ביאורי אורות

מאת הרב זאב סולטנוביץ'
כריכת הספר אורות התחיה

הַתְּשׁוּבָה הַנּוֹעֲדָה לְיִשְׂרָאֵל, לְרוֹמֵם אֶת קַרְנָם בִּגְאֻלָּה שְׁלֵמָה, תָּבוֹא עַל־יְדֵי הֲשָׁבַת עֹז רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, שֶׁהוּא הַסְּגֻלָּה הַנְּבוּאִית בְּהַתְחָלָתָהּ, הַמִּתְפַּשֶּׁטֶת עַל כָּל הָאֻמָּה כֻּלָּהּ. מִתּוֹךְ שֶׁרוּחַ עֶלְיוֹן זֶה מִתְאַמֵּץ לְהוֹפִיעַ, מִתְגָּרְשִׁים וְנִדְחִים רוּחוֹת קְטַנִּים מִמֶּנּוּ. הַתֹּכֶן הַמְיֻחָד לְיִשְׂרָאֵל בְּתוֹר עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן, לֹא יִתְבָּרֵר עַל־יְדֵי הַמַּעֲשִׂים הַחִיצוֹנִיִּים וְהַקְּצוּבִים וְהַדְּבָרִים הַלִּמּוּדִיִּים בִּלְבַדָּם, כִּי־אִם עַל־יְדֵי הֲרָמַת הַחַיִּים בִּסְגֻלָּתָם הַפְּנִימִית. תּוֹצָאַת הַדָּבָר תָּבוֹא עַל־יְדֵי רָצוֹן כַּבִּיר פְּנִימִי, שֶׁיְּבָרְרוּהוּ גְּדוֹלֵי הַנְּשָׁמָה, הַמַּכִּירִים אֶת הֲלִיכוֹת דֹּפֶק הַחַיִּים שֶׁל כְּלָלוּת הָאֻמָּה כֻּלָּהּ, וְהֵם הֵם בַּעֲלֵי הַיְסוֹד הָעֶלְיוֹנִים, אֲשֶׁר יַעֲלוּ אֶת כָּל הַיְרִידוֹת, בֵּין שֶׁלָּהֶם בֵּין שֶׁל כְּלַל יִשְׂרָאֵל, בֵּין שֶׁל כָּל הַנְּפִילִים, אֲשֶׁר עָמְדוּ לִהְיוֹת מְשִׁיחִים וְנָפְלוּ וְנוֹקְשׁוּ וְנִשְׁבָּרוּ, הִנֵּה נִתְפַּזְּרוּ נִיצוֹצֵיהֶם וּמְבַקְּשִׁים תִּקּוּן חַי וְקַיָּם, בִּיסוֹד דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, רוּחַ אַפֵּינוּ מְשִׁיחַ ד'. וְרוּחָא דִּמְשִׁיחָא הוֹלֵךְ הוּא בְּאוֹר תּוֹרָה הַפְּנִימִית, וְכָל מַה שֶּׁיִּתְאַמְּצוּ גְּדוֹלֵי טְהוֹרֵי לֵב, לִלְחֹם נֶגֶד שִׁכְחָתָהּ שֶׁל הַתּוֹרָה הָעֶלְיוֹנָה וְהַעֲלָמָתָהּ, יִתְעוֹרֵר כֹּחַ הַתְּחִיָּה הַלְּאֻמִּית יוֹתֵר וְיוֹתֵר, יָסִיר מֵעָלָיו בְּגָדָיו הַצֹּאִים וְיִלְבַּשׁ בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ, וְיֻכַּר לְכָל יִשְׂרָאֵל וּלְכָל הָעוֹלָם, שֶׁפַּעֲמֵי דַּלִּים אֵלּוּ, עִקְּבוֹת גְּאֻלַּת עוֹלָם הֵם, לְיִשְׂרָאֵל וְלָעוֹלָם כֻּלּוֹ, לְכָל אֲשֶׁר יְחֻבַּר אֶל הַחַיִּים וּלְנִשְׁמוֹת יְשֵׁנֵי עָפָר, הַמְצַפִּים גַּם הֵם לְיוֹם גְּאֻלָּה, לְאוֹר חָדָשׁ עַל צִיּוֹן.

פרק ע

הַתְּשׁוּבָה הַנּוֹעֲדָה לְיִשְׂרָאֵל, לְרוֹמֵם אֶת קַרְנָם בִּגְאֻלָּה שְׁלֵמָה, תָּבוֹא עַל־יְדֵי הֲשָׁבַת עֹז רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, שֶׁהוּא הַסְּגֻלָּה הַנְּבוּאִית בְּהַתְחָלָתָהּ, הַמִּתְפַּשֶּׁטֶת עַל כָּל הָאֻמָּה כֻּלָּהּ. מִתּוֹךְ שֶׁרוּחַ עֶלְיוֹן זֶה מִתְאַמֵּץ לְהוֹפִיעַ, מִתְגָּרְשִׁים וְנִדְחִים רוּחוֹת קְטַנִּים מִמֶּנּוּ. הַתֹּכֶן הַמְיֻחָד לְיִשְׂרָאֵל בְּתוֹר עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן, לֹא יִתְבָּרֵר עַל־יְדֵי הַמַּעֲשִׂים הַחִיצוֹנִיִּים וְהַקְּצוּבִים וְהַדְּבָרִים הַלִּמּוּדִיִּים בִּלְבַדָּם, כִּי־אִם עַל־יְדֵי הֲרָמַת הַחַיִּים בִּסְגֻלָּתָם הַפְּנִימִית. תּוֹצָאַת הַדָּבָר תָּבוֹא עַל־יְדֵי רָצוֹן כַּבִּיר פְּנִימִי, שֶׁיְּבָרְרוּהוּ גְּדוֹלֵי הַנְּשָׁמָה, הַמַּכִּירִים אֶת הֲלִיכוֹת דֹּפֶק הַחַיִּים שֶׁל כְּלָלוּת הָאֻמָּה כֻּלָּהּ, וְהֵם הֵם בַּעֲלֵי הַיְסוֹד הָעֶלְיוֹנִים, אֲשֶׁר יַעֲלוּ אֶת כָּל הַיְרִידוֹת, בֵּין שֶׁלָּהֶם בֵּין שֶׁל כְּלַל יִשְׂרָאֵל, בֵּין שֶׁל כָּל הַנְּפִילִים, אֲשֶׁר עָמְדוּ לִהְיוֹת מְשִׁיחִים וְנָפְלוּ וְנוֹקְשׁוּ וְנִשְׁבָּרוּ, הִנֵּה נִתְפַּזְּרוּ נִיצוֹצֵיהֶם וּמְבַקְּשִׁים תִּקּוּן חַי וְקַיָּם, בִּיסוֹד דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, רוּחַ אַפֵּינוּ מְשִׁיחַ ד'. וְרוּחָא דִּמְשִׁיחָא הוֹלֵךְ הוּא בְּאוֹר תּוֹרָה הַפְּנִימִית, וְכָל מַה שֶּׁיִּתְאַמְּצוּ גְּדוֹלֵי טְהוֹרֵי לֵב, לִלְחֹם נֶגֶד שִׁכְחָתָהּ שֶׁל הַתּוֹרָה הָעֶלְיוֹנָה וְהַעֲלָמָתָהּ, יִתְעוֹרֵר כֹּחַ הַתְּחִיָּה הַלְּאֻמִּית יוֹתֵר וְיוֹתֵר, יָסִיר מֵעָלָיו בְּגָדָיו הַצֹּאִים וְיִלְבַּשׁ בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ, וְיֻכַּר לְכָל יִשְׂרָאֵל וּלְכָל הָעוֹלָם, שֶׁפַּעֲמֵי דַּלִּים אֵלּוּ, עִקְּבוֹת גְּאֻלַּת עוֹלָם הֵם, לְיִשְׂרָאֵל וְלָעוֹלָם כֻּלּוֹ, לְכָל אֲשֶׁר יְחֻבַּר אֶל הַחַיִּים וּלְנִשְׁמוֹת יְשֵׁנֵי עָפָר, הַמְצַפִּים גַּם הֵם לְיוֹם גְּאֻלָּה, לְאוֹר חָדָשׁ עַל צִיּוֹן.

השלב הראשוני הגלוי והברור של הגאולה, הוא שלילת החסרונות של הגלות: "אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות בלבד" (ברכות לד, ב). שלב זה של הגאולה יכול להיות גם בהשפעת גורמים חיצוניים. כאשר הניסיונות להישאר בגלות ולהתבולל מתבררים כלא-מעשיים ולא נכונים, המבט מופנה באופן טבעי אל עבר ארץ ישראל, ש"נותנת פירותיה בעין יפה", כלומר – מאפשרת להתיישב ולהתפתח; מהבחינה הזו אין קץ מגולה מזה. אך ישנו שלב שני בגאולה, מתוך תשובה מודעת, במובן של שינוי עמוק שנעשה מיוזמתם של ישראל. תשובה כזו נובעת מרוח הקודש ומהתורה הפנימית, שעניינם הוא לחבר בין המציאות האובייקטיבית לבין הכרת האדם, העם והאנושות. הם נותנים את התשתית להתבוננות במהלכים של המגמה האלוהית, ומאפשרים לברר את ערכה של המציאות ואת תפקידו של האדם. רוח הקודש והתורה הפנימית הם אלה שנוטעים באדם שאיפה ורצון להגיע למצב הרוחני הגדול של הופעת התורה והנבואה, עד שיתקיים חזון הנביא: "וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת ה', כִּי כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם"(ירמיהו לא, לג).

הַתְּשׁוּבָה הַנּוֹעֲדָה לְיִשְׂרָאֵל, לְרוֹמֵם אֶת קַרְנָם בִּגְאֻלָּה שְׁלֵמָה. לאחר השלב הראשון של הסרת שעבוד מלכויות – שאינו תלוי בתשובה שלמה יגיע שלב שני של גאולה שלמה מהשעבוד הרוחני, באמצעות תשובה שלמה (סנהדרין צז, ב – צח, א). תשובה זו תָּבוֹא עַל־יְדֵי הֲשָׁבַת עֹז רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, שֶׁהוּא הַסְּגֻלָּה הַנְּבוּאִית בְּהַתְחָלָתָהּ הַמִּתְפַּשֶּׁטֶת עַל כָּל הָאֻמָּה כֻּלָּהּ. רוח הקודש הוא מצב נפשי מיוחד, תכונה סגולית פנימית. כשם ש'אבן סגולה' היא אבן יקרה הבולטת ביופייה ונשמרת בצנעה, כך גם רוח הקודש היא תכונה ומוטיבציה פנימית שיוצרת תנועה להטבת חיי היחיד והציבור בתחומים שונים: אצל דוד המלך רוח הקודש בלטה כמקור ליסוד המלוכה, לדרישת המשפט והצדק וגם לשירת התהלים האוצרת בתוכה את האידאלים הגדולים שבחיי האומה. אצל גדולי מחשבה, רוח הקודש יכולה לבוא לידי ביטוי במחשבות עמוקות ובחידושי הלכה. בקרב מנהיגים ושליחי ציבור, היא יכולה לבוא ביטוי במצב נפשי של עוז ואומץ לב. במסגרת הציבור כולו היא יכולה להתבטא בהתמסרות לעלייה לארץ בהתאם לחזון התורה, ולא רק מתוך הצרות שבגלות.[290] במציאות אידאלית, רוח הקודש יכולה להביא לידי נבואה, שבה כבר מגיע לאדם דיבור אלוהי, תוכן וחזון, עד לכדי פרטים ברורים וגלויים כבחמשת חומשי התורה שנאמרו למשה.

מִתּוֹךְ שֶׁרוּחַ עֶלְיוֹן זֶה מִתְאַמֵּץ לְהוֹפִיעַ, מִתְגָּרְשִׁים וְנִדְחִים רוּחוֹת קְטַנִּים מִמֶּנּוּ. פעמים רבות רצונות גדולים שוברים תבניות חשיבה וסדרים רגילים. כך גם מסירות הנפש עבור העלייה לארץ, ורוממות קרנם של ישראל משפלות הפיזור בין האומות, הייתה על חשבון הכבוד למסורת האבות והסדר הרוחני המוכר והמקובל בישיבות, בחצרות האדמורי"ם, ובעיירה היהודית. נדמה היה שאם הגאולה מבטלת את האפליה והניכור שבין ישראל לעמים, כבר אין צורך במעשים המיוחדים לישראל, מפני שממילא כל בני האדם נעשים שווים.

הַתֹּכֶן הַמְיֻחָד לְיִשְׂרָאֵל בְּתוֹר עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן, לֹא יִתְבָּרֵר עַל־יְדֵי הַמַּעֲשִׂים הַחִיצוֹנִיִּים וְהַקְּצוּבִים וְהַדְּבָרִים הַלִּמּוּדִיִּים בִּלְבַדָּם. לאורך שנות הגלות נוצרו בעם ישראל הרגלים חיצוניים כמו דיבור בארמית או ביידיש, סלסול פאות ארוכות, חבישת 'שטריימל' (כצו האופנה הטטרי) או חלוק פסים של 'נטורי קרתא' (כצו האופנה הטורקי). עם הזמן דברים שאומצו כסימן יהודי בגלל אילוצי החיים נדמו כדבר קדוש בעל ערך עצמי, אבל באמת אין בכוחם לבטא את התוכן העצמי. אפילו הדקדוקים בפרטי המצוות ומסירות נפש עבור לימוד תורה אינם אלו שיוצרים את ההבדל שבין ישראל לעמים; כִּי־אִם עַל־יְדֵי הֲרָמַת הַחַיִּים בִּסְגֻלָּתָם הַפְּנִימִית, באמצעות תכונתם הפנימית המיוחדת של ישראל כ"עַם זוּ יָצַרְתִּי לִי תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ" (ישעיהו מג, כא). תהילת ה' היא לא רק עניין של שבח, אלא גם עניין של הארת הקשר הבולט, הברור, המודע, והמכוון עם הא-ל, על ידי התורה הפנימית, רוח הקודש והנבואה. קשר זה לא מתבסס רק על ציווי אלא מתחיל בפנייה מצד האדם והיענות אלוהית, כמו בחיי האבות שחיו את הקשר עם הא-ל באופן טבעי, עד שמתוך עצמם, מגופם, ידעו כיצד לחיות על פי המגמה האלוהית.[291] אמרו חז"ל "שכל אחד ואחד מישראל חייב לומר מתי יגיעו מעשיי למעשה אבותיי אברהם יצחק ויעקב" (תנא דבי אליהו פכ"ה), במובן של הרמת החיים לדרגה בה הם ראויים להיות. ההגדרה הראשונית של האדם בתורה היא כנברא "בְּצֶלֶם אֱלוֹהִים" (בראשית א, כז). כבעל תכונה של רצון, שאיפה, ויכולת לטפח ולהבליט את הקשר למקור העליון האין סופי. בזה גם הגדולה והעצמה של החיים עצמם: בהארת הנוכחות האלוהית בהוויה בכללותה, על כל צדדיה, ובכל נפש ונפש.

תּוֹצָאַת הַדָּבָר תָּבוֹא עַל־יְדֵי רָצוֹן כַּבִּיר פְּנִימִי, שֶׁיְּבָרְרוּהוּ גְּדוֹלֵי הַנְּשָׁמָה, הַמַּכִּירִים אֶת הֲלִיכוֹת דֹּפֶק הַחַיִּים שֶׁל כְּלָלוּת הָאֻמָּה כֻּלָּהּ. גדולי הנשמה אינם אותם מקובלים צדיקים המכוונים כוונות בתפילות, הספונים באוהלם וגלימתם ומתגאים בכך שמעולם לא התוודעו לכלי התקשורת המקולקלים – אלא אנשים המעורבים בדעת עם הבריות. הם מחוברים ליצירה ולשאיפות ומבינים אותן יותר לעומק, לכן הם מסוגלים לברר מהו הרצון האמתי גם בדברים שאינם מוגדרים עד הסוף, כמו הרצון למעמד וגדולה. ליהודים רבים בגלות הייתה מוטיבציה גדולה להצטיין כקצינים בצבא הרוסי או האוסטרי, או כחוקרים באוניברסיטה, כדי ליצור ולהשפיע ולא להישאר במעמד מופלה. מוטיבציה זו בטאה שאיפה עמוקה לשינוי מהפכני במצב האומה, ולכן למעשה גם היא גילמה בתוכה מצע לרצון ושאיפה לשינוי גדול ואמתי, תנועה פנימית של רוח האומה לכיוון של כבוד לאומי, עד לגיבוש התנועה הציונית מתוך השכבות הרחבות של האנשים הפשוטים ולא מכח גורם מכוון.

וְהֵם הֵם גדולי הנשמה, בַּעֲלֵי הַיְסוֹד הָעֶלְיוֹנִים.[292] בחכמת הקבלה ספירת 'יסוד' מבטאת זרימה, מעבר מכל שמונה הספירות שמעליה אל ספירת 'מלכות' התחתונה, המבטאת את הממשות והקיום. גדולי הנשמה יודעים לכוון את הרצונות השונים, לברר ולהבהיר אותם ולעמוד על משמעויותיהם השונות, להניע תהליכים של תשובה וגאולה שלמה בהקמת 'מלכות משיח בן דוד'. אֲשֶׁר יַעֲלוּ אֶת כָּל הַיְרִידוֹת, בֵּין שֶׁלָּהֶם בֵּין שֶׁל כְּלַל יִשְׂרָאֵל, את ההתנכרות להלכה ולמסורת, שלפעמים לוותה ברגשות קשים של זרות, בוז וזלזול. זו ירידה אמתית וקשה שניתן להתגבר עליה רק כאשר מבינים מהי הסיבה הפנימית שגרמה לה. בֵּין שֶׁל כָּל הַנְּפִילִים, אֲשֶׁר עָמְדוּ לִהְיוֹת מְשִׁיחִים וְנָפְלוּ וְנוֹקְשׁוּ וְנִשְׁבָּרוּ, אחד הכינויים של המשיח בדברי חז"ל הוא 'בר נפלי', כביטוי לדבר שלא הבשיל כראוי כדי להתקיים במציאות.[293] משיחי הנפל הקדימו את שעתם, הם עוררו את הלבבות בשאיפות פנימיות למלכות וגאולה בזמן שהמצב הנפשי עדיין לא הבשיל. כגודל השאיפה כך היה עומק הירידה, הנפילה והחטא שנותרו בעקבות משיחי הנפל, השקר והשווא. הִנֵּה נִתְפַּזְּרוּ נִיצוֹצֵיהֶם, רצונות הגאולה והתיקון שהיו בעם ישראל בתקופות אלה הופנו לאפיקים אחרים. כך הסביר האר"י את כל המשברים והירידות: האורות, השאיפות ולעתים גם הכישרונות, היו גדולים, אך כלי ההכרה של המציאות הממשית לא היו מספקים, והאור נתפזר לניצוצות רבים וקטנים. וּמְבַקְּשִׁים תִּקּוּן חַי וְקַיָּם, בִּיסוֹד דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, רוּחַ אַפֵּינוּ מְשִׁיחַ ד'. יתכן שהרב רומז לתיאור 'עליית-נשמה' שעשה הבעל-שם-טוב, כפי שכתב לר' אברהם קיטובר גיסו, ששהה אז בארץ ישראל. במכתבו, מספר הבעל-שם-טוב על חלום בו הוא ראה את נפשו של משיח השקר שבתי צבי (שקדם לו בדורות אחדים), והוא מתאמץ לתקן ולהעלות אותה.[294] במקביל לשבתי צבי חי גם ברוך שפינוזה,[295] שאמנם לא ראה את עצמו כמשיח, אבל רצה גאולה ותיקון עולמי גדול. גם לגבי שאיפותיו של שפינוזה, כתב הרב במאמר 'דעת אלוהים', שבמאמץ גדול של זיכוך ניתן להוציא מתוכן תוכן ראוי. אחת-עשרה שנים לאחר שדעך הסיפור עם שבתי צבי, שאל מלומד אנגלי את שפינוזה לגבי הסיפור של המשיח שיקום ליהודים ויבנה להם מדינה; שפינוזה השיב שזה יתכן מאוד, מכיוון שהתורה היא חוקה מדינית יותר ממה שהיא דת. מלכות דוד מכוונת את שאיפות הגאולה ותיקון העולם להבנת סגולת חיי האדם כ'צלם אלוהים', מיסוּד וביטוי של התוכן הפנימי והבאתו למודעות וגילוי.

וְרוּחָא דִּמְשִׁיחָא הוֹלֵךְ הוּא בְּאוֹר תּוֹרָה הַפְּנִימִית, עוד לפני הופעתו – אישיותו של המשיח, רוחו, תפיסותיו והרעיונות אותם הוא נושא, משנים את התרבות ואת הערכים. וְכָל מַה שֶּׁיִּתְאַמְּצוּ גְּדוֹלֵי טְהוֹרֵי לֵב, האנשים שמרכז אישיותם מחובר אל המקור האלוהי העליון, ומתעלם מהאינטרסים הזרים השונים. הם יוצרים את ההכרה בערכה של המציאות. וככל שהם יתאמצו לִלְחֹם נֶגֶד שִׁכְחָתָהּ שֶׁל הַתּוֹרָה הָעֶלְיוֹנָה וְהַעֲלָמָתָהּ, יִתְעוֹרֵר כֹּחַ הַתְּחִיָּה הַלְּאֻמִּית יוֹתֵר וְיוֹתֵר. תחיית הגוף הלאומי כבר קיימת, מכח אילוצים וסיבות מכריחות. אך תחיית הקודש, תשובת הדור והאנושות, לא תוכל לבוא מתוך התפיסה הרווחת כיום, שהנסתר קדוש עד כדי כך שאף אחד לא יכול לעסוק בו, והמעט שכן עוסקים בו מתמקדים בצדדים החיצוניים הטכניים, של גריסת ספרים, סיכומי שיטות ותרשימי השתלשלות של פרצופים וכוונות. הפניה הנכונה אל ספרי הקבלה הקדמונים רבי המשמעות והתוכן צריכה להיות מתוך ההתעוררות להבנת סוד הנפש והעולם. עיקר המאמץ הלימודי של הגאון מווילנה, מבחינת מה שהוא ראה כעיקר, היה דווקא עיסוק בקבלה. ספרי ההלכה שיצאו לאור בשמו נערכו על סמך הגהות שכתב לעצמו סביב ה'שולחן ערוך', ואילו את הפירוש ל'ספרא דצניעותא' הוא התאמץ לשבת ולכתוב כפירוש מובנה ומסודר, לא כהערה והגהה. כך גם ביחס לידוע מבין תלמידיו, הגאון הנפלא ר' חיים מוולוז'ין,[296] שנחשב כאב הרוחני של עולם הישיבות הליטאיות מפני שייסד ישיבה שהייתה חשובה כדגם לעולם הישיבות שצמח אחר כך. יכולנו לחשוב שעיקר יצירתו תהיה סביב חידושים בסוגיות תלמודיות, אך ספרו המרכזי הוא 'נפש החיים', שרובו ככולו עוסק בהבנת סוגיות בקבלה והשלכתם על חיי האדם. ספר נוסף שחיבר הוא 'רוח חיים' – פירוש על מסכת אבות. כיום כמעט ולא עולה על הדעת שראש ישיבה ליטאית יעסוק בתחומים אלה. ישנו מאמץ להעלים את התורה הפנימית. ספר 'נפש החיים' לא כל כך נלמד בישיבות, למעט השער הרביעי, שיש כאלה שמדפיסים רק אותו, או שקונים את הספר ולומדים רק בו, מפני שהוא מדבר על ערך העיסוק בתורה. גם לימוד ספר ה'כוזרי' בישיבות הליטאיות נחשב כדבר מוזר, חלילה שבחור מוכשר ללימוד גמרא יבזבז עליו את זמנו, לכן הוציאו תקציר לבני הישיבות – כאילו שהשלם הוא עבור עמי ארצות, ואינו במעלת ספרי מוסר רגילים כמו קובץ אגרות החזו"א בענייני אמונה ובטחון. התנ"ך חשוד כספר שעלול להטיף לציונות או להשכלה, שלא לדבר על 'מורה נבוכים' וכתבי הרב קוק שהם בכלל מעבר לגבול. תהליך דומה קיים גם בישיבות בהן לומדים את כתבי הראי"ה, אך מתחילים רק מאגרותיו, או מהפרק השישי בספר 'אורות התורה', מתוך הנחה ששאר הדברים לא ראויים לכולם. זוהי קטנות מוחין נוראה, וכשהיא מתפשטת אצל אנשים מוכשרים עם כוונות טובות, התוצאות אינן טובות.

כח התחייה הלאומית שיתעורר בעקבות העיסוק בפנימיות התורה, יָסִיר מֵעָלָיו בְּגָדָיו הַצֹּאִים וְיִלְבַּשׁ בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ.[297] בד בבד עם מסירות הנפש לגאולת העם והארץ, היו בתחיה הלאומית גם לבושים צואים כתופעות של חילול ה'. אנשים צעירים זנחו במעט או ברב את מסורת ישראל, לעתים בצורה קיצונית. היו קיבוצים שבזדון חיללו את יום הכיפורים בעבודה ככל יום חול, השתמשו ברצועות התפילין שקיבלו מהוריהם כחגורות לשמלה או לקשירת כלב. דברים קשים אלה ביטאו מבחינתם את הרצון לחדש את הארץ והעם, כביכול הכל נולד כאן ועכשיו.[298] לכן הם ניסו להכניס את התרבות החדשה לתחומי העיסוק של הציונות, במה שנקרא אז 'פולמוס הקולטורה'. רבים ממבקרי הציונות הזכירו את התופעות האלו שוב ושוב, עד שכעשור לאחר הקמת תנועת 'המזרחי' בגרמניה, אנשי 'אגודת ישראל' פרשו ממנה. התשובה הגדולה היא להחליף את הבגדים הצואים האלה בבגדי קודש, ליצור גדלות רוח של חזון ממשי לגאולה והטבה גופנית, רוחנית ומוסרית, לכלל העולם. כל זה יוכל להיות רק אם יהיה חיבור נכון לתורה העליונה.

וְיֻכַּר לְכָל יִשְׂרָאֵל וּלְכָל הָעוֹלָם, שֶׁפַּעֲמֵי דַּלִּים אֵלּוּ, עִקְּבוֹת גְּאֻלַּת עוֹלָם הֵם, לְיִשְׂרָאֵל וְלָעוֹלָם כֻּלּוֹ, במקביל לחילול ה', היה בתנועה הציונית גם קידוש ה' גדול של עלייה לארץ, קניית קרקעות ובניית ישובים. ארץ ישראל נתנה פירותיה בעין יפה, וכך באופן מפליא התחילו להתגשם דברי הנביאים. תהליכי התשובה והגאולה דורשים בירור, וכפי שהסביר הרצי"ה את דברי הירושלמי: "גדול הוא קידוש ה' מחילול ה'" (קידושין ד, א), שיכולה להיות מציאות מורכבת בה קידוש ה' נובע מתוך מציאות של חילול ה', אך קידוש ה' הוא הדבר המכריע (שיחות הרצי"ה, כי-תשא תשל"ג).

לְכָל אֲשֶׁר יְחֻבַּר אֶל הַחַיִּים וּלְנִשְׁמוֹת יְשֵׁנֵי עָפָר, הַמְצַפִּים גַּם הֵם לְיוֹם גְּאֻלָּה, לְאוֹר חָדָשׁ עַל צִיּוֹן. כפי שמתבאר בתורה הפנימית, ששום דבר חי לא נעלם לגמרי, הנשמה על חלקיה השונים נותרת גם לאחר המוות. עצם הלוז, כשם העיר בית א-ל לראשונה, היא שער השמים, נקודת ההשקה בין החיים המופיעים לחיים הנמשכים.[299] לילות הגלות החשוכים יצרו ציפייה להתעוררות רוחנית גדולה, החל מבית מדרשו של הבעל-שם-טוב ותלמידיו, דרך בית המדרש של 'מבשרי הציונות' הרב קלישר, וחברו שהיה אחד מקדושי עליון במערב אירופה, המקובל הגדול, הרב אליהו גוטמכר. ועד לרב קוק עצמו, שלמרות שהיה פוסק ההלכה הגדול מכולם כפי שרואים באלפי תשובותיו ובגאונותו התלמודית, עיקר העיקרים שראה בעצמו היה התורה הפנימית, ההתכוננות והתחברות למגמה האלוהית. זה מה שהכריע – גם אל מול קשיים גדולים – להצטרף למפעל הגדול של הציונות, כדי שיוסרו הבגדים הצואים שמכסים על התוכן העצמי הקדוש, ובמקומם יולבשו בגדי תפארת של גאולה גדולה.

[290] [הע' העורך] מורה נבוכים ב, מה: "תחילת מעלות הנבואה שילווה את האדם עזר אלוהי, יעוררו ויזרזו לעשות טובה גדולה בעלת ערך, כגון הצלת קבוצת חסידים מידי קבוצת רשעים, או הצלת חסיד גדול, או השפעת טובה על אנשים רבים. […] וכשם שאין כל הרואה חלום צודק נביא, כך אין כל מי שלווה אותו עזר לדבר מסוים – איזה דבר שיהיה – כגון רכישת ממון או השגת מטרה המעניינת אותו, ייאמר עליו שלוותה אותו רוח ה', או ה' עמו, ושהוא עשה מה שעשה ברוח הקדש, אלא אומרים כן במי שעשה מעשה טוב שיש לו ערך גדול או מה שמביא לידי כך, כגון הצלחת יוסף בבית המצרי, אשר הייתה סיבה ראשונית לדברים גדולים שאירעו אחר כך כפי שידוע. המעלה השנייה: היא שירגיש האדם כאלו דבר מה חל בו, וכוח אחר עבר עליו שמדובבו, ואז ידבר בדברי חכמה, או תהילה, או בדברי תוכחת מועילים, או בדברים מדיניים או אלוהיים, וכל זה בהקיץ ובמצב של שימוש החושים כרגיל, וזהו שאומרים עליו שהוא מדבר ברוח הקדש. ובכיוצא בזה מרוח הקודש חיבר דוד תהלים, וחיבר שלמה משלי וקוהלת ושיר השירים. וכן דניאל ואיוב ודברי הימים ושאר הכתובים בכיוצא בזה מרוח הקודש נתחברו. ולפיכך נקראים כתובים, כוונתם שהם כתובים ברוח הקדוש, ובפירוש אמרו מגילת אסתר ברוח הקודש נאמרה. ועל כגון רוח הקודש הזו אמר דוד: "רוח ה' דיבר בי ומילתו על לשוני". כלומר: שהיא דובבה אותו בדברים אלה. ומן הסוג הזה היו שבעים זקנים שבהם נאמר ויהי כנוח עליהם הרוח ויתנבאו ולא יספו, וכן אלדד ומידד. וכן כל כהן גדול הנשאל באורים ותמים הוא מן הסוג הזה, כלומר: שהוא כמו שאמרו שכינה שורה עליו ומדבר ברוח הקודש".

[291] בראשית רבה צה, ג: "ומהיכן למד אברהם את התורה? רבן שמעון אומר, נעשו שתי כליותיו כשתי כדים של מים, והיו נובעות תורה…".

[292] במקור כתב היד כתוב "בעלי הסוד", אך בהמשך הפרק הרב מזכיר את "יסוד דוד מלך ישראל". בהערות הרצי"ה על הפרק הוא הפנה לביאור הגר"א על תיקוני הזהר (כא ד"ה דנונא) שם מוזכר שהצדיקים שהם יסוד העולם, הם המשכילים העוסקים בחכמת הקבלה.

[293] [הע' העורך] סנהדרין צז, ב: "אמר ליה רב נחמן לרבי יצחק: מי שמיע לך אימת אתי בר נפלי? אמר ליה: מאן בר נפלי? אמר ליה: משיח. משיח בר נפלי קרית ליה? אמר ליה: אין, דכתיב בַּיּוֹם הַהוּא אָקִים אֶת סֻכַּת דָּוִיד הַנֹּפֶלֶת". ביחס לחטא דוד ובת-שבע אמרו חז"ל: "ראויה היתה לדוד בת-שבע בת אליעם, אלא שאכלהּ פגה" (שם קז, א). וכתב רד"ק שהבן שנולד כתוצאה מהחטא ונפטר לאחר הלידה היה נפל (שמואל ב' יב, כ. ועי' בדברי ר' צדוק הכהן מלובלין בספר תקנת השבין, אות י).

[294] [הע' העורך] ספר 'שבחי הבעל-שם-טוב' (בהוצ' ראובן מס, תשס"ה, עמ' 133): "ועוד סיפר לי רבי יואל הנ"ל, שבא שבתי צבי לבעל-שם-טוב לבקש ממנו תקנה. ואמר רבי יואל בזה הלשון: שהתיקון הוא להתקשר נפש בנפש, רוח ברוח, נשמה בנשמה. והתחיל להתקשר עמו במתון, כי היה ירא, כי היה רשע גדול. פעם אחת ישן הבעל-שם-טוב ובא שבתי צבי ימח שמו ופיתה אותו חס ושלום. והשליך אותו בהשלכה גדולה עד שנפל לשאול תחתיות. והציץ הבעל-שם-טוב מקום חניתו, וראה שהוא עם ישו על לוח אחד שקורין "טאביל". וסיפר שהבעל-שם-טוב אמר שהיה בו ניצוץ קדוש, ותפסו הסמך-מם במצודתו, רחמנא לצלן. ושמע מהבעל-שם-טוב המעשה איך היה הנפילה שלו על-ידי גדלות וכעס".

[295] ברוך בנדיקטוס שְׂפִּינוֹזָה, ה'שצ"ג-ה'תל"ז (1632-1677). פילוסוף יהודי הולנדי. בשל הגותו הרדיקלית נתפס כאחד מאבות החילוניות והמחשבה המודרנית בכלל.

[296] [הע' העורך] ר' חיים איצקוביץ מוולוז'ין, ה'תק"ט-ה'תקפ"א (1749-1821). תלמיד בולט של הגאון מווילנה, מייסד ישיבת 'עץ חיים' המוכרת כישיבת וולוז'ין – "אם הישיבות", ורב העיירה וולוז'ין. בהקדמתו לביאור הגר"א על השו"ע סיפר – שתוך כדי תפילת שמונה עשרה נתגלו לגר"א רנ"ב ביאורים בדברי הזוהר לפרשת ויקהל, ולאחר שסיים את תפילתו נעלמו מזיכרונו. (עי' בשיחות הרצי"ה, ויקהל תשל"ט, שם מבואר שהמושג 'ביאת אליהו' כולל את התיקון שמצד הנסתר, שמכוחו ישנה התעוררות לעלייה לארץ, וכך פעל הגר"א).

[297] [הע' העורך] זכריה ג, א-ד: "וַיַּרְאֵנִי אֶת יְהוֹשֻׁעַ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל עֹמֵד לִפְנֵי מַלְאַךְ ה' וְהַשָּׂטָן עֹמֵד עַל יְמִינוֹ לְשִׂטְנוֹ: וַיֹּאמֶר ה' אֶל הַשָּׂטָן יִגְעַר ה' בְּךָ הַשָּׂטָן וְיִגְעַר ה' בְּךָ הַבֹּחֵר בִּירוּשָׁלִָם הֲלוֹא זֶה אוּד מֻצָּל מֵאֵשׁ: וִיהוֹשֻׁעַ הָיָה לָבֻשׁ בְּגָדִים צוֹאִים וְעֹמֵד לִפְנֵי הַמַּלְאָךְ: וַיַּעַן וַיֹּאמֶר אֶל הָעֹמְדִים לְפָנָיו לֵאמֹר הָסִירוּ הַבְּגָדִים הַצֹּאִים מֵעָלָיו, וַיֹּאמֶר אֵלָיו רְאֵה הֶעֱבַרְתִּי מֵעָלֶיךָ עֲוֹנֶךָ וְהַלְבֵּשׁ אֹתְךָ מַחֲלָצוֹת: וָאֹמַר יָשִׂימוּ צָנִיף טָהוֹר עַל רֹאשׁוֹ וַיָּשִׂימוּ הַצָּנִיף הַטָּהוֹר עַל רֹאשׁוֹ וַיַּלְבִּשֻׁהוּ בְּגָדִים…". ובאר הרד"ק: "השטן משל לסנבלט וחבריו שהיו שוטנים אותם ומשביתים ממלאכתם […] וכי דרכו של יהושע היה ללבוש בגדים צואים? אלא שהיו בניו נושאים נשים שאינם הגונות לכהונה ולא מיחה בידם […] חליפות בגדים נקיים, וזה משל על הזכיות, כלומר כיון שיוסר העוון יראו בך הזכיות".

[298] [הע' העורך] ד"ר ישראל אלדד (שייב) ביקר את התואר של העיר תל אביב כ'עיר העברית הראשונה': "מדי פעם כשאני שומע תואר זה או כשאני קוראו, תוקפת אותי בחילה כלמראה איזה "קיטש" בתיאטרון. כלמשמע בדיחה זולה. מי הפליט ראשון 'חכמה' זו על 'העיר העברית הראשונה'? על תואר כבוד זה מתחרות נדמה לי שלוש ערים אחרות: חברון, שכם, באר שבע. אך תל אביב? האם לא תהי זו אמת היסטורית אם תכונה 'העיר העברית האחרונה' לפי שעה? לפי איזה מפתח קובעים פה ראשונות? ומה הם הממדים ההיסטוריים?" (מתוך ספרו מעשר ראשון, הוצ' יאיר, ע"ש אברהם שטרן, ה'תשנ"ט עמ' סח).

[299] [הע' העורך] בראשית כח, יז; יט: "וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלוֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם; וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא בֵּית אֵ-ל וְאוּלָם לוּז שֵׁם הָעִיר לָרִאשֹׁנָה". ובמדרש בראשית רבה כח, יג: "אדריאנוס שחיק עצמות שאל את ר' יהושע בן חנניא, אמר לו: מהיכן הקדוש ברוך הוא מציץ את האדם לעתיד לבוא? אמר לו: מלוז של שדרה. אמר לו: מנין אתה יודע? אמר לה: אייתה לידי ואנא מודע לך. טחנו ברחים ולא נטחן, שרפו באש ולא נשרף, נתנו במים ולא נמחה, נתנו על הסדן והתחיל מכה עליו בפטיש, נחלק הסדן ונבקע הפטיש ולא חסר כלום".

אולי יעניין אותך

חיפוש בטורי רביבים

דילוג לתוכן