שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ברכות ועוד

שלום 1. ראיתי שיש פוסקים שכניסה לשירותים בבית מהווה הפסק בברכה ראשונה בדברים שברכתם האחרונה בורא נפשות. לא ראיתי התייחסות לכך בפניני הלכה. מה דעת הרב? 2. בעניין מעבר בין 2 נשים, מה דעת הרב? (תוקף האיסור, מצבים שמותר וכ'ו)

  1. אינו הפסק. אם הרב היה סובר כך, ודאי היה מביא זאת. הכלל הוא כפי המובא בפניני הלכה.
    מתוך ספר הקיצור הלכה:
    https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
    שינוי מקום
    יט. האוכל או שותה בתוך ביתו דבר שברכתו האחרונה 'בורא נפשות', ויצא לרחוב או לבית אחר, אם רוצה להמשיך לאכול או לשתות, צריך לברך שוב ברכה ראשונה. אבל אם יצא למרפסת ביתו או לחצרו הפרטית או לחדר המדרגות, לא צריך לברך שוב, כיוון שהם טפלים לביתו. ואם רגיל לפעמים לצאת אליהם בזמן אכילתו, רשאי לעשות כן לכתחילה.

2. אין בזה איסור.
הבעיה שגבר יעבור בין שתי נשים היא משום כשפים (גמ´ בפסחים), וכיום אין הנשים שלנו עסוקות בכשפים ב"ה.
אמנם בזוהר כתוב שיש בזה בעיה אחרת, אך איננו פוסקים הלכות מחייבות על פי הזוהר אלא רק המלצות. לכן אם אפשר בקלות לא לעבור ביניהן, נכון להחמיר.
גם לאישה נכון שלא תעבור בין שני גברים כאשר אפשר בקלות לעקוף.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-22 23:54:07

פירוק סוכה האם גם זה נחשב עוסק במצווה?

שלום לכבוד הרב, יש לי שאלה, בתום חג הסוכות פירקתי את הסוכה. זו לא משימה של מה בכך, יש להוריד את הסכך, והקישוטים ולקפל את הבד ולפרק את העץ. עבודה של כמה שעות. עכשיו בהתחשב בעובדה שגם לקפל תפילין יש סגולה לאריכות ימים, ויש אף הלכה להוריד אותה בדרך בה הנחנו אותם בתחילה, וההלכה באה ומסבירה לנו שיש דרך לסיים את המצווה והרבה נכתב על הורדת התפילין, כמה שחכמים היה להם קשה להיפרד מהם והיו כאלה שהסירו אותם ביד אחת כדי להראות על קושי מפרידתם, איך הדברים הללו עולים בקנה אחד עם הסוגייה של פירוק סוכה? האם בפירוק סוכה יש גם שכר מצווה? צורכי הרבים, הרי לבנות זו מצווה ולפרק? זה כמו דין של לקפל תפילין ? אנשים מזיעים בפירוק סוכה, זו זיעה של מצווה או של עבודת השם. אודה למענה.

בכך שאדם מראה שקשה לו להוריד את התפילין, ניכרת אהבתו לה' ואהבתו למצוותיו, ועל כך השכר. בוודאי שכן הדבר בכל המצוות, אלא שבפירוק הסוכה אין אפשרות להדריך לפרק ביד שמאל ואין עניין להשאירה יותר מימי החג, לכן מה שנותר זה מה שקורה בלב של המפרק, ועל זה השכר.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-21 23:02:42

לגבי צואה בפי הטבעת

יש לי שאלה לגבי ההלכות השייכים לדברים שבקדושה (תפילה וכד׳). לגבי העניין של הניקיון בשירותים, כלומר – חוץ מכבודכם – על "צואה בפי הטבעת" (שו"ע או"ח עו, ה). מה גדר הנקיון?

המינימום הוא קינוח חיצוני עם דחיקה קטנה. אם אפשר עדיף בממחטה לחה, תלוי ברמת הלכלוך. כפי הנראה כיום שאנו מקפידים יותר על נקיון ויש לנו אמצעים קלים כדי לנקות טוב, כך נכון לעשות, אך אין זה מעכב.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-21 12:48:01

כשרות

האם צריך להכשיר מכסה סיר רותח שהנחתי בטעות על הכיריים? הייתי רוצה ללכת לפי הדעה המחמירה.

אין צורך להכשיר, שכן החצובות השחורות כשרות כל השנה אלא אם כן היה מקרה מיוחד, זאת משום שאש הגז שורפת ומכשירה אותם כל הזמן. מה שכמשירים לפסח זאת חומרה כפי שנוהגים לגבי הרבה דברים בפסח. וגם אם היה מקום להחמיר ולומר שהחצובות לא כשרות, במקרה הנכחי אין צורך להכשיר, שכן כלל הוא בהלכות בליעה, שהעברת טעמים נוצרת רק על ידי מאכל או נוזל, אבל כלי רותח שנגע בכלי רותח אחר – אין העברת טעמים ביניהם.

כל זה מבואר בפניני הלכה, וגם הלכה למעשה בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-20 16:24:53

יש לך שאלה?

פרשת קרח | חכמת נשים בנתה ביתה!

שהקב"ה רואה שהאדם לבדו, הוא אומר "לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂהּ לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ", וכותב רש"י על פי חז"ל: “זכה – עזר, לא זכה – כנגדו”, והכוונה הפשוטה היא שאם זוכה האדם אשתו מסייעת לו ותומכת בו, ואם לא זכה, אשתו נלחמת ונאבקת בו, וממילא היא נגדו.

אך הנצי"ב בפירושו על התורה מפרש את הדברים אחרת, ה”עזר” הגדול ביותר שיכולה אשה להעניק לבעלה, היא היכולת שלה להיות במקרים המתאימים דווקא “נגדו”, דהיינו, לא תמיד לסייע לו (“לזרום” איתו, בלשון המדוברת), אלא גם לדעת מתי לבקר ומתי להאיר לו צדדים שנעלמו מעיניו. למשל, במקרה שאדם הוא “כעסני ורגזני” (כלשון הנצי”ב), ה”עזר” הוא דווקא בריכוך הכעס, או בלימוד זכות על האדם שהוא כועס עליו וכיוצא בזה. וכך גם במקרים אחרים של נטיות קיצוניות או מוטעות, ביכולתה של האשה להוות משקל נגדי, להאיר את דרכו של הבעל ולהאיר לו זוויות אחרות. כך, ה”נגדו” מתברר כ”עזר” (כלשון הנצי”ב- “ואם כן, הפירוש ‘עזר כנגדו’, במה שהיא מנגדתו, תהי לעזר”).

וכן להיפך, לעתים דווקא ה”עזר” מתברר כ”נגדו” – כאשר בני הזוג אינם מעירים או מבקרים אלא מצטרפים לבן הזוג אף כשדרכו מוטעית, בטווח הקצר בן הזוג רואה זאת כ”עזר”, אך בטווח הארוך הדבר הוא “נגדו” (כלשון הנצי”ב- “במה שהיא עזר מתחילה והיא מסייעתו לכל רוח רעה שעוברת עליו, ואין לך ‘כנגדו’ גדול מזה”).

בפרשתנו מופיעה אחת הדוגמאות הידועות בתנ"ך לאשה שהיא כנגדו, ובכך היא עזר, וזו אשתו של און בן פלת, כפי שמתארים חז"ל:

"און בן פלת אשתו הצילתו, אמרה לו מה נפקא מינה לך? אם משה הרב אתה תלמיד ואם קרח הרב תהיה תלמיד, אמר לה: ומה אעשה? הרי הייתי עם קרח ונשבעתי לו אמונים, אמרה לו: הרי ידוע כי כל העדה קדושים וצנועים, שב אתה ואני אציל אותך, השקתו יין ונשתכר, והשכיבתו בתוך הבית והיא התיישבה על יד הפתח ופרעה את שערה, וכל מי שבא לקרוא לו וראה לאשתו היה חוזר, ובנתיים נבלעו עדת קרח" (סנהדרין קט א).

על פי המדרש, עדיין היה דין על און בן פלת וכך מספר המדרש:

"בשעה שפתחה הארץ את פיה, היתה מבקשת לבלוע את און שהיה (שוכב) במטה, עמדה אשתו ואחזה במטה ואמרה: ריבון העולמים, כבר נשבע און בשמך הגדול שלא יהיה במחלוקת לעולם, שמך חי וקיים לעולם, אך אם יכפור בשבועה אתה יכול להיפרע ממנו לאחר מכן.

לאחר מכן, און בן פלת, מתבייש לצאת מביתו לאור תמיכתו בעדת קורח וגם כאן אשתו מתערבת ודוחפת אותו לפעול:

"אמרה לו לאון: קום צא! אמר לה: מתבייש אני ממשה רבנו, אמרה לו אני אצא עמך, מיד יצאה ועמדה לפני משה, ברח משה ממנה, כשנעמדה היתה צווחת ובוכה, אמר משה: מה טיבה של אשה זו? אמר לו: רבנו כך וכך היה מעשה, הלך עמה לביתה ועמד על הפתח וקרא לאון בן פלת ואמר לו: המקום ימחול לך".

יש מכאן לימוד חשוב לכל מערכת יחסים, זוגית בפרט וכל מערכת בכלל.

דבר ראשון, אם אתה חושב אחרת אל תמנע מלהביע את דעתך, גם אם היא לא מוסכמת על הצד השני, ההתעקשות על דעתך, היא לטובת שניכם.

דבר שני, חשוב לדעת להקשיב, לא להתעקש, אלא לכבד את הצד השני במערכת היחסים, ולהיות קשוב ופתוח, למרות שבשלב ראשון אתה בטוח שכל האמת איתך.

במערכת יחסים עמוקה, יש מקום לדיון וויכוח, עם כבוד הדדי והקשבה אמיתית.

ואז השלם גדול מסך חלקיו.

אבל יש כאן עוד נקודה משמעותית, אשתו של און בן פלת, מוכיחה לא רק את חכמתה, אלא גם את אהבתה, היא לא רק אומרת את דעתה, היא מוכנה למחול על כבודה וצניעותה כדי להציל את בעלה, היא מחזיקה במיטה ועלולה להיבלע עימה, כדי שבעלה יינצל.

יש כאן יסוד חשוב מאד, כדי שתהיה קבלה הדדית והקשבה אמיתית, חייבים שני הצדדים לחוש שיש אהבה אמיתית ועמוקה.

ולסיום נוסיף עוד הבנה קטנה מתוך הדברים, שאנו רואים אנשים שפועלים הרבה מאד פעמים מה שמניע אותם זה סביבתם, און בן פלת אשתו הוציאה אותו מן המחלוקת, אך מי שהכניס על פי חז"ל את קרח למחלוקת זו אשתו, וכך אומרים חז"ל בתרגום קל – אשתו של קרח אמרה לו: ראה מה שעושה משה, הוא — הריהו מלך, את אחיו עשה כהן גדול, את בני אחיו — עשה סגני כהונה, אם באה תרומה, אומר הוא שתהיה לכהן, אם בא מעשר ראשון שמקבלים אתם, הריהו אומר: תנו אחד מעשרה לכהן. ועוד, שגזז את שערותיכם ומגלגל אתכם כמו רעי, כאילו עין נתן בשערותיכם, ורוצה שתהיו מגולחים ולא יפים. אמר לה קרח: הרי הוא גם כן עושה כך, שגילח את כל שערו כשאר הלויים. אמרה לו: כיון שכולם לגדולתו שלו, הוא גם כן] בבחינת "תמות נפשי עם פלשתים", ואינו נפגע כל כך,

ועוד אמרה לו: שאמר לכם עשו תכלת בציצית, אם עולה על דעתך, סבור אתה משה כי תכלת חשובה למצווה — הוצא גלימות שכולן תכלת, וכסה את כל בני ישיבתך בגלימות תכלת בלא ציציות ומדוע לא ייחשבו אלה למצווה? אלא בוודאי בודה הוא כל זה מליבו.

כל אחד צריך לשים לב, מי הסביבה שלו ולאן היא מקדמת אותו.

יהי רצון שנזכה להיות סביבה תומכת ומקדמת לאור וטוב!

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן