שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

מה עניין עשייה לשבת? דבר תורה לפרשות ויקהל – פקודי – הרב גור גלון

בין עדה לקהל

בתחילת פרשת ויקהל, כפי שחוזר הדבר כמה וכמה פעמים בפרשיות המשכן- שהשבת אנו עומדים לסיימם, מודגש הקשר בין שמירת השבת לבין עבודת המשכן. "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ויאמר אליהם אלה הדברים אש ציוה ה' לעשות אותם"- כלומר, משה לוקח את עדת בני ישראל והופך אותם לקהל.

עניינה של עדה הינו אוסף של פרטים. ואילו קהל מייצג את הכלל, את המקום ממנו מתחילים כל הפרטים, את היסוד המאחד, את המקור המשותף, את כנסת ישראל. (לכן למשל פעמים רבות בתורה מוזכר הביטוי 'עדה' כאשר ישראל חוטאים, "עד מתי לעדה הרעה הזאת").

עוד מודגש בפסוק שמשה רבנו הולך לצוות את ישראל דברים שצריך לעשות אותם, דברים שכרוכה בהם עשייה. אולם בפסוק אחריו כתוב "ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קודש שבת שבתון לה' כל העושה בו מלאכה יומת, לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת".

מה עניין עשייה לאיסור המלאכה בשבת?

ולכאורה יש להקשות, מה עניין עשייה לאיסור המלאכה בשבת? שהרי הכתוב לכאורה אומר: זה הדבר אשר ציווה ה' לעשות – אל תעשה מלאכה בשבת.

ומיד אחר כך מצווה משה בשם ה' את ישראל לקחת את התרומה למשכן ולעשות ממנה את המשכן, את אוהלו, את מכסהו ואת כל כליו.

ויש להבין מה עניין שבת אצל המשכן? ומדוע גם אי עשיית המלאכה מכונה עשייה? ומדוע כה חשוב להפוך את העדה לקהל בטרם יינתנו ציווים אלה? ומדוע דבר זה מודגש דווקא כלפי שבת ולא כלפי המשכן?

ישנן שתי סוגי עבודות:

  • העבודה האחת היא לקבל את העולם כפי שהוא, להתבונן בבריאה ולראות בה את יד ה' והשגחתו, ללמוד על דרכי ה'.
  • העבודה השנייה היא לתקן עולם, לעסוק ביישובו של עולם, בבחינת 'אני ואתה נשנה את העולם'.

עבודת השבת

עבודת השבת היא לראות את כל המלאכה כאילו כבר עשויה, להתבונן בטוב העולם ולהיות במנוחה גמורה.

לכאורה היה מקום לומר שאין זו עשיה כי אם מנוחה, אולם באמת זוהי עבודה פנימית גדולה, שמצריכה מהאדם כוחות נפש אדירים בכדי לא לבקר ולא לשנות אלא לקבל ולשמוח בעולם כפי שהוא, להתענג על ה' וטובו.

האדם באופן טבעי רואה בעיות וחסרונות, ולכן מיד במוצאי השבת הראשונה הוא יצר את האש, שהיא הדבר שגורם לשינויים הגדולים ביותר בעולם (עד ימינו זוהי האש, או במובנה הרחב יותר, האנרגיה, היא זו שדוחפת ומתדלקת את העולם להשתנות, להתקדם ולהתפתח).

ולכן הציווי "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת" הוא ציווי שדורש את כבישת הכוחות- שכידוע, זוהי גבורה גדולה. רק אחרי שהאדם מתבונן ורואה את הטוב הקיים במציאות, את הטוב האלוקי, יש לו את הזכות לפעול ולעשות ולשנות- שזהו עניינו של המשכן, שממנו נלמדים ל"ט המלאכות האסורות בשבת.

והאדם צריך לדעת שאחרי כל המאמצים האדירים שהוא משקיע בשינוי העולם הוא צריך לחזור ולשמוח בעולם כפי שהוא. ולכן שבת דוחה את הקמת המשכן.

לראות את הטוב ולתקן

בכדי לתקן את העולם יש צורך להתבונן באופן נקודתי, פרטי ואישי, וצריך להדגיש את כוחו של היחיד ואת תכונותיו המיוחדות. ואילו בכדי לראות את הטוב האלוקי יש צורך להסתכל במבט הכולל ביותר ולראות את הדברים באופן כללי ומקיף ולא מתוך נקודת הראות הפרטית והמצומצמת.

לכן הציווי על השבת מצריך שעם ישראל יקהל, ואילו כאשר מצווים על המשכן חוזרים לדבר על עדת ישראל כפרטים העובדים יחד.

אם כן יוצא שעבודתנו היא להצליח לעבוד בששת הימים מתוך השבת ולשבות למרות העבודה.

פורים ופסח

אפשר לומר שזהו גם ההבדל בין פורים לפסח. בפורים אנו מעצימים את היחיד על ידי משלוח מנות שנשלח באופן פרטי ואישי אל כל אחד ואחד, ועל ידי הפיכת כל אחד לנותן ומעניק, וכמובן השיא – על ידי שתיית היין שגורמת לאדם לגלות את סודותיו ולחיות בעולמו שלו.

ואילו בפסח כולנו אוכלים את אותה המצה הפשוטה והבסיסית, עוסקים בלידת העם והלאום, ולא מדגישים הדגשה פרטית של כל יחיד ויחיד.

יהי רצון שנזכה לדעת לשלב את העבודה הכללית יחד עם העבודה הפרטית, את העשייה יחד עם המנוחה, ואת הרצון לשנות יחד עם יכולת ההכלה והקבלה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן