שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הצמדת מכונת גילוח לפנים

האם לדעת הרב אליעזר מלמד שליט״א מותר להצמיד את מכונת הגילוח לפנים ולמתוח את העור בזמן הגילוח. אני שואל על הדין, ולא על מידת חסידות. כמו״כ אם אני רוצה לקנות מכונת גילוח חדשה, האם צריך הכשר למכונת הגילוח או שכל מכונות הגילוח כשרות. תודה רבה.

הרוצה להקל להשתמש בכל מכונות הגילוח רשאי תוך הצמדתם לפנים, מפני שהעיקר כסברת המקילים, וכפי שנוהגים רבים. אולם כיוון שמדובר באיסור תורה, לכתחילה טוב לחשוש לסברת המחמירים, ולקנות מכונות עם כשרות שהתקינו בהן רשת עבה יותר (כ-0.4 מילמטר), ועוד פתרונות מסוג זה, כדי שגם אחר הגילוח ניתן יהיה להרגיש מעט בזיפי הזקן. 

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-27 14:09:14

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

יש לך שאלה?

למי אכפת מה יש לי בצלחת? לפרשת שמיני

פרשתנו מתחילה ברגעים העליונים והנשגבים של חנוכת המשכן שהיה בראש חודש ניסן. חז"ל מעידים על יום זה שנתעטר בעשר עטרות:

"תנא אותו היום נטל עשר עטרות: ראשון למעשה בראשית, ראשון לנשיאים, ראשון לכהונה, ראשון לעבודה, ראשון לירידת האש, ראשון לאכילת קדשים, ראשון לשכון שכינה, ראשון לברך את ישראל, ראשון לאיסור הבמות, ראשון לחודשים".

ראש חודש ניסן, היום הגדול, עליו כתוב "כי היום ה' נראה אליכם". ביום הזה נראה כבוד ה' אל עם ישראל, כפי שכתוב: "ויבא משה ואהרן אל אהל מועד ויצאו ויברכו את העם וירא כבוד ה' אל כל העם".

הפרטים הקטנים

מיד לאחר מעמד מרומם זה מצווה התורה "דברו אל בני ישראל לאמור, זאת החיה אשר תאכלו מכל הבהמה אשר על הארץ, כל מפרסת פרסה ושוסעת שסע פרסה, מעלת גרה בבהמה אותה תאכלו".

ויש מקום לשאול, מה הקשר בין המעמד האדיר הזה, לדיונים קטנוניים מה אכניס לצלחת שלי?, או בנוסח של הנבוכים בעמנו, ממה נפשך, אם הקב"ה עוסק באידאלים הגדולים, בתיקון העולם והחברה, בשאר הרוח והתעלות המציאות, אני רוצה לעובדו ולקיים ציוויו, אך ברור שהוא לא מתעניין בסנדוויץ' של פחות מ-1% מאוכלוסיית העולם, אך אם הוא עוסק בסנדוויץ' שלי, אינני רוצה להיות שייך אליו ואל עבודתו…

ונראה שהתורה מלמדת אותנו דבר חשוב ויסודי, שאחר ההתרוממות העליונה, ההתלהבות העצומה, יש צורך שכל יחיד ויחיד יפנים ויקלוט את הקדושה. הביטוי לדבר זה הוא תיקון השולחן הפרטי והאישי של האדם – תיקון הדבר הכי בסיסי, תיקון האכילה – תיקון היכולת לבחור ולמיין מה נכנס לגופנו, מה נקלט בתוכנו, מאילו יסודות אנו בונים את הגוף שלנו.

ספירת העומר, איזה עומר?

אנו נמצאים בימי ספירת העומר, וגם בהם ניתן להצביע על אותו המהלך, מיד אחר ההתגלות הגדולה של ליל השימורים, הלילה אליו ציפה העולם כולו מרגע ברייתו, הלילה בו הקב"ה בעצמו "אני ולא מלאך, אני ולא שרף, אני ולא השליח, אני ה' אני הוא ולא אחר" הכה במצרים, אחר שראתה גם שפחה על הים מה שלא ראו גדולי הנביאים ישעיהו ויחזקאל, אנו ניגשים לעסוק בספירה אישית, יום יומית, ספירת העומר, מהי ספירת העומר, מהו השם המשונה הזה ספירת העומר, אין אנו סופרים את העומר אלא ימים, ימים ההולכים ובאים ומקרבים אותנו למתן התורה, מה מרמז שם זה ספירת העומר?

הכהן הגדול מאחיו, ר' צדוק הכהן מלובלין לימדנו שכאשר רוצים לדעת את משמעותה של מילה יש להתבונן בה בהופעתה הראשונה בתורה, המקום הראשון בו מוזכר העומר הוא: זה הדבר אשר צוה יהוה לקטו ממנו איש לפי אכלו עמר לגלגלת מספר נפשתיכם איש לאשר באהלו תקחו", העומר אם כן הוא המאכל הבסיסי והיסודי, כלומר ספירת העומר, היא הבירור של האכילה, של הצד האנושי הפשוט הימים הללו נועדו לתת לנו זמן לקלוט, להפנים ולעבד את כל מה שקלטנו מהאורות הגדולים של הפסח, ועכשיו הזמן לרדת לנקות את הפרטים הקטנים, להכשיר כל יחיד לקבלת התורה, לדאוג לתיקון האכילה, תיקון שיעלה אותנו מדרגת בהמה אוכלת שעורים, לדרגת אנשים האוכלים חיטים, זה יתרחש רק על ידי עיסוק בפרטים בפרטי הפרטים, אולי זה היה חלק מחטא נדב ואביהוא, מי שחושב שניתן לדלג על הפרטים הקטנים, על ההקפדות המדוקדקות של החוקים האלוקים לכל פרטי פרטיהם, לא יוכל לקבל תורה באמת…

יהי רצון שנזכה לתקן את כל המדרגות מתחתיות ארץ עד שמי שמי שמים, בסייעתא דשמייא.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן