חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת נשא – האיזון הרצוי בין הרגש לשכל

מאבק השליטה

חכמים במדרש במשלי נחלקו בשאלה היכן בדיוק שוכנת נשמת האדם בראש או בלב. הדיון המעניין לא נבע בכדי לקבוע את שעת המוות, אלא לברר מהו החלק הדומיננטי של האדם – ההכרה השכלית או הרגש, כאשר חיי האדם נעים על שני צירים מקבילים אלו.

מחד, השכל מנהיג את כל מערכות גוף האדם, וחלילה, פגיעת ראש עלולה לשבש את התפקוד הבסיסי של האדם. בנוסף, באמצעות השכל האדם מכיר את המציאות, ומעבד את הידע שהוא קולט על מנת לפעול ולקדם את העולם. אנו, החיים בתקופה מודרנית, יכולים לראות כיצד בכל תחום האדם הטביע את חותמו: ברפואה, בתחבורה, בתקשורת, במדעים המדויקים וכו'. כל זה הצליח בעיקר בזכות השכל.

מאידך, הרגש מחבר אותנו לחיים. לאהוב, לפחוד, לשנוא, להעריץ, להתרגש, להתעצב, להשתוקק ועוד – כל אלו הם מקצת מהרגשות שפועמות בליבנו, ולמעשה ממלאים את כל חיינו. האם ניתן לתאר חיים מבלי היכולת להרגיש? זה יראה לנו כ'חיי רובוט' ולא חיים אנושיים.

לצערנו, לא תמיד השכל והרגש מסכימים אחד עם השני, ומתקיים ביניהם מאבק על הנהגת האדם. לדוגמא, אם אדם אינו חש בטוב וקיבל הנחייה מהרופא לקחת תרופה פעמיים ביום. ולדאבון האדם, התרופה הזאת מאד לא טעימה, ויוצרת לו הרגשה נוראית ותחושת גועל – אז מה יעשה האדם? הרגש שמחבר את האדם לחיים משדר לו כי התרופה לא  טעימה וראוי לחדול מלקחתה, ומנגד, השכל 'ישדר' כי חשוב מאד להבריא כי כך אמר הרופא.

זוהי דוגמא אחת, וניתן לומר כי לכל אחד מתקיים המאבק הזה באופן יום יומי בצורה כזו או אחרת!

מתוך העניינים המובאים בפרשת השבוע, ישנן שתי פרשיות סמוכות שמבטאות היטב את המתח בין הרגש לשכל, אישה סוטה ונזירות.

הסטייה מן הדרך

פרשיית אישה סוטה מבטאת משבר זוגי המקבל הד ציבורי. במקרה זה, קיים משבר אמון בין בעל לאשתו, והוא חושד בה שבגדה בו עם איש אחר. זאת, לאחר שהוא כבר הזהיר אותה לשמור מאותו אדם מרחק ויש לו גם עדים שמחזקים את טענתו. האישה מנגד, דוחה על הסף את האשמות הבעל, והמחלוקת צוברת תאוצה ותהודה.

התורה נותנת פתרון בשביל להסדיר שלום בית והוא: "בדיקת המים המאררים'. הכהן משקה את האשה במים שמחקו את הדיו של הפרשייה הכתובה בתורה. במידה וחטאה האישה – היא והבועל ימותו. לא חטאה – תצא נשכרת, ומקבלת הבטחה מהקב"ה כי ייוולד לה ילד. (ועוד רבים הם פרטי הדין).

צריך לדעת, בין אם האישה חטאה או לא – אין עשן בלי אש.

כלומר, גם אם בפועל לא היה מעשה בינה לבין אותו האיש, עדיין הייתה קרבה מסוימת ביניהם. קירבה שמוציאה טעם לפגם, ואינה הולמת אישה נשואה.

אם נשאל את אותה אישה: מה גרם לך לעשות זאת? סביר להניח נקבל את ההסבר הבא: "נכון, שלפי השכל לא הייתי צריכה להיפגש עם אותו האיש במקום נסתר, בפרט לאחר שכבר הוזהרתי והתבקשתי מבעלי. אולם, היה לי כ"כ נעים לשוחח אותו, הוא מבין אותי, הוא מכבד אותי, פשוט הרגשתי כיף".

כלומר, הרגש היה מאד דומיננטי במעשה, למרות שמבחינה שכלית, לרוב, האישה תסכים שלא ראוי היה המעשה.

'החכם עיניו בראשו'

העומד מן הצד ורואה לאן הגיעה האישה בעקבות הליכתה שולל אחר הרגש – ירצה לגדור את עצמו על מנת להימנע מלהגיע למחוזות אלו. וזאת הסיבה של סמיכות שתי הפרשיות, כפי שדרשו חכמים:  "הרואה סוטה בקלקולה – יזיר עצמו מן היין".

היין מלהיב את החוויה והרגש בנפש האדם. האלכוהול משחרר את האדם ממגבלות השכל, ונותן דרור 'לשמוח להיפתח' – להרגיש! יש כאן מדרון חלקלק מאד, ולכן מבחינה שכלית יש להימנע משתיית יין, וזהו אחד מהאיסורים של הנזיר. "החכם עיניו בראשו" אומר שלמה המלך בקהלת, והנזיר מבצע זאת הלכה למעשה.

דרך המלך

כפי שראינו, להיסחף אחר מערבולות הרגש זה די מסוכן. אך מנגד, אם אכן הנזירות הייתה מסלול ראוי ונכון, אזי התורה הייתה מדריכה אותנו לדבוק בנזירות – וזה לא כך. אדרבה, חז"ל מציינים כי אחת מהסיבות שהנזיר מביא קורבן, היא לכפר על עצם נזירותו!

למרבה הפלא, הסתגפות היא דרך שאינה שלמה. הבריאה על כוחותיה השונים היא טובה ויפה! הימנעות מוחלטת מטילה לעז על הבריאה, ופוגעת במימוש הכוח ע"י האדם.

זה הכלל: אין להימנע – יש להשתמש בחכמה. היין אכן יכול להביא קלקלה על האדם, אך השמחה שהוא גורם יכולה להדגיש אירועים בעלי משמעות מיוחדת כדוגמת קידוש בחתונה, בשבת ובימים טובים.

דרך המלך אינה פשרה, אלא לוקחת את הטוב ביותר של כל צד ומשלבת ביניהם. הרגש והשכל ברוכים הם, והשילוב הראוי ביניהם הוא דק ועדין, אך אפשרי.

'נשא את ראש'

תורת החסידות מלמדת כי הפרשה מתייחסת לשני העניינים, הרגש והשכל, באופן עמוק.

בתחילה – הנשיאה מתייחסת לראש, כפי שנאמר:  'נשא את ראש בני ישראל', וכן בפרשה אחרת נאמר: 'כי תשא את ראש'.  ובקריאת הפרשה – ניפגש עם ל"ב פעמים שמופיע השורש נ,ש,א.

נמצא שיש כאן ראש ולב, שכל ורגש.

על מנת ששני העניינים הללו יוכל לדור בכפיפה אחת יש לרומם אותם לדרגה שמעל הרגש והשכל, שבעולם החסידות מכנים "הלב שלמעלה מהראש". זוהי נקודה פנימית שניתן להגיע אליה מתוך התעמקות בתורה. לכן חיבור בין האות שמסיימת את התורה (ישראל)לבין האות שמתחילה ראשית) – יוצרת את המילה לב. היינו, הלב שלמעלה מהראש שמופיע במילה הראשונה בתורה בראשית. (הפן החסידי בשם הרב גינזבורג)

יהי רצון שנזכה לאזן את שני חלקי חיינו, השכל והרגש, באופן השלם ביותר.

שבת שלום

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן