שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ברכת כהנים

אני כהן, ושאלתי היא אם נטלו לי הלויים ידיים בשחרית ושרוכי הנעלים שלי פתוחים, מדוע ליטול שוב ידיים לברכת כהנים במוסף, האם לא עדיף שאשאר בבית הכנסת ואענה אמן בחזרת הש"ץ, האם חייבים ליטול ידיים שוב. תודה, שתזכו למצוות

טעם הנטילה אינו רק משום נקיות אלא גם משום תוספת מעלה לקראת הברכה החשובה. לכן נוטלים גם לפני מוסף למרות שזה לפעמים בא על חשבון עניית אמן לחזרת השץ.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-31 06:54:08

כשרות

שלום הרב. יש לי שאלה, חברה של אישתי מהעבודה ששומרת בבית על מטבח כשר, והיא צמחונית, לא מכינה בשר בבית. במקור מבית דתי, אז היא מכירה את הכללים. היא רוצה להכין לאשתי עוגה ליומולדת. העניין היחיד, שהיא מבשלת גם בשבת (באופן כללי, לא את העוגה). האם זה בעייתי או שאפשר לאכול את העוגה?

אמנם לדעת רבים כלים שאדם בישל בהם בשבת, נאסרו עליו לעולם עד שיכשירם, ואמנם מן הסתם הכלים שלה גם לא טבולים, אבל אפשר להקל אם תכין את העוגה בתבנית חד פעמית (לא עוגה עם פירות, כדי שלא תהיה בעיה של קניה במקום שלא הפרישו תרו"מ).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-30 10:02:13

מסכת כריתות

האם מי שעבר על אחד משלושת איסורים שבתורה שייהרג ולא יעבור אין לו כפרה כי אין באפשרותנו להביא קורבן לבית המקדש? מנסה להבין את מסכת כריתות האם יש לו דרך כל שהיא לכפר היום על מה שעשה?

התשובה כיום אינה תלויה בקורבן, שכן מה שאנחנו יכולים לעשות אנו עושים, ולכן על כל חטא שאדם עשה הוא צריך להתוודות לפני בורא עולם שחטא, לומר שהוא מתחרט על כך, ולקבל על עצמו שלא ישוב לעשות חטא זה לעולם. נא לעיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 16:23:07

לביקת ציצית לאחר מקלחת

שלום האם לאחר שמתקלחים לפני השקיעה ולובשים ציצית, יש לברך ברכת על מצוות ציצית? וכנ״ל לגבי הורדת ציצית בבריכה או ים האם יש חילוק אם לובשים את אותו ציצית שלבשנו קודם או אחר? אם צריך לברך, איך אפשר לברך אם אני לובש את הציצית בחדר מקלחת שיש בו שירותים? האם ניתן לסגור את מכסה האסלה ולברך שם? או האם ניתן לברך מחוץ למקלחת לאחר לבישת הציצית?

רק על הפסק של זמן רב צריך לברך שוב. יש ספק מהו זמן רב. בינתיים ההוראה היא שספק ברכות להקל ולכן רק אם הוריד לשעה יחזור לברך, וכן אם התכוון להוריד לשעה – אף אם החזירה מיד, צריך לברך. יתכן שבספר שנכתב כעת ויצא בסוף השנה, הזמן יעבור לחצי שעה. החליף ציצית – צריך לברך שוב. אין לברך בחדר מקלחת גם אם אין בו שירותים, לכן הטוב ביותר לשים אותה מחוץ למקלחת ואז לברך וללבוש, אבל אם אין הדבר אפשרי, ילבש אותה וכשיצא יברך.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 15:53:32

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

כולך יפה רעייתי – לפרשת קרח

"כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה' וגו' וישמע משה ויפול על פניו"
שאלו חסידים: מה רע עשה משה רבנו שנצרך ליפול על פניו?
הנה פעם אחת היה הרב הצדיק רבי זושא בשיעור אצל המגיד מקוזניץ.
לפתע, באמצע השיעור נפל ר' זושא על פניו ובכה בכיה גדולה.
אחר כך שאלו אותו למה בכה כל כך?
השיב ר' זושא: ראיתי איך הפמליה של מעלה כולה באה לשמוע דברי קודשו של הרב המגיד ולא יכולתי להתאפק מלשוב בתשובה. על כן בכה בלב מר ושב בתשובה.
וזה גם כן יכול להיות כוונת הכתוב כששמע משה אומרים אליו "רב לכם, כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה'", ותיכף כשמע דבריהם, שה' יתברך ברוך הוא בתוך בני ישראל, נפל על פניו ושב בתשובה.

משה מקשיב לטענות קורח ועדתו ומודע היטב לצביעות ולאנטרסים הפסולים שבדבריהם. אך עליו גם להתמודד עם הטענות עצמן ולבדוק האם תחת המעטה החצוף של המתמרדים לא מסתתר רעיון אמיתי וחשוב.

קורח מנסה לטשטש את ההירככיה שבעם ישראל: הכל נובע ממקור אחד שמשפיע טובו על כל אחד ואחד מעם ישראל. על כן, אין נפש קדושה מחברתה, "עמך כולם צדיקים", כולו טלית של תכלת– והמגמה, אם כן, צריכה לשאוף לטהרת כולם ולא ליצירת מחיצות ומדרגות.

אכן, כל ישראל ראויים להיות "ממלכת כהנים". אלא שמדרגה זו נקנית בתהליך הפוך לגמרי מרעיונות קורח. הססמאות שמפריח קורח שובות את הלב, מקסימות את שומעיהן, אך הן מלאכותיות וסתמיות. אין להם, בעת הזאת, יכולת אחיזה במציאות. כולם קדושים! שיוויון עכשיו! אלו ססמאות ריקות מתוכן, שלא רק שלא ירוממו את ישראל לקדושה וטהרה, אלא ינמיכו את הקודש לרמתם הרדודה של האנשים. קרח מוותר על העבודה הרוחנית הקשה, על העמל הרב שיש להשקיע על מנת להגיע לרמות גבוהות של קדושה, כי "כולם קדושים" איך שהם. כבוד ישראל – אולי יש כאן, אך הקודש מסתאב ומזולזל.

הניסיון של קורח לקבל שפע רוחני עצום מעבר ליכולת הקיבול של הכלים יביא בהכרח לשבירתם. יש צורך בתהליך ארוך ומתיש עד ליצירת כלים מתאימים. אך קורח מסרב להכיר ולהתפשר עם המציאות המוגבלת. הוא עיוור כלפיה. מעניין אותו רק האידיאל הרוחני היפה והעמוק ולא המציאות הבעייתית. ואם נעז לאמר לו שעם ישראל והעולם עדיין לא מוכנים לדרגות רוחניות שכאלו – הוא יגער בנו ויוכיח אותנו קשות באי-אמון בבני ישראל, בחוסר אהבת ישראל ובחוסר אמונה בקדושת ובסגולת ישראל. קשה מאד להתווכח עם אדם חדור אידיאלים רוחניים מדהימים, אך ללא כל מוכנות לבדוק האם הם יישימים במציאות ההווית. הוא לא מתאים לעולמנו המוגבל.

אמנם, הוא דוחק את הקץ, אך יש אמת רבה בדבריו. עליו דרש האר"י "צדיק כתמר יפרח" סופי תיבות – קרח. רק בסוף, בסיכומו של דבר, מצד השגת העתיד, אכן מבטא קורח אמת עמוקה מני ים. שם בסוף, בקץ הימים, בסופי התיבות – יש מקום לרעיונותיו.

משה נזכר בדבריו שלו עצמו "מי יתן כל עם ה' נביאים". הוא נבהל מעוצמת ומעומק הרעיון של קרח ועדתו, ועל כן הוא נופל על פניו. נפילת האפיים של משה מתפרשת אצל ר' זושא כצורך לחזור בתשובה. העיסוק היומיומי בהיררכיה ובמחנאות – מי יכול לגשת אל הקודש ומיהו הזר שימות אם יתקרב, יכול להשכיח מלב את יופיו של העם כולו ויחודו של כל יהודי ויהודי. ר' זושא מצריך אותנו, כמו את משה רבנו, לבדוק, אם אין עסוקים אנו בהגדרות, במדרגות ובמדדים, ושוכחים לתת מקום של כבוד גם להשראת השכינה בכל אחד מישראל – "כולך יפה רעייתי ומום אין בך".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן