חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

יש לך שאלה?

ללכת עם התורה

ספר במדבר – ספר הדרך

השבת אנו מתחילים את ספר במדבר, הספר שהרצי"ה היה מכנה 'ספר הדרך'.

ישנם מצבים שונים בחיי האדם: ישנו מצב של 'בשבתך בביתך' וישנו מצב של 'בלכתך בדרך' – וספר במדבר עוסק בהתהלכות בדרך.

ובאמת, כל חיינו הינם 'בדרך'. אנו מצווים ללכת ולצעוד, לעלות ולהתקדם כל ימי חיינו. "צדיקים אין להם מנוחה, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא, שנאמר: 'וילכו מחיל אל חיל".

ולכן גם התורה ניתנת במדבר. התורה- מלשון 'לתור', לתור אחר ה'. כלומר, ללכת, לחפש ולהתבונן אחר הגילוי האלוקי בעולם. והתורה ניתנת במדבר, במקום של הדרך. המוכנות ללכת הליכה אינסופית היא מה שמשבח ה' בפי נביאו ירמיה "זכרתי לך חסד נעורייך, אהבת כלולותייך, לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה".

וכך נקבעה גם צורתו של החג מתן תורה, חג השבועות, לדורות. אנו מגיעים אל היום הזה מתוך הליכה, "וספרתם לכם ממחרת השבת מיום הביאכם את עומר התנופה שבע שבתות תמימות תהינה, עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום והקרבתם מנחה חדשה לה'"

מתוך ההתקדמות וההליכה היומיומית, שמתבטאת בספירה, מתוך התהליך והתנועה אנו מגיעים ליום החמישים, ואז מקריבים מנחה חדשה לה'- כי רק מי שמוכן ללכת, לצאת מהמקום הקבוע והנוח, הוא שזוכה לגלות ולחשוף דברים חדשים, הוא הזוכה להקריב מנחה חדשה.

והתורה ממשיכה להתחדש יום יום, שעה שעה. וכך מתארת התורה את יום בואנו למדבר סיני "בחודש השלישי לצאת בני ישראל מארץ מצרים, ביום הזה באו מדבר סיני". ומבאר רש"י ש"לא היה צריך לכתוב אלא 'ביום ההוא' מהו 'ביום הזה' שיהיו דברי תורה חדשים עליך, כאילו היום ניתנו".

ביום השלישי, בהווה

ולכן גם ההגעה למדבר היא בראש חודש, ביום ההתחדשות. התורה מציינת באופן מיוחד שההגעה למדבר סיני, למקום קבלת התורה, התרחשה "בחודש השלישי לצאת בני ישראל מארץ מצרים".

וחז"ל בגמרא (שבת פח.) המשיכו את הדגשת השלוש ואמרו "בריך רחמנא דיהיב אוריאן תליתאי לעם תליתאי, על ידי תליתאי, ביום תליתאי, בירחא תליתאי.." {ברוך ה' שנתן תורה משולשת (תורה נביאים כתובים) לעם משולש (כהנים, לוויים וישראלים), על ידי שלישי לבטן (משה שנולד אחרי אהרון ומרים) ביום השלישי לפרישה, בחודש השלישי}.

ונראה מה עניינו של היום השלישי. מסביר המהר"ל (תפארת ישראל, פרק כה), שהיום השלישי מייצג את הזמן ההווה, הוא המחבר בין העבר לעתיד. ההווה כולו התקדמות וזרימה, הוא עובר כהרף עין.

במידה מסוימת כותב המהר"ל שההווה איננו זמן. אי אפשר לתפוס את ההווה או להצביע עליו. ומאידך, זהו הזמן היחיד בו אנו חיים, פועלים, קיימים ונמצאים.

התורה שייכת להווה, היא החיים, היא המציאות, והיא הדבר היחיד שקיים בעולם באמת. וכך גם לפני כל קריאה בתורה אנו אומרים את הפסוק "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם, חיים כולכם היום"- אתם החיים בהווה, ביום הזה.

עולם ישן עדי יסוד נחרימה

בספר יצירה כתוב על החודש סיוון כך: "המליך אות ז' בהילוך וקשר לו כתר וצרפן זה בזה וצר בהם תאומים בעולם וסיוון בשנה…". האות המיוחדת לחודש סיוון היא אות ז', ועניינה של אות זו, כפי שכותב מרן הרב זצ"ל בריש מילין, כפול: מחד, האות ז' מייצגת מלחמה, מלשון כלי זין, ומאידך, האות ז' מייצגת הזנה.

וביאור העניין הוא שכדי שתהיה אפשרות לקבל תזונה חדשה, שפע חדש, יש צורך בחורבן הסדר הקודם, בהרס ההבנות והתפיסות הישנות. לכן הר סיני, בו ניתנת התורה, נקרא 'סיני', מלשון שנאה- יש צד מסוים שממנו יוצאת שנאה לכל העולם. והוא מכונה גם 'הר חורב'- שממנו יוצא חורבן לכל העולם.

התורה מציבה רף חדש לעולם, רף שדורש להרוס ולאבד את כל הסדרים הישנים כדי שנוכל לקבל סדרים חדשים.

ולכן כשישראל קיבלו תורה פרחה, מחד, נשמתם והם הגיעו למוות וחידלון, ומאידך, באותו רגע הם גם קיבלו נשמות חדשות והתעטרו בכתרים עליונים. וכך קרה גם בעולם כולו: מחד העולם כולו השתתק ונדם, ומאידך הכל התמלא בריח בשמים חדש ובפריחה חדשה ומלבלבת.

לכן בחודש הזה האות שולטת היא האות ז', והיא מומלכת על ידי הילוך, כפי שכתבנו בתחילת דברינו, בהליכה וצעידה מתמדת. הצעידה שלנו היא אינסופית כיוון שמגמתנו היא תאומים- מגמתנו היא שיהיה תיאום והתאמה בין הקב"ה לבין העולם, מגמתנו היא שכל מתרחש וקורה כאן בעולם יהיה מתאים לאידיאלים האלוקיים, למידות העליונות- וזה מה שמיוצג במזל תאומים.

וכיוון שמגמתנו היא להדבק ולהתחבר לאינסוף, ממילא ברור שדרכנו והליכתנו היא אינסופית.

להדבק

מנהג ישראל בחג השבועות הוא ללמוד כל הלילה, כדי לומר שאין סוף לרצוננו. באמת, לו יכולנו לא היינו ישנים לרגע, לא היינו מתחשבים בעתיד, אלא חיים כל רגע ורגע בהווה כדי להדבק בקב"ה, לקלוט את התורה האלוקית ולהופיע אותה בעולם. בשבועות אנו מבטאים שאין מחר, יש היום והוא כולו מוקדש לתורה, תפילה ועובדת ה'.

יהי רצון שנזכה שהחג הזה ימלא את ייעודו ונזכה לתורה חדשה ולמנחה חדשה ומתוכו בכל יום ויום יהיו בעינינו דברי התורה כחדשים.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן