מדוע מוסיפים בתפילת מוסף של ראש חודש בשנה מעוברת את המילים "ולכפרת פשע" (ויש בזה מנהגים שונים), ומדוע מוסיפים תוספת זו רק עד אחרי חודש העיבור?

עניינו של חודש העיבור הוא להתאים בין שנת החמה, שמונה 365 ימים, לשנת הלבנה שמונה כ-354 ימים, והפער הזה בין שנה החמה לשנת הלבנה, מושלם על ידי חודש העיבור. על פי חז"ל הפער נובע מכך שהקב"ה מיעט את הלבנה, כלשון המדרש:

"רבי שמעון בן עזאי רמי כתיב 'ויעש אלוקים את שני המאורות הגדולים', וכתיב 'ואת המאור הקטן', אמרה ירח לפני הקב"ה רבש"ע אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד? א"ל הקב"ה לכי מעטי את עצמך, אמרה לפניו רבש"ע הואיל ואמרתי לפניך דבר הגון אלך ואמעיט את עצמי?… א"ל לכי וימנו בך ישראל ימים ושנים…א"ל לכי ויקראו צדיקים על שמך יעקב הקטן שמואל הקטן דוד הקטן. לא הות מיתבא דעתה אמר הקב"ה הביאו כפרה עלי על שמעטתי את הירח…".

החמה מייצגת את האור האלוקי השלם והעליון, היא קבועה, יציבה ובלתי משתנה, הכול מסתובב סביבה והיא מחייה את הכול. לעומתה ללבנה אין אור מעצמה אלא היא קולטת את האור מהחמה, ומכוח זה היא מאירה. הלבנה מייצגת את האנושות, ובראשם ישראל הקולטים את האור האלוקי ומכוחו מופיעים בעולם. אלא שיש פער בין האור האלוקי ליכולת הקליטה שלנו, ופער זה הוא שורש החטאים והנפילות בעולם. וחודש העיבור הוא המאמץ שלנו להתאים את הכלים המוגבלים שלנו לרצון האלוקי.

חודש העיבור הוא חודש נפלא של התעלות לרצון העליון, להפוך את רצוננו לרצונו, וזה גם מתאים לפרשויות המשכן, שאנו נמצאים בתחילתן, שכן מטרת המשכן היא להופיע את הרצון האלוקי בעולם. זוהי ההזדמנות שלנו – לכפרת הפשע.

לכן באדר הראשון גם יש שמחה גדולה – שמחת עבודת התאמת הרצון, שמחת ההתקרבות – ואין שמחה גדולה מזו. הרבי מלובביץ זצ"ל היה אומר שבשנה מעוברת יש 60 ימי שמחה, ומי שזוכה לשמוח בהם כל העצבות, הקשיים והבעיות יתבטלו בשישים.

יהי רצון שנזכה לרומם את הרצון ואת המעשים שלנו ולהתאימם לרצון העליון.

 

נ.ב

בשולי הדברים אני רוצה להביא דברים מתוקים של הרב אייל ורד על חודש אדר א'. אין זה מכוון לפשט, אבל אלו דברים מתוקים וחשובים:

"הרבה אני חושב על חודש אדר הראשון. איך זה להיות תחת הכותרת '[כמעט]'. כמעט פורים, וכמעט שושן פורים, ואילו לא הייתה שנה מעוברת כבר היינו לקראת פסח.

חודש שלם עובר, ומה שחושבים עליו זה שאם הוא לא היה כבר היינו כבר במקום אחר.

משהו כמו "יש לך פוטנציאל רק חבל שאתה לא מממש אותו".

חודש שלם החוסה בצילו של אחיו השני, קצת כמו תאומים זהים, שהאח האחד הוא גם המוצלח, והאח השני קצת פחות, וכל הזמן מתבלבלים בינו לבין אחיו – אה, [אתה לא הוא… סליחה, טעות, תמסור לו ד"ש].

איך זה להיות כמעט, איך זה להיות אדר ראשון?

אולי, אולי על היחס הזה שלנו לחודש הזה אנו צריכים לבקש מהקדוש ברוך הוא את הבקשה לכפרת פשע.

אנו זקוקים לכפרה על הכיסוי שכיסינו בו את השפע הקיים ועומד בחודש אדר הראשון כשלעצמו, על כך שלקחנו שפע והפכנו אותו לפשע כי כפרנו מבית ומחוץ בכפור של השוואה לאחיו השמח והמבדח – אדר השני.

קשה להיות בצל. בצל של חודש כל כך שמח כמו אדר השני. נדמה שכל השפע והכשרונות נמצאים רק שם.

אך כשאנו מברכים את החודש, מתחילת שנה מתחילים להתאמן, הנה מגיע חודש אדר הראשון ויש בו שפע מיוחד שאסור שנפספס, הכנה יותר מעמיקה לפורים, זמן משמעותי של התכנסות והמתנה, יכולת להריח את ימי הפורים מבלי להיות בהם עדיין, יכולת להודות על חודש נוסף שפתאום נולד לנו…

ברוך הבא אדר הראשון!

ברוכים הבאים כל אלו החוסים בצילם של אחים, הורים, בוסים, טובים ומוכשרים מהם.

זה הזמן שלכם, לבדוק פנימה מה מופיע בכם, מה שלכם, מה השפע המיוחד הזורם דרככם!

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן