שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

חטא המיידיות – פרשת מטות

מעשה אבות סימן לבנים

בפרשת השבוע אנו נפגשים בבקשת בני גד ובני ראובן להתיישב בעבר הירדן המזרחי, ואת תגובתו החריפה של משה רבנו על בקשתם: "… והנה קמתם תחת אבותיכם תרבות אנשים חטאים לספות עוד על חרון אף ה' אל ישראל, כי תשובון מאחריו ויסף עוד להניחו במדבר ושחתם לכל העם הזה!".

גם בחז"ל אנו מוצאים ביקורת חריפה על בני גד ובני ראובן, ובדברינו היום נתמקד במדרש בילקוט שמעוני בנושא. וזו לשון המדרש:

"'לב חכם לימינו' – זה משה, 'ולב כסיל לשמאלו' – אלו בני ראובן ובני גד שעשו את העיקר טפל ואת הטפל עיקר, שחבבו ממונם יותר מן הנפשות, שהן אומרים למשה 'גדרות צאן נבנה למקננו פה', ואחר כך 'ערים לטפנו' אמר להם משה אינו כך אלא בנו לכם ערים לטפכם ואחר כך וגדרות לצאנכם, זהו שאומר הכתוב 'חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה', כתיב 'וילך ראובן בימי קציר חטים' וכתיב 'יותן את הארץ הזאת לעבדיך לאחוזה'".

ועולה השאלה מה הקשר בין הדודאים של ראובן, לבין בקשת בניו לגור בעבר הירדן?

דודאים לפני חיטים

פרשני המדרש נחלקו האם דברי המדרש נאמרו לשבח או לגנאי. האם לשבח "שכמו שבנערותו נשמר מן הגזל, כן לבסוף ביקש הארץ שבעבר הירדן כדי להרחיק עצמו מן הגזל, שאילו יכנסו לא"י שאין המקום נאות למקנה יצטרכו לרעות במקום גזל", או האם לגנאי כפי שפירש רש"י "כלומר דרך שתפס ראובן, תפסו בניו אחריו, הוא תפס דבר שהיה מצוי לו יותר – דודאים, וכן בניו תפסו דבר שהוא מצוי להם יותר – עבר הירדן, אע"פ שהייתה א"י טובה הימנה". ה'ידי משה' מרחיב את הרעיון שהובא בדברי רש"י ומבאר כי המדרש הביא את הפסוק 'וילך ראובן בימי קציר חיטים'. על כך שואל ה'ידי משה' מה רוצה הפסוק ללמדנו בכך שהוא מציין את העונה החקלאית? אלא שהפסוק בא לומר שזאת עונת החיטים. אך למרות שהחיטים היו טובות יותר ראובן לוקח דווקא דודאים. מדוע? כי הדודאים הוא הצמח אותו מצא ראובן- 'וימצא דודאים בשדה'. ההליכה אחרי המצוי, ולא אחרי הרצוי, אחרי המושג בקלות באופן עכשווי, ולא אחרי המועיל והטוב לטווח ארוך המצריך מאמצים, סבלנות וחשיבה ארוכת טווח זוהי התכונה שהוריש ראובן לבניו, וזוהי התכונה שמציין יעקב בברכותיו לראובן "פחז כמים אל תותר כי עלית משכבי אביך אז חיללת יצועי עלה". מידת הפזיזות, העכשוויות, היא המידה שמופיעה בשני המקומות אצל האב וזרעו.

על פי זה ניתן להביא גם את החלק הראשון של המדרש בדבר העדפת הממון על פני הנפשות. העדפה זו של בני גד ובני ראובן נעשית מתוך אהבת המוחש, המורגש ועכשווי על פני הנצח, על הטוב האמיתי- שפירותיו לא נראים מיד אלא ממבט רחב ומקיף.

הטווח הארוך

בהתאם לכך נשאל גם את עצמנו: האם אנו לא עושים שיקולים קצרי טווח כפי שעשו בני גד ובני ראובן? האם אנו לא שומעים לעיתים את הטענה, 'כיצד אגדל משפחה גדולה? הרי זו טרחה מרובה והוצאה מרובה…' האם זה לא להקדים ממון לנפשות?

בימים אלו אנו מקווים ומתפפללים שגם מנהיגי ישראל, יתגברו על המחשבות קצרות הטווח ועל הרצון לשקט המידי והעכשווי וימשיכו להכות באויבי ישראל – משנאי ה' עד כלותם.

יהי רצון שנזכה להנהיג את חיינו, ומתוך כך נזכה בע"ה לטוב האמיתי ולא לטוב המדומה של חוסר הסבלנות, חוסר העמל וחוסר החזון ארוך הטווח.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן