שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת בא – עבד ה' החופשי

שלח עמי ויעבדוני

החל מפרשת שמות ישנה קריאה החוזרת שוב ושוב: "שלח עמי ויעבדוני". כלומר, מטרת היציאה הינה עבודה. מטרת יצירתנו כעם הינה עבודת ה'. זהו ענייננו, זו מגמתנו וזה כוחנו ועוצמתו.

מיד כשמטיל הקב"ה את השליחות האלוקית על משה רבנו הוא אומר לו: "ויאמר כי אהיה עימך וזה לך האות כי אנוכי שלחתיך בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלוקים על ההר הזה". וכפי שמבאר הרשב"ם על הפסוק "ועל מה שאתה אומר וכי אוציא את בני ישראל ממצרים, כלומר באיזה טענה שאומר לפרעה ישמע לי להוציא? בהוציאך את העם ממצרים אני מצוה לך עכשיו שתעבדו את האלוקים על ההר הזה ותקריבו עולות, וטענה זו תוכל לומר, כי לזבוח לאלוקים יניחם ללכת". וחוזר הקב"ה ואומר למשה "ובאת אתה וזקני ישראל אל מלך מצרים ואמרתם אליו ה' אלוקי העבריים נקרה עלינו ועתה נלכה נא דרך שלושת ימים במדבר ונזבחה לה' אלוקינו". וכך אכן אומרים משה ואהרן לפרעה "כה אמר ה' אלוקי ישראל שלח את עמי ויחוגו לי במדבר".

לאחר מכן חוזר הדבר פעם אחר פעם, שלכל בקשת שליחת ישראל ממצרים מלווה הטעם 'ויעבדוני'. ייעודו של עם ישראל איננו להיות עם ככל העמים- "עם חופשי בארצנו"- אלא עניינו של עם ישראל הוא להיות עם עובד ה'.

בפרשתנו הולכים הדברים ומתבררים. הדבר הראשון שמתברר הוא שכל העם כולו צריכים להיות עובדי ה', כפי שלשאלתו של פרעה "מי ומי ההולכים?" עונה משה "בנערינו ובזקננו נלך, בבנינו ובבנותנו בצאננו ובבקרנו נלך כי חג ה' לנו". פרעה לא מצליח להבין את העניין ועונה להם "לכו נא הגברים ועבדו את ה' כי אותה אתם מבקשים" (רש"י: "אותה עבודה ביקשתם עד הנה. נזבחה לאלוקינו. ואין דרך הטף לזבוח").

אחר כך הולך ומתברר שגם כל הממון והכסף צריך להיות מופנה לעבודת ה'. ויותר מכך, מתברר שתפקידם של עם ישראל הוא לנצל את כל השפע, השגשוג וההצלחה הכלכלית העולמית לעבודת ה'.  כפי שאומר משה לפרעה: "ויאמר משה גם אתה תיתן בידנו זבחים ועולות ועשינו לה' אלוקינו. גם מקננו ילך עימנו לא תשאר פרסה כי ממנו ניקח לעבוד את ה' אלוקינו".

ולכן המצווה שמצטווים ישראל בכדי לזכות ליציאת מצרים היא מצוות קורבן הפסח, ובמצווה זו ינצלו ויובדלו ממצרים- "ועברתי בארץ מצרים בלילה הזה והכיתי כל בכור בארץ מצרים, מאדם ועד בהמה, ובכל אלוהי מצרים אעשה שפטים אני ה'. והיה הדם לכם לאות על הבתים אשר אתם שם וראיתי את הדם ופסחתי עלכם ולא יהיה בכם נגף למשחית בהכותי בארץ מצרים. ומסביר רש"י שאין הקב"ה צריך סימן ואות איזה בית שייך לישראל, שהרי הכל גלוי לפניו, אלא "אמר הקב"ה נותן אני את עיניי לראות שאתם עסוקים במצותי ופוסח אני עליכם". מצווה זו היא הוראה לדורות "ושמרתם את הדבר הזה לחוק לך ולבניך על עולם".

ייעוד האדם בעולם

צפה קורא הדורות מראש שיסוד פשוט זה, שהעבודה היא יעודו ותפקידו של עם ישראל, לא יהיה מובן בכל הדורות. ובייחוד יהיה עליו פקפוק כאשר יבואו ישראל לארץ, שהרי כל זמן שישראל בגלות, פשוט וברור שמה ששומר עליהם ומאחד אותם ומבדיל אותם מבין הגויים, זו עבודת ה'. אך כאשר יגיעו לארץ ויקימו את מדינתם יהיה מי שירצה לנטוש את עבודת ה' ולהסתפק בייחוד הלאומי כפי שאומר הפסוק "והיה כי תבואו אשר ייתן ה' לכם כאשר דיבר ושמרתם את העבודה הזאת והיה כי יאמרו אליכם בניכם מה העבודה הזאת לכם, ואמרתם זבח פסח הוא לה' אשר פסח על בתי בני ישראל במצרים בנגפו את מצרים ואת בתינו הציל…".

וכפי שכותב 'בעל ההגדה' על השאלה של הבן הרשע "מה העבודה הזאת לכם" – "'בעבור זה עשה ה' לי, בצאתי ממצרים', 'לי' – ולו לא, אילו לא היה שם לא היה נגאל". ויש להבין מדוע לא היה נגאל? כי רק בעבור זה עשה ה' לי – כפי שכותב האבן עזרא: "ועבדת את העבודה הזאת היא עבודת הפסח, ותאמר לבנך, כי בעבור זאת העבודה שעשיתי, עשה לי האות שעשה עד שיצאתי ממצרים". וכפי שמבאר רש"י, זה לא רק בגלל מה שעשינו, אלא בשל הידיעה האלוקית של מה שנעשה: "בעבור זה – בעבור שאקיים מצותיו, כגון: פסח מצה ומרור הללו".

יש כאן יסוד מהותי ביותר, הנכון הן לכלל האומה והן לכל אחד ואחד, והוא שמטרת חיינו היא עבודת ה', ושכל שאר הדברים הם אמצעים בלבד. הבנה זו, לא רק כידיעה, אלא כמציאות חיים, היא היסוד לכל חיינו, כדבריו הידועים של הרמח"ל, בפרק הראשון של מסילת הישרים:"יסוד החסידות ושרש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו, ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו. והנה מה שהורונו חכמינו זכרונם לברכה הוא, שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להמצא…והאמצעים המגיעים את האדם לתכלית הזה, הם המצוות אשר צונו עליהן האל יתברך שמו".

יהי רצון שנשים דברים אלו אל מול עיננו, ונכוון את כל מעשנו לעבודת ה'.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן