שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת כי תשא – הניצוץ שבתוך החושך בחטא העגל

תארו לכם שיום למחרת השתתפותכם באירוע חתונה של זוג קרוב, מתגלה כי אחד מבני הזוג הטרי בגד בליל הכלולות (!) – מה הייתה הרגשתכם הספונטנית? קרוב לוודאי הרגשות שליליים…

סיפור נורא זה משמש כמשל בפי חז"ל בשביל לתאר את חטא העגל. מעמד מתן תורה מכונה בפי חז"ל כיום החתונה של עם ישראל עם רבש"ע והתורה. וחטא הכלה (ישראל) ביצירת פסל בדמות עגל וקריאתם אליו "אלה אלוהיך ישראל" (!) – נמשל לאירוע בו 'הכלה מזנה תחת חופתה'.

ללא ספק, חטאם של בנ"י מעלה תמיהה גדולה:

הכיצד עם שראה בו עיניו את השגחת האלוקים בהוציאם ממצרים ונתן להם את התורה יכול להגיע למעשה כ"כ נפשע ועוד בתחילת הקשר?

אירוע זה ב'קורות החיים' של עם ישראל, שימש לא אחת את מתנגדי היהדות באומרם: 'אם עם ישראל הייתה לו אכן סגולה כפי שאתם אומרים – כיצד הם חטאו כבר בתחילתם כעם??

החטאת מטרה

אחד מהשלבים הראשונים של תהליך התשובה הוא 'בירור עצמי'. האדם צריך לנתח את מעשהו שהביא לחטא על מנת למצוא את השורש של המעשה. דווקא הבריחה מהתמודדות מול העבר יכולה לפגום ביכולת העמידה בניסיונות עתידיים.

חטא הוא מלשון החטאת המטרה, שימוש לא נכון בכוחות החיוביים הנמצאים בנפש האדם. נדגיש, כישרונות האדם ותכונותיו ברוכים הם ! אולם, מתן דרור לפעולתם מבלי וויסות רוחני מוציא קלקלות המחטיאות את המטרה המוסרית שלשמן הן נבראו.

הניצוץ שבחושך העבודה זרה

עבודה זרה היא אחת משלוש העבירות החמורות שעליהן נצטווינו ל'היהרג ולא לעבור'. האמונה בכוחות חיצוניים שאינם הבורא היא סילוף האמת הבסיסית ביותר, וחומרתה דוחה את האמירה הכללית שפיקוח נפש דוחה (בד"כ) את איסורי התורה.

באופן עמוק, קיים ניצוץ אור בתוככי החושך המוחלט בנפש החוטא בעבודה זרה והוא – קרבת אלוהים. האדם במהותו משתוקק לרוחניות ולקרבת הבורא. זאת, בשל העובדה כי יסוד אלוקי מחייה אותו, ומהעולם העליון נחצבה נשמתו. העובד בפולחן האלילים מחטיא את המטרה של כשרונו הרוחני. במקום שהרצון הבסיסי לקרבת הבורא ידחוף אותו לזכך את טבעו ויביא לתיקון טבעו ותאוותיו, אדם זה משליך את האמונה מרום מעלתה וטהרתה אל מקום בו הוא מקדש את תאוותיו וגסותו החומרית.

בכך ניתן לבאר את מהות חטא העגל.

דווקא בשל כשרונם הרוחני של עם ישראל הם נפלו בחטא העגל. בנ"י חשבו שהם יכולים בעזרת מוחם האנושי למצוא את דרך הביטוי הראויה לקרבת אלוהים – ולא היא! הבורא הוא הוא שמכתיב לברואיו את הדרך אשר ילכו בה, ואת המצוות אשר יעשו. הכיוון הרוחני מגיע מהשמיים אל הארץ, ממעלה אל מטה ולא בכיוון הפוך.

בנ"י לא ביקשו להחליף חלילה את הבורא, אלא חיפשו משהו שיבטא אותו עבורם. עד כה, משה שימש כדמות רוחנית, ובהעדרו הם חיפשו אלטרנטיבה לדבר שישמש עבורם כבעל משמעות רוחנית שיבטא את האלוהים שהוציאם ממצרים. ובלית הכוונה נכונה – נוצר הפסל.

כמובן, שלימוד זכות עליהם אינו גורע בכהוא זה מחומרת חטאם.

מכאן ניתן גם ללמוד על נפש האדם. בטבענו איננו מסתפקים באמונות מופשטות ורוחניות בלבד, אלא אנו דורשים משהו מוחשי, דבר שנוכל להגדירו כקדוש!  אם נשים לב, הרי למרות שהאלוהים נמצא בכל העולם 'ומלוא כל הארץ כבודו', יש לנו מבנים המוגדרים כקדושים יותר: ביהכ"ס, היכל הקודש, ספר תורה, ביהמ'ק, ירושלים ועוד. לכן, יש מן הפרשנים המציינים כי המשכן הוא תשובת המשקל לחטא העגל.

יהי רצון שנוכל לא רק לזהות את הניצוץ החיובי בכל תכונותינו, אלא גם לבטא אותו באופן הראוי והנכון מצד האמת האלוקית.

שבת שלום

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן