ביאורי אורות

מאת הרב זאב סולטנוביץ'
כריכת הספר אורות התחיה

הַתְּשׁוּבָה הַנּוֹבַעַת מֵאוֹר סִתְרֵי תּוֹרָה, הַמִּתְעוֹרֶרֶת מִתּוֹךְ הִגָּיוֹן פְּנִימִי, הַמִּתְפַּתֵּחַ מִמַּעְיָן הַחַי בְּמַעֲמַקֵּי הַנְּשָׁמָה, הַכּוֹלֵל כָּל יֹשֶׁר וְכָל הִגָּיוֹן, כָּל מוּסָר וְכָל חֹק וּמִצְוָה, גְּדוֹלָה וְנִשְׂגָּבָה הִיא בְּאֵין עֲרֹךְ מִכָּל תְּשׁוּבָה פְּרָטִית, הַיּוֹצֵאת מִתּוֹךְ חֶשְׁבּוֹנוֹת הַנֶּפֶשׁ הַקְּטַנִּים הַפְּרָטִיִּים, שֶׁאֵין בָּהֶם אֶלָּא מְקוֹמָם, שְׁעָתָם וּפְרָטָם, "וְלָא חֲזַיִין לַחֲפָאָה עַל כָּל עוֹבָדִין". יָם הַתְּשׁוּבָה הַגָּדוֹל בַּהֲמוֹן גַּלָּיו, הוּא רַק אוֹתוֹ הַשֶּׁטֶף, הַבָּא מִתּוֹךְ בִּינַת הַלֵּב שֶׁל חֵרוּת עוֹלָם, הַהוֹלֶכֶת וּמְאִירָה מִתּוֹךְ חֲרַכֵּי רָזֵי עוֹלָם, אֲשֶׁר בְּסוֹדוֹת הַתּוֹרָה וְחָכְמַת הָרָזִים וְכָל הַהוֹפָעָה הָרוּחָנִית וְכָל אוֹצַר הַשִּׁירָה וְהַהִגָּיוֹן אֲשֶׁר בִּמְאוֹר הַתּוֹרָה. אֶל אוֹרָה זוֹ מְיַחֵל יִשְׂרָאֵל, וּבְאוֹר גָּדוֹל זֶה יִרְאֶה אוֹר גְּאֻלָּה וּפְדוּת עוֹלָמִים, "שׁוּבוּ אֵלַי – וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם".

פרק סח

הַתְּשׁוּבָה הַנּוֹבַעַת מֵאוֹר סִתְרֵי תּוֹרָה, הַמִּתְעוֹרֶרֶת מִתּוֹךְ הִגָּיוֹן פְּנִימִי, הַמִּתְפַּתֵּחַ מִמַּעְיָן הַחַי בְּמַעֲמַקֵּי הַנְּשָׁמָה, הַכּוֹלֵל כָּל יֹשֶׁר וְכָל הִגָּיוֹן, כָּל מוּסָר וְכָל חֹק וּמִצְוָה, גְּדוֹלָה וְנִשְׂגָּבָה הִיא בְּאֵין עֲרֹךְ מִכָּל תְּשׁוּבָה פְּרָטִית, הַיּוֹצֵאת מִתּוֹךְ חֶשְׁבּוֹנוֹת הַנֶּפֶשׁ הַקְּטַנִּים הַפְּרָטִיִּים, שֶׁאֵין בָּהֶם אֶלָּא מְקוֹמָם, שְׁעָתָם וּפְרָטָם, "וְלָא חֲזַיִין לַחֲפָאָה עַל כָּל עוֹבָדִין". יָם הַתְּשׁוּבָה הַגָּדוֹל בַּהֲמוֹן גַּלָּיו, הוּא רַק אוֹתוֹ הַשֶּׁטֶף, הַבָּא מִתּוֹךְ בִּינַת הַלֵּב שֶׁל חֵרוּת עוֹלָם, הַהוֹלֶכֶת וּמְאִירָה מִתּוֹךְ חֲרַכֵּי רָזֵי עוֹלָם, אֲשֶׁר בְּסוֹדוֹת הַתּוֹרָה וְחָכְמַת הָרָזִים וְכָל הַהוֹפָעָה הָרוּחָנִית וְכָל אוֹצַר הַשִּׁירָה וְהַהִגָּיוֹן אֲשֶׁר בִּמְאוֹר הַתּוֹרָה. אֶל אוֹרָה זוֹ מְיַחֵל יִשְׂרָאֵל, וּבְאוֹר גָּדוֹל זֶה יִרְאֶה אוֹר גְּאֻלָּה וּפְדוּת עוֹלָמִים, "שׁוּבוּ אֵלַי – וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם".

בפרק זה הרב מבדיל בין תשובה פרטית שעניינה הוא חזרה לקיום פרטי מצוות ומנהגים על פי הצד הגלוי שבתורה, לבין תשובה כללית של האומה שמקורה הוא ההארה שקיימת בתורת הנסתר, המודעות לחיי הנשמה והבנת יסודות האומה וההוויה. לתשובה הכללית שני חלקים: הראשון נוגע לעם – חזרתו לצורתו המקורית כאומה מלוכדת, ולא כקהילות מפוזרות בגלות. השני נוגע למקום – חזרה לארץ, לטבע ולעצמאות הלאומית. כמובן שיש ערך ושמחה רבה על כל יהודי שחוזר לקיים מצוות באופן פרטי, אך ההתעוררות לתשובה הפרטית אינה תחליף לתשובה הכללית, ואינה תנאי לגאולה, כמו שאמרו חז"ל שהתחלת הגאולה לא מותנית ביוזמתם של ישראל לעשות תשובה, "אלא הקב"ה מעמיד להן מלך שגזרותיו קשות כהמן, וישראל עושין תשובה ומחזירן למוטב" (סנהדרין צז, ב). לאחר מכן כמובן שגם תגיע תשובה עמוקה יותר שהיא המניע לגאולה השלמה. המציאות הכללית תלך ותשתפר, ארץ ישראל תיתן פירותיה בעין יפה, ועל ידי שלמות הגוף והנפש הלאומית, נֵעָשֶה בני חורין שמסוגלים לחולל שינוים גדולים ואמתיים, ולהיטיב לעצמנו ולעולם. (עי' 'לנתיבות ישראל' מ, ב 'המדינה כהתקיימות חזון הגאולה').

הַתְּשׁוּבָה הַנּוֹבַעַת מֵאוֹר סִתְרֵי תּוֹרָה, מהבנת העולמות הרוחניים שמניעים את כוחות הנפש הפנימיים. מהצד המואר שבסתרי תורה, ולא מהצד הטכני של דקדוקי הלכה, שגם הם קיימים בחכמת הנסתר. הַמִּתְעוֹרֶרֶת מִתּוֹךְ הִגָּיוֹן פְּנִימִי, מתוך מודעות לכך שקיום האומה בגלות מנוגד לטבע. כפי שהסביר המהר"ל, שהגלות מעצם הגדרתה איננה מצב טבעי; ומאחר וכל דבר שואף לחזור לטבעו העצמי, לעצמיות הפנימית שטבועה בו – מוכרח הדבר שתהיה גאולה.[274] טבעו של האדם לא מאפשר לו לחוש בנוח בהיותו אורח לנצח, מפני שגם אם מבחינת התנאים החיצוניים מקום האירוח מאוד נח, הוא לא מאפשר את הביטוי העצמי הייחודי, לכן תמיד האדם חש כמיהה אל מקומו העצמי, השייך לו באמת.

ההיגיון הפנימי שמביא לתשובה הכללית מִּתְפַּתֵּחַ מִמַּעְיָן הַחַי בְּמַעֲמַקֵּי הַנְּשָׁמָה, מדרגת הנשמה זו המדרגה הפרטית הגבוהה ביותר באישיות. מעליה, כלומר – ברובד עמוק ופנימי יותר, נמצאת ה'חיה', שורש הנשמה. הרב מדמה אותה למקור המעיין שבמעבה האדמה שהולך ומתפתח עד שהוא יוצא מאלמוניותו כאשר אנו נפגשים עם הנביעות. כך גם באדם יש התחדשות נשמה וגילויים שונים, כאשר המקור שלהם תמיד נשאר עלום. ההיגיון הפנימי של האדם נובע מהשאיפה להתחבר שוב עם מקור המעיין, לינוק חיוּת חדשה שתקבע את מהלך החיים המתוקן, מבלי להיטמע במעיין ולהתבטל אליו. הַכּוֹלֵל כָּל יֹשֶׁר וְכָל הִגָּיוֹן, כָּל מוּסָר וְכָל חֹק וּמִצְוָה, מתוך היושר וההיגיון נוצר המוסר – ההעדפה הכללית של הטוב, המגביר את היושר, על פני הרע שיוצר פיתולים וסיבוכים של מטרות ראויות שמקדשות אמצעים פסולים. המוסר יוצר את החוק והמצוה כדי לממש את העדפת הטוב.

התשובה הכללית, גְּדוֹלָה וְנִשְׂגָּבָה הִיא בְּאֵין עֲרֹךְ, מבחינה כמותית ואיכותית מִכָּל תְּשׁוּבָה פְּרָטִית, הַיּוֹצֵאת מִתּוֹךְ חֶשְׁבּוֹנוֹת הַנֶּפֶשׁ הַקְּטַנִּים הַפְּרָטִיִּים, שֶׁאֵין בָּהֶם אֶלָּא מְקוֹמָם, שְׁעָתָם וּפְרָטָם, "וְלָא חֲזַיִין לַחֲפָאָה עַל כָּל עוֹבָדִין".[275] יש דרשנים שעורכים חשבונות סביב צרכי הנפש: מה תאמר בפני בית דין של מעלה? שאכלת טרפות כי היית רעב? חיללת שבת כי רצית ללכת לחוף הים? למה לך להיענש? כמה שנים כבר תחיה בעולם הזה, שמונים שנה? מה כבר הם נחשבים לעומת חיי נצח או עונש נצחי לנשמה? "הוי מחשב הפסד מצווה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה" (אבות ב, א). אך החשבונות הללו מתייחסים רק לקטע קטן ומוגדר, העלול להסתיר את הבעיות הכלליות הגדולות של 'חיי עולם' – חשבונות הרוח והנשמה, החיה והיחידה.[276]

במחשבה פשוטה, הגלות נתפסת כעונש על חטאים פרטיים. ממילא לכאורה התשובה שתביא את הגאולה היא החזרה אל אורח החיים היהודי, שמירת שבת וכשרות, ואם יצטרף לזה גם לימוד תורה הרי זה משובח. לכן נוצר הרושם שחזרה לארץ ישראל לפני שדברים אלה יתוקנו איננה ראויה. שגאולת ישראל על ידי התחייה הלאומית, על רקע התפוררות הקהילות ולאור המודרנה שכבשה יותר ויותר לבבות, היא בעצם מהלך של התנתקות מהמסלול היהודי, ומנוגדת לתנאי התשובה לתורה ולקדושה, או שלכל היותר התשובה היא אפשרות נלווית וטפלה לרעיון הלאומיות. אך הרב מבדיל בין אופני התשובה הפרטית, לבין המניעים לתשובה הכללית. היהודי הגלותי חי בהוויה יהדותית שונה וחסרה, לא רק מבחינת פרטי מצוות התלויות בארץ, אלא מבחינה מהותית. חיי הגלות אינם מתאימים לתשובה הכללית ולכן צריכה להיות תשובה של שינוי מוחלט מחיי הגלות לחיי הגאולה. עצם העובדה שעם ישראל שב לארצו ועצמאותו כעם, היא תשובה גדולה ונשגבת. כמאה שנה לאחר גלי העלייה הראשוניים בתקופתו של הרב, אנו רואים את ההשפעה הגדולה שלהם בעולם כולו, גם מבחינה רוחנית ומוסרית וגם מבחינה מדינית. בעיני אנשים רבים תהליך זה נתפס כהתגשמות החזון הנבואי בן שלושת אלפי השנים, מימוש נבואת משה רבנו והאבות, אברהם, יצחק ויעקב. אפילו בשלבים הראשוניים של חזרת העם לארצו, טמונה בעצם חזרה בתשובה בפרספקטיבה רחבה הרבה יותר, מאשר תשובה של אדם פרטי שמתחיל לדקדק יותר במעשיו.

יָם הַתְּשׁוּבָה הַגָּדוֹל בַּהֲמוֹן גַּלָּיו, בְּעָצְמָתוֹ, הוּא רַק אוֹתוֹ הַשֶּׁטֶף, הַבָּא מִתּוֹךְ בִּינַת הַלֵּב שֶׁל חֵרוּת עוֹלָם,[277] כלומר הבא מתוך הבנה טבעית ועצמית של האדם, שאינה נובעת מאילוץ והכרח. עבד פועל למען אדונו מתוך הכרח, אבל המצב החיובי הוא של בן חורין שפועל מתוך רצון להיטיב. בדומה לאהבה שאינה תלויה בדבר ולכן היא מתמשכת, כאשר טוב – טוב ביחד, וכאשר רע – רע ביחד. הַהוֹלֶכֶת וּמְאִירָה מִתּוֹךְ חֲרַכֵּי רָזֵי עוֹלָם אֲשֶׁר בְּסוֹדוֹת הַתּוֹרָה וְחָכְמַת הָרָזִים[278] וְכָל הַהוֹפָעָה הָרוּחָנִית וְכָל אוֹצַר הַשִּׁירָה וְהַהִגָּיוֹן אֲשֶׁר בִּמְאוֹר הַתּוֹרָה. הצד העיקרי שבתורה הוא לא הטקסט הגלוי של הסיפור והצו, אלא ההארה של התורה שמביאה את האדם לשירה במובן של התחברות להוויה כולה, מתוך הבנת מגמות התורה והקשר של הא-ל עם העולם.[279] כך גם ביחס לתורת הנסתר – העיקר הוא לא הידע הטכני, אלא הכישרון הטבעי של הלומד בעל המקוריות, שרעיונותיו משפיעים על המציאות. וכך גם בענייני מדע, עיקר העניין במחקר אינו עצם איסוף המידע, אלא ההשפעה על המציאות. בתפיסה שטחית העולם נראה דטרמיניסטי, פועל על פי חוקי ברזל שלא ניתן לפרוץ את גבולם. ישנם חוקים בפיזיקה, בביולוגיה, ויש אומרים שאפילו בחברה, כחוקי הסוציולוגיה. אך האמת היא שלמרות החוקיות וההכרח הנראה לעין, העולם משתנה, מבחינה פיזיקאלית, כימית, ביולוגית, ובוודאי שמבחינה סוציולוגית ופסיכולוגית, וזה מלמד אותנו שבתוך העולם קיימת חירות. במשך אלפי שנים שפת מדעי הטבע – המתמטיקה, נתפסה כמוחלטת, ובמאת השנים האחרונות מתגלה שפה לא מוחלטת – שפת ההסתברות. גם בה יש חכמה והיגיון, אבל לא היגיון חד ערכי או מחייב כמו במתמטיקה, אלא הגיון הסתברותי. אלו הם חוקי ההפתעה: פעם אחת מתוך עשר, יהיה אחרת. לא ברור לגמרי מתי יהיה שינוי, תמיד ישנה הפתעה. חוקיות של הפתעה נשמעת פרדוקסלית, אך היא קיימת. ההפתעה היא שזה חוק. המתמטיקה החדשה עמלה לנסח את החירות, לתת ביטוי מסודר לאפשרות של השינוי המפתיע שקיים במציאות, החל מהחשבון האינפיניטסימלי (דיפרנציאלי ואינטגרלי) של לייבניץ וניוטון, ועד ל'תורת המשחקים'. במכניקת הקוואנטים, כאשר עושים ניסוי בחלקיקים, הצפייה עצמה משפיעה, והערך של חלק מהתכונות שלהן משתנה כתוצאה מהמדידה. מבחינה מדעית זה יוצר בעיה גדולה, כי אי אפשר לעשות ניסוי סטרילי – נקי מהשפעת האדם, ומשמעות הדבר היא שלא ניתן לצפות בו, וממילא לא ניתן ללמוד ממנו דבר. נעשים ניסיונות רבים לנטרל את ההשפעה של האדם ומודעותו, או לפחות להקטין אותה למינימום, כך שבכל זאת ניתן יהיה להסתמך במידה כלשהי על התוצאות. גם בקוד הגנטי של הצמחים והיצורים החיים יש מוטציות ושינויים, שאיננו מסוגלים לחזות מתי הם קורים ואיך. ככל שנרחיב את הסתכלותנו על העולם הפיזי והביולוגי, נוכל לראות כמה הוא השתנה במאות השנים האחרונות. אם כן, גם בתוך עולם שנראה לנו יציב, בעל חוקים מוחלטים, יש נקודות חירות. כל זה נכון גם ביחס לאדם, אמנם הוא תופס את עצמו באופן מסוים שמן הסתם רוב הזמן הוא נכון, אך לא תמיד, לא כל הזמן. לעתים האדם מפתיע את עצמו, לטובה ולרעה, הפחדן מתגלה כגיבור והגיבור מתגלה כפחדן.

אֶל אוֹרָה זוֹ מְיַחֵל יִשְׂרָאֵל. אור החירות מתגלה בכל התחומים, ומושך אותנו לשינוי עקרוני של המצב הלאומי, לא להסתפק בתיקון מסוים לפרעות מזדמנות, או בקריאה להקצאת כוחות שיטור גדולים יותר ותיקוני חקיקה. ההתעוררות הלאומית דורשת שינוי עקרוני במצבה של האומה. חשיפה של רובד אחר לגמרי של חיים, שבא לידי ביטוי בתנועת החזרה לארץ, בניית העצמאות: המדינית והחברתית, הכלכלית והתרבותית. וּבְאוֹר גָּדוֹל זֶה יִרְאֶה אוֹר גְּאֻלָּה וּפְדוּת עוֹלָמִים, שלבי הגאולה משיבים אותנו אל אותו מעיין פנימי נסתר, אל חיבור מחדש למקור היוצר את התשובה הגדולה, שממילא מתוכה תהיה גם תשובה פרטית."שׁוּבוּ אֵלַי וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם" (מלאכי ג, ז). אם התשובה תהיה כללית, ולא רק לחיים דתיים תקינים והגונים, אלא למקור האלוהי – לא רק שלא יהיה רעב ללחם ושאר צרכים חומריים, אלא גם האלוהות תשוב לעולם ותהיה התגלות אלוהית חדשה.

[274] מהר"ל, 'נצח ישראל' פרק א: "אין ספק כי הגלות הוא שנוי ויציאה מן הסדר. שהשם יתברך סדר כל אומה במקומה הראוי לה, וסדר את ישראל במקום הראוי להם, שהוא ארץ ישראל. והגלות מן מקומם הוא שנוי ויציאה לגמרי. וכל הדברים כאשר הם יוצאים ממקום הטבעי, והם חוץ למקומם, אין להם עמידה במקום הבלתי טבעי להם, רק הם חוזרים למקומם הטבעי. כי אם היו נשארים במקומם הבלתי טבעי להם, היה הבלתי טבעי נעשה טבעי, ודבר זה אי אפשר שיהיה הבלתי טבעי נעשה טבעי […] ומאשר האומה הישראלית אומה אחת בלתי מחולקת ומופרדת יותר מכל האומות, ראוי שיהיו מקובצין יחד. ומזה נראה כי הפיזור להם בפרט אינו טבעי כלל. ואי אפשר לומר שדבר זה הוא בשביל חטא ועון, סוף סוף דבר זה הוא בלתי טבעי, דהיינו הפיזור לישראל, ויהיה הבלתי טבעי נעשה טבעי אם היה זה לעולם".

[275] [הע' העורך] זהר ויקהל ריד, ב: "בשעתא דדיינין ליה בההוא עלמא, מסתכלן בעובדוי, אי הוה פגים רזא דברית קדישא דחתים בבשריה […] והני מילי כד לא עבד תיובתא שלימתא, תיובתא דאיהי אתחזייא לחפייא על כל עובדוי".

[276] ספר יונה מבטא את המתח שבין התשובה הפרטית הקטנה לבין התשובה הכללית הראויה. כאשר אנשי נינווה שמעו על העונש שעומד לבוא עליהם הם צמו, זעקו אל ה' ואפילו הרעיבו את בהמותיהם; הנביא יונה סרב ללכת ולהוכיח אותם מתוך מחאה כנגד תשובתם החיצונית. אמנם ראוי לחוס אפילו על קיקיון וכל שכן על עיר גדולה כנינווה שיש בה הרבה בני אדם וגם בהמות שלא חטאו, אבל עוצמתה הגדולה של התשובה לא נובעת רק מצד הדין והגבורה, מהפחד מהכיליון, אלא מצד החסד. היא משתלבת עם ההיגיון, הטבעיות והחוויה הנעימה, ויוצרת מהפיכה של שינוי כולל בתפיסת העולם האדם והטבע. גם המלחים בספינה, תפסו את הסערה בים כבעיה נקודתית, וכדי לחשוף את תוכן ליבם הציע להם יונה לפתור את הבעיה באמצעות השלכתו לים…

[277] כאן הנוסח "בִּינַת הַלֵּב שֶׁל חֵרוּת עוֹלָם" אך בכתב היד הנוסח היה: "בינת הלב החופשית" (שמונה קבצים ד, מח). הרצי"ה שינה למונח המקורי של תורת הנסתר שבו ספירת ה'בינה' והתשובה נקראת 'עלמא דחירו'.

[278] כאן הנוסח "וְחָכְמַת הָרָזִים" אך בכתב היד "וחכמת הקבלה" (שמונה קבצים ד, מח). הרצי"ה שינה כנראה מפני שרצה להרחיב ולהוסיף גם את המורכבות וצירופי הכוחות השונים שבתורת הרזים.

[279] דברים לא, יט-כא: "וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם לְמַעַן תִּהְיֶה לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְעֵד בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל. כִּי אֲבִיאֶנּוּ אֶל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָיו זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ וְאָכַל וְשָׂבַע וְדָשֵׁן וּפָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבָדוּם וְנִאֲצוּנִי וְהֵפֵר אֶת בְּרִיתִי. וְהָיָה כִּי תִמְצֶאןָ אֹתוֹ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת וְעָנְתָה הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְפָנָיו לְעֵד כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ כִּי יָדַעְתִּי אֶת יִצְרוֹ אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה הַיּוֹם בְּטֶרֶם אֲבִיאֶנּוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבָּעְתִּי".

אולי יעניין אותך

חיפוש בטורי רביבים

דילוג לתוכן