ביאורי אורות

מאת הרב זאב סולטנוביץ'
כריכת הספר אורות התחיה

צָרִיךְ לִתֵּן חֹפֶשׁ גָּמוּר לַנְּטִיָּה הָרוּחָנִית שֶׁבַּנְּשָׁמָה שֶׁתִּתְפַּשֵּׁט וְתִתְרַחֵב בְּכָל כֹּחוֹתֶיהָ. לְפִי רֹב פְּעֻלּוֹתֶיהָ הַחָפְשִׁיּוֹת יְאֻמַּץ חֵילָהּ וּתְגַלֶּה נִפְלְאוֹת הַדְרַת גְּבוּרַת קָדְשָׁהּ עַל הַחַיִּים וְעַל כָּל הַמַּעֲשִׂים וְהַמַּחֲשָׁבוֹת. בְּחֹפֶשׁ הַנְּשָׁמָה תַּעֲלֶה עִמָּהּ אֶת כָּל כֹּחוֹת הַחַיִּים, הַמְפֻזָּרִים וְהַמִּשְׁתַּלְשְׁלִים מִמֶּנָּה, וְכֻלָּם בַּאֲגֻדָּה אַחַת יִתְרוֹמְמוּ לִמְרוֹם הַקֹּדֶשׁ הָעֶלְיוֹן.

מִדָּה זוֹ הוֹלֶכֶת וּמְאִירָה כָּל מַה שֶׁאוֹר הַתּוֹרָה חוֹדֵר יוֹתֵר וּמֵאִיר. כָּל מַה שֶׁרָזֵי תּוֹרָה הַפְּנִימִיִּים, בֵּין מִצַּד הַמַּדָּע, בֵּין מִצַּד הָרֶגֶשׁ, בֵּין מִצַּד הַדִּמְיוֹן, יוֹתֵר יִתְגַּלּוּ וְיִתְפַּשְּׁטוּ, יוֹתֵר יֻכְשְׁרוּ לִהְיוֹת הָעֵסֶק בָּהֶם קָבוּעַ וְרָגִיל, כֵּן תִּתְעַלֶּה הַנְּשָׁמָה בִּכְלָל, וְנִשְׁמַת הָעוֹלָם, אוֹר הַחַיִּים שֶׁל הַשְּׁכִינָה הָאֱלוֹהִית, תַּזְהִיר יוֹתֵר, וּתְגַלֶּה אוֹרָהּ עַל כָּל הַנְּפָשׁוֹת וְעַל כָּל מַעֲשֵׂיהֶן.

וְיִשְׂרָאֵל הָאֲחוּזִים מֵעֹמֶק טֶבַע נִשְׁמָתָם בַּאֲחִיזַת הַקֹּדֶשׁ הָעֶלְיוֹן, הַמְּגַמָּה הָרוּחָנִית הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל אֲצִילוּת הַחַיִּים וְהַהֲוָיָה, יִתְרוֹמְמוּ עַל־יְדֵי הִתְגַּבְּרוּתָהּ שֶׁל הָאוֹרָה הַפְּנִימִית הַיּוֹצֵאת מֵאוֹר דַּעַת עֶלְיוֹן, יִתְעַלּוּ וְיִתְפָּאֲרוּ, וְהַגְּבוּרָה הָאֱלוֹהִית תְּעוֹדְדֵם בַּהֲדַר תִּפְאַרְתָּהּ, וְיִתְכַּשְּׁרוּ יוֹתֵר וְיוֹתֵר לְאוֹר גְּאֻלָּה, לְאוֹרוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ, וַהֲדַר הַשָּׁלוֹם הַכְּלָלִי וְחֵן הָאַהֲבָה לִכְלָלוּת הָאֻמָּה וּלְכָל פְּרָטֶיהָ, לִפְעֻלּוֹתֶיהָ וּלְהַרְחָבַת חַיֶּיהָ, יֵלֵךְ וְיִתְפַּשֵּׁט בָּעוֹלָם, עַד שֶׁמֵּהֶהָדָר הַפְּנִימִי יָפוּצוּ קַרְנַיִם גַּם כֵּן עַל הַהוֹד הַחִיצוֹנִי, וְיַתְחִיל כָּל הָעוֹלָם מִבַּחוּץ גַּם כֵּן לְהַכִּיר אֶת אוֹר תִּפְאֶרֶת עֻזֵּנוּ, וְהַכָּבוֹד הַכָּמוּס, הַמֻּנָּח בְּמַעֲמַקֵּי הַנְּשָׁמָה שֶׁל כָּל הָעַמִּים הַתַּרְבּוּתִיִּים לְאוֹרָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל שֶׁנֶּעֱצַר עַל־יְדֵי מַעֲצוֹרִים רַבִּים, יִפְרֹץ אֶת כָּל מְעַכְּבָיו וּכְנַחַל פְּרָצִים יִזְרֹם, לְעַטֵּר יִשְׂרָאֵל בְּתִפְאָרָה וּלְאַזְּרוֹ בִּגְבוּרָה.

פרק נו

צָרִיךְ לִתֵּן חֹפֶשׁ גָּמוּר לַנְּטִיָּה הָרוּחָנִית שֶׁבַּנְּשָׁמָה שֶׁתִּתְפַּשֵּׁט וְתִתְרַחֵב בְּכָל כֹּחוֹתֶיהָ. לְפִי רֹב פְּעֻלּוֹתֶיהָ הַחָפְשִׁיּוֹת יְאֻמַּץ חֵילָהּ וּתְגַלֶּה נִפְלְאוֹת הַדְרַת גְּבוּרַת קָדְשָׁהּ עַל הַחַיִּים וְעַל כָּל הַמַּעֲשִׂים וְהַמַּחֲשָׁבוֹת. בְּחֹפֶשׁ הַנְּשָׁמָה תַּעֲלֶה עִמָּהּ אֶת כָּל כֹּחוֹת הַחַיִּים, הַמְפֻזָּרִים וְהַמִּשְׁתַּלְשְׁלִים מִמֶּנָּה, וְכֻלָּם בַּאֲגֻדָּה אַחַת יִתְרוֹמְמוּ לִמְרוֹם הַקֹּדֶשׁ הָעֶלְיוֹן.

מִדָּה זוֹ הוֹלֶכֶת וּמְאִירָה כָּל מַה שֶׁאוֹר הַתּוֹרָה חוֹדֵר יוֹתֵר וּמֵאִיר. כָּל מַה שֶׁרָזֵי תּוֹרָה הַפְּנִימִיִּים, בֵּין מִצַּד הַמַּדָּע, בֵּין מִצַּד הָרֶגֶשׁ, בֵּין מִצַּד הַדִּמְיוֹן, יוֹתֵר יִתְגַּלּוּ וְיִתְפַּשְּׁטוּ, יוֹתֵר יֻכְשְׁרוּ לִהְיוֹת הָעֵסֶק בָּהֶם קָבוּעַ וְרָגִיל, כֵּן תִּתְעַלֶּה הַנְּשָׁמָה בִּכְלָל, וְנִשְׁמַת הָעוֹלָם, אוֹר הַחַיִּים שֶׁל הַשְּׁכִינָה הָאֱלוֹהִית, תַּזְהִיר יוֹתֵר, וּתְגַלֶּה אוֹרָהּ עַל כָּל הַנְּפָשׁוֹת וְעַל כָּל מַעֲשֵׂיהֶן.

וְיִשְׂרָאֵל הָאֲחוּזִים מֵעֹמֶק טֶבַע נִשְׁמָתָם בַּאֲחִיזַת הַקֹּדֶשׁ הָעֶלְיוֹן, הַמְּגַמָּה הָרוּחָנִית הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל אֲצִילוּת הַחַיִּים וְהַהֲוָיָה, יִתְרוֹמְמוּ עַל־יְדֵי הִתְגַּבְּרוּתָהּ שֶׁל הָאוֹרָה הַפְּנִימִית הַיּוֹצֵאת מֵאוֹר דַּעַת עֶלְיוֹן, יִתְעַלּוּ וְיִתְפָּאֲרוּ, וְהַגְּבוּרָה הָאֱלוֹהִית תְּעוֹדְדֵם בַּהֲדַר תִּפְאַרְתָּהּ, וְיִתְכַּשְּׁרוּ יוֹתֵר וְיוֹתֵר לְאוֹר גְּאֻלָּה, לְאוֹרוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ, וַהֲדַר הַשָּׁלוֹם הַכְּלָלִי וְחֵן הָאַהֲבָה לִכְלָלוּת הָאֻמָּה וּלְכָל פְּרָטֶיהָ, לִפְעֻלּוֹתֶיהָ וּלְהַרְחָבַת חַיֶּיהָ, יֵלֵךְ וְיִתְפַּשֵּׁט בָּעוֹלָם, עַד שֶׁמֵּהֶהָדָר הַפְּנִימִי יָפוּצוּ קַרְנַיִם גַּם כֵּן עַל הַהוֹד הַחִיצוֹנִי, וְיַתְחִיל כָּל הָעוֹלָם מִבַּחוּץ גַּם כֵּן לְהַכִּיר אֶת אוֹר תִּפְאֶרֶת עֻזֵּנוּ, וְהַכָּבוֹד הַכָּמוּס, הַמֻּנָּח בְּמַעֲמַקֵּי הַנְּשָׁמָה שֶׁל כָּל הָעַמִּים הַתַּרְבּוּתִיִּים לְאוֹרָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל שֶׁנֶּעֱצַר עַל־יְדֵי מַעֲצוֹרִים רַבִּים, יִפְרֹץ אֶת כָּל מְעַכְּבָיו וּכְנַחַל פְּרָצִים יִזְרֹם, לְעַטֵּר יִשְׂרָאֵל בְּתִפְאָרָה וּלְאַזְּרוֹ בִּגְבוּרָה.

מאז חטא אדם הראשון האנושות נמצאת בהתרוצצות, כלואה ומשועבדת לחיים שיש בהם סבל מובנה. הנשמה משפיעה כוחות חיים על הרוח, הנפש והגוף, אבל יחד עם זה שום דבר לא מספק אותה. ישנה תחושה של חוסר ערך במציאות הזמנית והחולפת, שנתפסת רק כפרוזדור לקראת עולם הנשמות. נדמה שהקיום האמתי הוא בעולם הבא, העליון והמרוחק שנמצא מעבר למחיצה שאינה ניתנת לשבירה בגלל החטא הקדמון, ורק גזירת המוות יכולה לשחרר את הנשמה מכבילות לסבל המובנה. חיי האדם נעים בהתלבטות, האם להשקיע מאמצים בחיי העולם הזה או לחכות שהעסק יעבור, ייקח כמה שייקח, העיקר למעט בחטאים כדי שלא להכביד על המעבר לעולם הבא. בקרב דתות רבות רווחת התפיסה, שנשמה וקדושה הם דברים עליונים שתפקידם הוא לדכא, להשמיד ולשרש את כל מה שאינו קדוש. שכל הנטיות הרוחניות שבאדם צריכות להיות מגויסות כדי לעמוד כנגד הנטיות החומריות ולכבוש אותן, על מנת שהאדם לא יפרוץ את גבולות המוסר. זו תפיסה נוראה שנוגדת את המגמה האלוהית בבריאת העולמות.

בפרק זה הרב מסביר שנשמת האדם איננה דבר צדדי וחיצוני המושתל בקרבו, כתוצר של תרבות שמטרתה לרסן את טבעו הפראי ולמנוע בעיות. הנשמה היא מקור הרצון החופשי, ככל שהיא מצטמצמת לחיי גוף ונפש, המציאות החומרית היא זו שיוצרת בפניה מגבלות אובייקטיביות של זמן, מקום וחוסר יכולת. על ידי הבחירה החופשית ונטייתו הרוחנית, האדם בונה את התרבות ומממש את יסודו החופשי הראשיתי, בהתאם לנסיבות. ישנם שלבים של כישלון ושפלות, גלות ועבדות שבהם ביטויי החופש מועטים, וישנם שלבים של חזרה למקוריות ולעוצמה וממילא לביטוי יותר מפואר, עד שמה שהיה נחשב כתאוות ויצרים, מתגלה ככוחות חיים שמצטרפים אל הקודש. משמעותו של תהליך הגאולה הוא הפחתה עד כדי ביטול הסבל, באמצעות ביטול מחיצת המוות, חיבור בין העולם הזה לעולם הבא – לא רק העולם שאחרי המוות, אלא גם זה שבאחרית הימים – כחלק ממהלך ההיסטורי, שהוא תוצאה של הארת החיים, על ידי הנשמה בחופשיותה.

צָרִיךְ לִתֵּן חֹפֶשׁ גָּמוּר לַנְּטִיָּה הָרוּחָנִית שֶׁבַּנְּשָׁמָה שֶׁתִּתְפַּשֵּׁט וְתִתְרַחֵב בְּכָל כֹּחוֹתֶיהָ. הנטייה הרוחנית שבנשמה באה לידי ביטוי בעניין שהאדם מגלה בהוויה – בעצמו ובמה שמעבר לו; בבקשת החכמה והדעת; בסקרנות האינטלקטואלית שמתרחבת ומתממשת עד למחקר מדעי; בחוויית הנצח ובתחושת קרבת אלוהים; בנטייה לרגש, לפלא ולשגב, שבאים לידי ביטוי גם ביצירות אומנות ובשאיפות הצדק והיושר הסוציאלי. לְפִי רֹב פְּעֻלּוֹתֶיהָ הַחָפְשִׁיּוֹת יְאֻמַּץ חֵילָהּ וּתְגַלֶּה נִפְלְאוֹת הַדְרַת גְּבוּרַת קָדְשָׁהּ עַל הַחַיִּים וְעַל כָּל הַמַּעֲשִׂים וְהַמַּחֲשָׁבוֹת. הנשמה פועלת באמצעות הרוח שבונה את התרבות, את הכלים ואת המסגרות כביטוי לחזון של הנשמה: ביטויים משפטיים, חברתיים, טכנולוגים וכלכליים, בכל דור, זמן ומקום באופן דינאמי. אמנם בכל רגע ורגע הנטיות הרוחניות של האדם ניתנות להגדרה, אך ביסודן הן אינן מוגבלות, אין גבול ליצירתיות של האדם בתוך הבריאה, ולכן העולם משתלם, מתפתח ומתעלה ללא גבול.

בְּחֹפֶשׁ הַנְּשָׁמָה תַּעֲלֶה עִמָּהּ אֶת כָּל כֹּחוֹת הַחַיִּים, הַמְפֻזָּרִים וְהַמִּשְׁתַּלְשְׁלִים מִמֶּנָּה, כאשר עורכים השוואה בין חברה אנושית שהיסוד שלה הוא חופש, לבין חברה אנושית שהיסוד שלה אינו חופשי – מאתיים השנים האחרונות מלמדות אותנו שבחברה שאינה חופשית שולטות עריצות וקנאות, שרירות לב ואכזריות, וממילא גם בורות, עוני ומחסור, מפני שבמצב של שעבוד הנשמה מנותקת מהחיים ולא מסוגלת לפעול עליהם. ככל שמידת החופש גדולה יותר, כך הנשמה מסוגלת להאיר את המעשים והמחשבות, ולגלות את הטוב האנושי. וְכֻלָּם בַּאֲגֻדָּה אַחַת יִתְרוֹמְמוּ לִמְרוֹם הַקֹּדֶשׁ הָעֶלְיוֹן. שאיפת ההתרחבות של העוצמה המדעית, הטכנולוגית והאומנותית האדירה עלולה להיות רק אופקית על פני המרחב, מבלי להתרומם ולהתחבר באופן מודע אל המקור הנשמתי, אל היסוד הראשיתי ביותר של עצמת הקודש, בגילוי הטוב העצמי הפנימי, בקדושה ובעדינות שבקרבת אלוהים. במצב מתוקן החופש והחירות בונים את עצמם גם באופן של שאיפה לגובה. כמו שהסביר ד"ר ישראל אלדד,[140] שהיסוד הראשון שבעשרת הדברות הוא ה'אנך': "אָנֹכִי ה' אֱלוֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים". (שמות כ, ב), העצמיות שהיא עמוד השדרה של הבחירה החופשית היא האפשרות להתרומם גם בציר אנכי של התעלות, למצב נעלה יותר שאליו הנשמה שואפת.

מִדָּה זוֹ הוֹלֶכֶת וּמְאִירָה כָּל מַה שֶׁאוֹר הַתּוֹרָה חוֹדֵר יוֹתֵר וּמֵאִיר. אור התורה הוא הטעם הפנימי העצמי של ההוראה הגלויה והמחייבת. דרכו אנו מבינים את המשמעות והערך של חיי האדם והמציאות. קבלת התורה מאזנת את אי הוודאות, את התהייה והתמיהה שנוצרה לאחר שהאדם חטא ומצא את עצמו מחוץ לגן העדן, מחוץ לתחושת קרבת אלוהים. במשך אלפיים שנים שחז"ל הגדירו כתקופה של תהייה[141] האדם תפס את עצמו כבעל רצון לעשות, אבל חיפש את הערך והמשמעות של חייו במסגרת של קיום סופי ומוגבל. לאחר מתן תורה תהליך התיקון נעשה יותר מכוון ומודע, האדם הכיר את הנוכחות, הרצון והמגמה האלוהית. הוא הבין שלא עזב ה' את הארץ, אלא כל עניני העולם והאדם חשובים לו. הוא הוציא עם שלם משעבוד לגאולה, וזה מלמד על כך שיש להוויה מגמה כללית ומוסרית חשובה, ושאיפה בלתי מוגבלת לקרבת אלוהים, למרחבים וגבהים שאין להם סוף ואין גבול לעוצמתם.

כָּל מַה שֶּׁרָזֵי תּוֹרָה הַפְּנִימִיִּים, בֵּין מִצַּד הַמַּדָּע, בֵּין מִצַּד הָרֶגֶשׁ, בֵּין מִצַּד הַדִּמְיוֹן, יוֹתֵר יִתְגַּלּוּ וְיִתְפַּשְּׁטוּ, יוֹתֵר יֻכְשְׁרוּ לִהְיוֹת הָעֵסֶק בָּהֶם קָבוּעַ וְרָגִיל, כֵּן תִּתְעַלֶּה הַנְּשָׁמָה בִּכְלָל. ניתן לחשוב שהרב קורא לציבור הרחב לעסוק בתורת הקבלה, אך זה לא מדויק. אמנם דעתו הייתה שצריך שלכל אדם תהיה היכרות עם כל החלקים שבתורה, והוא לא יחיה את חייו בביטול תורה – כלומר ללא חופש רוחני בגלל שעבוד לחששות – אבל כאן הוא לא מדבר על הצד הטכני החיצוני כמו היכרות עם השפה והמונחים של תורת הקבלה, אלא עיקר כוונתו היא לצד הפנימי של רזי התורה, לעיסוק בשאלות הנשגבות ובערכים. אלו שמתאים לכך צריכים להקדיש לזה זמן רב ומאמץ משמעותי, באמצעות כל אופני ההכרה: הבנת המגמה באמצעות התבונה, וגם באמצעות הדמיון והאומנות. על ידי קליטה ופיתוח של רגישות מוסרית ומידות טובות, הבנת הדימויים החושיים והתיאורים של ההשפעה האלוהית, ביחס למציאות בכללה וביחס לנפש האדם בפרט. הנשמה מתעלה בין בהבנה של משמעות וערך הקיום, בין בהרגשה שחיי האדם אינם חלולים וקלים אלא מלאים ותופסים משקל רב במציאות, וגם באמצעות הדמיון: יש ערך ותועלת בסיפורים ובמשלים, מפני שהם חלק מתפיסת המציאות, במעשי האומנות הגדולים נושבת גם רוחניות מרגשת, משמחת ומאירה שקוראת לנו לפעול. אמן גדול יודע לבטא את ערכם של המעשים ותנועות הנפש באמצעים חזותיים וווקאליים.

וְנִשְׁמַת הָעוֹלָם, אוֹר הַחַיִּים שֶׁל הַשְּׁכִינָה הָאֱלוֹהִית, תַּזְהִיר יוֹתֵר, וּתְגַלֶּה אוֹרָהּ עַל כָּל הַנְּפָשׁוֹת וְעַל כָּל מַעֲשֵׂיהֶן. במשך מאות דורות, הקיום האנושי היה במסגרת של שעבוד לכוחות הטבע, לערמומיות ולעריצות האנושית. בעלי הכישרונות שרתו ופארו את חצרות השרים ואת ארמונות המלכים. אבל בדורות האחרונים ניתן להם יותר חופש ועצמאות והם הביאו לנפלאות בחיי האדם והחברה. כל מה שהאדם חלם עליו במשך אלפי שנים החל להתגלות ולהתממש. נוצרה יכולת להתמודד עם איתני הטבע ולשלוט במקורות האנרגיה, עד שכיום רוב בני האדם זוכים לחיים שבעים, ארוכים ובריאים, והחברה בכללותה יותר טובה, צודקת ומעניקה. הישגים האלה כשלעצמם הם כבר דבר גדול, וככל שהחיים הולכים ומתארכים כך גם גדלה ההארה. תוחלת חיים ארוכה פעילה ואיכותית יותר מאפשרת לנו להבין דברים שלא הבנו בעבר, לבנות מציאות שבעבר לא תפסנו נכון כיצד היא צריכה להתקיים. וככל שכוחות החיים יהיו מכוונים כלפי הקודש כך יפחת הסבל שקיים במתח שבין חיי הגוף לחיי הנשמה, עד ביטולו הגמור בתחיית המתים באיזה אופן שיהיה.

וְיִשְׂרָאֵל הָאֲחוּזִים מֵעֹמֶק טֶבַע נִשְׁמָתָם בַּאֲחִיזַת הַקֹּדֶשׁ הָעֶלְיוֹן, הַמְּגַמָּה הָרוּחָנִית הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל אֲצִילוּת הַחַיִּים וְהַהֲוָיָה. בא-ל עצמו לא ניתן לאחוז מפני שהוא כמובן מעבר לכל השגה, אבל ישראל אחוזים בקודש העליון שהוא המגמה של אצילות החיים. מגמה והאצלה הן שתי מילים שמצביעות על תנועה, נביעה וכיוון. מכיוון שאנו מבחינים בתנועה מסודרת המלמדת על מגמה בהתהוות המציאות, אז מבחינת ההכרה שלנו, נקודת הראשית העליונה שבבריאה, ה'כתר' הוא רצון הבורא שהתגלה בעצם הבריאה.[142] רצון זה הוא עליון מצד חופשיותו, כלומר הוא לא נובע מאילוץ או מצורך כרוב הרצונות הפרטיים שלנו. נקודת הרצון האלוהי החופשי תואמת את נטיותיו הרוחניות של האדם המוטבעות בו מעצם טבעו, את צלם אלוהים שבו. הכתר שבהווייתו של האדם הוא הרצון שמניע אותו ואת העולם כולו להתפתח. זהו האופן שבו מצייר האדם לעצמו את הא-ל, מפני שרק באופן הזה יש לאלוהות משמעות בחייו. חז"ל אומרים שהתורה וגם נשמתם של ישראל קדמו לבריאת העולם,[143] כלומר הם קרובים לנקודת הרצון החופשי.[144] יִתְרוֹמְמוּ עַל־יְדֵי הִתְגַּבְּרוּתָהּ שֶׁל הָאוֹרָה הַפְּנִימִית הַיּוֹצֵאת מֵאוֹר דַּעַת עֶלְיוֹן,[145] התורה עוברת דרך משה אל תלמידי החכמים, הדיינים והנביאים שבכל דור ודור, ומכאן התפקיד המיוחד של ישראל בתוך התבנית הכוללת של תיקון המציאות. יִתְעַלּוּ וְיִתְפָּאֲרוּ, התפארת תחתונה מהדעת ואף על פי כן הרב מתאר את התהליך כהתעלות, מפני שבירידת התורה מהכללים לפרטים יש גם צד של התעלות, מצד ההופעה המפוארת והמגוונת. יחד עם התורה שבכתב ישנה תורה שבעל פה והיסודות הראשוניים של תורת הרזים הצמודים לתורה שבכתב כתרין רעין דלא מתפרשין. גם אם לכל אחד הופעה משלו, הם כאחד שהוא שנים ושנים שהם אחד. וְהַגְּבוּרָה הָאֱלוֹהִית תְּעוֹדְדֵם בַּהֲדַר תִּפְאַרְתָּהּ, עידוד זו קריאה להוספת עוד ועוד. הרצון והדעת מתפרטים לתוספת מפוארת שיש בה ניצחון על הגבולות של הפרטים, וכך בכל דור ולכל בית דין יש סמכות לדון, לשנות ולהכריע גם על פי דעות שבעבר לא התאימו.[146] הגבורה מתאימה את אופן הנתינה ליכולת המקבלים על ידי פרוט שמאפשר את החסד, את השפעת התורה שבכתב דרך תורה שבעל פה שמפרטת את הדברים כדי שיתאימו לבני האדם. אין טעם לכפות על האדם דברים שהוא לא מסוגל לעמוד בהם, נדרשים גבורה וצמצום כדי שהדברים יוכלו להתקיים. בכל סוג של אתגר שעומד לפתחינו, בכל הישג, הבנה ולימוד, יש ממד של נצח והתגברות על הגבול. העובדה שהתורה יורדת עד להגדרה מי צודק, וכמה השני חייב, היא לא דבר פשוט, כל מי שהגה בתורת המוסר התקשה במימוש העקרונות למעשה. אפשר לרצות להיות ישר וטוב אך פעמים רבות בכל צד יש מעט מן האמת, וצריך חכמה וגבורה כדי להביא את הדברים לידי ממשות.

וְיִתְכַּשְּׁרוּ יוֹתֵר וְיוֹתֵר לְאוֹר גְּאֻלָּה, לְאוֹרוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ, דרך התיקון הולכת ונבנית בהדרגה. אלפיים שנות תורה הביאו לאלפיים שנות משיח, ברובן עם ישראל היה בגלות, אבל גם בהן מלכות ישראל הולכת ונבנית באופנים שונים. שלמה המלך בשיא גדולתו מלך על ארצות רבות, ובשפלותו מלך רק על מקלו. זוהי ירידה גדולה, ומכל מקום מכאן למדנו שגם בשלב הזה מכלל מלך לא יצא, הוא שלט במקלו ולא המקל שלט בו.[147] במשך דורות רבים היהודים יכלו למלוך מקסימום על מקלם וגם זה רק בחלום, ואף על פי כן בליל הסדר ערכו את השולחן, הוציאו את הכלים הכי יפים, גם אם הם היו ממושכנים (מ"ב תעב, ו). גם כאשר התריסים היו מוגפים מאימת הפורעים, הם ישבו להסב כבבני חורין ולא איבדו את התקווה למלכות.

וַהֲדַר הַשָּׁלוֹם הַכְּלָלִי וְחֵן הָאַהֲבָה לִכְלָלוּת הָאֻמָּה וּלְכָל פְּרָטֶיהָ, לִפְעֻלּוֹתֶיהָ וּלְהַרְחָבַת חַיֶּיהָ, יֵלֵךְ וְיִתְפַּשֵּׁט בָּעוֹלָם. אמנם האהבה לכללות האומה היא לא דבר פשוט, החברה היהודית מגוונת; אנחנו קולטים עולים ממדינות שונות, מרקעים שונים של שפה ותרבות וכל אחד חושב שהוא הצודק.[148] ישנו מאבק על דמותה של המדינה, האם היא תבטא נאמנות להלכה האורתודוכסית, וגם אם כן באיזה מובן? זו יכולה להיות נאמנות טכנית שבה מקיימים את כל מה שנדרש, אבל יכולה להיות גם חלק מחזון רוחני שמנחה את החיים ומעצב ערכים. ההבדלים בין הקבוצות השונות במדינה אינם רק רעיוניים-נקודתיים אלא מבטאים סולם ערכים ותרבות רוחנית שונה. כל גלות מגיעה עם הסדרים שהתפתחו אצלה מבלי שהכירה את התרבות האחרת, וההבדלים יוצרים מציאות לא כל כך נוחה, בפרט למי שרוצה שבקיבוץ הגלויות כולם יהיו כמוהו.[149] מכל מקום הדבר החשוב הוא שאין אדישות, ישנה תסיסה רוחנית, התעניינות, רצון, ואי השלמה עם המצב הקיים מתוך שאיפה עמוקה למצב המתוקן, האידאלי, ולכן הדברים יתפתחו לכיוון הנכון, עַד שֶׁמֵּהֶהָדָר הַפְּנִימִי יָפוּצוּ קַרְנַיִם גַּם כֵּן עַל הַהוֹד הַחִיצוֹנִי, וְיַתְחִיל כָּל הָעוֹלָם מִבַּחוּץ גַּם כֵּן לְהַכִּיר אֶת אוֹר תִּפְאֶרֶת עֻזֵּנוּ, תהליך הגאולה לא נועד רק להרשים את שאר העמים ולהשאיר אותם במצבם, אלא להשיב אותם למה שמלכתחילה היה ראוי. אור ישראל שהוא אור התורה בא לפרט ולהוסיף על אור נשמת אדם הראשון אבי האנושות כולה. תהילת ה' מתפשטת ומאירה, ובתהליך ארוך מתקנת את כלל האנושות. חלק מהעמים כבר מכירים את מה שכתוב בתנ"ך, אבל מעבר לזה מאד מעניין אותם איך היהודים שקבלו את התורה, איך עם של נביאים ובעלי רוח הקודש, מפרשים את התורה בהשגחה אלוהית.[150]

וְהַכָּבוֹד הַכָּמוּס, הַמֻּנָּח בְּמַעֲמַקֵּי הַנְּשָׁמָה שֶׁל כָּל הָעַמִּים הַתַּרְבּוּתִיִּים, יודעי קרוא וכתוב, לְאוֹרָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל שֶׁנֶּעֱצַר עַל־יְדֵי מַעֲצוֹרִים רַבִּים, ישנם מחסומים של חוסר הבנה, טינה ואכזבה מעם ישראל, לאור חילול ה' שהיה בחורבן ובגלות כמו שאמר הנביא: "וַיָּבוֹא אֶל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁם וַיְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי בֶּאֱמֹר לָהֶם עַם ה' אֵלֶּה וּמֵאַרְצוֹ יָצָאוּ" (יחזקאל לו, כ). יִפְרֹץ אֶת כָּל מְעַכְּבָיו וּכְנַחַל פְּרָצִים יִזְרֹם, לְעַטֵּר יִשְׂרָאֵל בְּתִפְאָרָה וּלְאַזְּרוֹ בִּגְבוּרָה. כאשר ההדר הפנימי וההוד החיצוני של כבוד האומה יתעוררו, יתברר שההשגחה האלוהית לא רק מענישה ומפזרת את עם ישראל אלא גם מקבצת אותו חזרה לארצו. ישנם גילויי גבורה בעמידה כנגד אויבים מבית ומחוץ, והארץ הולכת ונבנית וגם נותנת את פירותיה. כאשר הרצל נפגש עם מנהיגים שונים מאומות העולם כדי לקבל את סיועם להגשמת חזון מדינת היהודים, לא עמד מאחוריו דבר, לא היה לו כסף, נכסים רבים או השפעה. בעצם הצגת עצמו באופן מלכותי, הוא התקבל אצל כל אותם שועי עולם בכבוד רב. אחרי פטירתו של הרצל רבים ראו בתופעה מפליאה זו אפיזודה חולפת, אבל ייתכן שהרב קוק דווקא ראה בה את הגשמת המהלך הגדול של גאולת ישראל והעולם.

[140] ד"ר ישראל אלדד (שייב), ה'תרע"א-ה'תשנ"ו (1910-1996) ממנהיגי הלח"י, סופר ומשורר, מורה, עיתונאי ומתרגם. בין היתר תרגם את כתבי הפילוסוף הגרמני ניטשה לעברית.

[141] עבודה זרה ט, א: "תנא דבי אליהו ששת אלפים שנה הוי העולם, שני אלפים תוהו שני אלפים תורה שני אלפים ימות המשיח, בעונותינו שרבו יצאו מהן מה שיצאו מהן". ופרש"י: "משני אלפים אחרונים מה שיצאו ומשיח לא בא".

[142] מבחינה תיאולוגית אין לייחס את מושג 'הרצון' ל'אין סוף', מפני שאין לייחס תכונה אנושית מוגדרת לעצמות שאינה מושגת, אנו משתמשים במושג זה רק ביחס לעולם. בו אנו מבחינים בתנועה מסודרת ומגמה שמבחינתנו היא נקודת הראשית ולכן אנו מייחסים למקור – לקודש העליון, רצון וכוונה. בלשון המקובלים פני החיים וההוויה, הם השתלשלות והתפתחות הרצון והתנועה עד להופעה שנקראת 'זעיר אנפין', שהיא שורש חיי הנפש, הרוח והנשמה של האדם. באופן דומה ישנה השתלשלות מצד העולמות, מהאצילות לבריאה, יצירה ועשייה, והיא עוברת דרך כל השלבים התבניתיים של ההוויה מראשיתה עד התממשותה, מהכתר העליון ועד למלכות שהיא מידתם של ישראל. בין הכתר למלכות יש קשר ואחיזה, מפני שכתר בלי מלך הוא סתם חפץ, וגם מלך בלי כתר חסר את ביטוי המלכות, אך אין בניהם זהות.

[143] מדרש תנחומא (בובר) נשא, יט: "ילמדנו רבינו כמה דברים קדמו למעשה בראשית? כך שנו רבותינו, שבעה דברים קדמו לעולם, ואלו הן, כסא הכבוד, והתורה, ובית המקדש, ואבות העולם, וישראל, ושמו של משיח, והתשובה, ויש אומרים אף גן עדן וגיהנם".

[144][הע' העורך] בסידור 'עולת ראיה' באר הרב את מעלתם של ישראל כפי שהיא באה לידי ביטוי בברכות שלא עשני גוי ושלא עשני עבד: "ישראל עלה במחשבה תחילה. וראשית המחשבה היא כל היש במציאות העליונה הכוללת את הכלל כולו, בהווייתו היותר טהורה ויותר אצילית. והמדרגה הזאת, שאין מבלעדה במציאותה התהוות במהותיותה העצמית, היא עומדת למעלה מכל ברכה ותהילה, מכל הלל והודאה, ואי אפשר לבטא את הכרתה של טובה עליונה זו בשום רעיון ומחשבה, וקל וחומר בשום בטוי ומלול. אמנם מה שיש מקום להנחה דבורית הוא בדבר הירידה של המדרגות, מרום הגובה והטוהר עד לידי ההשפלה של משפחות האדמה, שלא פגעה ירידה זו בי ולא עשני גוי. על זה מלא פי תהילתך: בא"י, אמ"ה, שלא עשני גוי". בא"י, אמ"ה, שלא עשני עבד – כשם שגדולה היא ההודאה, על אשר לא נתנני להיות יוצא מחוץ לאותו החוג הקדוש, של אור ישראל ותפארת הדרת קדשו במעמקי נשמתי, ככה גדולה היא ההודאה על אשר נתת לי נשמה עצמית, נשמה תכליתית שחפצה החפשי נתון בידה, שהיא עצמה יש לה מטרה בחיים ובמציאות, שהיא נשמת החופש והחירות המפעמת בי בקדושתה, ולא נשפלתי להיות נוצר בתכונה של עבדות, שאין לה חיים עצמיים ורצון מקורי, ולא נוצרה כי אם להיות לכלי שמוש, להכשיר על ידה את הרצון העצמי הקדוש והנשגב שבנשמת החפש הטהורה. ועל כן רבה תהלתי לאלוהי חסדי: שלא עשני עבד".

[145] [הע' העורך] הרב מתאר את השתלשלות החכמה מהכתר והדעת – למרות שעל פי סדר הספירות יש בניהם את החכמה והבינה שמהם התורה נובעת (עי' זהר ח"ב פה, א) – מפני שבחינת המעבר שבין הספירות העליונות לספירות התחתונות הדעת היא הדומיננטית, היא זו שמחברת אותם עם המידות שבונות את התרבות. ועי' תורה אור תולדות: "דעת העליון הוא הנמשך מבחי' הכתר, ומחבר ומייחד לחו"ב וחו"ג ע"י הארת הכתר. ודעת התחתון הוא הדעת המתפשט בתוך המדות להמשיך בהן הארת חו"ב".

[146][הע' העורך] משנה עדויות א, ה: "ולמה מזכירין דברי היחיד בין המרובין, הואיל ואין הלכה אלא כדברי המרובין? שאם יראה בית דין את דברי היחיד ויסמוך עליו, שאין בית דין יכול לבטל דברי בית דין חברו עד שיהיה גדול ממנו בחכמה ובמניין". והסביר בתוס' יו"ט: "שאין בית דין יכול לבטל דברי בית דין חברו – בתקנות וגזירות ומנהגות, אבל אם דרשו באחת מן המידות כפי מה שנראה בעיניהם שהדין כך ודנו דין, ועמד אחריהם בית דין אחר ונראה לו טעם אחר לסתור אותו, הרי זה סותר ודן כפי מה שנראה בעיניו. שנאמר (דברים יז) אל השופט אשר יהיה בימים ההם, אינך חייב ללכת אלא אחר בית דין שבדורך. אל יקשה בעינך היאך האחרונים גדולים מן הראשונים. דהא אשכחן רבה, דהוה גדול מרב יהודה. כדאמרינן (ברכות דף כ): רב יהודה כי הוה מטי להאשה שהיא כובשת ירק, הוה אמר הויות דרב ושמואל חזינא הכא, ואילו אנן מתנינן תליסר מתיבתא. ועי' רמב"ם ממרים ב, וכ"מ שם".

[147] סנהדרין כ, ב: "אמר ריש לקיש: בתחילה מלך שלמה על העליונים שנאמר וַיֵּשֶׁב שְׁלֹמֹה עַל כִּסֵּא ה', ולבסוף מלך על התחתונים, שנאמר כִּי הוּא רֹדֶה בְּכָל עֵבֶר הַנָּהָר מִתִּפְסַח וְעַד עַזָּה. ולבסוף לא מלך אלא על ישראל, שנאמר אֲנִי קֹהֶלֶת הָיִיתִי מֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל וגו', ולבסוף לא מלך אלא על ירושלים, שנאמר דִּבְרֵי קֹהֶלֶת בֶּן-דָּוִד, מֶלֶךְ בִּירוּשָׁלִָם, ולבסוף לא מלך אלא על מטתו, שנאמר הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה וגו', ולבסוף לא מלך אלא על מקלו, שנאמר וְזֶה הָיָה חֶלְקִי מִכָּל עֲמָלִי".

[148] [הע' העורך] שו"ת מהר"ץ חיות א עמ' עד: "…נודע כי אי אפשר שיושלם קיבוץ עם אחד, רק בהיות אישי האומה אשר הסכימו להיות לעם אחד שוים בלשונותיהם בנימוסיהם בתהלוכותיהם ובמזגיהם ובדרכי המדות כאשר נודע בנסיון. […] ועתה אם רוצים להעשות עם ואומה מאישים נפרדים אשר גרו במדינות שונות ובין לאומים רבים, הנה אין אפשרות בטבע להשלים קיבוצם להיות לעם אחד, כיון שאיברי החברה נפרדים זה מזה בתכלית הריחוק, וכמעט בלתי אפשרי לפי טבע הדבר לעשות מהם חברה ואומה אחת. והנה בהיות ישראל במצרים, היו כל ישראל הנמצאים אז כולם במקום אחד ושפה אחת להם ולא נבדלו בנימוסיהם […] היה הנקל לעשות מהם אומה אחת […] לא כן בשעת העליה מבבל […] הנה היה אז עם ישראל נפזרים בין עמים ולאומים שונים, אלה מצפון ואלה ממצרים וארץ יוון וספרד וצרפת והודו ופרס, שאר המדינות אשר גרו שמה ישראל, והיו נבדלים זה מזה בלשוניהם בנימוסיהם, ולולי ה' בעוזרם לא היה אפשר בחוק הטבע שתושלם קבוצם להיות לעם אחד".

[149] בראשית שנות השלושים הבין דוד בן גוריון שכדי להגיע לשלטון צריך להפסיק להשתמש במונחים סוציאליסטיים של מעמדות, ולעבור למונחים של עם, לכן הוא חיבר מאמר מהפכני שנקרא 'ממעמד לעם'. על המאמר הזה כמעט נידו אותו בתנועות הסוציאליסטיות. כך גם מהצד השני, סיפר הרב רמר ז"ל שבחג הפורים כטוב ליבו ביין הוא נכנס לבקר את שכנו שהשתייך לחוג החסידי. הם היו בידידות והרב רמר שאל את השכן: מה הדבר המיוחד בזרם החסידי שלכם? השכן השיב שאצלם בולטת מאד אהבת ישראל. שאל אותו הרב רמר, אם כך, איך אתם מתייחסים לציוניים? והשכן השיב: הם לא נחשבים ישראל…

[150] לפני כחמש מאות שנה, מת אחיו של יורש העצר – ולימים מלך אנגליה – הנרי השמיני, ולכן אביו ארס אותו עם האלמנה בדומה לדים 'יבום' כדי לשמר את הקשרים בין אנגליה לספרד. לאחר כמה שנות נישואין, הוא רצה להתחתן עם משהי אחרת, ופנה לאפיפיור בבקשה להתגרש מאלמנת אחיו. אבל אנגליה של אז הייתה קתולית, ואצל הקתולים אין אפשרות להתגרש. לכן העילה של הנרי השני לגירושין הייתה, שדין ייבום כבר לא נוהג, וגם אם הוא נוהג, זה רק בקרב היהודים ולא בקרב הנוצרים. גם האפיפיור וגם המלך הנרי, פנו לחכמי היהודים כדי לקבל מהם חוות דעת שתתאים למה שהם רצו לשמוע.

אולי יעניין אותך

חיפוש בטורי רביבים

דילוג לתוכן