חיפוש
לוגו ישיבת הר ברכה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הלכות שבת

שלום הרב האם מותר לתכנן איי רובוט ששואב ושוטף את הריצפה לפני שבת כדי שיפעל בשבת? תודה

לכתחילה אין זה מכבוד השבת שיפעל כשיש אנשים בסביבה. לכן אם מפעילים אותו בזמן שאין אנשים בבית, או באמצע הלילה כשכולם ישנים, או במקום צורך גדול – אפשר להקל בזה לכתחילה. והרוצה לסמוך ולהקל גם שלא במקום צורך גדול וכשיש אנשים בסביבה, רשאי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-06 12:51:20

שבת

שלום וברכה פנה"ל שבת ב,ד: "היינו שהבגדים העליונים יהיו מיוחדים לשבת וחגים, ואת הלבנים יחליף לקראת השבת בלבנים נקיים ומכובסים" 1.לבנים הכוונה לתחתונים? 2.ובפשטות הוא הדין לגופיה שמתחת לחולצה ולגרביים?

  1. כן. הם קרויים לבנים משום שבעבר לא היה עניין להשקיע בצבע שלהם, ולכן תמיד עשו אותם מצבע הבד הפשוט יותר שהוא לבן.
  2. אכן

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-05 06:28:11

שבע ברכות כשחתן וכלה מתארחים בסעודת בת מצווה

אנו עורכים מסיבת בת מצווה לבתנו, ואחד מזוגות המוזמנים הם חתן וכלה בשבעת ימי המשתה. האם אסור / רשות / חובה לברך שבע ברכות? תודה

עורכים שבע ברכות בסעודת בר מצוה, ויש להקפיד ששמחת החתן והכלה תהיה ניכרת, או בהוספת אורחים לכבודם (כגון ההורים או האחים של החתן/הכלה מהצד שאינו קשור לבר המצווה), או בהוספת שמחה לכבודם (כגון ריקודים עם שיר חתונה), או בהוספת דבר מאכל באופן שניכר שהוא לכבודם (שו”ת בצל החכמה ה, י).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-04 08:04:25

לפרך בפני אישה שלא מכנה את הזרוע או השוק

שלום קראתי בלימוד פניני הלכה של היום שאין לברך בפני אישה שהשוק או הזרוע שלה אינם מכוסים האם הכוונה שאסור לברך מעצם זה שהאישה בטווח ראייה שלי, אפילו במצב בו אני לא רואה את החלק החשוף בגופה?

נכון, כל עוד אתה מולה אסור לברך, אלא יש להפנות עצמך לכיוון אחר. ואם לא ניתן להסתובב, כגון אורחת שיושבת בשולחן השבת, אפשר להסתפק בהבטה בסידור או עצימת העיניים בעת ברכת המזון.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-03 20:09:58

קדושה עם הצבור

שלום רב. למדתי את פנני הלכה הלכות תפילה, ולא ראיתי שהרב מתייחס להלכה המובאת בשו"ע, שאם אדם לא התחיל את שמונה עשרה עם הש"ץ, מותר לו להתחיל להתפלל רק אם הוא יספיק לסיים את תפילתו עד שהחזן יגיע לקדושה. האם מורינו הרב אליעזר סובר כך גם או שיש טעם להקל בדין זה, כי באמת לכאורה מנהג העולם להקל בזה… (אגב, חבר הראה לי שהפסקי תשובות גם התייחס למנהג העולם וכתב שאולי סומכים על דעות שאומרות שאם התחיל עם החזן הודו זה מספיק, ואינו חייב לשים שמונה עשרה עד קדושה. האם אולי הרב מסכים לחידושו ?) ואם הרב מסכים לדין זה. האם אדם שבכל זאת התחיל ולא הספיק לסיים את שמונה עשרה עד שהש"ץ הגיע לקדושה, האם יש עליו חובה להפסיק ולכוון?(כי על אדם שהתחיל עם הש"ץ ראיתי שהרב כתב שאינו חייב להפסיק, אלא שלהלכה יוכל להפסיק ואין זה הפסק) תודה רבה רבה מראש!!!

כל עוד הציבור נמצא בשלושת הברכות הראשונות, יתחיל עמהם. ואם מתאחר יותר, אז רק אם יודע שיסיים עד 'יהיו לרצון' הראשון שלפני 'אלוקי נצור' כדי לענות לקדושה, רשאי להתחיל תפילתו, אלא שבמקרה זה לדעת רבים כבר לא נחשב כמתפלל במניין, ולכן עדיף שיתפלל עם חזרת הש"ץ. לכן הרב לא מצא לנכון לכתוב דין זה אלא רק את הדין שיקפיד להתחיל את תפילתו כל עוד הציבור בברכות הראשונות. עי' שו"ת בצל החכמה ד, ג. פסקי תשובות צ, הערה 174. אשי ישראל פרק ח הערה יז.

לכן גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת, לא הובא דין זה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOopnXHGryywHV7Qh__yChuoPFl1e9RqVpwZTIGbHKuYRWCTVdA8k)

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-03 06:02:36

יש לך שאלה?

אתגרי החופש הגדול – דבר תורה לפרשת עקב

אחד האתגרים שבחיינו מרובי האפשריות הוא בעיית התאווה. אנו בעיצומו של החופש הגדול וריבוי האפשרויות והחופש שבו מעצים את הבעיה.

התאווה יכולה להופיע בהרבה צורות ולבושים: תאווה לאכילה, תאווה לעריות, תאווה לחידושים ועניין (שתפסה מקום מאוד גדול בדורנו – תחילה בעיתונים וכעת בשיטוטים ארוכים ומיותרים ברחבי הרשת), ועוד.

חז"ל מוסרים לנו שככל שהאדם נותן יותר מקום לתאווה כך התאווה משתלטת עליו יותר ויותר וממלאת את כל רצונותיו ומחשבותיו, וכך האדם הולך ומתגשם ושוכח את הדברים המרכזיים בחייו, ובראשם את הקב"ה.

גם בפרשתנו אנו מוצאים תיאור לתהליך ההתגשמות וההסתאבות כאשר עם ישראל נתקל בשפע האדיר והמגוון בארץ ישראל: "פן תאכל ושבעת ובתים טובים תבנה וישבת, ובקרך וצאנך ירביון, וכסף וזהב ירבה לך, וכל אשר לך ירבה, ורם ללבך ושכחת את ה' אלוקיך…". וכפי שמופיע בפרשת האזינו: "וישמן ישורון ויבעט, שמנת עבית כשית, ויטוש אלוה עושהו…".

והשאלה הגדולה היא כיצד מתמודדים עם הרצונות, השאיפות והתאוות? הרי כל אחד מאיתנו חש שישנן תאוות הממלאות את ליבו ומסיטות אותו מלחשוב את המחשבות העמוקות והיסודיות: תאוות כסף ורכוש, תאוות הנאות ותענוגות, ובימי החופש גם תאוות "החיים הטובים"- החופשות והנופשים בבתי המלון והצימרים.

וננסה להביא תשובה מתוך פירושו של הרב חרל"פ לשני פסוקים בפרשה:

איך מרווים את הצימאון הלא פוסק?

"ואתה ישראל מה ה' אלוקיך שואל מעימך כי אם ליראה את ה' אלוקיך, ללכת בכל דרכיו ולאהבה אותו ולעבוד את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך".

הרב חרל"פ כותב על פסוק זה כך:

"הינה האדם עסוק בדרישות ושאלות שונות ותמיד ליבו דופק בקרבו, היום נדמה לו שאם אך ישיג את מבוקשו זה, ישביע את רצונו. ומחר ידמה לו אחרת. ועם כל השגותיו לא ישביר בשום אופן צמאונו, ולא תהיה לו שם שביעת רצון. וכל זה בא לו לאדם מפני שלא ידע מה הוא שורש הדרש ובמה משבירים את הצמאון. ובא הכתוב להודיענו כי שורש הדרישה הוא אך ורק מפני שה' אלוקיך שואל ודורש ממך איזה דבר, ואין עצה ואין תבונה כי אם רק ליראה את ה', כי היראה היא הפתרון לכל הדרישות הנוקפות בלב, ובזה מרווים את הצמאון. ינסה נא האדם להכניס בקרבו יראת ה' אמיתית ואז ירגיש בעצמו שביעת רצון ויהיה מאושר בחיים".

כלומר, השאיפה של האדם להתמלא עוד ועוד, לחוש ולהרגיש, לשמוח ולהתענג, נובעת מהרצון הפנימי שהקב"ה נתן לו כדי למצוא את האמת וכדי להידבק בו יתברך. וכיוון שהאדם לא נותן לנפשו ונשמתו את רצונם, הוא ממשיך לחוש חסר והצימאון ממשיך להציק לו, וממילא הוא נאלץ להמשיך לחפש עוד ועוד דברים, להשביע את רצונו.

אך כאשר האדם מבין שמטרת החיפוש היא לעשות את מה שה' דורש ממנו, הוא מתחיל לחוש אושר ועונג, שמחה וסיפוק. וממילא גם שמח בכוח התאווה שדוחף אותו לעשות דברים טובים ומבורכים, להתקרב לה' בלא הרף ולעשות את רצונו עוד ועוד.

דבקות באלוקים כנגד תאוות העריות

"את ה' אלוקיך תירא, אותו תעבוד ובו תדבק ובשמו תשבע".

על פסוק זה אומר הרב חרל"פ כי

"והדבקות כנגד גילוי עריות, שכן יסוד התאווה הוא מחוש המישוש והדבקות הגשמית. ומי שזוכה לדבקות רוחנית, דבקות בה' יתברך ובחושבי שמו ניצל מהתאווה. כמו שכתב הרמב"ם (איסורי ביאה כב,כא) 'גדולה מכל זאת אמרו, יפנה עצמו ומחשבתו לדברי תורה וירחיב דעתו בחוכמה, שאין מחשבות עריות מתגברות אלא בלב פנוי מן החכמה ובחכמה הוא אומר 'אילת אהבים ויעלת חן, דדיה ירווך בכל עת באהבתה תשגה תמיד".

כלומר, כדי להינצל מתאוות עריות, שהיא התאווה הקשה והמושכת ביותר, צריך האדם להתמלא בדבקות בה'. דבקות זו תמלא את כל חדרי לבבו, את כל מחשבותיו ורצונותיו, וממילא לא יגיע לתאוות אחרות.

יהי רצון שנזכה בימי החופש שלנו להתמלא בדבקות בקב"ה, להתמלא בתענוגים רוחניים, ועל ידי כך לא נרגיש צורך ורצון בתאוות גשמיות.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן