חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

יש לך שאלה?

פרשת ויצא – דבר תורה לשבת

אחרי שיעקב קם ממראה הנבואה העליון (שעל משמעותו ועניינו כתבנו בשנה שעברה), הוא מסיק מסקנה מעשית כפולה, "וידר יעקב נדר לאמור אם יהיה אלוקים עימדי ושמרני בדרך הזה אשר אנוכי הולך ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש ושבתי בשלום אל בית אבי והיה ה' לי לאלוקים"- אם כל הדברים הללו יקרו אז, ע"פ רש"י, נודר יעקב נדר ש"והאבן הזאת אשר שמתי מצבה יהיה בית אלוקים וכל אשר תיתן לי עשר אעשרנו לך".

כלומר, שתי קבלות מעשיות מקבל עליו יעקב אבינו:

  1. להקים בית מקדש, או לפחות מקדש מעט, "והאבן הזאת… יהיה בית אלוקים".
  2. לתת מעשרות. ויש מפרשים מהכפילות של 'עשר אעשרנו' שיעקב מקבל עליו לתת חומש (חמישית) מנכסיו.

וכמובן שהדברים קשורים אחד בשני. עניינו של יעקב הוא חיבור שמים וארץ, דבר המתבטא אף בשמו, 'יעקב'- שאוחז בעקב. סגולתו של יעקב היא להצליח לחבר גם את העקב לקדושה.

ועל פי  זה מסביר מחבר הספר 'שם משמואל' מדוע יעקב, בהיותו בבטן אימו, היה מפרכס לצאת כל פעם שעברה רבקה ליד בית הכנסת או בית המדרש. הרי כשהוולד בבטן אימו- נר דלוק מעליו ומלאך מלמדו את כל התורה כולה, ורואה הוא מסוף העולם ועד סופו (נידה ל:), ואם כן מה חסר לו שם שהיה רוצה לצאת?

אלא שיעקב ידע שתפקידו הוא לחבר את העולם הזה עם העולם הבא, ולכן חייב לצאת אל העולם ולפעול בו.

ובאמת זהו תפקידם של ישראל, להישיר את העולם כולו לקב"ה, וזוהי גם סגולתה של ארץ ישראל.

ולכן יעקב נודר להפוך את האבן החומרית לבית אלוקים, כי זוהי היכולת המיוחדת שמופיעה כאשר עם ישראל נמצאים בארץ ישראל, שאבנים הופכים להיות 'בית אלוקים'.

מתוך כך אנו גם יכולים להבין את הקבלה השנייה שיעקב מקבל על עצמו, ונקדים לכך שעל מנת שיוכל האדם להשתתף בפלא הזה של הפיכת גושי עפר לגילוי כבוד ה' הוא חייב לדעת להציב באופן ברור את הקודש מעל החול, שרק מתוך כך החול מקבל את תפקידו. דווקא מתוך כך שהאבנים רוצות, מתווכחות ומשתוקקות שעליהם יניח הצדיק את ראשו, זוכות האבנים להפוך להיות מצבה ואח"כ אף להתעלות ולהיות בית אלוקים.

כשבספר מסילת ישרים רוצה המחבר לתת דוגמא כיצד הצדיק מעלה עימו את כל העולם הוא מביא את הדוגמא הזאת, וזו לשונו:

"ואם תעמיק עוד בעניין תראה כי העולם נברא לשימוש האדם. אמנם הינה הוא עומד בשיקול גדול, כי אם האדם נמשך אחר העולם ומתרחק מבוראו הינה הוא מתקלקל ומקלקל העולם עימו, ואם הוא שולט בעצמו ונדבק בבוראו ומשתמש מן העולם רק להיות לו לסיוע לעבוד בוראו הוא מתעלה והעולם עצמו מתעלה עימו. כי הינה עילוי גדול הוא לבריות כולם בהיותם משמשי האדם השלם המקודש בקדושתו יתברך, והוא כעניין…. אבני המקום שלקח יעקב ושם מראשותיו אמרו: אמר רבי יצחק, מלמד שנתקבצו כולן למקום אחד והייתה כל אחת אומרת עלי יניח צדיק ראשו".

כלומר, רק כשמבינים מה משמש את מה, מה עיקר ומה טפל, רק אז גם הטפל מקבל את תפקידו, ורק אז גם החול מתקדש ומתעלה. וזהו עניינו של המעשר, שראשית החומריות ניתנת לקדושה, כי היא המטרה של כל היצירה החומרית. וכפי שמצאנו, באופן נפלא, עוד אצל יצחק אבינו עליו נאמר "ויזרע יצחק בארץ ההיא וימצא בשנה ההיא מאה שערים ויברכהו ה'" ומפרש רש"י "שאמדוה כמה ראויה לעשות ועשתה על אחת שאמדוה מאה", ושואל רש"י בשביל מה אמדו כמה אמורה השדה ליתן, ומביא בשם חז"ל "ורבותינו אמרו אומד זה למעשרות היה". כלומר, יצחק אבינו רצה לתת מעשר עוד לפני שהשדה נותנת את פירותיה.

ולעניות דעתי, כוונתו הייתה לומר שכיוון שהמעשר הוא מטרת כל התבואה- אזי ראוי להקדימו כדי להורות מהו העיקר ומהו הטפל. ובזכות זה זכה לברכה עצומה.

ויעקב אבינו ממשיך עניין זה ומבטיח לעשר את כל אשר ייתן לו הקב"ה.

ויהי רצון שנזכה כולנו ללכת בדרכם של האבות, לקדש את החול על ידי העמדת הקודש במקום הראוי לו ועל ידי כך יזכה החול להתקדש. וכמובן שזהו גם המקום להתחזק בנתינת מעשרות, ומי שראוי לכך- חומש, כי הנתינה הזאת נותנת משמעות לכל עבודתנו ולכל יצירתנו החומרית.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן