שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?
הרב מאור תורג'מן

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

תורה שהיא דרך חיים

לפעמים יש תחושה שהיה יותר טוב אם מיד אחרי השמינית היינו מתחילים את החיים – מתגייסים לצבא, לומדים מקצוע וכו'. אך זו טעות! כדי להתחיל את החיים דרושה הכנה יסודית ועמוקה. החיים מלאים באתגרים, גשמיים ורוחניים. במהלך החיים יש הרבה החלטות שצריך להחליט כמו – איזה מקצוע לבחור, עם מי להתחתן, איך לחנך את הילדים, איך להתנהל מבחינה כלכלית ועוד המון המון שאלות גדולות וקטנות, כלליות ופרטיות.

 

הדרך הטובה והנכונה ביותר להתכונן לחיים היא על ידי לימוד התורה, דבריו של בורא עולם, שבא להורות לנו (תורה מלשון הוראה, כ"כ מהר"ל במקומות רבים) כיצד לחיות בעולמו. אנו בטוחים ומאמינים שהתורה היא תורת חיים, שמטרתה לרומם את האדם ולהורות לו את דרך החיים בקיום התורה והמצוות, כפי שנאמר: "וְאֹתִי צִוָּה ה' בָּעֵת הַהִוא לְלַמֵּד אֶתְכֶם חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים לַעֲשֹׂתְכֶם אֹתָם בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ", "וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם", "רַק חֲזַק וֶאֱמַץ מְאֹד לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוְּךָ מֹשֶׁה עַבְדִּי אַל תָּסוּר מִמֶּנּוּ יָמִין וּשְׂמֹאול לְמַעַן תַּשְׂכִּיל בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ. לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל" (דברים ד, יד; שם ה, א; יהושע א, ז-ח, וכן בפסוקים רבים).

וכן מבואר במשנה (אבות ד, ה) שהלימוד הנעלה ביותר הוא הלימוד שמרומם את האדם עד שמדריכו על מנת לעשות.

 

אמנם בימינו לא כל כך פשוט להבין מהי הדרכת התורה לחיינו, משתי סיבות עיקריות:

  1. עיקר התפתחותה של התורה שבעל פה היתה בגלות. מציאות של הישרדות ואבלות על המצב הרוחני והגשמי והתעסקות בעבודת ה' הפרטית, שהיא מציאות שונה לחלוטין מהמציאות שאנו חיים בה עכשיו, מציאות של גאולה ושמחה, של התפתחות מכל הבחינות – מדינה, השכלה, כלכלה, ועוד.
  2. במשך הדורות התרבו הספרים ונוצר ריחוק בין הלימוד העיוני של הסוגיות לבין מסקנות ההלכה. גם אם אדם לומד את הגמרא עם הראשונים ושו"ע הרבה פעמים הוא לא ידע מה לעשות.

 

לכן דווקא לימוד בצורה מנותקת מהחיים הוא קל יותר, מפני שכך לא מתמודדים עם השאלות הקשות ביותר, השאלות שעולות מהמציאות וגם לא צריך לדייק כ"כ בלימוד, כי בדרך כלל אין ללימוד כזה השלכה למעשה.

 

אך אצלנו, בישיבת הר ברכה, אנו זוכים ללמוד תורה מתוך הבנה שהתורה באה להביא ברכה לעולם ולהדריך את חיי הכלל והפרט. כל סוגיה אנו מתחילים מהיסודות בתורה שבכתב ובתלמוד, ומתוך כך אנו מעיינים בראשונים ובאחרונים עד אחרוני זמננו, שעסקו בשאלות חדשות שלא עסקו בהם בדורות הקודמים. בלימוד אנו מתמקדים בכללים שמהם מתבררים כל הפרטים מאליהם, כך שלא צריך ללמוד ולזכור פרטים רבים. תוך כדי הלימוד אנו מנסים להתמודד עם השאלות שעולות לפעמים מהמציאות של דורנו, וכך אנו מבינים כיצד ההדרכות של התורה ושל חז"ל מרוממות את חיינו, ונוצרת הזדהות עם התורה. וזהו הלימוד המדויק, העיוני והעמוק.

 

זכינו שלימוד זה נעשה בהובלתו ובהדכתו של מו"ר הרב אליעזר מלמד שליט"א, שעוסק יומם ולילה בכתיבת התורה לדורנו, דור הגאולה, להראות כמה התורה הגיונית, משמחת, ומביאה הרבה ברכה ותיקון לעולם.

 

בנוסף לכך הפוסקים כתבו (ש"ך יו"ד רמו,ה; שועה"ר הל' ת"ת ב, א; ט, ומ"ב קנה, ט) שיש להקדים את ההלכות המעשיות ולכן אנו מתמקדים בסוגיות המעשיות ביותר, בשיעורים א,ב אנו לומדים סוגיות בהלכות ברכות ושבת. ובשיעורים הבוגרים אנו לומדים סוגיות בנושאים שונים ששייכים להקמת משפחה: כשרות, טהרת המשפחה, חינוך, קירבה לעריות, נישואין ועוד.

כמו כן יש תכנית הלכה שבה אנו מקיפים את כל ההלכות המעשיות בזמן קצר יחסית.

וע"י לימוד באופן כזה יש שמחה וחיבור לתורה, וכפי שנאמר במשלי טו,ל: "מְאוֹר עֵינַיִם יְשַׂמַּח לֵב, שְׁמוּעָה טוֹבָה תְּדַשֶּׁן עָצֶם", מפרש מצודת דוד שם: הארת עינים בדבר המסופק – ישמח לב, כי אין בעולם שמחה כהתרת הספקות.

כלומר, התרת הספקות גורמת לשמחה גדולה לאדם, שכן, חוסר וודאות ומצב של אי ידיעה, גורמת לאדם אי נוחות גדולה, ואף יכולה להביא לעצבות וחוסר שקט.

 

ב"ה אנו רואים בשיטת הלימוד ברכה גדולה. וזוכים לראות את החיבור העמוק שיש לבוגרי הישיבה לתורה. בקביעת עיתים לתורה, וכיצד כל דבר שהם עושים בחיי המעשה בא מתוך התורה.

 

ההחלטה לאיזו ישיבה ללכת היא לא סתם החלטה, זו אחת ההחלטות החשובות ביותר בחיים, זו החלטה שקובעת איך חייך יראו, במה תעסוק, איך תראה משפחתך, איך יראה עולמך הרוחני.

כבוגר הישיבה וכר"מ אני ממליץ מאוד לבוא ולהכיר את ישיבת הר ברכה – "טעמו וראו כי טוב ה".

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן