שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשות ויקהל פקודי – בין בריאת העולם להקמת המשכן

בפרשת פקודי סוף סוף מלאכת המשכן הסתיימה, והקב"ה השרה את שכינתו, כפי שנאמר: "… וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת-הַמִּשְׁכָּן". מעניין לראות כי חז"ל השוו בין מעשה הבריאה לבין הקמת המשכן, כך שכל יום הושווה כנגד מלאכה אחרת, וכך נאמר:

"אמר ר' יעקב בר אסי: למה הוא אומר: "ה' אהבתי מעון ביתך ומקום משכן כבודך" – בשביל ששקול כנגד בריאת העולם". בראשון כתיב: "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ" וכתיב "נוטה שמים כיריעה" ובמשכן – "ועשית יריעות עיזים". בשני "יהי רקיע" ואמור בהם הבדלה שנאמר: "ויהי מבדיל בין מים למים" ובמשכן כתיב: "והבדילה הפרוכת לכם". בשלישי כתיב מים, ובמשכן – "ועשית כיור… ונתת שמה מים". ברביעי – מאורות ובמשכן מנורה…. וכן בסוף הבריאה – "ויכולו השמים והארץ" ובמשכן "ויהי ביום כלות" "ויקדש אותו" – "ויקדש אותו".: (תנחומא פקודי)

כמובן עולה השאלה – מדוע בכלל להשוות בין שני הסיפורים?

דירה בתחתונים

יצירת השוואה מבקשת למצוא את הדומה והשונה בין שני עניינים לצורך הסקת מסקנה. חכמים מלמדים אותנו כי הרעיון והתכלית שעומדים מאחורי בריאת העולם הם בעצם מה שהביאו לידי הקמת המשכן.

אחת משאלות היסוד בבריאת העולם היא: מדוע בכלל נברא העולם? מה היה חסר לרבש"ע? וחז"ל מתרצים כי תכלית הבריאה היא "שהקב"ה התאווה לעשות לו דירה בתחתונים" (תנחומא נשא). כלומר, הקב"ה רצה לברוא עולם שמבחינה חיצונית הנוכחות האלוקית מוסתרת, ועל הברואים לחשוף את היסוד הרוחני בעולם, ולגלות את מציאות הבורא שקיימת תמיד.

באופן עמוק, יתברר כי קיימת אחדות אלוקית בעולם. אם חשבנו כי קיימים שני צדדים מפרדים שמנוגדים זה לזה – החומר והרוח, יש לחשוף כי הרוחניות הנסתרת קיימת בעומק החומריות, ואדרבא! החומר הוא הוא המרכבה לשכינה, באמצעותו היסוד הרוחני יכול להתגלות בעולם. כשם שנשמה ללא גוף אינה יכולה להתקיים בעולם הזה, כך כל דבר רוחני שאינו מתחבר לחומר אינו יכול בכלל להתקיים בעולם. כך גם המשכן וכליו שבנויים מחומר, כדוגמת: יריעות עיזים, כסף וזהב – משמשים כבסיס לגילוי הצד הרוחני בעולם.

יוצא למעשה, שיסוד בריאת העולם והמשכן חד הוא: לגלות שכינה בעולם. העולם נברא על מנת להתחיל את התהליך הרוחני של  "לעשות דירה בתחתונים", לגלות את הרוחניות בחומריות. והקמת המשכן מוציא לפועל את תכלית הבריאה. דבר זה מוסבר בחז"ל במדרש הבא:

"מן היום הראשון שברא הקדוש ברוך הוא את העולם נתאוה לדור עם בריותיו בתחתונים, ראה היאך כתיב בברית יום ראשון (בראשית א, ה): ויהי ערב ויהי בקר יום אחד, יום ראשון אינו אומר, אלא יום אחד, וכשם שאמר יום אחד יאמר יום שנים יום שלשה, אלא למה אמר יום אחד, שעד שהקדוש ברוך הוא היה יחידי בעולמו נתאוה לדור עם בריותיו בתחתונים, לא עשה כן אלא כיון שהוקם המשכן והשרה בו הקדוש ברוך הוא שכינתו". (פסיקתא רבתי ז)

שתי ידיים מול יד אחת

חז"ל לא רק משווים את הבריאה למשכן, אלא גם מציינים כי מעלת המקדש היא יותר גבוהה ממעשה הבריאה! וכך נאמר:

רש"י (שירת הים) –  "חביב בית המקדש שהעולם נברא ביד אחת שנאמר: "אף ידי יסדה ארץ" ומקדש בשתי ידיים ("כוננו ידיך"). ואימתי יבנה בשתי ידיים? בזמן שה' ימלוך לעולם ועד – לעתיד לבא, שכל המלוכה שלו".

כלומר, קיימת מעלה אצל המקדש יותר מהבריאה כיוון שהפסוק מציין שהעולם נברא ביד אחת, ואילו המקדש (העתידי) יבנה בשתי ידיים. בכדי שנבין את עומק המדרש, שמציין את כמות הידיים, נביא את המדרש הבא:

"דרש בר קפרא: גדולים מעשה צדיקים יותר ממעשה שמים וארץ, דאילו במעשה שמים וארץ כתיב: "אף ידי יסדה ארץ וימיני טפחה שמים", ואילו במעשה ידיהם של צדיקים כתיב: "מכון לשבתך פעלת ה' מקדש ה' כוננו ידיך" כתובות (ה'.)

גם במדרש הזה אנו נתקלים בציון הידיים אודות מעלתם של הצדיקים יותר ממעשה הבריאה בשימוש באותם פסוקים של השוואת המקדש והבריאה שראינו קודם לכן (!)

מכאן ניתן לגזור כי המקדש שראינו קודם לכן הוא בעצם מלאכת הצדיקים. והשימוש ב"יד אחת" מבטא את הפעולה משמיים לארץ, הקב"ה פועל בעולם – בבריאת העולם. ואילו השימוש "ב"שתי ידיים" הכוונה  – פעולה שלנו, בני האדם – המכונים צדיקים כיוון שמבקשים לחשוף את הרוחניות שבחול –  יחד עם הקב"ה ! שתי ידיים משולבות – האדם עם בוראו! "כוננו ידיך – ידך מלמעלה יחד עם ידך מלמטה – בנ"א האדם.

ברגע שהנבראים הם אלו שמקדמים את תכלית בריאת העולם, והם שותפים פעילים לעשות דירה לקב"ה בתחתונים – זוהי אכן מעלה יותר גבוהה מבריאת העולם שרק התחילה את התהליך.

יהי רצון שנזכה להיות מאותם הצדיקים שמשלבים פעולה עם הקב"ה להשגת תכלית העולם

שבת שלום

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן