שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

ברכות ועוד

שלום 1. ראיתי שיש פוסקים שכניסה לשירותים בבית מהווה הפסק בברכה ראשונה בדברים שברכתם האחרונה בורא נפשות. לא ראיתי התייחסות לכך בפניני הלכה. מה דעת הרב? 2. בעניין מעבר בין 2 נשים, מה דעת הרב? (תוקף האיסור, מצבים שמותר וכ'ו)

  1. אינו הפסק. אם הרב היה סובר כך, ודאי היה מביא זאת. הכלל הוא כפי המובא בפניני הלכה.
    מתוך ספר הקיצור הלכה:
    https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
    שינוי מקום
    יט. האוכל או שותה בתוך ביתו דבר שברכתו האחרונה 'בורא נפשות', ויצא לרחוב או לבית אחר, אם רוצה להמשיך לאכול או לשתות, צריך לברך שוב ברכה ראשונה. אבל אם יצא למרפסת ביתו או לחצרו הפרטית או לחדר המדרגות, לא צריך לברך שוב, כיוון שהם טפלים לביתו. ואם רגיל לפעמים לצאת אליהם בזמן אכילתו, רשאי לעשות כן לכתחילה.

2. אין בזה איסור.
הבעיה שגבר יעבור בין שתי נשים היא משום כשפים (גמ´ בפסחים), וכיום אין הנשים שלנו עסוקות בכשפים ב"ה.
אמנם בזוהר כתוב שיש בזה בעיה אחרת, אך איננו פוסקים הלכות מחייבות על פי הזוהר אלא רק המלצות. לכן אם אפשר בקלות לא לעבור ביניהן, נכון להחמיר.
גם לאישה נכון שלא תעבור בין שני גברים כאשר אפשר בקלות לעקוף.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-22 23:54:07

פירוק סוכה האם גם זה נחשב עוסק במצווה?

שלום לכבוד הרב, יש לי שאלה, בתום חג הסוכות פירקתי את הסוכה. זו לא משימה של מה בכך, יש להוריד את הסכך, והקישוטים ולקפל את הבד ולפרק את העץ. עבודה של כמה שעות. עכשיו בהתחשב בעובדה שגם לקפל תפילין יש סגולה לאריכות ימים, ויש אף הלכה להוריד אותה בדרך בה הנחנו אותם בתחילה, וההלכה באה ומסבירה לנו שיש דרך לסיים את המצווה והרבה נכתב על הורדת התפילין, כמה שחכמים היה להם קשה להיפרד מהם והיו כאלה שהסירו אותם ביד אחת כדי להראות על קושי מפרידתם, איך הדברים הללו עולים בקנה אחד עם הסוגייה של פירוק סוכה? האם בפירוק סוכה יש גם שכר מצווה? צורכי הרבים, הרי לבנות זו מצווה ולפרק? זה כמו דין של לקפל תפילין ? אנשים מזיעים בפירוק סוכה, זו זיעה של מצווה או של עבודת השם. אודה למענה.

בכך שאדם מראה שקשה לו להוריד את התפילין, ניכרת אהבתו לה' ואהבתו למצוותיו, ועל כך השכר. בוודאי שכן הדבר בכל המצוות, אלא שבפירוק הסוכה אין אפשרות להדריך לפרק ביד שמאל ואין עניין להשאירה יותר מימי החג, לכן מה שנותר זה מה שקורה בלב של המפרק, ועל זה השכר.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-21 23:02:42

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת ראה – הזכות לתת!

בסוף הפרשה מופיעה מצוות הצדקה:
כי יהיה בך אביון מאחד אחיך באחד שעריך בארצך אשר ה' אלוקיך נותן לך, לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך מאחיך האביון. כי פתוח תפתח את ידך לו, והעבט תעביטנו די מחסרו אשר יחסר לו… נתון תתן לו ולא ירע לבבך בתתך לו כי בגלל הדבר הזה יברכך ה' אלוקיך בכל מעשך ובכל משלח ידך…

ננסה להתבונן מעט בפסוקים הנפלאים, בפשטם –

כי יהיה בך אביון, האביון הוא בך, הוא חלק ממך, והתורה מדגישה – מאחד אחיך – האביון הוא חלק ממך, הוא אחד האחים שלך.

האביון נמצא באחד שעריך, הוא נמצא בפתח, ההבחנה בעני והנתינה לו היא שער, שער לחמלה, שער למידות טובות, שער לקרבת ה', שער לזכות לברכה אלוקית כפי שכותבים הפסוקים בהמשך.

שרואים מישהו שזקוק, צריך לדעת ולהרגיש שזכינו לפתח, זכינו לשער – להתקדם ולהתגדל.

בארצך אשר ה' אלוקיך נותן לך – התורה מלמדת אותנו, הארץ, הנכסים והנדל"ן, הם נתינה אלוקית, הם מתנה שניתנה לך כפיקדון, כדי שתוכל לעשות צדקה וחסד, כדי להיות שליח לעזור ולסייע.

ולכן מתוך הראיה הזאת קוראת לנו התורה: לא תאמץ את לבבך – תהיה עם לב פתוח, לב רגיש, אך החמלה והאחריות לא תישאר בלב, או תקבל ביטוי סימלי בלבד אלא – ולא תקפוץ את ידך – זה יבוא לידי ביטוי בפתיחת היד, בנתינה גדולה ורחבה.

כפי שאומרת התורה – יש כאן את אחיך האביון – אחיך שכל כך מתאווה, שכל כך רוצה, הן ברמה החומרית אבל לא פחות מכך, הוא מתאווה ליחס, לקשר ולאיכפתיות עמוקה.

לכן מצווה התורה – פתוח תפתח לו את ידך, והעבט תעביטנו די מחסורו אשר יחסר לו – תפתח את ידך, מתוך פתיחת ליבך, ותיתן בדרך שהכי טובה לעני, או במתנה או בהלוואה, כדי לכבד את העני, כדי שירגיש שהוא מקבל כדין כי הוא נותן לך משכון תמורת ההלוואה.

ואל תחשוב שאתה מפסיד מן הנתינה, להיפך – הנתינה תביא לברכה גדולה ומופלאה:

נתון תיתן לו ולא ירע לבבך בתתך לו כי בגלל הדבר הזה יברכך ה' אלוקיך בכל מעשך ובכל משלח ידך – הברכה היא כפולה, תזכה לברכה כללית בכל מעשיך, בכל ענייניך, וגם ברכה גדולה ועצומה בעשיית שלך בעולם, בפעולתך.

לאור פסוקים אלו, נעמיק עוד במצוות הצדקה, לעיתים האדם הנותן רואה את עצמו כשלם והוא ברוב רחמיו וחסדיו נותן לעני החסר את מחסורו, אך חז"ל אומרים:
תני ר' יהושע, יותר ממה שבעל הבית עושה עם העני, העני עושה עם בעל הבית.
העשיר איננו עומד לעצמו. כל תפקידו הוא להיות הצינור להעביר את הכסף אל העני. ממילא, שלמותו לא תושג ללא העני. סדר העולם הוא שיש עשירים ויש עניים, יש משפיעים ויש מושפעים, ושני סוגי האנשים יחד מהווים שלמות אחת. ללא העניים גם לעשיר אין זכות קיום, ואין לו דרך למלא את תפקידו בעולם.

יותר מכך, אין אדם שלא נזקק, כל אחד זקוק למשהו, לעצה, לתמיכה, בין עני בין עשיר סדר העולם, שכולם יזדקקו זה לזה, לתת זו זכות, שהיא יוצרת ברכה.
על האדם שזכה לממון לדעת ולהפנים, כי העני הוא הסיבה לכך שהעשיר מקבל כסף, ואם לא יהיה לצינור פתח יציאה, לא יעבור הכסף דרך פתח הכניסה. העני והעשיר הם שלמות אחת, שיחד ממלאים את תפקידם בעולם.

ומי שלא זכה לממון צריך לדעת שיש לו הרבה מאד מה לתת, בחוכמתו, במאור פניו, בעשייה ברוכה, וגם בקבלתו הוא מביא ברכה אדירה לעולם.

יהי רצון שנזכה להביא ברכה בעולם מתוך חיבור ואחדות!

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן