שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

כבד את אביך ואת אמך – את אלוקיך-פרשת יתרו

הרב גור גלון

בין אדם לחברו ובין אדם למקום 

עשרת הדיברות- עשרת העקרונות האלוקיים היסודיים לחיינו, העצות החשובות ביותר לחיים שלמים ומשמעותיים המכוונים לרצון הקב"ה – מופיעים השבוע בפרשתנו.

כשאנו מתבוננים במבנה עשרת הדיברות וכתיבתם בלחות הברית,  ניצבות לנגד עיננו שתי מערכות: מערכת המצוות שבין אדם למקום – בלוח הראשון, ומערכת המצוות בין אדם לחברו – בלוח השני.

חמשת המצוות  שבין אדם לחברו: 'לא תרצח', 'לא תנאף', 'לא תגנוב', 'לא תענה ברעך עד שקר', 'לא תחמוד בית רעך…' מצויות בלוח השני ומנגד הלוח הראשון פותח בארבע מצוות שבין האדם לאלוקיו: 'אנכי ה' אלוקיך..', 'לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני…', לא תשא שם ה' אלוקיך לשווא…', 'זכור את יום השבת לקדשו… שבת לה' אלוקיך…'.

הדיבר החמישי בלוח הראשון סותר לכאורה את הכלל ועוסק במצווה שבין אדם לחברו: "כבד את אביך ואת אמך למען יארכון ימיך על האדמה אשר ה' אלוקיך נותן לך"…

השותפים 

אם נעמיק בדבר, נראה כי מצוות כיבוד אב ואם איננה מצווה שבין אדם לחברו, אלא מצווה בין אדם למקום. זו מצווה הבונה ומעצבת את קשר האדם עם אלוקיו, בכמה רמות.

הרמב"ן בפרשתנו מבאר את המצווה באופן הבא: "'כבד את אביך' – הנה השלים כל מה שאנו חייבין בדברי הבורא בעצמו ובכבודו וחזר לצוות אותנו בעניני הנבראים, והתחיל מן האב שהוא לתולדותיו כענין בורא משתתף ביצירה, כי ה' אבינו הראשון והמוליד אבינו האחרון ולכך אמר במשנה תורה (דברים ה טז) כאשר צויתיך בכבודי, כן אנכי מצוך בכבוד המשתתף עמי ביצירתך ולא פירש הכתוב (מהו) הכבוד, שהוא נלמד מן הכבוד הנאמר למעלה באב הראשון יתברך, שיודה בו שהוא אביו ולא יכפור בו לאמר על אדם אחר שהוא אביו ולא יעבדנו כבן לירושתו או לענין אחר שיצפה ממנו, ולא ישא שם אביו וישבע בחיי אביו לשוא ולשקר…וכבר אמרו (קידושין ל) שהוקש כבודו לכבוד המקום…".

כלומר, ע"פ הרמב"ן, מחד המצווה עוסקת בבני אדם – כיבוד אב ואם, בשר ודם – אך מאידך יסוד המצווה הוא בהיותם שותפים לקב"ה. זה כבודם, זו מעלתם.

הדברים מבוארים בגמרא שציטט הרמב"ן: "ת"ר נאמר: כבד את אביך ואת אמך, ונאמר: 'כבד את ה' מהונך', השוה הכתוב כבוד אב ואם לכבוד המקום; נאמר: 'איש אמו ואביו תיראו', ונאמר: 'את ה' אלהיך תירא ואותו תעבוד', השוה הכתוב מוראת אב ואם למוראת המקום; נאמר: 'מקלל אביו ואמו מות יומת', ונאמר: 'איש איש כי יקלל אלהיו ונשא חטאו', השוה הכתוב ברכת אב ואם לברכת המקום..".

מגמרא זו אנו לומדים כי היודע לכבד את היוצר המוחשי, הוא היכול לכבד בבגרותו ובהתפתחות שכלו ורגשותיו, את היוצר הרוחני, את 'אביו הראשון' כהגדרת הרמב"ן (וכעי"ז כתב גם רבינו בחיי).

הסבר זה מבהיר את דברי חז"ל הידועים: "ת"ר, שלשה שותפין הן באדם: הקב"ה, ואביו, ואמו, בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אמו, אמר הקב"ה: מעלה אני עליהם כאילו דרתי ביניהם וכבדוני". כלומר, אם יש הכרה בחובת כבוד האב והאם היוצרים והמולידים, הקב"ה מחשיב זאת ככבודו.

הסבר דומה ובהיר ניתן גם על ידי ה'חיזקוני': "כבד את אביך ואת אמך', ונאמר: 'כבד את ה' מהונך'. נאמר: 'את ה' אלוקך תירא', ונאמר: 'איש אמו ואביו תיראו'. נאמר: 'מקלל אביו ואמו מות יומת', ונאמר: 'כי יקלל אלוקיו ונשא חטאו', ללמד שהקיש הקב"ה ענינם לענינו… דבר אחר: חמש דברות הראשונות העובר עליהן אינו רע רק לשמיים, לפיכך הזכיר שמו בכולם שהרי לשמו הן קבועות, אבל חמש האחרונות אינן אלא לבריות על כן לא חש להזכיר שמו בהן".

הכרת הטוב 

וכך כותב גם האבן עזרא: "ובעבור כי ה' נפח בו נשמה על ידי האבות שתקנו הגוף, צווה שיכבד אבותיו, כי מי שמכבדם הוא מכבד ה'…". מעיון בדברי האבן עזרא אפשר למצוא עוד צד לסוגיה זו. מדבריו עולה כי המכבד את הוריו מגלה שהוא מלא הערכה והודיה על חייו, על מהותו, על שליחותו וערכו. אדם שמכבד את מי שהעניק לו את העטיפה, יכבד ויודה עשרות מונים למי שהעניק לך את התוכן. יוקר הכלי מורה על כבוד לתוכנו.

בניית היחסים הראשונית והיסודית בין בורא לנברא, בין יוצר לניצור, בין המזין ומפרנס ומכלכל ובין התלוי בו, מתרחשת בין ההורים לילדם. כטיב מערכת יחסים זו נבנית גם מערכת היחסים בין האדם לבוראו, יוצרו, מזינו ומפרנסו, המקיימו ומחייהו. אהבה וקירבה, או שמא יראה ופחד – היחס בין הילד להוריו מופיע גם ביחסי האדם עם הקב"ה. לכן מצווה זו היא מצווה בין אדם למקום.

עוד יש כאן הרבה להעמיק וללמוד, ואי"ה נשוב ונשנה סוגיה זו בפרשת ואתחנן.

יהי רצון שנזכה להיות שותפים נאמנים, להוליד ולגדל, ולבנות מערכות יחסים קדושה ביננו לבין ילדנו והורינו, שהקב"ה ישמח במשפחתנו, וירצה לדור ביננו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן