שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת ויצא – חלומו של העולם

במבט כולל על חומש בראשית נמצא כי עניין החלום מופיע די הרבה. בפרשתנו יעקב חולם על הסולם שבו עולים ויורדים המלאכים, ובהמשך הפרשה הוא יחלום גם על הכבשים העקודים ונקודים. בפרשת 'וישב'  יחלום יוסף על השמש והירח ועל האלומות, ובפרשת 'מקץ' פרעה יחלום על הפרות והשיבולים אשר ייפתרו ע"י יוסף.

לאור זאת מתבקש לשאול:

  • מה עניינו של החלום?
  • מה באה התורה ללמדנו באמצעות החלומות בחומש בראשית?

הגוף והנשמה

בן אנוש מורכב משילוב של רוח וחומר, כפי שהתורה תיארה: (בראשית ב, ז): "וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים, וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה". כל זמן שהאדם חי על פני האדמה ידורו שני הצדדים בהרמוניה פלאית, כפי שמתבטא בברכת 'מפליא לעשות' – "במה ששומר רוח האדם בקרבו וקושר דבר רוחני בדבר גשמי" (רמ"א, ס' ו). בפטירת האדם דרכיהם יתפרדו, הגוף ירד אל עומק האדמה, "כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב" (שם, ג, יט), ואילו "הָרוּחַ – תָּשׁוּב אֶל הָאֱ-לֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ" (קהלת יב, ז).

באופן עמוק, החלום צומח ועולה דווקא מעולם הרוח של האדם, מנשמתו. בעוד החומר מגביל את העולם במסגרת חוקים טבעיים ומצמצמים, הרוח שבעצמיותה נצחית ואינה מוגבלת, מאפשרת לאדם בעזרת החלום לצאת ממגבלות החומר ולהפליג במחשבותיו אל עבר מחוזות רחוקים, לדמיין אירועים ולחוות חוויות שבעולם הממשי כלל לא יתממשו.  ניתן לומר כי החלום נותן מזור לנפש האדם המסוגרת ביום יום בגוף החומר, ומאפשר לה לבטא את מהותה העליונה.

חלום כנבואה

מכאן ניתן להבין את דברי חז"ל במסכת ברכות (נז:) שקבעו כי "חלום – אחד חלקי שישים מנבואה". הנבואה במהותה היא דבר ה' אל האדם, ובתוכנה היא מגלה כי  הצד הרוחני הוא העומד ביסוד המציאות החומרית. בבריאת העולם המחשבה קדמה למעשה, קודם נוצרה התכלית ואח"כ העולם נברא בכדי לממש אותו. הופעות הנבואה הן הארות מאותו רעיון עליון שקדם לעולם, המבקשות להזכיר לעולם החומר את תכליתו.

גם בחלום יש בו מקצת הרעיון של הנבואה. שהרי החלום צומח מנשמת האדם שהיא "חֵלֶק אֱלוֹהַּ מִמָּעַל וְנַחֲלַת שַׁדַּי מִמְּרֹמִים" (איוב לא, ב). הצד הרוחני של האדם מבקש להזכיר לאדם כי מהותו היא לא החומר, אלא הרוח! ואל ייתן אל ליבו כי המציאות החומרית המוגבלת היא המציאות הממשית. כמובן, שערכיו של האדם יכולים להשפיע על תוכן החלום, כפי הדרכת חז"ל שההרהורים ביום יביאו חלומות רעים בלילה, ו"החלומות הולכים אחר הפה" (שם, נה:). יש ביכולת האדם להשפיע על הצד הרוחני שבו, ולהקהות את אורו הטהור כלפי האדם, זאת עקב כוחה הגדול של הבחירה החופשית.

חלום העולם

ספר בראשית הוא 'ספר הישר', כיוון שיסודות העולם משוקעים בו דרך המאורעות. התורה מלמדת אותנו כי מהות העולם היא הצד הרוחני שבו, והחלום הוא אחת מהדרכים בהן הרוח מאירה על החומר. החזון קדם לעולם הממשי, ובלי חתירה להשגתו אין הצדקה לקיום העולם!

חלום הסולם של יעקב מלמד על חזון העולם שקדם לבריאה, על השאיפה לשלב שמיים וארץ. יעקב המייצג את הרעיון של עם ישראל, מלמד כי כשם שהרוח והחומר גרים בכפיפה אחת באדם, כך עם ישראל יוכל לחשוף לעולם את אחדות העולם ברוח ובחומר, המעידה על אחדות ה' שאנו מתפללים על התגלותה שלוש פעמים ביום – "…בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט).

יהי רצון שחיינו יבטאו את סולם יעקב, ומעשינו הגשמיים על הארץ יהיו קשורים בחבל אמיץ לתכלית רוחנית ומוסרית.

שבת שלום

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן