ביאורי אורות

מאת הרב זאב סולטנוביץ'
כריכת הספר אורות התחיה

מִפְּנֵי שֶׁהַצִּיּוּר שֶׁל גְּדֻלַּת הָאוֹר הָאֱלוֹהִי הוּא גָּדוֹל מְאֹד בִּפְנִימִיּוּת הַנְּשָׁמוֹת שֶׁל דּוֹר הָאַחֲרוֹן שֶׁל עִקְבָא דִּמְשִׁיחָא, בְּמִדָּה כָּזוֹ שֶׁאֵין לָהֶם עֲדַיִן הִסְתַּגְּלוּת אֵיךְ לְהַנְהִיג אֶת הַחַיִּים הַמַּמָּשִׁיִּים, עַל־פִּי גֹּדֶל עֶלְיוֹן כָּזֶה, מִתּוֹךְ כָּךְ בָּאָה הַכְּפִירָה וְאִתָּהּ הַדִּלְדּוּל הָרוּחָנִי הַדּוֹמֶה לְחֻרְבָּן, שֶׁאָנוּ רוֹאִים בְּדוֹרֵנוּ. אֲבָל דֶּרֶךְ הָרְפוּאָה הוּא רַק לְהַרְבּוֹת כֵּלִים, הַסְבָּרוֹת וְתָכְנִיּוֹת, הַמּוֹעִילִים לָסֹל דְּרָכִים בִּשְׁבִיל הִסְתַּגְּלוּת מַעֲשִׂית עַל־פִּי הָאוֹרוֹת הַיּוֹתֵר עֶלְיוֹנוֹת, וּמִטַּעַם זֶה בָּאָה גַּם־כֵּן הַדְּרִישָׁה הַגְּדוֹלָה לְחֵרוּת הָרוּחַ וְאִמּוּץ הַגּוּף, כִּי רַק רוּחַ חָזָק וְאַמִּיץ וְגוּף בָּרִיא וְאֵיתָן יוּכְלוּ לְהָכִיל בְּתוֹכָם בְּלִי זַעֲזוּעַ אֶת הַהֶאָרוֹת הַיּוֹתֵר עֶלְיוֹנוֹת וְלַעֲמֹד בְּמַעֲמַד הָאֵיתָנִיּוּת הָרָאוּי לְחַיִּים פּוֹעֲלִים מְלֵאִים עֹז שֶׁל יְצִירָה, וּלְהַמְשִׁיךְ מִתּוֹכָן הַמְשָׁכוֹת שֶׁל אָרְחוֹת חַיִּים, מִתּוֹךְ צֵרוּף פְּנִימִי, שֶׁכָּל אֵלּוּ הַהֲכָנוֹת דְּרוּשׁוֹת הֵן לַתְּשׁוּבָה הַשלֵמָה, הָעוֹמֶדֶת אַחַר כָּתְלֵנוּ.

פרק מז

מִפְּנֵי שֶׁהַצִּיּוּר שֶׁל גְּדֻלַּת הָאוֹר הָאֱלוֹהִי הוּא גָּדוֹל מְאֹד בִּפְנִימִיּוּת הַנְּשָׁמוֹת שֶׁל דּוֹר הָאַחֲרוֹן שֶׁל עִקְבָא דִּמְשִׁיחָא, בְּמִדָּה כָּזוֹ שֶׁאֵין לָהֶם עֲדַיִן הִסְתַּגְּלוּת אֵיךְ לְהַנְהִיג אֶת הַחַיִּים הַמַּמָּשִׁיִּים, עַל־פִּי גֹּדֶל עֶלְיוֹן כָּזֶה, מִתּוֹךְ כָּךְ בָּאָה הַכְּפִירָה וְאִתָּהּ הַדִּלְדּוּל הָרוּחָנִי הַדּוֹמֶה לְחֻרְבָּן, שֶׁאָנוּ רוֹאִים בְּדוֹרֵנוּ. אֲבָל דֶּרֶךְ הָרְפוּאָה הוּא רַק לְהַרְבּוֹת כֵּלִים, הַסְבָּרוֹת וְתָכְנִיּוֹת, הַמּוֹעִילִים לָסֹל דְּרָכִים בִּשְׁבִיל הִסְתַּגְּלוּת מַעֲשִׂית עַל־פִּי הָאוֹרוֹת הַיּוֹתֵר עֶלְיוֹנוֹת, וּמִטַּעַם זֶה בָּאָה גַּם־כֵּן הַדְּרִישָׁה הַגְּדוֹלָה לְחֵרוּת הָרוּחַ וְאִמּוּץ הַגּוּף, כִּי רַק רוּחַ חָזָק וְאַמִּיץ וְגוּף בָּרִיא וְאֵיתָן יוּכְלוּ לְהָכִיל בְּתוֹכָם בְּלִי זַעֲזוּעַ אֶת הַהֶאָרוֹת הַיּוֹתֵר עֶלְיוֹנוֹת וְלַעֲמֹד בְּמַעֲמַד הָאֵיתָנִיּוּת הָרָאוּי לְחַיִּים פּוֹעֲלִים מְלֵאִים עֹז שֶׁל יְצִירָה, וּלְהַמְשִׁיךְ מִתּוֹכָן הַמְשָׁכוֹת שֶׁל אָרְחוֹת חַיִּים, מִתּוֹךְ צֵרוּף פְּנִימִי, שֶׁכָּל אֵלּוּ הַהֲכָנוֹת דְּרוּשׁוֹת הֵן לַתְּשׁוּבָה הַשלֵמָה, הָעוֹמֶדֶת אַחַר כָּתְלֵנוּ.

במשך דורות רבים טופחה בקרב הדתות השונות אמונה, שעיקרה הוא: קבלת הצו האלוהי, הנמכת קומתו של האדם והדחקת שאיפות היצירה והפעילות, מפני שממילא הכל חסר ערך ומשמעות לעומת גדולת הא-ל.[58] אבל בעידן החדש במהלך תקופת הרנסנס, הנאורות, וההשכלה, האנושות גילתה שיש לה כוחות אינטלקטואליים וחברתיים שמאפשרים לסדר חיים יותר נאותים ונוחים.[59] נוצרה נגישות גדולה יותר למקורות המים, אנשים רבים למדו קרוא וכתוב, הרפואה מאד התפתחה, ומאוחר יותר התחיל עידן התיעוש והשימוש בחשמל ובמנועים. המדע חתר אל גבולות היקום, האומנות פיתחה את מושגי היופי והאסתטיקה, והספרות הגדולה קראה למהפכות חברתיות. כל הדברים האלה הגדילו את ערכו של האדם בעיני עצמו. נדמה היה שהדתות בכלל, והיהדות בפרט מתרכזות בדקדוקי עניות, ב'ווארטים' על פרשת שבוע, ובחיטוט במאכלים כדי להתחקות אחר חרקים.[60] כך נוצרה מציאות שבה לכאורה היה על האדם לבחור רק באחת מבין שתי אפשרויות: להמשיך להאמין באלוהים, ולשם כך להתעלם מכל ההישגים, ולחזור ולהקטין את עצמו. להגיד שאין ערך עצמי בהישגים או באיכות החיים, כי ממילא הכל זמני וחולף ובסוף כולם מתים. או לדחות את צורת האמונה הקודמת, לכפור ולשנות באופן דרמטי את כל תפיסת העולם והמושגים הישנים. אבל הרב מראה כיצד מתוך המשבר הרוחני, התודעה הדתית מבשילה לתפיסה שונה של האלוהות. היא מקרבת את האדם אל תכונת צלם אלוהים שבו, במקום התרכזות בהיותו עפר מן האדמה. היא מנסחת את האמונה והמעשים הנובעים ממנה, בהתאם לשאיפה ולחזון שאינו מרפה את לב האדם אלא מושך אותו להתפתח הלאה.

מִפְּנֵי שֶׁהַצִּיּוּר שֶׁל גְּדֻלַּת הָאוֹר הָאֱלוֹהִי הוּא גָּדוֹל מְאֹד בִּפְנִימִיּוּת הַנְּשָׁמוֹת שֶׁל דּוֹר הָאַחֲרוֹן שֶׁל עִקְבָא דִּמְשִׁיחָא, בקרב הנשמות שפועלות בזמן האחרון בדורנו שהוא דור 'עקבא דמשיחא'.[61] דור זה מתייחד בסט חדש של ערכים ומושגים, המושפעים מהדרך החדשה שבה מצטיירת הנוכחות האלוהית בעולם. הנחות היסוד של העולם המודרני – הן בצד התבוני כלומר במהפכה האינטלקטואלית המדעית, והן בצד המוסרי במהפכות החברתיות – מושתתות על התפיסה שבהוויה כולה שזורה תבונת הבורא, ומכאן גם האמונה בטוב האדם והעולם. בְּמִדָּה כָּזוֹ שֶׁאֵין לָהֶם עֲדַיִן הִסְתַּגְּלוּת כלומר – מסוגלוּת, אֵיךְ לְהַנְהִיג אֶת הַחַיִּים הַמַּמָּשִׁיִּים, עַל־פִּי גֹּדֶל עֶלְיוֹן כָּזֶה, פעמים רבות הרעיונות המודרניים עצמם היו עדיין בוסריים, וגם סדרי החיים היהודיים בגלות התעצבו בהשפעת אמונות אחרות והנמיכו את קומת האדם, את שאיפות היצירה והפעילות שלו. מִתּוֹךְ כָּךְ בָּאָה הַכְּפִירָה וְאִתָּהּ הַדִּלְדּוּל הָרוּחָנִי הַדּוֹמֶה לְחֻרְבָּן, שֶׁאָנוּ רוֹאִים בְּדוֹרֵנוּ. נוצר פער והתנגשות קשה בין עוצמת השאיפות והציורים הפנימיים לבין מיעוט היכולת והאפשרויות המעשיות לממש אותם. המסקנה הייתה שאם כך אין משמעות לקשר של האדם עם הא-ל. כך בדור האחרון הלכו והתעצמו לנגד עיניו של הרב תהליכים של כפירה וחורבן רוחני ואמוני. התוצאות שלהם על פי אמות מידה הלכתיות היו פשיעה: חילול שבת, אכילת טרפות ופריצת גדרי צניעות, אבל הדמות הפנימית של הדור שונה לגמרי. הרב הכיר במציאות הגלויה שבה "אין לדיין אלא מה שעיניו רואות" (סנהדרין ו, ב), אבל המבט שלו בחן לא רק את פרטי המעשים אלא גם את מכלול האישיות. הוא התבונן לתוך פנימיות הנשמות ובחן את הנטיות, הערכים והשאיפות שהניעו את בני דורו. התבוננות זו ציירה בפניו תמונה שונה לגמרי, שהפכה את השיפוט החיצוני.[62] אישיותו של פושע אמורה להיות דוחה מצד עצמה, קטנה, מצומצמת ובעלת אגואיזם. אפילו אם מעשיו עומדים ברף ההלכתי המינימאלי – מכלול האישיות הוא של נבל ברשות התורה (רמב"ן ויקרא יט, ב); בעל תאוות, חמדן, נצלן, ואכזרי. אבל בעת החדשה לאנשים רבים הייתה סלידה מכיעור מוסרי ביחס לדברים המוכרים כשליליים. גם הנטייה לפריצות מסוימת לא נבעה מתאוותנות פשוטה, אלא מניסיון כושל לממש את תחושת החירות הפנימית. המעשים היו מקולקלים אבל המניעים שלהם מעוררי התפעלות; שאיפות גדולות לפרוץ את גבולות הגוף והשכל הישר, הממוצע, הפשוט. נכונות להסתכן ולמסור את הנפש כדי לממש את החירות המוחלטת עבור תיקון העולם וטובת האנושות, ניסיון לכוון את השינויים לטובה, גם במחיר של מהפכות חברתיות. דברים אלו מבטאים את שאיפת הנשמה למעמד אלוהי מעל ומעבר לחוקים ולהגבלות.[63]

אֲבָל דֶּרֶךְ הָרְפוּאָה הוּא רַק לְהַרְבּוֹת כֵּלִים לגדולת האור האלוהי שמופיע בנשמה: הַסְבָּרוֹת וְתָכְנִיּוֹת, הַמּוֹעִילִים לָסֹל דְּרָכִים בִּשְׁבִיל הִסְתַּגְּלוּת מַעֲשִׂית, עַל־פִּי הָאוֹרוֹת הַיּוֹתֵר עֶלְיוֹנוֹת. מעט אנשים בימינו עוסקים בתורת הסוד, בספירות ובעולמות, במבנה הנפש, הרוח והנשמה. אי אפשר לומר שכל לימוד בספר קבלה מיד פוקח את העיניים אל הפסגות הגדולות. השפה עצמה לא תמיד מובנת, וכמו בכל תחום לימודי, איכות הלימוד נמדדת על פי אישיותו של העוסק ורמת הבנתו. רוב הלומדים לא מתבוננים איך הדברים נוגעים לחיי האדם, ולכן עיסוק כזה לא מסוגל לבסס את אורחות החיים סביב הערכים והשאיפות הגדולות. כדי שהיהדות תבוא לידי ביטוי בחיים המעשיים צריך לעסוק בחינוך על ידי בירור התכנים מתוך עיון, הזדהות, והתחדשות בלימוד. פרק זה נכתב ביפו לפני כמאה שנה,[64] קצת לפני כן ישבו ביאליק ורבניצקי[65] וערכו את 'ספר האגדה', לקט של אגדות חז"ל מן התלמוד והמדרשים. שניהם כבר לא שמרו מצוות, ואף על פי כן ידעו שהחיסרון של הדור הצעיר מהם, הוא הניתוק מהאוצר הגדול של הספרות היהודית. הם ניסו לחבר אותו דרך ספרות האגדה, לא במובן של 'הדתה' או החזרה בתשובה – מבחינה זו הם היו צריכים קודם כל לטפל בעצמם – אלא במובן של תשובה רוחנית לאומית. הם הכירו את אוצרות היהדות כמו מורם ורבם הסופר 'אחד העם', וכמו אחרים מבני דורם שהיו בעברם בני ישיבות, חלקם אפילו מצטיינים, הם כאבו את הניתוק מחיי הרוח שמסוגלים לעצב מסגרת חדשה לחיים היהודיים, גם אם היא לאו דווקא הלכתית באופן מלא.[66]

וּמִטַּעַם זֶה בָּאָה גַּם־כֵּן הַדְּרִישָׁה הַגְּדוֹלָה לְחֵרוּת הָרוּחַ, חירות הרוח מבטאת את הדרישה שהשאיפות והמחשבות, זכויות ההבעה והדיון יהיו חופשיים מכבלי המסורת והשמרנות, וְאִמּוּץ הַגּוּף, דרישה למסד את הדאגה לחיים הגופניים של האדם. כִּי רַק רוּחַ חָזָק וְאַמִּיץ וְגוּף בָּרִיא וְאֵיתָן יוּכְלוּ לְהָכִיל בְּתוֹכָם בְּלִי זַעֲזוּעַ אֶת הַהֶאָרוֹת הַיּוֹתֵר עֶלְיוֹנוֹת וְלַעֲמֹד בְּמַעֲמַד הָאֵיתָנִיּוּת הָרָאוּי לְחַיִּים פּוֹעֲלִים מְלֵאִים עֹז שֶׁל יְצִירָה, וּלְהַמְשִׁיךְ מִתּוֹכָן הַמְשָׁכוֹת שֶׁל אָרְחוֹת חַיִּים, מִתּוֹךְ צֵרוּף פְּנִימִי. אלו ערכים שמאוד מאפיינים את העת החדשה שהיא 'עקבא דמשיחא'.ערכי חירות הרוח ואימוץ הגוף תומכים אחד בשני מבחינה נפשית, ויוצרים תחושת ביטחון, ישוב הדעת, וקשר נכון עם המציאות הממשית. זה מאפשר לנשמה לתפקד בגוף ולהגשים את הרעיונות הגדולים של התורה. ללא חיבור יציב ובריא למציאות, הנשמה נותרת רק עם הרעיונות המופשטים ללא הגוף שבו הם יתקיימו. הניסיון להגשים את הרעיונות הגדולים בלי יצירת מציאות ממשית תקינה ויציבה, עלול לזעזע את הנפש ולפגוע בה. חז"ל מתארים ארבעה תנאים שהגיעו להשגות גבוהות וחשפו דברים נסתרים,[67] אך רק אחד מהם – רבי עקיבא הצליח 'לצאת בשלום' ולחבר את הדברים למציאות כראוי, מפני שרק לו היו הכלים לקלוט וליישם את ההשגות הגבוהות. בתוקף נסיבות החיים היה רבי עקיבא בתחילת דרכו רועה צאן, בעל גוף אמיץ וגבורה איתנה, ויחד עם זאת גם הייתה לו גדלות רוח ויחס חיובי לעולם הממשי. לכן הוא תמך במרד בר כוכבא נגד הרומאים, בשונה מגדולי ישראל אחרים בדורו (ירושלמי תענית ד, ה). שילוב זה של ריבוי כלים ואורות גדולים, הביא אותו לחייך אפילו למראה חורבן המקדש (מכות כד, ב), לא מאדישות, אלא מתוקף גדולת האמונה באור האלוהי הנטוע, לבניין העתיד המזהיר.[68]

שֶׁכָּל אֵלּוּ הַהֲכָנוֹת דְּרוּשׁוֹת הֵן לַתְּשׁוּבָה הַשְלֵמָה, הָעוֹמֶדֶת אַחַר כָּתְלֵנוּ. הכותל הוא סמל לתקופת חורבן; לבכי לתפילות וגם להשפלה. חלק מהקסם היהודי הוא הכישרון להפוך את הַשִּׁפְלוּת ליתרון. מתוך מודעות לכך שהקיום האנושי כולל גם דמעות וכישלונות, יצר העם היהודי מהצרות, יצירות יפות, מרגשות ומחיות. זהו ניסיון רב ערך, אין לזלזל בו או להשליך אותו אחר גוונו, אבל הדרישה להתרכז רק בו יוצרת מרידה קשה. הרצון לפנות את הדרך לדבר החדש, מחיל את מושגי הגלות והחורבן גם ביחס לדברים מקודשים. הסדרת היחסים בין חיי הרוח לחיי הגוף במדינת ישראל מסתכמת בשמירה על ה'סטטוס קוו' – על ה'מצב הקבוע' ביחסי דת ומדינה. יש בכך נוחות מעשית, כהכרח שלא יגונה, אבל ברור שהוא גורם לאי-נוחות רוחנית. מאחורי הכותל שמבטא את מצב הגוף, עומד בניין הקודש והתשובה השלמה של החזרת השכינה לציון באופן מלא. משם תצא הארה רוחנית, מוסרית ותרבותית לכל המרחב האנושי.

[58] תפיסה זו לא לגמרי תאמה את המסורת היהודית, שכן פנתה אל גדולת האור האלוהי, ונתנה ערך ומשמעות לחיי האדם, מתוך התרשמות תבונית וחווייתית ממהלכי ההיסטוריה, אבל לאורך חיי הגלות פן זה במסורת היהודית פחות הודגש.

[59] "נאורות פירושה יציאתו של האדם ממצב של קטינות, שהוא עצמו גרמה. קטינות זו משמעה שהאדם איננו מסוגל להשתמש בשכלו בלא הדרכה של מישהו אחר. קטינות זו נגרמת לו באשמתו, כאשר סיבתה אינה חוסר שכל, אלא חוסר החלטה ואומץ להשתמש בו בלא הדרכה של אחר. העז לדעת! אזור אומץ להשתמש בשכלך שלך! זוהי אפוא סיסמתה של הנאורות". (עמנואל קאנט, 1784, בתוך: 'הנאורות – פרויקט שלא נשלם? שש מסות על נאורות ומודרניזם', תל אביב תשנ"ז, עמ' 45).

[60] אמנם נכון וראוי לדקדק בכל דברי חז"ל ולהיזהר מאיסורים כדוגמת אכילת שרצים, אבל זה אמור להיות חוליה בשרשרת ארוכה, אל עבר הערכים הגדולים של מהות העולם ומשמעות חיי אדם. כמו שנאמר על רבן יוחנן בן זכאי: "שלא הניח מקרא ומשנה, גמרא, הלכות ואגדות, דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים […] דבר גדול ודבר קטן – דבר גדול: מעשה מרכבה, דבר קטן: הויות דאביי ורבא".

[61] [הע' העורך] בפרק מ התייחס הרב ל"דור הראשון של עקבתא דמשיחא בתחילת קץ המגולה של ישוב ארץ ישראל", וכאן הוא מדבר על "הנשמות של דור האחרון של עקבא דמשיחא", מפני שכוונתו לדור הנוכחי, כלומר לנשמות שפועלות בזמן האחרון, שהוא הדור הראשון של עקבא דמשיחא.

[62] [הע' העורך] חז"ל תארו את דמותו של המשיח כשופט שהוא "מורח ודאין", כלומר – דן על פי חוש הריח (סנהדרין צג, א), כדברי הנביא: "וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת ה', וְלֹא לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט וְלֹא לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ" (ישעיהו יא, ג). ובאר המהרש"א: "דלֹא לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט – דאף שאמרו אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות, מכל מקום אפשר שיטעה בו בשוגג. וכן לְמִשְׁמַע אָזְנָיו, אפשר שאין שופט צדק לפי האמת, שהבעל דין יטעה בטענתו על ידי משמע אוזן בעדות שקר, הדיין אינו שופט צדק לפי האמת. אבל משיח לא יטעה בכל זה, שיהיה מורח ודאין, דהיינו בחוש הריח ידין עם מי האמת, דאין בו טעות כמו בחוש הראייה והשמיעה שזכר, והוא כי חוש הריח הוא רוחני מחלק הנשמה כמו שכתוב כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ – איזה דבר שהנשמה נהנה ממנו, זו הריח, אבל שאר החושים יותר גופניים והטעות מצוי בהם".

[63][הע' העורך] כאשר הפילוסופיה והמדע החלו להשתחרר מהתלות בדת ובכנסייה, ביקשו אנשי הרנסנס להרחיב ככל האפשר את גבול ההכרה הרציונלית על חשבון תפיסות העולם של התאולוגיה הנוצרית. בעיני ההמון מהלך זה נתפס כבגידה שטנית באמונות המקובלות. ביטוי למשבר היסטורי זה ניתן לראות בספר העממי 'ד"ר פאוסט' משנת 1587, המתאר את מעשיו הנפלאים של רופא שהתמכר לקסמים ולכישופים, עד שמכר את נשמתו לשטן כדי לזכות בעושר ובנעורים נצחיים. כהמשך לכך התפתחה ספרות פנטזיה שביטאה את ניסיונות הרוח החדשה לפרוץ את גבולות הטבע והזמן. נכתבו הספרים 'מסעות גוליבר', 'הרפתקאות אליס בארץ הפלאות' ובראשית המאה ה-20 יצאו לאור הספרים 'הקוסם מארץ עוץ' ו'מסע הפלאים של נילס הולגרסון'.

[64] פרק זה מופיע בקובץ ב' מ'שמונה קבצים' (פסקה שמח). הרב סיים לכתוב את הקובץ בשנת ה'תרע"ד (1914). שלושת הכרכים של 'ספר האגדה' יצאו לאור לפני כן בשנת ה'תרע"ב (1911).

[65] יהושע חנא רבניצקי, תרי"ט-תש"ד (1859-1944). סופר, עורך ופובליציסט.

[66] בתחילת שנות השלושים ייסד ביאליק חברה ואגודה, במטרה להכניס את 'יופיו של יפת', כלומר את חיי הצעירים של תל אביב ל'אהל שם'. הוא ניסה להכניס לבתי הספר החילוניים לימוד 'פניני רש"י' – פרוש קצר למשנה. בשבת לקראת סעודה שלישית הוא היה מעביר הרצאה, ומזמין את החזן ואת המקהלה של תל אביב יחד עם אנשי תרבות ורוח. הוא ניסה לשוות לשבת מסגרת מיוחדת, ייתכן שהיה מעדיף שהיא תהיה יותר הלכתית, אבל אם היו מכעיסים אותו (וזה לא היה נדיר) הוא היה יוצא החוצה, מעשן סיגריה ונרגע.

[67] חגיגה יד, ב: "תנו רבנן, ארבעה נכנסו בפרדס ואלו הן: בן עזאי ובן זומא, אחר ורבי עקיבא […] בן עזאי הציץ ומת, עליו הכתוב אומר יָקָר בְּעֵינֵי ה' הַמָּוְתָה לַחֲסִידָיו. בן זומא הציץ ונפגע, ועליו הכתוב אומר דְּבַשׁ מָצָאתָ אֱכֹל דַּיֶּךָּ פֶּן תִּשְׂבָּעֶנּוּ וַהֲקֵאתוֹ. אחר קיצץ בנטיעות, רבי עקיבא יצא בשלום".

[68] [הע' העורך] אורות הקודש ב' עמ' תקב: "העדינות הנפשית, היא מרגילה את האדם להביט את הבטת חייו ואידיאליו למרחוק, להיות מאושר באושר העולם שיבוא, אחר שיתתקן לגמרי. אריכות הזמן אינו חוצץ כלל בעד הנפש העדינה. המנוחה האידיאלית שואלת על המציאות המגמתית, כיון שהיא מוצאה מטרה רוממה בכללות ההויה, כבר היא מלאה אושר פנימי, ומנוחתה האצילית רכושה היא לה. טהרה מדותית ומעשית צריך האדם כדי שלא תעוכר ההופעה השכלית שלו, למען יוכל להרגיש יפה את עדן העתיד…".

אולי יעניין אותך

חיפוש בטורי רביבים

דילוג לתוכן