שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

שפת אמת לפרשת נח – "בין טבעי לעל-טבעי"

"איתא "את האלקים התהלך נח – ובאברהם הוא אומר (יז, א) התהלך לפני, (כד, מ) אשר התהלכתי לפניו, נח היה צריך סעד לתומכו, אבל אברהם היה מתחזק ומהלך בצדקו מאליו"

והנה התורה מעידה על נח איש צדיק א"כ נראה כי כך הי' באמת הבריאה ע"ז האופן שיהי' צריך הצדיק סעד ועזר מהקב"ה ואין זה חסרון ונק' צדיק שלם מה שזוכה להכין עצמו להפיק רצון ועזר מקודש להשלים נפשו כנ"ל. אכן זה הוא הנהגת הטבע כמ"ש את האלקים התהלך.

אבל אברהם אע"ה היה חסיד לפנים משורת הדין והוא בכח מסירת נפש שמסר עצמו בעבור קדושת שמו ית'. א"כ בחר לו דרך למעלה מן הטבע. והוא דרך התורה שניתן לבני ישראל בכח מעשה האבות שהוא הנהגה שלמעלה מן הטבע שנק' אש דת שהמשיך מרע"ה הנהגה חדשה לבנ"י. ולכן עתה הוא חיוב מ"ע לכל איש מישראל למסור נפשו על ג' עבירות כמ"ש ונקדשתי כו'. וכ"ז ע"י מעשה האבות מה שמקודם לא הי' נמצא כח זה בעולם. ובגמ' ספ"ח דסנהדרין איבעי' להו אי ב"נ מצווין על קידוש ה' ע"ש דקיי"ל דאין מצווין רק לבנ"י ניתן זה הכח לצאת מדרך הטבע. וזה ענין התהלכתי לפניו כנ"ל: (תרל"ב)

רקע

השפת אמת מביא את דברי המדרש שמשווה בין נח לבין אברהם. בעוד נח "התהלך את האלוהים", אברהם העיד על עצמו כי "התהלכתי לפניו" – לפני האלוקים . חז"ל עומדים על ההבדל ומסבירים כי נח לא סתם הלך עם האלוקים, כיוון שהוא היה צריך את התמיכה שלו על מנת שישמור על מדרגתו הרוחנית הגבוהה. לעומת אברהם, שהלך לפני האלוקים, ומכוחו פעל את עבודתו הרוחנית בעולם ולא היה צריך את תמיכת הקב"ה.

במקום אחר שואל השפת אמת את התמיהה המתבקשת: הרי הקב"ה מעמיד את כל המציאות, אז כיצד ניתן לומר כי אברהם לא היה צריך להיתמך ע"י הקב"ה? ומסביר זאת, כי אמת הדבר שכל המציאות מה' יתברך, אולם יש אנשים שבגלוי יצטרכו תמיכה, ויש שמרוב צדקותם תמיכת הקב"ה תהיה 'מאחורי הקלעים'. ישנם מצבים בחיים שמזעזעים את האדם, ויכולים להפיל את רוחו ואמונתו, והשאלה הגדולה מה האדם יעשה במצב כזה: האם הוא יצטרך עזרה חיצונית משמיים או שיתמלא מעצמו בגבורה וימשיך הלאה!

נח

העולם נברא במדרגת הטבע, ובכדי להעלות אותו למדרגה גבוהה יותר, נצרכת התערבות "מלמעלה". למשל, בעולם החומר, ברמה הטבעית קיימים חומרים שעל ידי עיבודם מקבלים תכונות טובות יותר, כלחם המופק מהחיטים, ובניין רב קומות מחול ואבנים וכו'. כך גם בעולם הרוח של האדם, בתחילה מידות האדם הן בוסריות, ולאחרי עמל ניתן לאזן אותם כפי הראוי לכל מידה ומידה. ברירת המחדל היא הרמה הרוחנית הבסיסית – גולמית, ולעיתים ללא עזרה משמים האדם לא יוכל להמשיך ברמתו הרוחנית הגבוהה.

בעקבות כך, מסביר השפת אמת כי מצד הנהגת הטבע גם צדיק צריך את תמיכת הקב"ה באופן גלוי על מנת שיוכל להתעלות רוחנית ולהתקדש, ואין בדבר זה חיסרון. צדיקות היא לא להיות "מלאך", אלא להיות "כולך עם הקב"ה". כלומר, כל הווייתך – אישיותך, תכונותיך, תפיסתך את העולם וכו' – כולם צומחים מתוך ההתקשרות אל הבורא. ולכן, העובדה כי צריך לעיתים לתמוך בצדיק משמיא, אינה נחשבת כחיסרון. נח היה במדרגת הטבע, ולכן היה נצרך לעזרה רוחנית מדי פעם, על כך נאמר : "התהלך את האלוקים".

אברהם

אברהם גם הוא היה במדרגת הטבע כמו כל בן אדם. אולם, מסירות הנפש שלו באמונתו בקב"ה, שקפץ לכבשן האש למען שמו ית' ושהיה מוכן להקריב את בנו יחידו – היו נגד הטבע האנושי! משום כך, הוא התעלה לרמה שמעל הטבע והנחיל סגולה זו גם לזרעו אחריו שבזכות דרגתם העל-טבעית זכו לקבל את התורה על טבעית. לכן, אברהם העיד על עצמו כי "התהלכתי לפניו", לפני האלוקים. הדרגה הבסיסית בעולם היא הטבע שנברא ע"י האלוקים, ולכן הטבע והאלוקים הם בגימטריא קטנה המספר אחד, לציין כי האלוקים מחייה את הטבע ומתבטא דרכו.

לכן, מובן מדוע דווקא ישראל צוו למסור את נפשם על שלושת העברות החמורות. המעשה להיהרג על קידוש ה' נוגד את האינסטינקט הטבעי לחיות, ובשל סגולתם של ישראל שמעל הטבע, כך ציוויים מהתורה שאף היא מעל הטבע.

ההשוואה

דברי המדרש והרחבת השפת אמת את הנושא עונים על השאלה הבסיסית: מדוע בכלל היה צריך להשוות בין נח לאברהם? כל אחד היה צדיק בתקופתו, "מי יותר ומי פחות" – אשריהם!

והתשובה לכך, שלא אנו יצרנו את ההשוואה אלא התורה! כפי שראינו, ההבדל הקטן בין להתהלך עם האלוקים או לפניו הוא בעצם הבדל גדול! ולמעשה מבדיל בין נח שהיה במדרגת אומות העולם, לבין אברהם שייסד את האומה הישראלית מתוך מסירות נפשו למען שמו ית'.

בשבוע בו נהרגו על קידוש ה' שניים מבניו ובנותיו של עם ישראל: זיו חג'בי וקים יחזקאל הי"ד, אנו מפנימים יותר את מסירות הנפש של עם ישראל לאורך הדורות בכלל, ובשיבת ציון השלישית בפרט.

יהי רצון שדברי התורה יהיו לעילוי נשמותיהם.

שבת שלום

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן