שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת ויקרא – הביאני המלך

השבוע אנו מתחילים את ספר ויקרא. במידה מסוימת ספר זה מהווה הליבה של חמשת חומשי התורה. הוא האמצע והמרכז של התורה. יש משמעות עמוקה לכך שזהו הלב, כאשר בין היתר גם אנחנו צריכים לכוון את ליבנו ללב התורה. ישנה חשיבות גדולה לשאלה מאיזו כוונה והתכווננות נעשים כל המעשים וכל הפעולות, מאיזה לב נובעות הרגשות המחשבות. והלב הוא ספר ויקרא.

ספר ויקרא מתחיל בקריאה אלוקית למשה רבנו- המייצג את כל עם ישראל- להיכנס פנימה, לבוא אל המלך. בפורים בשעת הסעודה בכה אחד מרבני הישיבה על כך ש"אני לא נקראתי לבוא אל המלך זה שלושים יום!". וכאן מתגלה שיש קריאה אלוקית אלינו תכנסו פנימה, בואו אל היכלו של המלך. אל תשארו בחוץ. אתם שייכים להשראת השכינה: 'כי חלק ה' עמו'.

ישנם מדרשים מופלאים על קריאת הקודש האלוקית להכנס פנימה:

"משל למלך שציווה את עבדו ואמר לו בנה לי פלטין, על כל דבר ודבר שהיה בונה היה כותב עליו שמו של המלך, והיה בונה כתלים וכותב עליהן שמו של המלך…לימים נכנס המלך לתוך הפלטין, על כל דבר ודבר שהיה מביט היה מוצא שמו כתוב עליו, אמר כל הכבוד הזה עשה לי עבדי ואני מבפנים והוא מבחוץ, קיראו לו ויכנס לפני ולפנים. כך, בשעה שאמר לו הקב"ה למשה עשה לי משכן, על כל דבר ודבר שהיה עושה, היה כותב עליו כאשר ציווה ה' את משה, אמר הקב"ה כל הכבוד הזה עשה לי משה ואני מבפנים והוא מבחוץ, קראו לו שיכנס לפני ולפנים, לכך נאמר: 'ויקרא אל משה'!"

שהאדם מכוון את כל מעשיו לשם שמיים, ועל כל דבר ודבר קורא את שם ה', הקב"ה קורא לו 'היכנס פנימה'.

"את מוצא בשעה שנגלה הקב"ה למשה מתוך הסנה, היה מסתיר פניו ממנו, שנאמר: 'ויסתר משה פניו…', בים עמד לו מן הצד…בסיני עמד לו מן הצד… באוהל מועד עמד לו מן הצד, אמר לו הקב"ה עד מתי אתה משפיל עצמך, אין השעה מחכה אלא לך!…ויקרא אל משה"

שאדם עושה ופועל בכל כוחו לקידוש שמו יתברך, ולא לכבוד עצמו, ולכן שם את עצמו בצד, סוף דבר, הקב"ה קורא לו, ואומר לו: אין השעה מחכה אלא לך!

"יהא שמו מבורך לעולם, שהניח את העליונים ובחר בתחתונים לשכן במשכן, בשביל אהבתן של ישראל…בשביל האהבה 'נכספה וגם כלתה נפשי…' וכן הוא אומר 'ויקרא אל משה מאוהל מועד'"

יש אהבה אלוקית אדירה לעם ישראל, וקריאה קבועה: שובו אליי!

הקב"ה קורא לנו להתקרב. אבל איך מתקרבים? את זה אנו לומדים בספר ויקרא. כל עניינו של ספר זה הוא להתקרב אליו יתברך, ומי שרוצה להתקרב צריך להקריב, להתמסר. ככל שאדם מקריב מעצמו, מחלבו ודמו, מכוחו, מזמנו – כך הוא מתקרב!

הספר נפתח בקריאה מרגשת ומופלאה: בני אהובי התקרב אליי! ומיד אחרי הקריאה הזאת, יש ציווי תתקרב ע"י מסירות נפש, על ידי השקעה, על ידי הקרבה.

את הדברים אני כותב בבוקר של יום הבחירות, והלב מלא תפילה ותקווה, שיאר ה' פניו אלינו "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה והסר ממנו יגון ואנחה, ומלוך עלינו אתה ה' לבדך בחסד וברחמים, בצדק ובמשפט…".

ויחד עם התפילה – אני רואה בחלון לפנות בוקר את האנשים הצדיקים, בעלי משפחות, שלא חזרו מהעבודה אלא נסעו כל הלילה להדביק מודעות, לעשות ככל יכולתם למען שמו יתברך, למען התורה, העם והארץ! אחרי שהם חוזרים לפנות בוקר ליישוב הם רצים לתפילת שחרית, ואומרים לי: צריך לישון מעט, עוד שעות ספורות נוסעים לפעול באשדוד…

ובעצרת שהייתה השבוע אתה רואה אימהות יוצאות עם ילדיהם. וכן, עם העייפות והקושי (ועם פסח שמחכה בפתח), הן הולכות לעשות טלפונים למצביעים פוטנציאלים בשעות הלילה, אחרי שהשכיבו את הילדים לישון, וכל זאת למען התורה, העם והארץ. והעיינים מתמלאות דמעות על המסירות והלב מתפלל: ה' תקרא להם!

לאנשים והנשים, לאימהות והאבות ששמים הכול בצד, מקריבים זמן וכסף, מקריבים שינה, מקריבים את כבודם, ובענווה: המורים, המהנדסים, רואי החשבון, עורכי הדין, האימהות- כולם הולכים, עומדים בצמתים, תולים שלטים, עושים כל שביכולתם למענך: ה' תקרא להם להיכנס פנימה ה' כל כך מקריבים!

שנזכה שנשמע את קול ה' הקורא לנו!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן