שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

אכילה על שולחן מלוכך

שלום לכבוד הרבנים, לגבי החובה לנקות שולחן או מפה שאכלו עליהם חלבי לפני שאוכלים עליהם בשרי. האם מספיק לנקות פירורים או שחובה ממש להעביר מטלית לחה? והאם כשאני אוכל אצל אדם שאיני יודע מהי מידת הקפדתו על דין זה אסור לי לאכול אפילו בשרי/חלבי מעל מפת בד(שמתנקה רק בכביסה) שלו? או שאולי ניתן במקרה כזה להקל בגלל שאדע להקפיד לא לאכול דברים שנופלים מהצלחת על מפה זו?

1. השולחן צריך להיות נקי לגמרי לפי אופי האוכלים ואופי המאכלים שאכלו עליו. כל אחד יחליט לעצמו האם מספיק לשם כך ניקוי יבש או עם מטלית לחה.

2. האוכל אצל אדם שספק לו האם מקפיד על דין זה, מותר לאכול אצלו על גבי צלחת, כך שלחם או מאכל אחר לא נוגע במקום שיכול להיות שנפל עליו מהמין השני.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-18 20:37:56

ציצית

אני אדפיס שסובל מחום קיצוני האם חובה עלי לשים ציצית

החלטה שלך. ציצית אינה מצווה כמו תפילין שחייבים לקיימה בכל מקרה, אלא רק מי ששם על עצמו בגד של ארבע כנפות חייו לקשור בו ציציות, אבל מי שלא רוצה לקיים את המצווה ולא שם על עצמו בגד של ארבע כנפות – פטור מציצית. אמנם אמרו חז"ל שכדאי מאוד להשתדל לקיים מצווה זו, אבל אם אתה לא מסוגל, זה משהו אחר. ובכל זאת כדאי מאוד שתשים ציצית פעם ביום לכמה זמן שאתה יכול, אם אתה יכול להיות בזמן התפילה עם ציצית, זה הכי טוב. ואם לא, אז תשים בזמן שהכי נוח לך לעשר דקות ותוריד.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-18 12:19:30

תפילת שחרית יחיד

כשאני אני מתפלל שחרית יחיד , מה אני צריך לאמר?(אשמח לפירוט) ובנוסף, אדם שנוהג להאריך בתפילה ולאמרה בכוונה ובטעמים האם זה נורמלי שהוא יתפלל שחרית יחיד שעה ? , האם בכלל מותר לאדם להתפלל שחרית יחיד שעה ? תוד. מראש .

כמו בציבור רק בלי חזרת הש"ץ ובלי הקדישים ובלי תחנון ('אשמנו בגדנו…') אלא רק נפילת אפיים

אם הוא אומר גם קורבנות זה בהחלט נורמלי, ובלבד שאומר את קריאת שמע בזמן (8:40) וכן את תפילת עמידה (9:30)

יש לציין שעדיף להתפלל במניין גם אם קשה יותר לכוון, שכן מלבד זה שתפילת במניין זה חובה, תפילה במניין נשמעת תמיד כפי שאמרו חכמים.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-17 14:37:12

מעשר לוי

שלום לכבוד הרבנים אני רוצה לתת מעשר ראשון ע״י נתינת הלוואה ללוי וכל פעם המעשר שאפריש ירד ממנה, זה ההודעה שברצוני לשלוח ללוי: ״אתה תקבל ממני את המעשר ראשון שאפריש עד סוף שנת השמיטה הקרובה בלי נדר. מעביר לך 200 שקל בפייבוקס ששלחת לי שיהיו הלוואה כספית כנגד המעשרות שאפריש בשנים אלה. במידת הצורך אאעביר כסף נוסף״ האם ניסוח זה מספיק בשביל להחשיבו כמכר לוויה? איך לחשב שווי של כמות קטנה של פירות? אפשר לחשב בערך? איך לתת רשות גם למשפחה שלי להשתמש בזה?

  1. כן
  2. להשתדל כמה שיותר לדייק
  3. פשוט לתת רשות, רק הם צריכים להודיע לך כל פעם כדי שתרשום זאת.
  4. שווי הפירות להלן

דין זה מבואר בפניני הלכה כשרות פרק ט העוסק במצוות תרומות ומעשרות. אפשר לקרוא מספר דרך האתר.

אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

י. אסור לפחות מאחוז אחד שמיועד לתרומת מעשר ועוד משהו שמיועד לתרומה גדולה, ואם טעה בזה, עליו להפריש שוב תרו"מ כסדר. לגבי מעשר ראשון ומעשר עני, צריך להשתדל לדייק, ולכן ימדוד פירות שרגילים למדוד את נפחם, ויספור פירות שרגילים לספור, והטוב ביותר לחשב לפי משקל, שהוא המדויק ביותר. אמנם בדיעבד, כשאין אפשרות לשקול או למדוד או לספור את הפירות, יפריש את המעשרות באומד. ואפילו אם יטעה הרבה, כל זמן שהתכוון להפריש כשיעור המדויק וטעה כדרך שאנשים לפעמים טועים – קיים מצוותו (ועי' להלן, כד).

כו. אפשרות נוספת היא שבעל הפירות ייתן ללוי ולעני הלוואה כספית כנגד המעשרות שהוא עתיד להפריש בשנה הקרובה, וכך מיד לאחר הפרשת המעשרות, הפירות עוברים לרשותם בלא צורך בפעולת קניין. ובכל עת שבעל הפירות יפריש מעשר, יחשב את שוויו, ויפחית אותו מן ההלוואה שהלוי והעני חייבים לו, ובכך פירות המעשר יחזרו לרשותו. אפשר לתת את ההלוואה לישיבה שמעניקה מלגות לאברכים שהם לוויים או עניים, או מעסיקה רבנים לוויים.

כז. בדיעבד, כאשר לא ניתן לעשות קניין או לסכם זאת מראש, ימיר בעל הפירות את פירות המעשר בכסף, וייתן אותו ללוי ולעני.

כח. מחשבים את שווי הפירות בשדה בגמר האיסוף, בלא שום טיפול נוסף ובלא חישוב ההוצאות עבור עבודת גידולם. כמו כן, החישוב תמיד לפי השווי הנמוך ביותר במשך כל העונה (עי' בפניני הלכה, 13).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-17 08:43:42

יש לך שאלה?

פרשת תזריע מצורע – לראות טוב

פרשות תזריע-מצורע ולשון הרע

 

השבוע אנו קוראים את פרשיות תזריע ומצורע, שבמרכזן נצבת מחלת הצרעת, שכידוע מגיעה על לשון הרע.

הרבה מדברים, כותבים ודנים על לשון הרע, ולכן נמנעתי במשך השנים לכתוב על הנושא שכבר טופל והוקף מכל צד. למרות זאת מפאת חשיבותו הרבה, ועקב היותו גורם התחלואים הרבים ביותר על היחיד והחברה, החלטתי השנה לשנות את מנהגי ולכתוב על הנושא.

לשון הרע מופיע בכמה מעגלים:

לשון הרע על עצמי – חלקכם בוודאי שואלים מה שייך לשון הרע על עצמי? אבל זהו היסוד לכל. באיזו עין אני מסתכל על עצמי? האם אני מבקר את עצמי ללא הרף? רואה בשלילה את השגי ומעשיי? או האם אני שמח ומרוצה מעצמי? רואה את עצמי בעין חיובית? דן את עצמי לכף זכות?

מעגל זה משמעותי מאוד ומשפיע על שאר המעגלים. בעיה במעגל זו גוררת את רוב החולאים הנפשיים והרגשיים: חוסר בטחון עצמי, דכאון, ערך עצמי פגוע ועוד. יחד עם חולאים אלו יש עוד תופעות לוואי חוסר עשייה ותעוזה, פחד וחולשה ועוד.

לשון הרע על משפחתי – מה??? מי מספר לשון הרע על משפחתו הקרובה ביותר? לצערי רבים, הילדים בינוניים, האוירה בבית לא משהו, הזוגיות טעונה שיפור…לשון הרע על המשפחה הקרובה ביותר, זה קורה במשפחות הכי טובות, ואולי דווקא בהם…זה יכול להיות אחרת, הילדים שלנו מקסימים ומתוקים, שנונים וחכמים, שובבים ונמרצים – אין כמוהם! האוירה בבית אוהבת ושמחה, תוססת וחיונית, הזוגיות שלנו, אנחנו באמת אוהבים מאד…

האם אני מציע לשקר? חס ושלום. אני מציע לראות את החצי המלא ולדבר עליו. מה היה טוב היום? מה עבד כמו שצריך? אלו השאלות הפנימיות שצריכות לכוון את המחשבות שלנו, ככל שנחפש את הטוב נמצא אותו ונשמח בו, נדבר  ונספר עליו כך הוא יתפוס יותר מקום בחיינו, וגם יגדל בחיינו בפועל.

לשון הרע על המשפחה המורחבת, לשון הרע על השכנים או הקהילה בה אני חי, לשון הרע על הציבור שאליו אני משתייך. מעגלים מעגלים יש ללשון הרע, אך המעגל הראשון הוא הוא לא לדבר לשון הרע על עצמך, לפתח עין טובה, לב טוב כלפי עצמך. הקרוב קרוב קודם. תתחילו במעגלים הקרובים ותראו איך זה הולך ומתפשט למעגלים היותר רחבים.

עין טובה היא יסוד בגאולת ישראל. הרב חרל"פ בספרו המופלא 'מעייני הישועה' (מי מרום, חלק  ו) מדבר המון על העין הטובה כמקדמת גאולה: "לעתיד לבוא יתגלה שכל חטאי ישראל לא היו לשם חטאים, כי אם לשם תשובה והתקרבות לקב"ה" (עמוד יח). בהמשך מסביר הרב חרל"פ שעל ידי הסנגוריה והעין הטובה של הקב"ה כלפי כנסת ישראל זו תהיה הגדולה (עמוד מו), "בשעה שישראל נתונים בצרה וענני העצבון פרושים על פניהם ואינם שמחים בבריאת העולם, וכל מעיינם הוא רק במחשבת 'נוח לו לאדם שלא נברא משנברא' אז גם השמחה שלמעלה נעדרת, ואין הקב"ה שמחי במעשיו…ומתוך זה עצמו מתרבים הייסורים…לכן אלה אשר קרבת ה' יחפצון ואשר אינם משתתפים בצערו של הקב"ה עליהם להיות עלזים ושמחים ולמצוא עונג ונחת מן הבריאה לשום עליה עין טובה – שכן שימת עין לטובה פועלת שהעין תראה רק טוב, ולפי שטבע העין לראות כל מה שיש, בהכרח שכל הרע יכחד מן העולם, כדי שהעין תראה באמת רק טוב, וכשם שבא לראות בא להראות – ובזה מעוררים את החפץ העליון, ליצור ולברוא, ויתקיים 'יהי כבוד ה' לעולם ישמח ה' במעשיו' ומהפכים כל הדינים לרחמים גדולים וחסדים עליונים וטובים…" (עמוד נ).

יהי רצון שנלמד את אומנות העין הטוב, ראיית הטוב, לדון לכף הזכות את עצמנו ומשם ילך הדבר ויתפשט עד גאולת ישראל השלימה!

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן