חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

כשרות

אני עובד במקום שלא שומרים תורה ומצוות. אין כשרות במקום מדובר בדיוק מוגן. הם מחממים אוכל בשבת. האם יש היתר כל שהוא לאכול במקום? ואם כן מה אפשר לאכול. המוצרים עצמם כשרים.

אפשר לאכול אוכל שלא בישלו או חיממו אותו שם, כגון ירקות ופירות, לחם קנוי, גבינה וכדומה.

כמו כן, אפשר לחמם במקרוגל או בתנור שלהם אוכל שלך כשהוא סגור בתוך קופסה או לפחות מכוסה, ובלבד שמונח על משטח נקי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 00:43:48

יש לך שאלה?

פרשת בראשית – שתי דרכים לעבודת ה'

ברוך ה', אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו, ואנו זוכים בשמחה גדולה להתחיל מבראשית, הפעם הראשונה בהיסטוריה האנושית שבה האדם עובד את ה', מסתיימת במפח נפש גדול, מי שיוזם את עניין, שהוא קין, הקב"ה לא מעוניין במנחתו, ואחיו, הבל, שהולך בעקבותיו ושמנחתו מתקבלת ברצון, נרצח עקב כך, על ידי אחיו, שיזם את כל העניין.

וכך מספרת התורה:

"ויהי מקץ ימים ויבא קין מפרי האדמה מנחה לה', והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלביהן. וישע ה' אל הבל ואל מנחתו, ואל קין ואל מנחתו לא שעה, וייחר לקין מאד, ויפלו פניו… ויאמר קין אל הבל אחיו, ויהי בהיותם בשדה, ויקום קין על הבל אחיו ויהרגהו".

ובאמת יש לשאול, מדוע לא מקבל ה' את מנחתו של קין, הרי הוא זה שיזם את ההודיה לקב"ה, לכאורה תסכולו של קין מוצדק מאד, מדוע שעה ה' לקרבנו של אחיו ודחה את הקרבן שלו?

רש"י על פי דברי חז"ל כותב: "מפרי האדמה – מן הגרוע", ומבאר השפתי חכמים: "דקשה לרש"י דהיה לו לכתוב מראשית פרי האדמה, כמ"ש אצל הבל מבכורות צאנו ומחלביהן", כלומר קין הביא מן הגרוע ואילו הבל טרח להביא את הטוב ביותר.

אלא שדווקא דברים אלו, מעוררים שאלה עצומה, מדוע קין מביא מן הגרוע? הרי כמו שאמרנו ומפורש בפסוקים הוא היוזם, ומדוע יביא מן הגרוע? ועוד יש לשאול, נניח שהוא חשב משום מה שטוב להביא מן הגרוע, מה האכזבה הכל כך גדולה מכך שה' לא מקבל את קורבנו, אם היה טורח להביא מהטוב ביותר והקב"ה לא מקבלו, התיסכול, הצער והכעס מובנים, אך שאתה מביא מן הגרוע למה יש להצטער ולכעוס כל כך?

ויותר מכך, הקב"ה מנחמו ומדריכו:

"ויאמר ה' אל קין למה חרה לך ולמה נפלו פניך? – הלוא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב לפתח חטאת רובץ ואליך תשוקתו ואתה תמשל בו"

כלומר, אומר ה' לקין, נכון טעית, ולא נבחרת, אבל אתה יכול לתקן, אם תיטיב את מעשיך ותנהג כראוי, גם אתה תהיה אהוב, רצוי ומקובל, ואם לא תיטיב, דע לך שיש בעולם, כוחות שליליים, הכוחות האלו, אם לא שולטים בהם יכולים להביא את האדם לחטא, אך באמת כוונת הכוחות האלו, שאתה האדם תשלוט בהם ותשתמש בהם לעשות טוב ולהביא ברכה, ויש ביכולתך לשלוט בכוחות האלו.

ולמרות הכול קין לא מקבל ולא מתנחם, וצריך לנסות להעמיק ולראות מה מחשבתו של קין.

הציור השטחי של קין, כמנוול שלא איכפת לו מעבודת ה' וודאי איננו נכון, ראשית, הוא יזם את הבאת המנחה, שנית, הקב"ה מדבר איתו מנחם אותו, כך שהוא וודאי ראוי ליחס, ושלישית, עצם העובדה שקין כל כך מתוסכל מן הדחייה של הקב"ה יש בה כדי ללמד לכאורה על אדם החפץ בקרבת ה'. הוא אינו מזלזל בדחייה הזאת, היא כואבת לו עד מאד!

הרב קוק (אורות ישראל ותחייתו, פסקה טו), מבאר את הדברים בעומק נפלא, קין רוצה להתקרב לה', אבל שתי דרכים יש כדי להתחיל במסע האינסופי להתקרב לה',

הדרך האחת היא, להוריד את ה' אלינו, לומר שה' איתנו למרות כל הקילקולים, למרות כל התאוות והתועבות, ה' איתנו בכל מקרה, הוא אוהב אותנו כפי שאנחנו, הוא מקבל אותנו באהבה ללא גבול וללא סייג, עלינו רק להכיר בגדולתו ובמלכותו רבת החסד והאהבה, והוא יאהב אותנו כפי שאנחנו.

סוג עבודת ה' הזאת, באה ומבקשת מה' לרדות אלינו, לקבל אותנו, אנו לא רוצים ואולי לתפיסה זו גם לא מסוגלים להשתנות, אז שהקב"ה שהוא כל יכול, יוותר וירד אלינו.

הדרך השנייה היא שאנחנו נתאמץ להתעלות ולדבוק עד כמה שאפשר במידות האלוקיות, לא שה' ילך אחרינו, אלא שאנו נלך אחרי ה', אמנם כבר שאלו חז"ל איך יכול האדם ללכת אחרי ה', אך ענו:

"ואמר רבי חמא ברבי חנינא, מאי דכתיב: אחרי ה' אלהיכם תלכו? וכי אפשר לו לאדם להלך אחר שכינה? והלא כבר נאמר: כי ה' אלוקיך אש אוכלה הוא! אלא להלך אחר מדותיו של הקב"ה, מה הוא מלביש ערומים, דכתיב: ויעש ה' אלוקים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם, אף אתה הלבש ערומים; הקב"ה ביקר חולים, דכתיב: וירא אליו ה' באלוני ממרא, אף אתה בקר חולים; הקב"ה ניחם אבלים, דכתיב: ויהי אחרי מות אברהם ויברך אלהים את יצחק בנו, אף אתה נחם אבלים; הקב"ה קבר מתים, דכתיב: ויקבר אותו בגיא, אף אתה קבור מתים".

דרך זו, דורשת מאמץ עצום, עמל גדול, דרך זו דורשת אמון באדם, שהוא יכול להתעלות, שיש לו כוחות עצומים, שיש בתוכו 'חלק אלוה ממעל', נשמה שניתנה בו שהיא טהורה, ויש בכוחו בעבודה גדולה לחשוף את הנשמה הזאת.

קין בחר בדרך הראשונה, הדרך הקלה, שלצערנו רבים בוחרים בה.

זו הייתה תקוותו של קין. הוא ביקש ליצור קרבה, אבל קרבה כזו שאינה תובעת ממנו להשתנות. הוא ביקש מהקב"ה לקבל אותו כפי שהוא, ללא שינוי, ללא עמל וללא עבודה, עם כל רע והרשע, עם הקנאה, התאווה והכבוד, עם הגאווה והרשע.

ושהקב"ה לא שועה אל מנחתו, הוא מגלה שכך אי אפשר להתקרב לה', וזה כואב לו וחורה לו מאד, ואילו הדברים שהקב"ה אומר לו, אתה יכול להשתנות, אתה יכול להיות טוב, אתה יכול לשלוט בכוחות השלילים – 'ואתה תמשול בו'!

אך קין לא מאמין ביכולת להשתנות, ולא רוצה לעשות את המאמצים הנדרשים לכך!

בפשט הכתובים לא התבאר כיצד ידע קין כי קרבנו נדחה, רש"י מתאר כי אש ירדה מן השמים וליחכה את מנחתו של הבל, אך הרב קוק מפרש את הדברים באופן אחר, הוא טוען שקין יודע בעומק ליבו כי הקב"ה לעולם לא יקבל אותו כמות שהוא, אין צורך באש אלוהית שתכריע בין הקרבנות, בליבו פנימה יודע הרשע כי אין קרבנו רצוי לפני ה' – "כה סובבת והולכת היא הקינות הרשעה, החפצה שתיטב בעיני ה', שה' ישעה אליה ואל מנחתה, ובחובה יודעת היא היטב כי מאס ה' בה ופניה נופלים וחרה לה מאד וכעסה אגור בתוכה…".

הרב חרל"פ, בפירושו לפרקי אבות (פרק ראשון משנה ז), מגדיר את ההבדל היסודי שבין יהדות לנצרות. תמצית דבריו היא כי היהדות מבקשת מן האדם להיות יותר אלוקי ובכך להידבק בה', בעוד הנצרות ביקשה מה' להיות יותר אנושי, ובכך הניחה לאדם מכל התביעות המוסריות – גם ה' הוא בן אנוש, גם הוא בעל חולשות. זהו גם סוד ההבדל ביחס לאדם החוטא. הנצרות מסתפקת בווידוי, משעה שאדם יודע כי הינו רק בן אדם ומוגבל הרי כבר נמחל לו, שהרי אין ציפייה אמתית ממנו להתעלות, אך התורה אינה מסתפקת בווידוי, היא תובעת קבלה לעתיד ותשובה – רק מעת שיכריע האדם לנוע כלפי מעלה יהא קרוב באמת לבוראו.

אנו נמצאים בתחילת המסע השנתי, אחרי ימים רבים של הכנה רוחנית, אך בסופו של דבר המסע יוכרע בבחירה יום יומית להתאמץ, לעמול ולהתקדם, לשאוף בכל הכוח למעלה, להאמין שאפשר לתקן, שניתן להתקדם, שאפשר להיות יותר קרובים לה', על ידי תיקון המידות, המחשבות והמעשים.

זהו הלימוד הכל כך חשוב שאנו למדים מיד בתחילת התורה, כי הלימוד הזה הוא היסוד לכל מה שנעשה כיחידים וכציבור.

שנזכה לבחור שוב ושוב בדרך הטובה, ולא בדרך הקלה, ונקדם את העולם ואת עצמנו עוד צעד אחד, לתיקון במלכות שדי!

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן