חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

כשרות

אני עובד במקום שלא שומרים תורה ומצוות. אין כשרות במקום מדובר בדיוק מוגן. הם מחממים אוכל בשבת. האם יש היתר כל שהוא לאכול במקום? ואם כן מה אפשר לאכול. המוצרים עצמם כשרים.

אפשר לאכול אוכל שלא בישלו או חיממו אותו שם, כגון ירקות ופירות, לחם קנוי, גבינה וכדומה.

כמו כן, אפשר לחמם במקרוגל או בתנור שלהם אוכל שלך כשהוא סגור בתוך קופסה או לפחות מכוסה, ובלבד שמונח על משטח נקי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 00:43:48

יש לך שאלה?

פרשת יתרו – זהירות בקבלת התורה

בפרשתנו אנו זוכים לקבל את התורה. מאורע קבלת התורה הינו האירוע המשמעותי ביותר שהתרחש ויתרחש בעולם. אירוע זה נותן לעולם את ייעודו ותפקידו, את כיוונו ותוכנו. וכפי שאומר המדרש הידוע על המילים 'יום השישי'- שהתנה הקב"ה את כל הבריאה כולה באותו יום השישי בו ניתנת התורה.

כפיית הר כגיגית

וכמו שלעולם אין קיום ללא התורה כך לעם ישראל אין קיום ללא התורה – וזו גם הסיבה בגינה כפה הקב"ה על ישראל הר כגיגית ואמר להם "אם מקבלים אתם את התורה – מוטב, ואם לאו- שם תהיה קבורתכם"- כלומר, אין אפשרות שלא לקבל את התורה. קבלת התורה אינה תלויה ברצון זה או אחר של הברואים והבריאה. התורה היא נצחית והכרחית לקיום העולם ולכן אינה יכולה להיות תלויה ברצון שלנו.

וכדברי מרן הרב קוק זצ"ל (שמונה קבצים ב, מא):

"מה שהוא למעלה מן הדעת – אין חופש הדעות נופל עליו. והגיון האמונה העליון, הוא הגילוי האלוהי שבנשמה שלמעלה מכל דעת, שעל כן אין הפרזה של חופש הדעות הולמת לה. ואין חופש מן החיים כי אם במות, וצדיק באמונתו יחיה".

הבנה זו הינה הכרחית לקראת קבלת התורה. כאשר עם ישראל מקבלים תורה הם חייבים להבין שהתורה איננה תוספת או צד לחיים, אלא היא עצם החיים. ולכן אנו אומרים בתפילתנו "כי הם חיינו ואורך ימינו"- ואין זו הפרזה אלא אמירה יסודית, שדברי התורה הם החיים שלנו, ואין לנו שום חיים אחרים, ושום סיבה או תוכן אחר לחיינו, פרט לקיומם וגילויים של דברי התורה.

לא לגעת!

מתוך הרצון האדיר, שקיים באופן טבעי בעם ישראל, להתקרב ולהדבק בתורה, מובנות האזהרות החוזרות ונשנות של הקב"ה, "והגבלת את העם סביב לאמר, הישמרו לכם עלות בהר ונגוע בקצהו. כל הנוגע בהר מות יומת. לא תיגע בו יד כי סקול יסקל או ירו יירה, אם בהמה אם איש לא יחיה…".

והדבר חוזר שוב עוד באותו הפרק "ויאמר ה' אל משה רד העד בעם פן יהרסו אל ה' לראות ונפל ממנו רב. וגם הכהנים הניגשים אל ה' יתקדשו פן יפרץ בהם ה'. ויאמר משה אל ה' לא יוכל העם לעלות אל הר סיני כי אתה העדותה בנו לאמר הגבל את ההר וקידשתו. ויאמר אליו ה' לך רד ועלית אתה ואהרן עימך והכהנים והעם אל יהרסו לעלות אל ה' פן יפרץ בם. וירד משה אל העם ויאמר אלהם".

ונשאלת השאלה מדוע בפרק המקדים לקבלת התורה ישנה הדגשה רבה כל כך בנוגע לעליה שאיננה במקומה ולהתקרבות היתרה?

לעלות במדרגות במתינות

ונראה לומר שעניינה של הדגשה זו ללמדנו, שאף על פי שישנו רצון אדיר, בריא ונפלא להתקרב אל הקב"ה ואל התורה – שהרי, כפי שאמרנו, אלו הם חיינו- צריך זהירות גדולה שלא לדלג על המדרגות בעת העלייה.

המידה היסודית ביותר לקבלת התורה, שהיא המידה בה התבלט משה רבנו, נותן התורה לעם ישראל, היא מידת הענווה – היכולת של האדם להכיר את מקומו, לא לפרוץ ולא להתפרץ. דברי התורה הינם בעלי תוכן אלוקי עליון והאדם צריך התקדשות גדולה בכדי להבינם באמת, ואם יעלה האדם ללא ההתקדשות המתאימה, ללא העלייה ההדרגתית וההכנות הנדרשות בכדי להבין ולזכות בכתרה של תורה, הרי שבמקום להתרומם ולהתעלות אל התורה הוא יוריד את התורה אל מצבו השפל. ולכן צריך זהירות כה רבה.

ואולי כך ניתן גם לפרש את הפסוק המופיע בסוף פרשתנו "ולא תעלה במעלות על מזבחי אשר לא תיגלה ערוותך עליו"- כלומר, היזהר שלא לקפוץ מדרגות, כי אז במקום שהמזבח ירומם ויקדש תתגלה עליו ערוותך, כלומר, צדדיך הנמוכים וקטנוניים.

לכן הענווה והצניעות יחד עם העמל והיגיעה, הם המידות החשובות ביותר לקניין התורה. וזאת מפני שהעמל והיגיעה הולכים ומזככים את האדם, יחד עם הבנת מקומו ומעמדו, והידיעה שעם כל הכבוד לחכמתו ומחשבתו, כאשר הוא בא ללמוד 'דברי אלוקים חיים', עליו להקשיב כקטן התלמידים. וכפי שכותב אור החיים הקדוש לפרשתנו, על הפסוק:"ויסעו מרפידים ויבואו מדבר סיני ויחנו במדבר ויחן שם ישראל נגד ההר", וזו לשונו:

"כוונת הכתוב הוא להקדים ג' עניינים הם עקרי ההכנה לקבלת התורה שבאמצעותם נתרצה ה' להנחילם נחלת שדי היא תורתנו הנעימה:
האחד הוא התגברות והתעצמות בעסק התורה כי העצלות הוא עשב המפסיד השגתה, ולזה תמצא כי כל מקום שיזכירנה ה' לתורה ידקדק לומר לשון חוזק ואומץ עד גדר שימית עצמו עליה דכתיב (במדבר יט יד) זאת התורה אדם כי ימות וגו' ודרשו ז"ל (שבת פ"ג:) וכו', כמו כן רבותינו ז"ל ידקדקו בהזכרתה לומר עסק התורה השתדלות התורה ורבים כמוהו, וכנגד זו אמר הכתוב ויסעו מרפידים, לא בא להודיע מקום שממנו נסעו שאם כן היה לו להקדימו קודם תחנותם, אלא נתכוון לומר שנסעו מבחינת רפיון ידים כמו שמצינו שדרשו כן רבותינו ז"ל (סנהדרין ק"ו.) בפסוק (לעיל י"ז ח') וילחם עם ישראל ברפידים ברפיון ידים עד כאן. והן עתה נסעו מבחינה זו והכינו עצמם לעבוד עבודת משא בנועם ה', והוא אומרו ויבואו מדבר סיני;
ועניין השני הוא השפלות והענווה כי אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שמשפיל עצמו ומשים עצמו כמדבר, וכנגד זה אמר ויחנו במדבר פירוש לשון שפלות וענוה כמדבר שהכל דורכים עליו".

ומתוך כך, זוכים בענווה ובקדושת התורה, להגיע לאחדות וכלליות. וכפי שממשיך אור החיים הקדוש:

"וענין שלישי הוא בחינת ייעוד חכמים בהתחברות בלב שלם ותמים לא שיהיו בד בבד שעליהם אמר הכתוב (ירמיה נ) חרב אל הבדים (ברכות ס"ג.), אלא יתועדו יחד ויחדדו זה לזה ויסבירו פנים זה לזה, וכנגד זה אמר ויחן שם ישראל לשון יחיד שנעשו כולן יחד כאיש אחד, והן עתה הם ראוים לקבלת התורה"

יהי רצון שנזכה להתרומם ולהתעלות אל התורה ולא להורידה אלינו, לנסות להתאים את המציאות והחיים אל התורה ולא להגמישה ולהתאימה את המציאות, מתוך עמל ויגיעה ומתוך ענווה וצניעות אמיתית.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן