שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת ויצא – לעבור מיעקב לישראל

שמה של פרשתנו מעיד על מהות תוכנה: ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה…", יעקב יוצא ממקומו, מבית הוריו הגדולים יצחק ורבקה, מבית המדרש המופלא של שם ועבר והוא יוצא החוצה.

אמנם גם בביתו היו לו התמודדויות עם אחיו-עשו, אבל אם נתבונן בחייו, הוא נמצא במקום מאד טוב, אביו הוא ענק שבענקים יצחק, איש אלוקים עליון, אך גם עשיר ובעל נכסים, אימו היא בעלת החסד הגדולה בעולם, ומלאת אהבה לבנה הצעיר, והוא יכול להיות בתומתו וטהרתו.

אך הוא נדרש לצאת, כל העיר סובלת על פי חז"ל מיציאתו, אורה, זיווה והדרה הולך עם יעקב, אך האור טוב לו להיות מופץ בעולם, אבל יעקב נדרש כאן ללמידה חדשה, להתמודדות חדשה, הוא צריך לדעת להשפיע ולא להיות מושפע, להתמודד עם אנשים שונים שלא מבינים ולא שייכים לעולמו הפנימי, הוא נכנס לעולם שבו יש קשיים ומכשולים, והוא יותר מכל אבותינו נדרש להתמודדות עצומה.

הוא יוצא החוצה, לעולם הגדול, מלא המכשולים, אם עד עתה פיתח יעקב את עולמו הפנימי, את הערכים והאידאלים, את דבקותו בה', הוא נדרש עתה לפתח כוחות נפש, דרכים ושיטות איך להגשימם נוכח הקשיים והאתגרים העצומים העומדים לפתחו.

האמת היא שזו ההתמודדות של כולנו, שיוצאים מהמקום שלי, מהישיבה שלי, מהחממה הביתית, המשפחתית, הישובית, הסניפית, איך מצליחים לקחת את כל הערכים ולא רק לשמור אותם, אלא להופיע אותם בכל מקום, להאיר את העולם באור של הערכים והאידאלים שיש בליבנו.

ולמען האמת, היום החוץ נמצא בכל מסך, וכידוע אנו מוקפים בהם…

ההתמודדות היא קשה מאד שהרי הוא הולך אל דודו, אחי אימו, לבן, הוא קרוב משפחתו, ודווקא שפוגשים קרובי משפחה, עלולים להסיר את ההגנות, ולהיות מושפעים, שאתה נמצא בחברה חילונית, לעיתים יותר קל, אבל שאתה יוצא מהישיבה ופוגש חברים דתיים לאומיים לפעמים זה יותר קשה…

אבל יעקב שמגיע לבד, יוצא משם כראש משפחה – 'במקלי עברתי את הירדן הזה ועתה הייתי לשתי מחנות' – הוא מגיע עם מקל ויוצא ראש משפחה גדולה שעתידה לשנות את האנושות, הוא מגיע חסר כל ויוצא עם עדרי צאן ענקיים.

והוא משנה את שמו מיעקב לישראל, יעקב – מלשון עקוב, יעקב במקום להתמודד עם הקשיים העדיף כמו כולנו לעקוף אותם, להתחמק מעימות-מהתמודדות, שעשו אחיו מאיים עליו, הוא מיידית עוזב ונמלט, לא להתמודד עם המאבק.

אך שאתה יוצא החוצה, אין ברירה אלא להתמודד, ועל ההתמודדות הזאת הוא מקבל את שמו ישראל – 'כי שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל' – יעקב מתמודד, מתמודד עם כוחות אדירים, עם לבן, עם שרו של עשו, עם עשו, ומנצח!

אין ברירה צריך להאבק ולא להתחמק, ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה, צריך לא להתבייש לקרוא תיגר על דעות, נורמות ומעשים ולהציג את אמת האלוקית, בראש מורם.

המעבר מיעקב לישראל, הוא המעבר ממי שבונה את עולמו הפנימי, למי שרוצה להשפיע על העולם.

זכורני ששאלתי את סבי ז"ל, מה הסיבה שהתורה אומרת 'ויבוא עד חברון' – דורשים חז"ל "אמר רבא: מלמד, שפירש כלב מעצת מרגלים והלך ונשתטח על קברי אבות, אמר להן: אבותיי, בקשו עלי רחמים שאנצל מעצת מרגלים", מדוע לא לדרוש זאת על יהושע? – אז שהתשובה הפשוטה היא שיהושע כבר התפלל עליו משה בתוספת יו"ד לשמוע 'יה יושיעך מעצת המרגלים', אבל סבי אמר שאפשר לומר גם שליהושע וכלב היו שתי דרכי התמודדות שונות, יהושע אמר מיד שהוא חולק על המרגלים, ולכן לא היה חשש שיושפע, אך כלב שמר את הדבר בליבו, לכן חז"ל דורשים שכאשר כלב עלה לדבר אל העם היו בטוחים המרגלים שהוא איתם, ואז התגלה שהוא עם יהושע, וכאשר אתה לא נאבק בגלוי הסיכון להיות מושפע עולה לאין ערוך.

וכהמשך לדבריו הנפלאים, אולי אפשר להסביר ממילא מדוע זכה דווקא יהושע להנהגה, כאיש פרטי-צדיק אתה יכול לא להאבק ולהתפלל, אך כדי להנהיג ולהשפיע, אין ברירה אלא להאבק, להילחם, לומר את האמת.

אנו נקראים עם ישראל, על שם היכולת המופלאה הזאת, להתמודד ולנצח, לא בשל חוזקנו הפיזי, אלא בשל האמת האלוקית הנצחית בה אנו מחזיקים במסירות נפש, כפי שכותב הרב קוק:
"כנסת ישראל מנצחת את העולם בכוחה הרוחני, שיסודה העלייה המוסרית המוחלטת, העולה על הנטיות שברוח האדם, גם על הטובות והיותר יפות שבהן".

הדברים השבוע מוקדשים למו"ר, הגר"א מלמד, גדול הדור, שבאומץ ויושר, אהבת אמת, אהבת התורה, העם והארץ, מציג את דעת התורה, יתקיים במו"ר הפסוק: 'כי שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל!"[1]

יהי רצון שנזכה לדעת לשמור על האידאלים והערכים שלנו מול כל ה'חוץ', השוטף בעוז!

 

YouTube player

 

[1] מובן שמותר לחלוק, וראוי שכל ת"ח יאמר את דעתו ונימוקיו, אך העובדה שיש מהחולקים שמשתמשים בתרבות הפשקווילים בעתונות ובתקשורת, ומוסיפים דעות על כלליות על הרב ולא על הדברים, זו בושה וכלימה, איך מעיזים לדבר על גדול הדור (שוודאי לי שאם יגיעו דברים אלו עליו, אקבל נזיפה חריפה על התואר), שמוסר את חייו להגדלת תורה, ליישוב הארץ ולחיזוק האומה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן