חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

הוא ותמורתו יהיה קודש – פרשת בחוקותי

הרב גור גלון

הקדוש הוא הקיים

בהלכות נדרים והקדשים בפרשתנו נאמר כי לאדם שמקדיש בהמה לקורבן אין אפשרות להחליף אותה, גם לא בבהמה טובה יותר. אם ינסה להמירה אזי גם הבהמה (המקורית) וגם תמורתה (הבהמה החדשה) יהיו קודש. כפי שאומרת התורה "ואם בהמה אשר יקריבו ממנה קורבן לה' כל אשר ייתן ממנו לה' יהיה קודש, לא יחליפנו ולא ימיר אותו טוב ברע או רע בטוב, ואם המר ימיר בהמה בבהמה והיה הוא ותמורתו יהיה קודש". ננסה להבין מדוע אין אפשרות בשום מצב להחליף ולהמיר את הבהמה שהוקדשה בבהמה אחרת.

ספר החינוך כותב בשורשי המצווה (שנא)

"שרצה ה' ברוך הוא להטיל מורא בלב בני אדם בכל ענייני הקודש… ועל כן כדי לקבוע בליבנו מוראת עניין הקודש ציוה הכתוב לבל נשנה הדברים, אלא מכיוון שנתקדשה הבהמה תהיה בקדושתה לעולם, ולא נחשוב להפקיעה מקדושתה ולהחליפה בבהמה אחרת, ואם יוציא הדבר מפיו, שתהפך מחשבתו וכל מעשהו ותהיה להפך שתתפשט יותר ותתפוס הכל".

לעיתים יש לאנשים נטייה לזלזל בקודש. הקדושה היא דבר מופשט ורוחני ואינה ניכר לעיני אדם. במבט חיצוני אין שום הבדל בין בהמת קודש לבהמת חול. לכן, קל לבני האדם לנסות להחליף ולהמיר בהמת קודש בבהמה אחרת. אולם התורה רוצה ללמד את האדם שהקודש הוא הדבר היציב, הקיים והיותר חזק במציאות ובעולם.

כל אחד ואחד מאיתנו חש לעיתים את הקלות בה ניתן לשנות בענייני הקודש. דוגמא אחת מיני רבות הינה יחסנו אל המפגשים היומיים שלנו עם מלך מלכי המלכים בתפילה. רבים מאיתנו מאחרים, מדברים, מסמסים וחושבים מחשבות שונות ומשונות בזמן התפילה וכו', וכל זאת מפני שהמפגש הינו מופשט ורוחני. אם היינו נכנסים לפני מלך בשר ודם, או אפילו ראש ממשלה ומחשבתנו היתה נשמעת בקול, כנראה שלא היינו נוהגים כך. אך כיוון שהמפגש עם הקב"ה הינו מופשט ורוחני אנו לא מתייחסים אליו כאל דבר קיים וממשי.

התורה באה ללמדנו – שהקודש הוא הדבר היותר חזק והיותר משמעותי במציאות.

העיקר והטפל

וכך כותב הרב קוק זצ"ל:

"בקטנות הדעת מונח ארס פנימי, שנדמה על ידו, שכל הנתקה מן החול אל הקודש היא דחיה מישות אל אפסיות. ואף על פי שההודאה החיצונה מנגדת לזה מצד קבלת האמונה, בכל זאת בעצמיותה של ההכרה חסר זה היסוד המאיר, המזהיר את נשמת האדם בתוכיותה, שכל הנתקה מן החול אל הקודש היא בריחה מחורבן ואפסיות אל הישוב המילוי והישות הכבירה והאיתנה אל חיי החיים בעוצם מקוריותם, והזרמת שפעתם ההומיה, מלאת המנוחה והעז." (אורות הקודש ב, עמ' שח)

הרב בלשונו הזהב כותב כאן דברים מאד חריפים. למרות שעל לשוננו מתגלגלים תדיר ביטויים של אמונה ובטחון – ד' יעזור, ברוך ד', התורה היא חיינו וכו' וכו'. אף על פי כן ייתכן שאין זה אלא ביטוי שפתיים חיצוני, אבל התפיסה הפנימית שלנו עדיין לוקה בחומרניות ואינה מכירה כל כך בערך של הקודש. הקודש נתפס כמרכיב מסוים במציאות, אך הוא אינו עיקר המציאות.

בקטנות הדעת חושבים שהמציאות היא העולם החומרי, זה העיקר, ואילו הקודש הוא תוספת. אמנם תוספת חשובה, אבל הרבה יותר חשוב למצוא פרנסה ולהסתדר בחיים, אח"כ יהיה זמן לתוספות. האמת היא הפוכה. הקודש הוא עיקר המציאות, ואילו החול הוא רק התשתית כדי שעליו יוכלו תכני הקודש לחוּל. החול הוא רק כלי בעבור הקודש.

לנטות לטובת הקודש

הרמב"ם (הלכות תמורה פ"ד ה"יג) מנמק דין זה באופן אחר.

"יראה לי שזה שאמר הכתוב 'והיה הוא ותמורתו יהיה קודש' כעניין שאמר 'ואם המקדיש יגאל את ביתו ויסף חמישית כסף ערכך עליו', ירדה תורה לסוף מחשבת האדם וקצת יצרו הרע שטבעו של אדם נוטה להרבות קניינו ולחוס על ממונו. ואף על פי שנדר והקדיש אפשר שחזר בו וניחם ויפדה בפחות משוויו. אמרה תורה אם פדה לעצמו יוסיף חומש. וכן אם הקדיש בהמה קדושת הגוף, שמא יחזור בו וכיוון שאינו יכול לפדותה יחליפנה בפחותה ממנה, ואם תיתן לו רשות להחליף הרע ביפה יחליף היפה ברע ויאמר טוב הוא. לפיכך סתם הכתוב בפניו שלא יחליף וקנסו אם החליף…".

הרמב"ם עומד על תופעה שידועה לכל, האדם תמיד נוטה לטובת עצמו – בין אם זה מול חבריו ובין אם זה מול הקודש. האדם תמיד מרגיש שבאמת הוא חייב פחות ושהנטל לא מחולק בשווה אלא הוא מתאמץ ומשלם יותר וכיוצ"ב.

לכן אומרת התורה שתמיד צריך ליטות לקודש, באופן יזום ומובהק.

כך למשל הדבר הנכון, פעמים רבות, כאשר אדם בא לחשב את מעשר הכספים שלו, וכן כשבא להחליט כמה שעות ראוי לו להקדיש ביום ללימוד.

התורה דורשת מאדם להכיר במציאות, כפי שנוהגים לומר "יש ספק – אין ספק", ועל כן יש תמיד ליטות לטובת חברו ולטובת הקודש. וידע האדם תמיד שככל שייטה לטובת הקודש וככל שישקיע בלימוד התורה, בחינוך ילדיו ובשאר הדברים הקדושים, גלוי וידוע שטרם יצא ידי חובתו כראוי. ואם כך יחוש וינהג אזי יש סיכוי שאכן יעשה את הטוב, הנכון והישר.

בימים אלו בהם אנו מתקדמים וסופרים יום יום לקראת מתן התורה, נגביר בלבנו וברצוננו את ההשתוקקות לקודש ונדע שהוא הדבר הפועל והממשי ביותר בעולם, ולכן ככל שנרבה בו וניתן מעצמנו יותר, כך נקיים את העולם כולו במעשנו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן