שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

אור באפלה – לפרשת שמות

השבוע נתייחס לאחת הדמויות המופיעה בפרשתנו, דמות השותפה לגאולה, דמות המושה את גואלן של ישראל- משה רבנו- מן המים ומגדלת אותו. דמות שבזכותה גדל משה רבנו ומתפתח עד שמגיע ליכולת להוביל את ישראל לגאולה פיזית (יציאת מצרים) ורוחנית (מתן תורה ובניית המשכן) – וזוהי בת פרעה.

מיהי ומהי בת פרעה, ומדוע מדוע זכתה בזכות זו? איך הצליחה דווקא מבית פרעה לצמוח דמות שכזו? מה המשכה לדורות? על שאלות אלו ועוד ננסה לענות להלן.

בתיה בת פרעה מייצגת את הסוד הגדול, שבתוככי הרע הכי גדול, בתוך האכזריות והרשעות, בתוך השיעבוד ואובדן הצלם האלוקי, בתוך השנאה התהומית, שוכן גרעין עמוק של טוב.

הרשעה המשתוללת נלחמת בעם ישראל שכן ישראל לא עושים את תפקידם. בתוך תוכה הרשעה רוצה שעם ישראל יגלה את עוצמתו וינצח אותה. בתוך בית פרעה הרשע גדלה בת, אשה עם עומק פנימי שרוצה להצמיח את מי שמייצג את הפלא הגדול שנקרא עם ישראל, את מי שהוא החיבור השלם של אדם לאלוקיו 'חציו ולמטה אדם, חציו ולמעלה אלוקים', את הכוח הזה היא רוצה להצמיח.

וכפי שמבטא זאת המדרש: "ותקם בעוד לילה" – זה בתיה בת פרעה, שהייתה רואה ברוח הקודש שעתיד מושיען של ישראל שיתגדל על ידיה, והייתה משכמת ומערבת היא ונערותיה לטייל על היאור. וכיון שבא משה לידה, נתן לה הקב"ה מה שביקשה ושמחה הרבה. דכתיב: "ותפתח ותראהו את הילד" (המדרש מדייק ב'ה' הידיעה 'הילד'- לו ציפתה).

גם הרשעה רוצה לחשוף את הכוח הזה. הרשעה נלחמת בעוז נגד כל התבוללות, טמיעה, שכחת הייעוד, זיוף וקטנות, נגד כל מה שאמור לייצג את הטוב האלוקי העליון ברום מעלתו ולא עושה כן בשלימות. זה נורא ואיום, אבל זו מגמתה הפנימית של הרשעות, ומי שמייצגת זאת היא בתיה. היא זו שמושה את משה מהמים, והיא זו שיודעת שגם עם ישראל זקוק למישהו שיעזור להם. אומות העולם יכולים לעזור בצורה נוראה ואכזרית להקים את מדינת ישראל, בצורה של שואה, ויכולים לעזור במסירות ובדחיפה חיובית, כדוגמת ארתור ג'יימס בלפור, מחבר הצהרת בלפור.

המדרש מספר: "ותביאהו לבת פרעה ויהי לה לבן'- הייתה בת פרעה מנשקת ומחבקת ומחבבת אותו כאילו הוא בנה, ולא הייתה מוציאתו מפלטרין של מלך, ולפי שהיה יפה הכול מתאווין לראותו, מי שהיה רואהו לא היה מעביר עצמו מעליו, והיה פרעה מנשקו ומחבקו, והוא נוטל כתרו של פרעה ומשימו על ראשו, כמו שעתיד לעשות לו כשיהיה גדול, וכן בת פרעה מגדלת מי שעתיד להיפרע מאביה. ואף מלך המשיח שעתיד להיפרע מאדום יושב עימהם במדינה, שנאמר "שם ארעה עגל ושם ארבץ", הנה מתגלה שגם פרעה רוצה באמת את הטוב.

בתיה, מייצגת את הטוב הפנימי שנמצא גם בתוך תנועת הרשע והרע בעולם, עומק הטוב הבא מתוך הרע, יתרון האור המתגלה מבין ערפילי החושך.

כדי לגלות את האור הזה צריכים ישראל להיות אלו שמתחילים. אמונתה וביטחונה של מרים (האור מתוך המרירות), קריאתה לאביה לא להתייאש, צפייתה לקיום נבואתה 'עתידה אימי להוליד בן שיושיע את ישראל', ענוותנותו ומעשיו של עמרם, מסירותם ואומץ ליבם של שפרה ופועה (מרים ויוכבד), תפילתם וזעקתם של ישראל, בקעו את המסכים והקליפות, והולידו את תמצית הטוב והאור האנושי, שמגלה את הטוב אפילו ברשעה. זה מתחיל מאיתנו, ממעשינו, מביטחוננו בה', מתפילתינו וזעקתינו.

יהי רצון שנזכה להמשיך את דרך האמונה והבטחון, את דרך התפילה והזעקה, ונגלה את עומק הטוב בתוכנו ובתוך העולם כולו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן