חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת ספירת העומר

האם מצד ר"ח מותר להסתפר בעומר (בלי קשר לההיתר של יום העצמאות)

לא.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג יוצאי אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-08 06:42:52

קריאת שמע וברכותיה

שלום רב. אני עובד במקום מסויים ואני מתפלל שחרית רק ב10 בבוקר יחיד כי אין לי זמן אחר. האם לומר קריאת שמע בזמנה עם ברכת יוצר אור עד סוף קריאת שמע? האם בתפילה אחר כך לומר שוב ברכת יוצר אור על הסדר?

אביא לך תחילה את ההלכה העקרונית של סוף זמן קריאת שמע ותפילת שחרית מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה פרק יא:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

ח. 'שעות זמניות': מחלקים את היום לשנים עשר חלקים, וכל חלק נקרא 'שעה זמנית'. בקיץ שהימים ארוכים – השעות ארוכות, ובחורף שהימים קצרים – השעות קצרות. יש אומרים שחישוב שעות היום נעשה לפי האור – מעלות השחר ועד חשכה גמורה (זמן 'מגן-אברהם'), ולדעת רוב הפוסקים החישוב לפי השמש – מ'הנץ החמה' ועד שקיעת החמה (זמן 'הגר"א'), וממילא כל שעה זמנית יותר קצרה. שני הזמנים מגיעים יחד לזמן של חצות היום.

ט. מכיוון שמצוות קריאת שמע מהתורה, נכון להחמיר ולחשב את סוף זמנה לפי זמן 'מגן-אברהם'. ואילו ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה מדברי חכמים, ולכן אפשר להקל ולחשב את סוף זמנם כזמן הגר"א, וטוב להחמיר ולחשב גם אותם כזמן 'מגן-אברהם'.

י. במניין שבו יגיעו לקריאת שמע לאחר שלוש שעות זמניות לפי זמן 'מגן-אברהם', יודיעו למתפללים שיקראו לפני התפילה את פרשת 'שמע'.

 

לאחר שהדין העקרוני הובן, אביא לך את זמני היום המדוייקים ליום זה כפי שמופיעים באתר 'חזון שמים'. הזמנים לפי ירושלים, אם אתה נמצא במקום אחר, תכנס לאתר לבדוק את הזמנים לפי מקומך.

סוף זמן ק״ש לפי המגן אברהם
8:21
סוף זמן ק״ש לפי הגר"א
9:11
סוף זמן תפילה לפי המגן אברהם
9:46
סוף זמן תפילה לפי הגר״א
10:19
חצות היום
12:35

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 17:59:22

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

יש לך שאלה?

פרשת צו – הדרך היחידה להתקרב היא להקריב!

בפרשת השבוע אנו נפגשים עם הקרבת הקורבנות, הקרבתם של בעלי חיים היא אחד הדברים הקשים ביותר להבנה בימינו, העובדה שאנו מייחלים לחזרתם, לא מובנת לרוב האנשים, ואפילו נשמעת תמוהה מאד.

לאור אי ההבנה והתמיהה הגדולה, יש שיטות שמדברות על ביטול הקורבנות לעתיד לבוא, אך נראה שזו לא השיטה המרכזית, ולכן עלינו להזדקק להבנת עניין הקורבנות.

ואנסה לבאר את העניין משני צדדים שונים.

הצד האחד הוא הריחוק ורתיעה שמעוררת בנו השחיטה, מראה הדם, הבהמה השחוטה…על כך אמר הרב שטיינזלץ פעם משל מופלא, אם היינו מסבירים לילד קטן איך באים ילדים לעולם, כנראה הוא היה חושב שעדיף אהבה אפלטונית…אבל המציאות היא שילדים ממשיכים לבוא לעולם…והעומק של הדבר, יש עוצמות של כוחות חיים אדירות בחומר, שהם למעלה מכול הבנה והסברה, אם היינו מגיעים לגרעין החומר של כפית יש בה אנרגיה של כמה פצצות אטום, הקב"ה נמצא בחומר לא פחות מהרוח, כי לעומת הקב"ה גם הרוחניות הנשגבה ביותר שלנו היא גשמיות.

ולכן העובדה שבשכלנו ומחשבתנו, איננו מבינים את עוצמת החיים והאנרגיה, של הפעולה הגשמית של הקרבת הקורבנות, לא אומרת שאין בזה עוצמות אדירות, יותר מכך, בפעולות גשמיות, אי אפשר להבין את עוצמת החיים עד שאתה לא חווה אותם בפועל, עד שאתה לא עושה את המעשה, זהו 'נעשה ונשמע', אחרי שנעשה נבין ונשכיל מה המעשה הזה ומה משמעותו וערכו.

הצד השני הוא הרעיון המרכזי של הקורבן, וכאן יש רעיון יסודי ומופלא מאין כמוהו, כדי להתקרב צריך להקריב, כשאנו אוהבים אנו מקריבים, וכשאנו מקריבים בעבור משהו אנו מתקשרים ומתחברים ואוהבים.

הדבר נכון בכל תחומי החיים שלנו, בני זוג הנשואים באושר ובאהבה מקריבים קורבנות זה לזה דרך קבע. הורים מקריבים קורבנות אדירים למען ילדיהם. אנשים שרוצים לסייע ולעזור לרפא חולים, לדאוג לעניים, להילחם למען החלש שנעשה לו עוול – מקריבים לעתים קריירות משתלמות למען האידיאלים שלהם.

מי שאוהב את עמו, ארצו ומדינתו, מוכן להקריב את חייו למענם, וההקרבה הזאת, שהיא הביטוי האדיר ביותר של האהבה, היא גם מחזקת ומעצימה מאד מאד את האהבה.

כותב הרב זקס:

שם-העצם 'קרבן' והפועל 'להקריב' עצמם מצביעים על כך: הם באים מהשורש קר"ב, כלומר עניינם קרבה והתקרבות…בכל פרשיות הקרבנות נזכר ה' בשמו המפורש, המבטא את מידת הרחמים ואת קרבת האל למאמיניו, ולעולם אין הוא קרוי בהן 'אלוקים', השם המבטא את מידת הדין ואת הריחוק. המילה 'אלוקים' מופיעה בכל ספר ויקרא רק חמש פעמים, כולן בהקשר של עמים אחרים. שם ה', לעומת זאת, מופיע בחומש זה מאתיים ותשע פעמים, אפילו שמו של החומש, ויקרא, עניינו קריאת קרבה ואהבה. כשיש אהבה יש קרבן.

יש חברות שהאידאל הראשי שלהם הוא רווחת הפרט, העיקר הוא היחיד דאגתו לעצמו, בחברות כאלה, ערך ההקרבה יורד, וממילא האהבה נותרת מילה ריקה מתוכן, מילה ללא משמעות אמיתית, ואז מה שנראה בחברה כזאת, שההקרבה היא לא ערך עליון, במוקדם או במאוחר מוסד הנישואים יקרטע אצלה, הילודה תתמעט בקרבה, ואוכלוסייתה תזדקן ותמות לאטה, ההתמסרות לארצה, עמה ומדינתה תחלש, חברה ללא הקרבה, היא חברה שצועדת לכילויה.

הרב עמנואל יעקובוביץ' זצ"ל, הסביר את דברי חז"ל שאמרו שכשאדם מגרש את אשתו הראשונה "מזבח מוריד עליו דמעות", מה הקשר בין מזבח לנישואים? שניהם, הסביר הרב יעקובוביץ', עניינם קורבנות. הנישואים כושלים כאשר בני הזוג לא מוכנים להקריב זה למען זה.

ואעיר עוד שתי הערות, האחת, כשאתה נמצא מול אוייב שמוכן למות כדי לפגוע בך, שאצלו להיות 'שאהיד', זה האידיאל, אין לך שום אפשרות לנצח אותו אלא על ידי מסירות נפש.

השנייה, הקב"ה באהבתו אלינו, העמיד אותנו מול אוייב כזה, כי מסירות הנפש שלנו, מחברת אותנו לארצנו, עמנו ומדינתנו, לולא המאבק ומסירות הנפש הנדרשת מאיתנו כבר יתר על מאה שנה, על תקומתנו, לא היינו מחוברים כל כך לארץ, לעם ולמדינה, כל חלל שנטמן באדמת הארץ, הוא עוד שורש המחבר אותנו לארץ, לעם ולמדינה, והשורשים האלה, מחזקים ומעמיקים בעומק אדיר, בנפש, בלב ובמחשבה, את קשר החיים שלנו, קשר הדם שלנו, לעם, לארץ ולמדינה.

החיבור הזה הוא הדבר הכי יקר וחשוב בחיינו.

יש דיון וויכוח שמתחולל כעת בחברה הישראלית, על גיוס חרדים לצבא, ומעבר לכל הדיונים ההלכתיים והאמוניים, צריך לומר בחדות, מי שלא מוסר את נפשו למען העם, הארץ והמדינה, לא יהיה מחובר אליה, לא יהיה מחובר אלינו, זה נכון לציבור החרדי, וזה נכון לכל מי שלא שותף מלא במסירות הנפש למען העם, הארץ והמדינה, ומי שלא יהיה מחובר לעמו וארצו, בחיבור של הקרבה, בטווח הארך הוא לא יהיה חלק מהעם והארץ, ואנו רוצים באהבה גדולה את כולם מחוברים, כי החיבור הזה הוא חיבור של חיים.

עם ישראל, מחובר אל התורה והקב"ה, אל הארץ והאומה, לא למרות הקורבנות הנוראים והכואבים שהוא הקריב במשך כל הדורות, אלא בזכות ובגלל הקורבנות האדירים שהוא הקריב בכל הדורות, כי כל קורבן מקרב ומחבר.

יהי רצון שנזכה שהמוכנות שלנו למסירות נפש, תעלה לרצון כאילו מסרנו את נפשנו, ונזכה לקרבת ה', ולחיבור לעם, לארץ ולאומה.

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן