חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

ראש השנה – לעבוד את ה' בשמחה

בימים אלו כולנו מתכוננים לימים הגדולים והמופלאים, נוראי ההוד, שבאים עלינו לטובה ולברכה. וכל מי שמתעורר מקול השופר בודק ומפשפש במעשיו ובדרכיו ועושה את חשבון הנפש השנתי- בדוק היכן צריך תיקון, מהו הדבר הדורש שיפור, ולאן הוא רוצה לצמוח, להתפתח ולגדול בשנה הבאה עלינו לטובה.

שמעתי מהרב זלמן ברוך מלמד שליט"א, ראש ישיבת בית-אל, שלמרות שהרשימות הארוכות של החטאים עליהם אנו מכים בווידויים השונים יש חטא אחד שחסר ברשימה וראוי להכות עליו- והוא על חטא שחטאנו שלא עבדנו את ה' אלוקינו בשמחה ובטוב לבב (חטא שהינו חמור מאוד ובשלו באו הקללות האמורות בפרשת כי תבוא, אותה מיהרנו לקרוא בחודש האחרון בכדי שתכלה שנה וקללותיה (ע"פ הגמ')).

ישנה חשיבות רבה לעבודת ה' בשמחה, כפי שנהוג להגיד בחסידות ששמחה איננה מצווה והעצבות איננה עברה, אך השמחה מביאה לכל המצוות והעצבות מביאה לכל העברות. כאשר האדם מרגיש משמעות, אושר, סיפוק, חיות וחיוניות בעבודת ה' הוא ירצה להתקדם ולהתגדל, להוסיף ולצמוח בעבודתו. אך כאשר אדם מרגיש עצבות וכבדות, צער וריחוק, הוא יעשה את המינימום, וייתכן אפילו שלאט לאט יתרחק ויחסיר עוד ועוד מעבודתו.

לכן אחת השאלות המשמעותיות ביותר שעל האדם לשאול את עצמו לקראת השנה החדשה היא כיצד יגיע לעבודת ה' בשמחה, כיצד יצליח ליצור אוירה של שמחה בחייו, שמחה בעבודתו, באשתו, בילדיו ובחבריו.

 


 

הדבר מתאים במיוחד לראש השנה שבו אין אנו עוסקים בחשבונות פרטיים ופרטניים, אלא בהסתכלות כוללת על מכלול חיינו ודרכנו. השמחה איננה מצווה פרטית אלא אוירה- אור מקיף, דרך חיים ודרך הסתכלות.

לכן, וכדי לזכות לשמחה, צריך לשנות גישה, צריך להסתכל במשקפיים אחרות- משקפיים של אופטימיות, משקפיים שרואות את הטוב והחיובי. הדרך המעשית להגיע לכך על פי התורה היא הכרת הטוב. דבר זה הוא מהותי ומונח בשמנו- 'יהודים'- שעניינו הודיה, וכפי שאמרה לאה אמנו "הפעם אודה את ה' על כן קרא שמו יהודה".

כשאדם רואה את הטוב, מכיר בו ומוקיר את נותן הטוב, הוא נותן מקום לטוב בחייו, ודבר זה מוביל לשמחה. וכפי שאנו אומרים יום יום: "מזמור לתודה, הריעו לה' כל הארץ, עבדו את ה' בשמחה…"- ההודיה מביאה לידי שמחה.

אחת התחושות שמונעות את האדם מן השמחה היא תחושת הבדידות והתלישות. כאשר אדם מכיר שיש מישהו שדואג לו ומטיב איתו הוא מרגיש שייך, קשור- תחושות אשר גורמות לו לשמוח. קל וחומר שכאשר הקב"ה מיטיב לאדם בכל שעה ושעה, האדם יחוש את אהבת ה' והשגחתו, יחוש בטחון ויציבות ויגיע לידי שמחה.

כך אנו מוצאים גם בפרשת כי-תבוא- פרשת השמחה- את מקרא הביכורים שעניינו הכרת הטוב. וכפי שכותב רש"י "ואמרת אליו' – שאינך כפוי טובה". וכן בקללות מפרש רש"י את המילים "מרוב כל"- "בעוד שהיה לך כל טוב". כלומר, היכולת לראות את הטוב, להבחין בחסד ולהוקיר טובה, היא המעוררת שמחה, והאזהרה שמזהירה אותנו התורה היא לא להיות כפויי טובה!

ואכן שמתבוננים בעשרת הדיברות מגלים שהדרישה והציווי האלוקי לקבל את הקב"ה כאלוה, כמנהיג, היא מדין הכרת הטוב- "אנוכי ה' אלוקיך"- מדוע?, "אשר הוצאתיך מארץ מצרים".

נקודה זו עולה גם כאשר רואים את ההתייחסות האלוקית לאומות השונות.  התורה התייחסה בחומרה רבה לעמון ומואב- "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה', גם דור עשירי לא יבוא להם בקהל ה' עד עולם", "לא תדרוש שלומם וטובתם כל ימיך לעולם", הסיבה שניתנת על ידי התורה ליחסה זה מפתיעה מעט "על דבר אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים, בדרך בצאתכם ממצרים…". ולכאורה, האם זו סיבה להרחיקם כל כך?! אלא שמבאר הרמב"ן שהסיבה להרחקתם היא כיוון שהם היו כפויי טובה: "והנראה אלי כי הכתוב הרחיק שני האחים האלה שהיו גמולי חסד מאברהם, שהציל אביהם ואימם מן החרב והשבי, ובזכותו שלחם ה' מתוך ההפיכה, והיו חייבים לעשות טובה עם ישראל, והם עשו עמהם רעה". כלומר הם היו כפויי טובה, ומידה זו כל כך מקולקלת מצריך להרחיקם מעם ישראל לעולם!

מאידך מזהירה התורה את ישראל להכיר טובה "לא תתעב מצרי, כי גר הית בארצו" – ומפרש רש"י "לא תתעב מצרי'- מכל וכל, אע"פ שזרקו זכוריכם ליאור. מה טעם? שהיו לכם אכסניא בשעת הדחק…", כלומר למרות שהרגו בכם, ושיעבדו אתכם, גם הייתה לכם תועלת מהם, ואין לשכוח זאת.

לא לחינם קבעו חז"ל את מזמור לתודה כאחד המזמורים שאנו אומרים יום יום בפסוקי דזמרה, והאריכו בשבח האומרו, וכפי שסיכם זאת השולחן ערוך (נא, ט): "מזמור לתודה יש לאומרה בנגינה שכל השירות עתידות ליבטל חוץ ממזמור לתודה".

עוד דבר מופלא אנו מוצאים בפרשת כי-תבוא, שכפי שהאדם צריך לעשות וידוי על הרע והחסר, על החטאים והעוונות, כך צריך להתוודות ולומר את הדברים הטובים שעשה. וכפי שאומר האדם בוידוי מעשרות "… עשיתי ככל אשר ציויתני", וכפי שמבאר מרן הרב קוק זצ"ל (עין איה, מעשר שני טו) ש"לפרקים תמצא תועלת לעבדי ה' ישרי דרך, גם כן בוידוי המצוות, למען ישמח בהם בלבבו ויחזק אורחות חייו בדרך ה'… ידון על עצמו גם כן בקו האמת, בעין פקוחה לדעת את מעשהו למצוא קורת רוח ושמחת לב במעשה הטוב…"

ואם אדם רוצה לא רק לקרוא את דברינו אלא ליישמם, כדאי שבאופן עקבי ויום יומי ישאל את עצמו את השאלות הבאות: מה טוב בחיי? מה טוב במשפחתי? מה טוב באשתי/בעלי? מה טוב בכל אחד מילדיי? איזה טוב ה' גומל עימי? ולא פחות חשוב מכך- אלו דברים טובים עשיתי היום? מי שישאל עצמו שאלות אלו על בסיס קבוע- יפנה את מבטו לטוב ולחסד בחייו, ותהיה לו שנה שמחה ומאושרת.

 


 

ונסיים בדברי מרן הרב קוק זצ"ל בעין אי"ה: "הכרת טובה היא העמוד המוסרי היותר גדול ונשגב, שכשיתפתח כל צרכו בליבות בני אדם יהיה עוזר מאד אל התיקון הכללי…וכוח הכרת הטוב לאל היחיד, החנון והטוב, ראוי שיהיה ער בלב מאד, עד שלא יתן דמי כי אם לחפש ולבקש במה להשקיט את הצמאון הגדול של ההוראה שאנו מכירים את טובתיו של הטוב והמיטיב ברוך הוא…".

יהי רצון שנזכה להכיר טובה לקב"ה ולכל מטיבנו, ומתוך כך נזכה לשמחה שלימה ולשנה טובה.

 

* נצרף כאן הפנייה למאמרו המתוק והחשוב של הרב זליג פליסקין שליט"א, בעניין הכרת טובה.

http://www.aish.co.il/sp/pg/48848522.html

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן