שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת תולדות – יעקב ועשו: העיקר והטפל

תוכן עניינים

בפרשת השבוע מתייצבים זה מול זה עשו ויעקב. האחים התאומים הם שני הפכים, שתי גישות שונות ואפילו הפוכות איך להתנהל בעולם. וכך מתאר את הדברים רבינו בחיי:

"ויהי עשו איש יודע ציד איש שדה ויעקב איש תם יושב אהלים – כוון הכתוב לומר, כי אע"פ שהיו האחים האלה תאומים נוצרו בבטן בזמן אחד, אין מעשיהם דומים זה לזה, אבל הם שני הפכים, וכל מידותיהם חלוקות זו מזו, כי עשו נמשך אחר תענוגי הגוף ויעקב נמשך אחר עצת הנפש

ידוע כי השתדלותו של אדם במאכל ובמשתה והיותו משתעשע בציד שהם תענוגי הגוף בעולם הזה, הלא היא סיבה לבזות עבודת השי"ת ויראתו, לעשותם טפל ותענוגי הגוף עקר, וזאת הייתה מדתו של עשו, הוא שאמר: 'ויאכל וישת ויקם וילך ויבז עשו את הבכורה', ובעל מדה זו מוצא עצמו עקוב (מרומה) לסוף, הוא שאמר עשו: 'ויעקבני זה פעמים את בכורתי לקח והנה עתה לקח ברכתי', ואם יטעם נופת וצוף בתענוגים אינו אלא לפי שעה, והוא עתיד שידאג ויתנחם באחריתו ויצטער מאד על זה, הוא שכתוב: 'ויצעק צעקב גדולה ומרה', וכן הזכיר שלמה ע"ה בענין רדיפת התענוגים: (משלי ה, ג – ד) 'נופת תטופנה שפתי זרה' וגו', "ואחריתה מרה כלענה", זה דרכו של עשו וכל התומכים אשוריו.

אבל דרכו ומדתו של יעקב בהפך זה, כי "איש תם" הפך "יודע ציד", ו"יושב אהלים" הפך "איש שדה", ועוד כי מה שרצה עשו לקנות רצה יעקב למכור, והוא רדיפת התאוות ובקשת תענוגי העולם המשילם לנזיד עדשים, לפי שטוב העולם ושלוותו וכבודו אינו אלא גלגל כעדשה שהיא עגולה, וע"כ רצה למכור ולהחליף חיי שעה בחיי העולם, היא עבודת הש"י שהיתה בבכורות".

גישתו של עשו היא שהעיקר הוא עולם החומר, ההנאות הגשמיות. לעיתים נראה שמי שעוסק בהנאות החומריות שמח ומאושר יותר, וחי יותר בעוצמה, אבל האמת היא שאלו הנאות רגעיות מאד, ובסופו של דבר האדם יראה את חוסר התוחלת, ויצטער על בזבוז חייו לריק, הוא ירגיש מרומה, רימו אותו, עבדו עליו, סיפרו לו שאלו החיים האמיתיים, אך הוא מגלה שאין בהם שום דבר.

לעומתו יעקב מבין שעיקר החיים, השמחה והעונג האמיתי הוא העונג הנפשי והרוחני, ושככל שאדם ישקיע בעולמות הפנימיים, באידאליים האלוקיים הוא יחוש שמחה וסיפוק.

חשוב להדגיש שאין הדברים אמורים בעולם הבא, אלא בעולם הזה!

אם נתבונן במציאות בעיניים כנות ונשווה אדם שהלך לבית מלון חמישה כוכבים, עם כל התענוגות וההנאות שהמקום מציע, לאדם שבאותם הימים ישקיע ויתאמץ ללילות כימים לעזור לחבר במצוקה ויצליח לסייע לו. אם נפגוש את שני האנשים שבוע אחרי שחזרו לשיגרה, מי יהיה יותר שמח? מי יחוש תחושת אושר פנימי? מי ירגיש סיפוק מלאות פנימית? – אין ספק בכך.

הוא הדין בשני אנשים שאחד מבלה במסעדה עם מאכלים הנוגעים בנימי ביטנו, והשני מבלה בלימוד תורה הנוגע לנימי נפשו ונשמתו. אם נבחן את הדברים לאחר יומיים איזו חוויה יותר משמחת וממלאת חיים, עוצמה, אושר ומשמעות? – אין שאלה כלל!

חשוב לחדד כי ההנאות החומריות יכולות להוסיף לחיים כשהן מתלוות לעיקר, אז יש בכך תוספת שמחה ועונג, אך כשהן הופכות לעיקר ולמרכז, למטרה ולתכלית, הם חסרות טעם וערך, כפי שראינו בלשונו הנפלאה של רבינו בחיי: "…הלא היא סיבה לבזות עבודת השי"ת ויראתו, לעשותם טפל ותענוגי הגוף עיקר".

עשו באופן עיקבי, הופך את הטפל לעיקר, והעיקר לטפל – זו אולי כוונת חז"ל ששמו בפיו של עשו את השאלה: "היה שואל לאביו היאך מעשרין את המלח ואת התבן, והיה יצחק אוהבו סבור בו שהוא מחמיר במצות, והוא לא היה שואל אלא לרמות את אביו", מדוע דווקא שאלות אלו?

נראה לומר שהמלח והתבן, הם דברים שימושיים, אבל הם הטפל, המלח הוא מתבל את העיקר, הקש הוא מגן ושומר את החיטה, אבל שניהם אינם העיקר אך אצל עשו יש בלבול בין העיקר לטפל.

עשו וסיעתו נמשלים בנביא לקש: "והיה בית יעקב אש, ובית יוסף להבה, ובית עשו לקש", שמביטים בשדה החיטה רואים בעיקר את הקש, הוא תופס מקום, מרחב ונפח, אך הוא לא העיקר העיקר הוא גרעיני החיטה הקטנים המתחבאים, קל מאד, לטעות ולחשוב שהקש הוא עיקרי.

עשו נראה כאלו יש לו מקום גדול ונרחב, הוא יגיע לעשו עם ארבע מאות איש, בגימטרייה ק"ש, מחנה גדול, אבל כל המחנה הזה הוא מחנה של קש, תופס נפח גדול אך חסר תועלת ונשרף ברגע אחד.

העבודה שלנו היא להצליח לעסוק בעיקר, לעסוק בשמחה האמיתית, ללבן ולברר כל הזמן מה העיקר ומה הטפל, כלשונו הנפלאה של השפ"א:

" והנה יצחק הי' בחי' שדה ולכן הוצרך יעקב ובניו לברר התבואה מתערובת קש של עשו ואלופיו".

יהי רצון שנזכה ללכת בדרכו של יעקב להשקיע את כוחותינו בעיקר, לדעת מהי השמחה האמיתית והשלימה, ולשמוח בה.

 

 

אולי יעניין אותך

רביבים 1167 - דרוש חשבון נפש רב־מערכתי

דרוש חשבון נפש רב־מערכתי

ועדת חקירה ממלכתית שתתמנה על ידי בית המשפט העליון לא תועיל במאומה • עלינו לערוך חשבון נפש עמוק • המלחמה שלנו על הארץ ועל תקומת עמנו כוללת מערכות רבות מאוד • כל המערכות צריכות תיקון • ישנם כמה תיקונים כלליים שכל אחד מהם מתפרט לאלפי פרטים • הטלית מבטאת את עולם החומר על ארבע רוחותיו, שטמונים בו כוחות אדירים • חוטי הציצית רומזים למצוות התורה, שמדריכות אותנו כיצד להוציא אל הפועל את כל הכוחות הטמונים באדם ובעולם
דילוג לתוכן