חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

הרב אליעזר מלמד ממשיך בדרכו של הרצי"ה זצ"ל

הרב ד"ר מיכאל בריס במכתב פתוח לידידו וחברו מישיבת מרכז הרב הרב אליעזר מלמד, "הילכותיך, הליכותיך ומעשיך רצויים בעיני ה'"

ידידי היקר הרב אליעזר,

זה שנות שמיטה שאני חייב לך תודה על ספרך החשוב בענייני שמיטה – המונח באורח קבע על שולחני. גם הספרים האחרים ששלחת אלי בשעתו דרך הכולל "מכון משפטי ארץ" הגיעו לידי בסופו של דבר (אם כי כבר אז לא עמדתי בראש הכולל), והתענגתי עליהם.

ניכרת השתדלותך לכתוב ספרים אלו על פי היסודות שהניח מרן הרב קוק, בביאור כללי ההלכה ומתוך כך הפרטים, לבאר את ההלכות לא רק בפשטות אלא גם בעמקות, וליישב מאליהן שאלות קשות.

אינך צריך למילות שבח ממני. קטונתי, ולא מענווה אני אומר את הדברים. ולא ברור שמילותיי גם יובנו בחוצות.

אך ידידותנו מימי הנעורים, כחובשי ספסלי בית המדרש של מרן הרב זצ"ל, יקרה אל לבי ביותר. ולא אוכל לידום.

בטוחני, כי לא רק כוונתך רצויה אלא מעשיך רצויים בעיני ה' ממש – בהלכותיך ובהליכותיך. מטבע הלשון "תורת ארץ ישראל" נשחקה קמעה, אך זו ממש כוונתך. ראינו את ההערות של מרן הגרצי"ה זצ"ל בתוך קיצור שולחן ערוך של הרב חיים דוד הלוי זצ"ל. ידענו להפריד בין הלכה וקבלה (שלא תהיה "ערבוביא" כלשון הרצי"ה), אך גם שמענו את לקחו כאשר דיבר על התורה והמצוות כאידיאלים גבוהים – ושמענו את הרוממות בדבריו שמביאה לידי מעשה. זו תורה שיש לה בית אב. ותורת אביך, שהקים ישיבה וישוב לתפארת. זו תורה שיש לה בית אב. והלא גדלת על ברכי אביך שליט"א, ועל ברכי מרן הגרצי"ה זצ"ל ומרן הגר"א שפירא זצ"ל ורבני הישיבה האחרים שיבלחט"א. זו תורה שיש לה בית אב.

ואף בענייני הנהגה. שמענו יחד את קביעתו של מרן הגרצי"ה זצ"ל אומר שצדק הרב במברגר בכך שהתנגד להפרדת הקהילות בפרנקפורט, דלא כרש"ר הירש, וכי זו היתה עמדתו של הנצי"ב מוואלוז'ין. ואני זוכר באופן חד – כאשר התנועה הרפורמית שינתה את התקנון שלה (או איך שלא יקראו למסמכי היסוד שלהם בארה"ב) כך שתומכים בציונות, במקום ההתנגדות המסורתית שהיתה להם במשך הדורות. ואני זוכר ששאלו את מרן זצ"ל אם אין בזה בעיה – בגלל שעכשיו הם יגיעו ארצה. והרב השיב, להפתעתי הרבה, וגם להפתעת השואל או השואלים – שזה חלק ממהלך התשובה שלהם, הקירבה לארץ ישראל, ו"העיקר שיבואו" (כלשונו שאני זוכר ממש). אולי יהיה מי שיכחיש זאת. אני שמעתי. וודאי שיהיה מי שיאמר שלא אני ממעתיקי השמועה. אבל אני שמעתי. ואינני נוקט עמדה בענייני ההתייחסות אליהם – קטונתי, ולא מענווה – אבל דברי תורה הם ואי אפשר לנהוג בהם אחרת, כפוסקי הלכה המדקדקים במקרה שבפניהם, בקור רוח בדייקנות, תוך ראיית פיקוח הנפש של הכלל – ולא בהכללה עיוורת וודאי שלא בהתלהמות.

ובענייני ארץ ישראל הלא שימשת את מרן הגר"ש גורן זצ"ל (ובתקופה שנסעתי מקרני שומרון לעופרה מדי יום ביומו, בתקופה הקשה של פיגועים בכבישים, לפני כעשרים שנה, אימצתי את אשר פרסמת בשמו שהיה מוסיף לתפילת הדרך את הפסוק "ויסעו, ויהי חתת א-לוהים עליהם וכו'", כסגולה בדוקה – וב"ה הועילה גם לי; אגב מצאתי זאת גם בסידור 'דרך החיים' של בעל נתה"מ). זו תורה שיש לה בית אב.

מה קרה לנו, לתלמידי מרן הרב ומרן בנו? ולכל בתי המדרש שלנו, תלמידיו, הצמאים לדבר ה'? והלא למדנו אצל רבותינו שוב ושוב את תיאורו של הנצי"ב זצ"ל בהקדמה לפירושו לספר בראשית – על האבות שנקראו ישרים, בניגוד לצדיקים והחסידים ועמלי התורה בבית שני (ממש כך! קבלתי צמרמורת כשעיינתי עכשיו שוב) "חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס".

אני מבין את החששות. אני מבין את הביקורות. אני מבין את המחלוקות. אינני מבין – ואינני מסוגל להבין – את הביזוי, את התיוג, את הפגיעה – את הסטייה חלילה מדרך הישר שהורונו אבותינו ורבותינו – שלך ושלי.

אסיים בזכרון המפגש הראשון שלי עם עוצמתו של מרן הגרצי"ה זצ"ל, לקראת ראש השנה שנת תשל"ח, אף שלמדנו אצלו אורות התשובה בביתו במהלך חודש אלול. הרב הגיע לבית המדרש החדש, ועמד לפני ארון הקודש. כזכור, במהלך רוב השיחה היה דבורו רגיל, לא כולם הבינו את חיתוך דבריו. אני כן זוכר כי לאחר מאמצים הבנתי שהוא מציג את שנת תשל"ח שקרבה ובאה כשנת שליחות, משורש של"ח. ואז, בלי התראה מוקדמת (לפחות מבחינתי) קולו התרעם בחוזקה (אחד מחבירנו קלע בתיאור התחושה: קול כזה חזק שאתה רוצה להתחבא מתחת לסטנדרים), הקול החזק עדיין מהדהד באוזניי, כל שנה ושנה: "ואיש את רעת רעהו אל ת֫חשבו בלבבכם!". כל מילה שלי מיותרת.

אני כותב את הדברים מדם לבי, לא מפני שיש לי כוח וזמן לכתוב אלא מפני שאין לי כוח לשתוק, כדברי מרן הרב – ומקווה שתמצא בהם חיזוק כלשהו, גם אם איש מלבדך לא יעריך זאת.

בהערכה רבה ובחברות אמיצה כמקדם,

הרב ד"ר מיכאל בריס הוא בוגר ישיבת מרכז הרב

לשעבר ראש כולל דיינות משפטי ארץ וכיום מרצה בכיר למשפט עברי במכללת שערי משפט

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן