שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

ואהבת לרעך כמוך

הרב גור גלון

עם קדוש

בפרשתנו ישנו ריבוי גדול של מצוות: הן מצוות שבין אדם למקום והן מצוות שבין אדם לחברו, והכותרת לכל המצוות הללו היא ההבטחה והציווי "קדושים תהיו".

עובדה מעניינת ומופלאה שמעתי מהרב יצחק בן-שחר, בכל ספר בראשית לא מופיע הציווי לקדש, וכן לא מופיע השורש ק.ד.ש – פרט לבריאת העולם בה נאמר שהקב"ה קידש את היום השביעי.

הפעם הבאה בה מופיע שוב השורש ק.ד.ש הינה כאשר משה רבנו נשלח, במעמד הסנה, להיות מנהיגם הראשון של עם ישראל ולגלות את כוח האומה הישראלית.

הדברים מתחברים למה שהערנו בעבר, אין אפשרות להשיג קדושה אלא כאומה (וראו בעניין זה את דבריו הנפלאים של רבי יונתן אייבשיץ' על תחילת פרשתנו שהבאנו בעבר).

הפעם נוסיף ונעיין בדברי ה'מאור ושמש' שמדייק מהמילים "דבר אל כל עדת בני ישראל ואמרת אליהם קדושים תהיו",

"האדם ירצה להתבודד להיות ביחיד, ויסבור שעל ידי זה יזכה לקדושה העליונה? תלמוד לומר: 'כי קדוש אני'- 'קדושתי למעלה מקדושתכם' שאין זה אלא בהבורא לבדו שהוא יחיד ומיוחד. אבל אם האדם ירצה להמשיך עליו קדושת הבורא ברוך הוא אי אפשר אלא בהקהל יחד".

כלומר, כדי להגיע לקדושה צריך ליצור מדינה מתוקנת. רק אומה שלמה על כל מרכיביה – יכולה ליצור קדושה קיימת שתתמיד במציאות.

כלל גדול בתורה

נמקד את המבט בנקודה יסודית אחת, שבמבט ראשון אולי תראה כסותרת את דברינו הראשונים, אך במבט עמוק יותר נראה כי היא הבסיס והיסוד להם.

בספרא על פרשתנו מובאת מחלוקת מהו הכלל הגדול ביותר בתורה: "ואהבת לרעך כמוך'- רבי עקיבא אומר זהו כלל גדול בתורה. בן עזאי אומר 'זה ספר תולדות אדם' זה כלל גדול מזה". על מנת להבין את כוונת דברי בן עזאי יש לעיין במלוא הפסוקים העוסקים בסוגיה (בראשית ה, א-ב): "זה ספר תולדות אדם ביום ברוא אלוקים אדם בדמות אלוקים עשה אותו, זכר ונקבה בראם ויברך אותם ויקרא את שמם אדם ביום הבראם".

"זה ספר תולדות אדם". מהו אדם? מיהו אדם? מגלה הפסוק שאדם הוא אותו אחד המורכב מזכר ונקבה. זוהי כנראה הכוונה של המילים "בדמות אלוקים עשה אותו" – באדם ישנם כוחות רבים ומגוונים (הפרוש הפשוט של 'אלוקים' הינו 'בעל הכוחות כולם'). מתוך ריבוי הכוחות וחיבורם יכולות להתגלות תולדות.

כלומר, לדעת בן עזאי, הכלל הגדול ביותר בתורה הוא שמתוך חיבור הזכר והנקבה נוצר האדם שבכוחו לפרות ולרבות. פרייה ורביה ויצירת אדם זוהי ודאי היצירה המופלאה ביותר שהאדם יכול ליצור בעולם. מכאן עולה לכאורה שבן עזאי חולק על רבי עקיבא ואומר שהכלל הגדול ביותר הוא לא רק להתחבר 'לרעך' אלא להגיע לחיבור ואהבה שלמה עם אשתך. אולם פעמים רבות שמענו ממו"ר הרב אליעזר מלמד שליט"א בשם האר"י הקדוש שמצוות 'ואהבת לרעך כמוך' מתקיימת בשלמות רק בין בני הזוג – כך שיוצא שרבי עקיבא מסכים לדבריו של בן עזאי.

ואהבת לרעך – והגדתם לבנך

אמירתו של בן עזאי היא אמירה יסודית ובכוחה לשנות את החיים. אם יש בנו את ההבנה, שזה הכלל הגדול ביותר, זהו לימוד גדול על ההשקעה והמאמצים הנצרכים לבניין הבית לעניין הזוגיות והפרייה והרבייה הנוצרת מתוך אותו חיבור ואהבה. כל מי שמבין בחינוך יודע שזהו הדבר החשוב ביותר בו, המודל לאהבה, חיבור, חברות, יחסי אנוש, תקשורת, דיבור, שיתוף, עזרה הדדית, שיחה והמון דברים נוספים שנמצאים במערכת זוגית שלמה – אלו הדברים החשובים ביותר שנוכל להקנות לדור הבא, אם יגדל בבית של זוג שזכו ושכינה ביניהם.

יש כאן יסוד חשוב. בניין האומה והחברה יבנה רק מתוך אבני בניין חזקים, שהם הבתים המתוקנים, בתים שבבסיסם עומדת זוגיות שלמה, אהבה גדולה, ובהם גדלים ילדים שהם דור העתיד של האומה.

יהי רצון שנזכה לבנות משפחות מפוארות, בתים של אהבה וקדושה ומתוך כך להקים בפועל את עם הקודש על אדמת הקודש.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן