חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת ויצא – לעבור מיעקב לישראל

שמה של פרשתנו מעיד על מהות תוכנה: ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה…", יעקב יוצא ממקומו, מבית הוריו הגדולים יצחק ורבקה, מבית המדרש המופלא של שם ועבר והוא יוצא החוצה.

אמנם גם בביתו היו לו התמודדויות עם אחיו-עשו, אבל אם נתבונן בחייו, הוא נמצא במקום מאד טוב, אביו הוא ענק שבענקים יצחק, איש אלוקים עליון, אך גם עשיר ובעל נכסים, אימו היא בעלת החסד הגדולה בעולם, ומלאת אהבה לבנה הצעיר, והוא יכול להיות בתומתו וטהרתו.

אך הוא נדרש לצאת, כל העיר סובלת על פי חז"ל מיציאתו, אורה, זיווה והדרה הולך עם יעקב, אך האור טוב לו להיות מופץ בעולם, אבל יעקב נדרש כאן ללמידה חדשה, להתמודדות חדשה, הוא צריך לדעת להשפיע ולא להיות מושפע, להתמודד עם אנשים שונים שלא מבינים ולא שייכים לעולמו הפנימי, הוא נכנס לעולם שבו יש קשיים ומכשולים, והוא יותר מכל אבותינו נדרש להתמודדות עצומה.

הוא יוצא החוצה, לעולם הגדול, מלא המכשולים, אם עד עתה פיתח יעקב את עולמו הפנימי, את הערכים והאידאלים, את דבקותו בה', הוא נדרש עתה לפתח כוחות נפש, דרכים ושיטות איך להגשימם נוכח הקשיים והאתגרים העצומים העומדים לפתחו.

האמת היא שזו ההתמודדות של כולנו, שיוצאים מהמקום שלי, מהישיבה שלי, מהחממה הביתית, המשפחתית, הישובית, הסניפית, איך מצליחים לקחת את כל הערכים ולא רק לשמור אותם, אלא להופיע אותם בכל מקום, להאיר את העולם באור של הערכים והאידאלים שיש בליבנו.

ולמען האמת, היום החוץ נמצא בכל מסך, וכידוע אנו מוקפים בהם…

ההתמודדות היא קשה מאד שהרי הוא הולך אל דודו, אחי אימו, לבן, הוא קרוב משפחתו, ודווקא שפוגשים קרובי משפחה, עלולים להסיר את ההגנות, ולהיות מושפעים, שאתה נמצא בחברה חילונית, לעיתים יותר קל, אבל שאתה יוצא מהישיבה ופוגש חברים דתיים לאומיים לפעמים זה יותר קשה…

אבל יעקב שמגיע לבד, יוצא משם כראש משפחה – 'במקלי עברתי את הירדן הזה ועתה הייתי לשתי מחנות' – הוא מגיע עם מקל ויוצא ראש משפחה גדולה שעתידה לשנות את האנושות, הוא מגיע חסר כל ויוצא עם עדרי צאן ענקיים.

והוא משנה את שמו מיעקב לישראל, יעקב – מלשון עקוב, יעקב במקום להתמודד עם הקשיים העדיף כמו כולנו לעקוף אותם, להתחמק מעימות-מהתמודדות, שעשו אחיו מאיים עליו, הוא מיידית עוזב ונמלט, לא להתמודד עם המאבק.

אך שאתה יוצא החוצה, אין ברירה אלא להתמודד, ועל ההתמודדות הזאת הוא מקבל את שמו ישראל – 'כי שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל' – יעקב מתמודד, מתמודד עם כוחות אדירים, עם לבן, עם שרו של עשו, עם עשו, ומנצח!

אין ברירה צריך להאבק ולא להתחמק, ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה, צריך לא להתבייש לקרוא תיגר על דעות, נורמות ומעשים ולהציג את אמת האלוקית, בראש מורם.

המעבר מיעקב לישראל, הוא המעבר ממי שבונה את עולמו הפנימי, למי שרוצה להשפיע על העולם.

זכורני ששאלתי את סבי ז"ל, מה הסיבה שהתורה אומרת 'ויבוא עד חברון' – דורשים חז"ל "אמר רבא: מלמד, שפירש כלב מעצת מרגלים והלך ונשתטח על קברי אבות, אמר להן: אבותיי, בקשו עלי רחמים שאנצל מעצת מרגלים", מדוע לא לדרוש זאת על יהושע? – אז שהתשובה הפשוטה היא שיהושע כבר התפלל עליו משה בתוספת יו"ד לשמוע 'יה יושיעך מעצת המרגלים', אבל סבי אמר שאפשר לומר גם שליהושע וכלב היו שתי דרכי התמודדות שונות, יהושע אמר מיד שהוא חולק על המרגלים, ולכן לא היה חשש שיושפע, אך כלב שמר את הדבר בליבו, לכן חז"ל דורשים שכאשר כלב עלה לדבר אל העם היו בטוחים המרגלים שהוא איתם, ואז התגלה שהוא עם יהושע, וכאשר אתה לא נאבק בגלוי הסיכון להיות מושפע עולה לאין ערוך.

וכהמשך לדבריו הנפלאים, אולי אפשר להסביר ממילא מדוע זכה דווקא יהושע להנהגה, כאיש פרטי-צדיק אתה יכול לא להאבק ולהתפלל, אך כדי להנהיג ולהשפיע, אין ברירה אלא להאבק, להילחם, לומר את האמת.

אנו נקראים עם ישראל, על שם היכולת המופלאה הזאת, להתמודד ולנצח, לא בשל חוזקנו הפיזי, אלא בשל האמת האלוקית הנצחית בה אנו מחזיקים במסירות נפש, כפי שכותב הרב קוק:
"כנסת ישראל מנצחת את העולם בכוחה הרוחני, שיסודה העלייה המוסרית המוחלטת, העולה על הנטיות שברוח האדם, גם על הטובות והיותר יפות שבהן".

הדברים השבוע מוקדשים למו"ר, הגר"א מלמד, גדול הדור, שבאומץ ויושר, אהבת אמת, אהבת התורה, העם והארץ, מציג את דעת התורה, יתקיים במו"ר הפסוק: 'כי שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל!"[1]

יהי רצון שנזכה לדעת לשמור על האידאלים והערכים שלנו מול כל ה'חוץ', השוטף בעוז!

 

 

[1] מובן שמותר לחלוק, וראוי שכל ת"ח יאמר את דעתו ונימוקיו, אך העובדה שיש מהחולקים שמשתמשים בתרבות הפשקווילים בעתונות ובתקשורת, ומוסיפים דעות על כלליות על הרב ולא על הדברים, זו בושה וכלימה, איך מעיזים לדבר על גדול הדור (שוודאי לי שאם יגיעו דברים אלו עליו, אקבל נזיפה חריפה על התואר), שמוסר את חייו להגדלת תורה, ליישוב הארץ ולחיזוק האומה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן