שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

אבקת חלב נכרי

האם אפשר לאכול מוצרי חלב עכו"ם עם כשרות ?

אפשר להחליט להקל לגבי מוצר ישראלי שיש בו אבקת חלב נכרי, כפי שכתוב בפניני הלכה כשרות. לגבי מוצרים מחו"ל שיש עליהם כשרות של חו"ל, יש יותר מקום להחמיר למרות שהם כשרים, במיוחד בחלב עכו"ם ממש ולא רק אבקת חלב, וגם בזה, אם יש כשרות מוכרת, מעיקר הדין מותר.

אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

איסור חלב נוכרים

ה. כאשר אין שום חשש שהגוי יערב חלב טמא בטהור, החלב כשר אף בלא פיקוח ישראל. לכן חלב נוכרי של חברות אמינות ומפוקחות במדינות מתוקנות שבהן אסור לערב חלב אחר בחלב הפרה – החלב כשר.

בפועל גופי הכשרות בארץ ישראל מהדרים שלא לצרוך חלב נוכרי שלא היה עליו פיקוח ישיר של ישראל, אלא רק אבקת חלב נוכרי, מפני שיש לגביה טעם נוסף להקל. ובכשרות מהדרין חוששים לדעות המחמירות, ומקפידים שיהיה על החליבה פיקוח של ישראל, ומקפידים לא לקחת חלב מפרות שעברו ניתוחים שיש אומרים שמטריפים את הבהמה, ומקפידים לקחת חלב רק ממחלבות שומרות שבת (להלן, ט).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-09 12:09:29

שהחיינו בשלושת השבועות

הזמנתי מחשב חדש לפני שלושת השבועות דרך האינטרנט ולא בטוח שהוא יגיע לפני י"ז בתמוז(ניסיתי להזמין מספיק זמן לפני אבל יש עיכוב) א. אם הוא יגיע פיזית לביתי לפני י"ז בתמוז ואני אגיע אליו בעצמי רק אחרי- האם מותר לי להתחיל להשתמש בו ברגע שאני מגיע אליו והאם צריך לברך שהחיינו? ב. אם הוא מגיע בפועל לביתי אחרי י"ז בתמוז- האם עלי לחכות עד אחרי תשעה באב בשביל להתחיל להשתמש בו?

אין זה משנה מתי הוא מגיע לבית, שכן הבעיה היא ברכת שהחיינו, אותה מברכים בשימוש הראשון או כשאתה נפגש איתו בפעם הראשונה.

אם הוא שייך לעוד מישהו, כגון לאשתך, ברכתו 'הטוב והמטיב' ומותר להתחיל להשתמש בו עד ראש חודש אב. ואם הוא רק שלך, תסדר עד אחרי תשעה באב כמו שהסתדרת עד שהמחשב הגיע אליך, אלא אם כן מדובר על צורך גדול שאתה צריך דווקא את המחשב הזה לצרכים חשובים.

https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-08 13:41:11

שבת

האם מותר לנפח עם משאבה רגלית(מכנית) בריכת ילדים בשבת?

שימוש בברכת ילדים אסור בשבת מפני כבוד השבת ('עובדין דחול') ועוד כמה בעיות נוספות.

אם היה השימוש בבריכה מותר, היה מותר לנפח אותה אם זה לא הניפוח הראשון.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-07 15:57:34

שאלה כללית

שלום. על פי מי הפסיקה?

הפסיקה באתר הזה היא על פי הרב אליעזר מלמד.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-06 14:19:09

יש לך שאלה?

כמה נקודות לפורים – לשבת זכור ופורים

פורים- היום שעל פי האר"י הקדוש יש בו את הקדושה העליונה ביותר בשנה, כפי שכתוב בפרי עץ חיים (פורים, שער ה): "הנה הארה הזאת לא הייתה, לא בשבת ולא בי״ט, אלא בפורים לבד, שארז״ל: "כל המועדים עתידים לבטל, חוץ מן הפורים, שנאמר וימי הפורים לא יעברו וכו', והבן מ״ש לא יעברו מתוך, כי תמיד נשאר הארה זו בזמן הזה של ימי הפורים, ולא תתבטל…כי היא הארה אשר מעולם לא נהייתה כמוהו..", ולכבוד יום זה נכתוב מעט דברים מאירים וקצרים.

נפתח בסיפור, סיפור שהיה מספר ומשבח האבני נזר:

בקראקא היה קבצן שנהג להשתכר כל חודש אדר. שאלוהו: הרי פורים הוא יום אחד בלבד? מה לך להשתכר כל החודש? וענה להם בשאלה כיהודי: מדוע המן החליט להשמיד, להרוג ולאבד את כל היהודים ביום אחד בלבד? האם זה הגיוני, ביום אחד, מה הלחץ? והמשיך הקבצן ואמר: המן ידע את ההיסטוריה, הוא חשש שעלול להיות מהפך, הצלה וגאולה, ואמר לעצמו: אני אתן להם חודש שלם של שמחה?? אקח סיכון על יום אחד ולכל היותר הם ישמחו יום אחד בלבד. וסיים הקבצן: אני אראה לו, אני אשמח חודש שלם…

פורים הוא יום אחד בלבד, יום ממוקד ומרוכז, יום אדיר ומופלא, ולכן צריך בפורים לומר דברים קצרים ועמוקים. וננסה לומר כמה נקודות קטנות:

כוחם של ישראל בפורים

ה'שם משמואל' כותב:

"ובבוקר 'אמור' למלך ויתלו את מרדכי עליו. ויש לדקדק שלא כתיב תבקש או תשאל מהמלך אלא 'אמור' למלך דהוא לשון ציווי, וכן לקמן והמן בא אל בית המלך החיצונה 'לאמור' למלך לתלות את מרדכי על העץ אשר הכין לו, ומשמע שהמן היה אז במעלה גבוהה על המלך, וכמו שאמרו ז"ל שעשה לו בימה למעלה מבימתו, וכמו שאמרו ז"ל ויזעק זעקה גדולה ומרה, מה אמר, גבה המן מאחשוורוש, ומכאן כל איש משכיל ישים אל לבו, היות בית המן ניתן לאסתר ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם, ובכל פורים מתעורר רשימו [=רושם, השפעה] מזה, ואז בכח כל איש ישראל לאמור למלך מלכי המלכים הקב"ה [דרך אמירה וציווי כעניין הצדיקים גוזרים על הקב"ה והוא עושה] לתלות את המן ולמחות את שמו מתוך לבו של עצמו עכ"פ. אך האמירה צריכה להיות לא מהשפה ולחוץ אלא בכל אות נפשו, ובאותו חשק ורצון נמרץ שהי' אז להמן לתלות את מרדכי, ואז בודאי אמירתו תעשה פירות. וזהו שאמרו חסידי קדמאי שבפורים יכול כל איש להושע ולהתברך".
[ביאור מקוצר: אנשי המן אמרו לו שיגיד למלך לתלות את המן ולא השתמשו בלשון בקשה ומכאן שהמן היה יכול להגיד למלך מה לעשות והיה חשוב מאחשוורוש.  העברת ביתו של המן לידי מרדכי הוא מאורע חשוב שמסמל את המהפך משלטון המן לשלטון מרדכי. מכוח מאורע זה יש אפשרות בפורים ליהודי לומר למלך-אלוקים למחות את המן. אך כשאומרים את זה – זה צריך להיות באותו הרצון שהיה להמן להשמיד את ישראל]

הקב"ה נותן לישראל בפורים כוחות אדירים של תפילה והשפעה. בסעודת הפורים אפשר לבקש ולקבל מהקב"ה כל מה שחפצים. וכפי דבריו הידועים של הזוהר לגבי שמיני עצרת, על היושב עם המלך: "ובההוא חדוותא לא משתכחי במלכא אלא ישראל בלחודייהו, ומאן דיתיב עם מלכא ונטל ליה בלחודיה כל מה דבעי שאיל ויהיב ליה'", כך בפורים יושבים במשתה המלך וניתן לבקש כל מה שאדם רוצה, כפי שאומר המלך לאסתר המלכה "ויאמר המלך לאסתר במשתה היין מה שאלתך וינתן לך ומה בקשתך עד חצי המלכות ותעש".

ביאור העניין לעומקו הוא שעניינו של פורים הוא קדושת האיש היהודי, ולכן ביום זה מתגלה כוחם של ישראל, וגודל הקשר שלהם עם הקב"ה, וברכותיהם מתקיימות. ההארה המיוחדת של פורים היא קדושת ישראל, כשאחרי שנה שלימה, בחודש האחרון, מתגלה כמה קדושה נספגה אצלנו…

ליהודים הייתה אורה

כיוון שהעניין של פורים הוא קדושת ישראל, הרי שמצוות הפורים הן אהבת ישראל, אהבת כל יהודי ויהודי. חז"ל מספרים לנו שכל מכה ומכה ממכות מצרים ארכה חודש, וכיוון שמכת בכורות הייתה בי"ד בניסן, בפורים, י"ד באדר, התחילה מכת החושך. יש תורה מדהימה של הרב'ה מאמשינוב, על דברי חז"ל אלו ומבאר לנו את עניינה של מכת החושך. במכת החושך לא ראו איש את אחיו, "לא יצא איש ממקומו", כל אחד היה מרוכז בעצמו ולא ראה את אחיו, לא יצא לסייע ולעזור, אלא היה תקוע במקומו. וחז"ל אומרים שכל מכה ומכה הייתה 'נגוף למצרים ורפוא לישראל', ולכן לישראל היה אור גדול, וראו איש את אחיו, איש את רעהו, משלוח מנות ומתנות לאביונים, "לך כנוס את כל היהודים", "ליהודים הייתה אורה!". בפורים יש אור ורואים אחד את השני, רק צריך לפתוח את הלב לקבל את האור, האורה המתוקה של פורים…

העם ההולכים בחושך – ראו אור גדול

ה'שפת אמת' כותב שעניינו של ההסתר, הוא לגלות אור יותר גדול. כשיש פסוק מוקשה, מה זה גורם? שיהיו עליו מאות פירושים. ההסתר גורם אור גדול, ריבוי אור, מתוך ההסתר הכפול – יש אורה ושמחה וששון ויקר. בנוסף, הריחוק גורם געגועים אדירים, קשר עמוק יותר, הרצוא גורם לשוב…

חברים יקרים, אל תתביישו לצאת מן המסכות, לצחוק, צא-חוק, לצאת מהחוקיות והמסגרות המקבעות אתכם, בעזרת שלוש הנקודות שהעלנו די לעשות את ימי הפורים הללו:

  1. לדעת את קדושתנו ולבקש, להתפלל ולייחל לקב"ה בכל לב, מתוך ידיעת כוח תפילתנו ביום זה!
  2. לתת מכל הלב, לראות את אחינו כל בית ישראל בקדושתם, באהבה ללא גבול ומידה!
  3. לדעת שהקב"ה מסתתר כדי שנבקש, נחפש, ותקיים בנו:"וּבִקַּשְׁתֶּם מִשָּׁם אֶת ה' אֱלֹקיךָ וּמָצָאתָ כִּי תִדְרְשֶׁנּוּ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ".

פורים שמח!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן