חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

שירת הים ושירת דבורה

בשבת פרשת 'בשלח' אנו קוראים בתורה, בין היתר, על סיפור קריעת ים סוף ושירת הים. בהפטרה אנו קוראים על שירת דבורה.

הקשר בין הפרשה להפטרה ברור – בשתי הקריאות אנו קוראים על תשועה שנעשתה לעם ישראל בהשגחת ה' עליהם, ולאחריה נאמרת שירה לה' על ההצלה.

אך האם זהו הקשר היחיד בין שני המאורעות ושתי השירות שעליהם?

תיאור נס קריעת ים סוף

במאמר סיפור קריעת ים סוף – כפי שלא שהכרנו, הראנו שבנס קריעת ים סוף נעשה שילוב מיוחד של גשם ורעמים, כאשר הרעמים נועדו להבהיל את המצרים, ובעיקר את סוסיהם, ואילו הגשם נועד להפוך את קרקעית הים לבוצית, כדרכה, ובכך להשקיע בה את המצרים, ולמנוע מהם את האפשרות לרדוף אחר עם ישראל או אף לברוח ולשוב למצרים.

כאשר אנו מתבוננים בסיפור מלחמת ברק בן אבינעם עם צבאו של יבין מלך כנען ושר צבאו סיסרא, אנו מגלים שמבחינת ההתערבות האלוהית בנעשה, ישנו דמיון רב בין שתי הישועות.

תיאור יחסי הכוחות בין מחנה ברק למחנה סיסרא

כדי להבין את הצורך בהתערבות האלוהית במלחמת ברק עם סיסרא, יש להתבונן ביחסי הכוחות בין שני המחנות. בספר שופטים (ד) מתואר שמחנהו של ברק מכיל 10,000 איש משבטי נפתלי וזבולון, שנמצאים בהר תבור: "וַיַּזְעֵק בָּרָק אֶת זְבוּלֻן וְאֶת נַפְתָּלִי קֶדְשָׁה וַיַּעַל בְּרַגְלָיו עֲשֶׂרֶת אַלְפֵי אִישׁ וַתַּעַל עִמּוֹ דְּבוֹרָה".

מנגד, כמות החיילים במחנה סיסרא לא מובאת, אך ניתן ללמוד מהפסוק "וּמָשַׁכְתִּי אֵלֶיךָ אֶל נַחַל קִישׁוֹן אֶת סִיסְרָא שַׂר צְבָא יָבִין וְאֶת רִכְבּוֹ וְאֶת הֲמוֹנוֹ וּנְתַתִּיהוּ בְּיָדֶךָ", שמדובר על כמות גדולה בהרבה מזו של ברק.

בנוסף לכך, יתרונם הצבאי של הכנענים בא לידי ביטוי בעיקר ב-900 רכבי הברזל שעמדו לרשותם, שהם אלו שהפילו את פחד האיימים על עם ישראל: "וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' כִּי תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל לוֹ וְהוּא לָחַץ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּחָזְקָה עֶשְׂרִים שָׁנָה". ובגללם ברק לא היה מסוגל להילחם בסיסרא בלי ליווי של דבורה הנביאה: "וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ בָּרָק אִם תֵּלְכִי עִמִּי וְהָלָכְתִּי וְאִם לֹא תֵלְכִי עִמִּי לֹא אֵלֵךְ".

בסיפורים מקראיים מקבילים עם מאזן כוחות דומה, הסיכוי לנצח במלחמה טמון אך ורק בגורם ההפתעה. אולם במציאות זו גורם ההפתעה נוטרל, מאחר וסיסרא כבר ידע שברק יושב בראש הר תבור עם צבאו: "וַיַּגִּדוּ לְסִיסְרָא כִּי עָלָה בָּרָק בֶּן אֲבִינֹעַם הַר תָּבוֹר: וַיַּזְעֵק סִיסְרָא אֶת כָּל רִכְבּוֹ תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל וְאֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מֵחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם אֶל נַחַל קִישׁוֹן".

ברק למעשה מכותר כעת עם חייליו בראש ההר, כאשר למטה ממתין לו צבא עצום עם יתרון מספרי וטכנולוגי. במצב זה, סיכוייו של ברק לנצח – שואפים לאפס.

בשלב זה, נכנסת ההתערבות האלוהית שמביאה את הישועה באותה דרך שבה הגיעה הישועה לעם ישראל בקריעת ים סוף.

הִמום מחנה הכנענים במלחמת ברק

הבה נתבונן בתיאור המלחמה, על כלל אזכוריה, ונבחן את התמונה המתקבלת מהם:

"וַיָּהָם ה' אֶת סִיסְרָא וְאֶת כָּל הָרֶכֶב וְאֶת כָּל הַמַּחֲנֶה לְפִי חֶרֶב לִפְנֵי בָרָק וַיֵּרֶד סִיסְרָא מֵעַל הַמֶּרְכָּבָה וַיָּנָס בְּרַגְלָיו: וּבָרָק רָדַף אַחֲרֵי הָרֶכֶב וְאַחֲרֵי הַמַּחֲנֶה עַד חֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם וַיִּפֹּל כָּל מַחֲנֵה סִיסְרָא לְפִי חֶרֶב לֹא נִשְׁאַר עַד אֶחָד".

הכתוב לא מנדב לנו מידע רב באשר לסיבת הנצחון, ועל כן, כדי לפתור את התעלומה יש להשתמש במילת הקוד, העשויה לשפוך אור על הסיפור: 'וַיָהָם'.

משמעותה של מילה זו היא: המיה, רעש. זו הסיבה שהתקהלות גדולה של אנשים רבים כדו' מכונה בלשון המקרא במילה 'המון', לאמר: ריבוי פריטים המקובצים במקום אחד, יוצר קול המיה ורעש.

גם כשמתבוננים במקרא כולו, ניכר שכאשר מופיעה מילה זו, הכוונה היא לרעם. כפי שראינו במאמר הנזכר.

נחל קישון גרפם

שירת דבורה מנדבת אף היא מידע חיוני ומתומצת, כמעט במילות קוד, על סיבת ניצחון ברק את הכנענים: "נַחַל קִישׁוֹן גְּרָפָם נַחַל קְדוּמִים נַחַל קִישׁוֹן"[1].

משלוש מילים אלו, אנו למדים שמעבר למהומה שהמם ה' את מחנה סיסרא, הוא גם עשה שימוש בנחל קישון על מנת 'לגרוף' את הכנענים.

חלקו המזרחי של נחל קישון שמוצאו בהרי ג'נין שבצפון השומרון, הוא נחל אכזב, שזורם רק בעת ירידת גשמים מרובים.

מתוך חיבור הנתון 'וַיָהָם', עם 'נַחַל קִישוֹן גרפם', אנו מקבלים את התמונה השלימה: כאשר התקבץ צבאו של סיסרא אל עמק יזרעאל שאליו משתפלים הרי צפון השומרון, החלה סופת רעמים וגשם עז. הרעמים הבהילו את סוסי האויב, אשר 900 רכב ברזל רתומים להם, והוציאום מכלל שימוש יעיל.

בנוסף לכך, הגשמים העזים שירדו, יצרו גאיה בנחל קישון שעלה על גדותיו והציף את העמק כולו, מה שהפך עד מהרה את כל העמק למעין ביצה טובענית, שהשקיעה בתוכה את מרכבות האויב וסוסיו. זאת בנוסף לכך שפרץ המים האדיר של השיטפון 'גרף' את סיסרא וחייליו, ואפשר שדבר זה עצמו המית מהם רבים.

במצב זה, בו הסוסים מבוהלים והמרכבות שקועות בבוץ, מנוטרלות, לא רק שהכנענים איבדו את היתרון הצבאי שהיה להם, אלא הוא היה בעוכריהם כעת, כי המרכבות נעשו מלכודת מוות עבור הכנענים שנלכדו בתוכן ו'חיכו' לחיילי ישראל שיֵרדו מן ההר וימיתום לפי חרב.

אכן, גם הנביא עצמו, כותב הסיפור, דאג 'לזרוע' עקבות מסיפור קריעת ים סוף בתוך תיאור מלחמת ברק.

השוואת סיפור קריעת ים סוף לסיפור מלחמת ברק

להלן תיאור סיפור קריעת ים סוף (שמות יד), ולאחריו סיפור מלחמת ברק בסיסרא (שופטים ד), תוך הדגשת מילות המפתח המקשרות ביניהם:

קריעת ים סוף

דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֻׁבוּ וְיַחֲנוּ לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת (הטעיה) בֵּין מִגְדֹּל וּבֵין הַיָּם לִפְנֵי בַּעַל צְפֹן נִכְחוֹ תַחֲנוּ עַל הַיָּם:

וְאָמַר פַּרְעֹה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל נְבֻכִים הֵם בָּאָרֶץ סָגַר עֲלֵיהֶם הַמִּדְבָּר:

וְחִזַּקְתִּי אֶת לֵב פַּרְעֹה וְרָדַף אַחֲרֵיהֶם (הבאת האויב למלכודת) וְאִכָּבְדָה בְּפַרְעֹה וּבְכָל חֵילוֹ וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי אֲנִי ה' וַיַּעֲשׂוּ כֵן:

וַיֻּגַּד לְמֶלֶךְ מִצְרַיִם (האויב מקבל דיווח על 'המזימה') כִּי בָרַח הָעָם וַיֵּהָפֵךְ לְבַב פַּרְעֹה וַעֲבָדָיו אֶל הָעָם וַיֹּאמְרוּ מַה זֹּאת עָשִׂינוּ כִּי שִׁלַּחְנוּ אֶת יִשְׂרָאֵל מֵעָבְדֵנוּ:

וַיֶּאְסֹר אֶת רִכְבּוֹ וְאֶת עַמּוֹ לָקַח עִמּוֹ:

וַיִּקַּח שֵׁשׁ מֵאוֹת רֶכֶב בָּחוּר וְכֹל רֶכֶב מִצְרָיִם וְשָׁלִשִׁם עַל כֻּלּוֹ (האויב רותם מרכבות לסוסים ויוצא עם עמו לקרב)…

וּפַרְעֹה הִקְרִיב וַיִּשְׂאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֵינֵיהֶם וְהִנֵּה מִצְרַיִם נֹסֵעַ אַחֲרֵיהֶם וַיִּירְאוּ מְאֹד וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' (שתי הפעמים היחידות במקרא בהם כתוב 'ויצעקו בני ישראל אל ה' הן בקריעת ים סוף ובשעבוד יבין מלך כנען, ובשתיהן הצעקה נובעת מפחד ממרכבות)…

וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה מַה תִּצְעַק אֵלָי דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ (הוראה אלוהית להיכנס לסכנה, ומתוך כך נעשית התשועה):

וַיְהִי בְּאַשְׁמֹרֶת הַבֹּקֶר וַיַּשְׁקֵף ה' אֶל מַחֲנֵה מִצְרַיִם בְּעַמּוּד אֵשׁ וְעָנָן (ענני גשם וברקים) וַיָּהָם אֵת מַחֲנֵה מִצְרָיִם (רעמים):

וַיָּסַר אֵת אֹפַן מַרְכְּבֹתָיו וַיְנַהֲגֵהוּ בִּכְבֵדֻת (שקיעה בבוץ [טיט]) וַיֹּאמֶר מִצְרַיִם אָנוּסָה מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי ה' נִלְחָם לָהֶם בְּמִצְרָיִם…

וַיָּשֻׁבוּ הַמַּיִם וַיְכַסּוּ אֶת הָרֶכֶב וְאֶת הַפָּרָשִׁים לְכֹל חֵיל פַּרְעֹה הַבָּאִים אַחֲרֵיהֶם בַּיָּם לֹא נִשְׁאַר בָּהֶם עַד אֶחָד (ביטוי ייחודי נוסף שמופיע במקרא רק בשני המקומות הללו).

מלחמת ברק בסיסרא

וַיִּמְכְּרֵם ה' בְּיַד יָבִין מֶלֶךְ כְּנַעַן אֲשֶׁר מָלַךְ בְּחָצוֹר וְשַׂר צְבָאוֹ סִיסְרָא וְהוּא יוֹשֵׁב בַּחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם:

וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' (כאמור, ביטוי המוזכר בשני מקרים אלו בלבד) כִּי תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל לוֹ (הסיבה לצעקה היא בגלל פחד ממרכבות) וְהוּא לָחַץ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּחָזְקָה עֶשְׂרִים שָׁנָה…

וּמָשַׁכְתִּי אֵלֶיךָ אֶל נַחַל קִישׁוֹן אֶת סִיסְרָא שַׂר צְבָא יָבִין וְאֶת רִכְבּוֹ וְאֶת הֲמוֹנוֹ וּנְתַתִּיהוּ בְּיָדֶךָ (הטעיה)…

 וַיַּגִּדוּ לְסִיסְרָא (האויב מקבל דיווח על ה'מזימה') כִּי עָלָה בָּרָק בֶּן אֲבִינֹעַם הַר תָּבוֹר:

וַיַּזעֵק סִיסְרָא אֶת כָּל רִכְבּוֹ תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל (האויב רותם מרכבות לסוסים ויוצא עם עמו לקרב) וְאֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מֵחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם אֶל נַחַל קִישׁוֹן:

וַתֹּאמֶר דְּבֹרָה אֶל בָּרָק קוּם כִּי זֶה הַיּוֹם אֲשֶׁר נָתַן ה' אֶת סִיסְרָא בְּיָדֶךָ (הוראה אלוהית להיכנס לסכנה, ומתוך כך נעשית התשועה) הֲלֹא ה' יָצָא לְפָנֶיךָ וַיֵּרֶד בָּרָק מֵהַר תָּבוֹר וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אִישׁ אַחֲרָיו:

וַיָּהָם ה' (רעמים) אֶת סִיסְרָא וְאֶת כָּל הָרֶכֶב וְאֶת כָּל הַמַּחֲנֶה לְפִי חֶרֶב לִפְנֵי בָרָק וַיֵּרֶד סִיסְרָא מֵעַל הַמֶּרְכָּבָה וַיָּנָס בְּרַגְלָיו:

[נַחַל קִישׁוֹן גְּרָפָם (גשם שיוצר סחף בנחל, שקיעה בבוץ)]

וּבָרָק רָדַף אַחֲרֵי הָרֶכֶב וְאַחֲרֵי הַמַּחֲנֶה עַד חֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם וַיִּפֹּל כָּל מַחֲנֵה סִיסְרָא לְפִי חֶרֶב לֹא נִשְׁאַר עַד אֶחָד (ביטוי ייחודי נוסף שמופיע במקרא רק בשני המקומות הללו):

מה ניתן ללמוד מההשוואה

מצאנו אם כן קשר רב בין שני הסיפורים המקראיים, הן מבחינת תוכן הסיפור והן מבחינת המילים והביטויים הייחודיים המופיעים בשני הסיפורים, ולעיתים רק בהם.

אך זהו רק השלב הראשון של פענוח המסר המקראי. כעת נותר לנו להבין מה רוצה הנביא ללמדנו, באמצעות השוואת התוכן והלשון בין הסיפורים.

שבעים פנים לתורה, ואין בשורות הבאות התיימרות למצוא את הפרשנות היחידנית להשוואה, אך נציע כאן את הפירוש שנראה בעינינו, בבחינת "לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין להיבטל ממנה"[4].

בסיום ברכת 'אבות' בתפילת עמידה אנו אומרים: "מלך עוזר ומושיע ומגן". "עוזר" הכוונה שהאדם מתמודד מול צרה וה' עוזר לו לגבור עליה. "מושיע" הכוונה שה' מושיע לבדו את האדם הנתון בצרה, מבלי שהאדם שותף בהצלה מלבד עצם פנייתו לה' בתפילה שיושיע אותו. "מגן" הכוונה שה' מונע את הצרה עוד לפני שהאדם פוגש בה.

קריעת ים סוף היא אחד הניסים המקראיים המרכזיים המבטאים את תשועת ה' בדרך של "מושיע". וכפי שאומר משה לעם ישראל: "הִתְיַצְּבוּ וּרְאוּ אֶת יְשׁוּעַת ה' אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה לָכֶם הַיּוֹם… ה' יִלָּחֵם לָכֶם וְאַתֶּם תַּחֲרִשׁוּן"[5].

בהשוואת סיפור מלחמת ברק בכנענים לקריעת ים סוף, המסר אותו מעביר הנביא לקורא הוא שלמעשה גם תחושתם של עם ישראל אל מול האיום הכנעני, "אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים"[6], הייתה תחושה של חוסר אונים מוחלט, שהביא לזעקת יאוש אל ה', כפי שהיה על ים סוף: "וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה'".

זו הסיבה שגם לברק לא היו את תעצומות הנפש להילחם לבדו, בכח הזרוע או חכמת המלחמה, אל מול הכנענים, והוא נזקק לנביאה צמודה שתדריך אותו בהוראות אלוהיות: "וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ בָּרָק אִם תֵּלְכִי עִמִּי וְהָלָכְתִּי וְאִם לֹא תֵלְכִי עִמִּי לֹא אֵלֵךְ".

משכך, תגובתה של דבורה לדרישתו הייתה שניצחון המלחמה לא ייזקף לזכותו של ברק, כי לא גבורה אנושית מלוּוֶה בסיוע אלוהי יש כאן, אלא מלחמה של ה' בכנענים, שהחיילים הישראליים שימשו בו רק בתפקיד 'המכה בפטיש', בעֹברם מצוידים בחרבותיהם בין חיילי האויב המתבוססים בבוץ.

הריגת שר צבא הכנענים ביד אשה, מבטאת את העדר הגבורה האנושית במלחמה ובהערכות לה, והעדר הביטחון בה' שיֵצא לעזרת הלוחמים, בהיות ההנהגה מאמצת דפוס התנהגות של אשה, שדרכה להימנע מלצאת למלחמות: "וַתֹּאמֶר הָלֹךְ אֵלֵךְ עִמָּךְ אֶפֶס כִּי לֹא תִהְיֶה תִּפְאַרְתְּךָ עַל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אַתָּה הוֹלֵךְ כִּי בְיַד אִשָּׁה יִמְכֹּר ה' אֶת סִיסְרָא".

אמנם מש'הועברה' המלחמה לידיו של ה' – החוקים משתנים, ואזי המלחמה כבר לא מתנהלת כדרכה של מלחמה, בה חלק מחיילי האויב מצליחים לברוח; אלא ניצחון ה' את אויביו-אויבי עמו הוא ניצחון מוחץ ומוחלט, ממש כמו בים סוף. "לֹא נִשְׁאַר עַד אֶחָד".


[1] שופטים ה, כא.

[2] שמות פרק יד.

[3] שופטים פרק ד.

[4] מסכת אבות ב, טז.

[5] שמות יד, יג-יד.

[6] תהלים כ, ח.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן