חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת שלח – החוכמה בייעוץ, השמעה ותוכחה

בפרשת השבוע קוראים על חטא המרגלים, חטא נורא ואיום של הוצאת דיבת הארץ רעה, חטא החמור אפילו מחטא העגל, חטא שעליו נגזר דינם של דור המדבר. מכל אותו הדור היו שני אנשים שניצלו מהחטא, שני נשיאים שגדולתם עולה ובוקעת מתוככי החטא – יהושע וכלב. ונאיר כמה נקודות נפלאות שניתן ללמוד מהם על פי דברי חז"ל בעניין:

הדבר הראשון והבולט בכל העניין הוא חרדתם הרבה של יהושע וכלב מהחטא, וכך אומרים חז"ל (סוטה לד:): "'ויעלו בנגב ויבא עד חברון' – 'ויבואו' מבעי ליה?, אמר רבא מלמד שפירש כלב מעצת מרגלים והלך ונשתטח על קברי אבות, אמר להן, אבותיי בקשו עלי רחמים שאנצל מעצת מרגלים, יהושע כבר ביקש עליו משה רחמים שנאמר: 'ויקרא משה להושע בן נון יהושע' – י-ה יושיעך מעצת מרגלים…".

כלומר, גם יהושע וגם כלב חרדו חרדה רבה מעצת המרגלים. יהושע בעצת רבו ותפילתו שינה את שמו כך שכל פעם שיקראו בשמו יזכור כי עצה רעה זו איננה מדרכיו, וכלב משתטח על קברי אבות ומייחל ומתפלל להינצל מעת המרגלים. ולכאורה יש לשאול הרי יהושע וכלב יודעים שזו העצה, ויודעים שהם לא שייכים לה, ולכן על מה ולמה הפחד הזה? התשובה עולה מאליה, שגם אם אתה בדרגתם של יהושע וכלב, גם אם אתה מודע לסכנה ודעתך בהירה, השפעת החברה רבה היא. קשה מאד לא להיות מושפע!

כמה צריך להיזהר לשמור על טהרת הדעת, על המשקלים הנכונים, על האיזון בין הקודש לחול. העולם סוחף, החברה סוחפת, ולכן כל כך חשוב להשתייך לחברה שבה האידיאלים והקודש במרכז. צריך לעשות מאמצים, לבנות סדרי חיים כאלו שיאפשרו לאדם לא להיסחף, לשמור על רמה רוחנית ולהתעלות.

עוד יש להדגיש שיהושע וכלב פועלים באופן אקטיבי כדי לא להיסחף. אין שום דרך לא להיסחף כלפי מטה אלא על ידי פעולה מתמד לעילוי כלפי מעלה. לאדם אין אפשרות אמיתית של עמידה במקום, כפי שמבאר הגר"א על דברי שלמה המלך במשלי (טו, כד): "אורח חיים למעלה למשכיל למען סור משאול מטה" – "האדם נקרא הולך, שצריך לילך תמיד מדרגה לדרגה, ואם לא יעלה למעלה – ירד מטה מטה, חס ושלום, כי אי אפשר שיעמוד בדרגה אחת…".

דבר נוסף מעניין אנו רואים בהתבוננות ביהושע וכלב, וזו דרכם השונה. יהושע מכריז מן הרגע הראשון 'אין חלקי עמכם', אני שונה. אולי זה הרמז שהדבר ניכר בשמו ובולט לעין כל. לעומת זאת מהתנהגותו של כלב היה נראה שהוא הולך עם המרגלים, וכך היה עד לאותו רגע מכריע בו היסה את העם ואמר את דברו. וישלהבין מדוע בחר כל אחד מהם בדרך שונה? יהושע, כפי הנראה, פחד להיות מושפע שכן ידוע שאחרי המעשים נמשכים הלבבות, שאם יראה שונה – יהיה שונה. אפשרות נוספת היא שיהושע, כתלמידו הגדול של משה, מרגיש מחויב למחות ולהכריז שלא זהו רצון ה', לקיים מצוות תוכחה ומחאה.

לעומת זאת כלב, דווקא בגלל שיהושע מחה והוכיח את המרגלים, יכל לבחור לעצמו דרך אחרת, וכדברי רש"י  על הפסוק "ויהס כלב את העם אל משה" – לשמוע מה שידבר במשה צווח ואמר 'וכי זו בלבד עשה לנו בן עמרם', השומע היה סבור שבא לספר בגנותו מתוך שהיה בלבם על משה בשביל דברי המרגלים שתקו כולם לשמוע גנותו. אמר והלא קרע לנו את הים והוריד לנו את המן והגיז לנו את השליו..". ומדוע יכל כלב לעשות זאת? מבאר רש"י בהמשך על הפסוק "ועבדי כלב עקב היתה רוח אחרת עמו וימלא אחרי והביאתיו אל הארץ אשר בא שמה וזרעו יורשנה" –"שתי רוחות אחת בפה ואחת בלב, למרגלים אמר אני עמכם בעצה ובלבו היה לומר האמת ועל ידי כן היה בו כוח להשתיקם כמו שנא' 'ויהס כלב שהיו סבורים שיאמר כמותם".

על מעשהו זה זוכה כלב לתואר העליון ביותר בתנ"ך 'עבדי'- עבד ה', תוארו של משה רבנו. כלב מסכן את עצמו בכדי להצליח לגרום לעם ישראל לשמוע, להקשיב, להשתנות. כלב מוכן לעמוד בניסיון הנורא שעלול לגרום לו אבדון של נפשו ולכן זוכה לתואר העליון 'עבדי'. בזכות הרוח האחרת. כמה תבונה, מחשבה, אכפתיות ואהבת ישראל יש בכלב בכדי לתכנן מהלך ארוך וקשה כזה, כדי לפתוח סדק להקשבה ולקבלה, כמה צריכים אנו להפעיל את חוכמתינו כדי שיוכלו לקבל את דברינו גם אם הם פשוטים וברורים.

כל אחד מאיתנו צריך להתבונן האם הוא משקיע מספיק מחשבה בכדי שבן הזוג האוהב והאהוב יוכל לשמוע אותו, כדי שילדיו יצליחו להקשיב לו, כדי ששכנו יצליחו להבין אותו, וכדי שעם ישראל יצליח להאזין למה שיש לו לומר. עבד ה' הוא זה שדואג לא רק לומר אלא לדאוג במהלכים ארוכי טווח ובמסירות נפש אמיתית שיוכלו אחרים לקבל. יהי רצון שנזכה לכך.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן