ביאורי אורות

מאת הרב זאב סולטנוביץ'
כריכת הספר מידות הראיה

כא. אדם גדול אינו צריך לקנאות בקטנות כדי שלא יבוא לשפלות הגאווה.

גאווה, פסקה כא

כא. אדם גדול אינו צריך לקנאות בקטנות כדי שלא יבוא לשפלות הגאווה.

"קנאת סופרים תרבה חכמה" (בבא בתרא כב, א). אדם חכם, שהוא גם תחרותי, המבחין בכך שהישגיו של חברו גבוהים משלו – מתאמץ להגיע להישגים שיהיו לכל הפחות כמו של חברו. באופן פרטי יכול להיות שתחרות זו היא איננה דבר חיובי, אך לכלל הציבור יש בזה תועלת גדולה – בזכות אותה תחרות החכמה מתרבה. גם ויכוח שנוצר בין סופרים וחכמים, מתוך קנאה ורצון להוכיח את עצמם, מרבה את החכמה. דברים אלה מקדמים את התרבות ותורמים לאנושות במידה מסוימת.[86] אולם קנאת סופרים לעיתים מתחלפת בקנאה בקטנות, שזו קנאה שמביאה את האדם לשפלות הגאווה. גאווה משפילה את האדם, שכן היא גורמת לו להיות תלוי בדעותיהם של אחרים. לרצות תמיד לשמוע דברי שבח כלפיו, אחרת ירגיש שאין לו ערך עצמי. זו שפלות איומה. כאשר המקור לתחושת הקנאה הוא עניינים של קטנוּת, כגון מעמדו החברתי של האחר, ממונו או דברים חיצוניים אחרים – הדבר לא מרבה חכמה. כְּאֵב הקנאה צורב, וכדי להקל על עצמו האדם מחפש להתנחם. לשם כך הוא מתחיל לחשוב על מעלותיו, וממילא מגיע לידי גאווה – אמנם מעמד או ממון כפי שיש לאחר אין לו, אך דברים אחרים ישנם. וכל זאת במקום לעסוק בערכם העצמי של הדברים. על כן נדרשת עבודה נפשית של הבחנה מדויקת בין סוגי הקנאה, שתציל את האדם משפלות הגאווה.

[86] 'שמונה קבצים' ד, פד: "…בלא קנאת סופרים, כל אחד יוצר רק מנטייתו הפנימית, והוגה ולומד רק במה שמטהו רוחו. ברכה גדולה יש בזה, עומק ההוד יוצא הוא דווקא בעמל כשרון שבא מתוך דחיפה פנימית. אבל עושר רוח בא יבוא מתוך הרכבות המתיילדות מריבוי מקצועות, מידיעות ומסות שונות, ורק מקנאת סופרים יבוא האדם לעסוק במקצועות שאין לו כוח מושך פנימי אליהם, ומתוך כך תרבה החכמה. אמנם ריבוי זה כמותי הוא, אבל ברכה יש בו גם להאיכות. עד אשר תבוכר הדעה, והעולם ישתכלל מההופעה היחידית של כל כשרון, המתאחדת באחדות הכללית…". ועי' אורות התחיה לח.

אולי יעניין אותך

חיפוש בטורי רביבים

דילוג לתוכן