חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

ויחי – איש המעשה והאמונה

התורה מספרת שאחר מותו של יעקב אבינו החלו האחים מפחדים ומתייראים מיוסף. "ויראו אחי יוסף כי מת אביהם ויאמרו לו ישטמנו יוסף והשב ישיב לנו את כל הרעה אשר גמלנו אותו. ויצוו אל יוסף לאמר אביך ציווה לפני מותו לאמר (רש"י: "שינו בדבר מפני השלום, כי לא ציווה יעקב כן, שלא נחשד יוסף בעיניו") כה תאמרו ליוסף אנא שא נא פשע אחיך וחטאתם כי רעה גמלוך ועתה שא נא לפשע עבדי אלוקי אביך ויבך יוסף בדברם אליו. וילכו גם אחיו ויפלו לפניו ויאמרו הננו לך לעבדים, ויאמר אליהם יוסף אל תיראו כי התחת אלוקים אני, ואתם חשבתם עלי רעה, אלוקים חשבה לטובה למען עשוה כיום הזה להחיות עם רב. ועתה אל תיראו אנוכי אכלכל אתכם…".

חז"ל מציינים את גדולתו של יוסף באומרו דברים אלה. וכך כותב המדרש (ילקוט שמעוני בשלח רכז): "ולא עוד אלא שהיה ארונו של יוסף מהלך עם ארון חי העולם (ארון הברית), והיו אומות העולם אומרים להם (לישראל) מה טיבן של שני ארונות הללו, והן אומרים זה זה ארונו של מת וזה ארונו של חי העולמים. והיו אומרים להן אומות העולם מה טיבו של מת מהלך עם ארון חי העולמים, והן אומרים המונח בארון זה קיים מה שכתוב בזה. בזה כתוב 'אנוכי ה' אלוקיך' וביוסף כתיב 'התחת אלוקים אנוכי', בזה כתוב 'לא יהיה לך אלוהים אחרים', וביוסף כתיב 'את האלוקים אני ירא'…".

ויש להבין כיצד במילותיו של יוסף "התחת אלוקים אנוכי" יש דוגמא לקיום המלא של "אנוכי ה' אלוקיך". ועוד יש להבין, הרי לכאורה כל קל שבישראל מאמין בקב"ה ומקיים "אנוכי ה' אלוקיך". אם כן מה החידוש הגדול בכך שיוסף קיים את "אנוכי ה' אלוקיך"?

התשובה לכך הינה שלקיים את "אנוכי ה' אלוקיך" באופן מלא זה לדעת ולחיות, לחוש ולהרגיש בכל רגע שרק רצון ה' הוא המחליט, הוא הקובע והוא המעצב את המציאות.

אחי יוסף מתייראים וחוששים מהרעה שעלול לגמול להם יוסף. ויוסף, תוך כדי בכיה על כך שחושדים בו, מנסה ללמד אותם אמונה, ללמד אותם שמי שמאמין לא מפחד…

יוסף אומר לאחים "אל תראו כי התחת אלוקים אני", ומפרש שם רש"י: "שמא במקומו אני, בתמיהה. אם הייתי רוצה להרע לכם, כלום אני יכול?! והלא אתם כולכם חשבתם עלי רעה והקב"ה חשבה לטובה, והיאך אני לבדי יכול הרע לכם?".

יוסף חי מתוך הבנה שאפילו הוא, כמשנה למלך- הלכאורה 'כל יכול'- לא יכול לעשות שום דבר נגד רצון ה'. ויש לו ראיה לדבריו, שהרי האחים רצו לגרום לו רעה, ובסוף התברר שכל מה שעשו התהפך ונהיה לטובה.

זוהי המשמעות העמוקה של מי שמקיים "אני ה' אלוקיך". אדם כזה משוחרר מכל אימה ופחד, הוא לא מנסה לעשות שום דבר שהוא לא חש בכל מהותו שהוא רצון ה', שכן הוא מאמין באמונה שלמה שאין שום אפשרות לעשות משהו נגד רצון ה', וגם אם ינסה- זה לא יועיל ולא יצליח.

זוהי משמעות חיים של "אני ה' אלוקיך" ואלה היו חיי יוסף, שכאשר כל חייו עומדים מנגד ובאופן ריאלי ניצבות לנגד עיניו שתי אפשרויות: האחת לחטוא עם אשת פוטיפר ולהישאר במעמד הרם של האחראי, המנהל, האיש שעל פיו יישק דבר בביתו של פוטיפר- אחד השרים החשובים של מצרים. והשניה- לא לחטוא, ולסבול מעלילה נוראה שבאופן הגיוני תביא לעריפת ראשו ובאופן אופטימי תביא אותו להיכלא עד סוף ימיו בבית האסורים המצרי. ויוסף בוחר בחירה חד משמעית, מתוך הכרה שלשום דבר אין כוח, אלא רק לרצון ה': "לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני"; "ואיך אעשה את הרעה הגדולה הזאת וחטאתי לאלוקים".

וכך חוזרים הדברים פעם אחר פעם, כך למשל כאשר מספרים שר המשקים ושר האופים ליוסף את חלומם- "ויאמר אלהם יוסף הלוא לאלוקים פתרונים ספרו נא לי", וכן כאשר הוא עומד בעוז ובעוצמה מול פרעה ואומר "ויען יוסף את פרעה לאמר בלעדי אלוקים יענה את שלום פרעה".

אפילו לכאורה כאשר יוסף מנסה להסתתר, להתחבא ולהתחפש כדי שאחיו לא יכירוהו, הוא לא יכול למנוע משם שמים להיות שגור על פיו ואומר לאחים "זאת עשו וחיו את האלוקים אני ירא".

האמונה אצל יוסף חיה בכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו, כל מחשבתו אינה אלא על רצון ה', וכל הסתכלותו על העולם היא מתוך הבנה עמוקה שכל מה שקורה, בכל רגע, הינו גילוי רצונו יתברך.

יהי רצון שנזכה, דווקא בימים הללו בהם לכאורה הבחירה בידנו, ואנו קובעים מי ינהל את המדינה, מי יהיו חברי הכנסת נזכור ונחיה את האמונה, נסיר מליבנו כל דאגה ופחד, כל מתח ולחץ, והדבר היחיד שידאיג אותנו מאוד הוא האם אנו עושים את רצון ה' כראוי בכך דרכינו ומעשינו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן