שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת נח | להיות ראש גדול – לקחת אחריות

לנח שלושה בנים:
וַיּוֹלֶד נֹחַ שְׁלֹשָׁה בָנִים אֶת שֵׁם אֶת חָם וְאֶת יָפֶת.

שמהם נוצרה כל האנושות.

כבר בזמן הראשון אנו רואים את האופי השונה של כל אחד מן הבנים.

וכך מספרת התורה:

וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן אֵת עֶרְוַת אָבִיו וַיַּגֵּד לִשְׁנֵי אֶחָיו בַּחוּץ. וַיִּקַּח שֵׁם וָיֶפֶת אֶת הַשִּׂמְלָה וַיָּשִׂימוּ עַל שְׁכֶם שְׁנֵיהֶם וַיֵּלְכוּ אֲחֹרַנִּית וַיְכַסּוּ אֵת עֶרְוַת אֲבִיהֶם וּפְנֵיהֶם אֲחֹרַנִּית וְעֶרְוַת אֲבִיהֶם לֹא רָאוּ. וַיִּיקֶץ נֹחַ מִיֵּינוֹ וַיֵּדַע אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן. וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו. וַיֹּאמֶר בָּרוּךְ ה' אֱלֹוקי שֵׁם וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ. יַפְתְּ אֱלֹוקים לְיֶפֶת וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי שֵׁם וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ.

ניתן לראות בפסוקים אלו שלושה סוגי אנשים, שלושה סוגי עמים שקיימים בעולם.

חם מייצג את הרוע והרשע, הוא מתעניין רק בטובתו האישית ורצונותיו האנוכיים, הוא מוכן לפגוע בכל דבר על מנת להשיג את רצונו, ואפילו לפגוע באופן חריף באביו ולחלל את כבודו.

לכן אין לו תקנה אלא שיהיה עבד עבדים לאחיו, אסור לתת לו עצמאות או ריבונות, כל נתינה של כוח לחם, תביא חורבן ורע לעולם כולו.

לא רק המעשה של כנען הוא קיצוני ברשעותו ובחומרתו, אלא גם הרקע למעשה, מגביר מאד את החומרה של המעשה, רק זה עתה הוא יצא מן התיבה שהצילה אותו מן המבול בנס, המבול שבא 'כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ', ולמרות זאת הוא לא לומד לקח!

מי שלא יודע לקחת אחריות על מעשיו, נשללת ממנו החירות.

שני הבנים הנוספים שם ויפת, מייצגים את המוסריות והישרות, הם שאחרי מעשהו הנפשע של חם, בעדינות וברגישות, דואגים לכבודו של אביהם.

אך חז"ל מבחינים הבחנה משמעותית בין שם ליפת, כפי שמדייק רש"י:

"אין כתיב 'ויקחו' אלא 'ויקח' לימד על שם שנתאמץ במצווה יותר מיפת לכך זכו בניו לטלית של ציצית".

ניתן להסביר ששם הוא זה שיזם, הוא זה שלקח אחריות והיה עם ראש גדול, ויפת הסכים לעזור…

יפת עושה את מה שנדרש, אבל הוא לא מגדיל ראש, לא עושה מעבר, הוא שורד, אבל לא מוביל ומקדם.

זה יפה מאד, שאדם עושה את מה שנדרש, שהוא בסך הכול משתדל לעשות טוב, אבל גם הוא לא יכול להוביל, הוא לא צריך להיות עבד, אבל הוא לא יכול להוביל, לכן התורה אומרת שליפת יהיו חיים יפים והוא יעשה דברים טובים אבל הוא עדיין צריך מישהו שיוביל וזה שם.

יפת יפעל תחת ההנהגה השמית: 'יַפְתְּ אֱלֹוקים לְיֶפֶת וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי שֵׁם'.

שם מייצג את החלק באנושות שמוביל ומנהיג, שלוקח אחריות על העולם, עם ה', בני שם, הם שנדרשים לקחת אחריות על העולם, להוביל אותו ברמה המוסרית, לא להיגרר והיסחף, לא להסכים לנורמות המקובלת ולמוסר המעוות והעקום, אלא להוביל את העולם באור ה'.

ניתן אולי לבאר יותר את הדברים על פי דברי הרמב"ם במורה נבוכים (חלק א, פרק ב), שם הוא מעלה שאלה שנשאל, איך יכול להיות שהאדם הראשון אחרי חטאו, קיבל פרס, קיבל את הדעת להבחין בין טוב לרע?

ותשובתו של הרמב"ם היא שלפני חטא אדם הראשון האדם פעל על פי ה'מושכלות' ולאחריו הוא פועל על פי 'המפורסמות'.

ופירוש דבריו, שיש שני סוגי של מוסר:

הסוג האחד בו נקבע מה טוב ומה רע, על פי ערכים ואידאליים אלוקיים, על פי האמת המוחלטת.

הסוג השני בו נקבע מה טוב ומה רע, על פי הנורמות המקובלות, על החברה והנוהג.

אחרי חטא אדם הראשון אנו לא פועלים על פי התבונה הטהורה האלוקית אלא על פי הנורמות והמקובל.

אפשר לומר אם כן, יפת, כשמו הולך על פי המוסר המקובל, על פי מה שנראה טוב.

אך שם, עניינו להזכיר את המהות האמיתית, והוא הולך על פי האמת האלוקי.

לכן רק שם יכול להוביל ולהנהיג, כי כדי לקדם את העולם, צריך ללכת אחרי אידיאל שהוא מעל ומעבר לעולם,

ובאמת שאנו מסתכלים בהיסטוריה עם ישראל פעם אחר פעם מעלה את העולם לדרגה חדשה, מאלילות לאמונה בא-ל אחד, מעבדות לחירות, מבערות להשכלה ובימים אלו מהכלה וקבלת הרע, למלחמת חורמה מתוך הבנה שיש טוב ורע בעולם.

לכן אנו חייבים הן כאומה והן כל יחיד ויחיד, להגדיל ראש, לקחת אחריות, לחשוב מחוץ לקופסת המקובל והנורמטיבי, אלא על פי הערכים והאידאלים האלוקים, רק כך נמלא את ייעודנו ותקפידו להיות אור עולם ויתקיים בנו דברי הנביא ישעיהו:

"וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם, וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אֶל בֵּית אֱלֹוקי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה'. מִירוּשָׁלָ͏ִם. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה.

יהי רצון שנזכה לעשות את תפקידנו כראוי, ולהוביל את העולם לקידוש ה'.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן