חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות האשכנזים

שלום, האם יש דרך להצדיק אכילת קטניות בפסח על ידי אשכנזים? – אשתי ספרדית והיא ממש רוצה לאכול קטניות בפסח. נוסף על כך, כל כך הרבה מאכלים כוללים קטניות במיוחד בארץ. אחרון אחרון חביב, יש הרבה אשכנזים הן בארץ והן בחו"ל שכבר אוכלים קטניות בפסח. למה הרבנים מסרבים להתיר אכילת קטניות על ידי אשכנזים לאור המצב הזה? תודה על העזרה. מועדים לשחמה ברנדון

עוד לא זכינו שיבטלו את מנהג הקטניות, ואשכנזים שאוכלים קטניות הם לא בסדר, ולא קובעים הלכה לפי אנשים שלא מקיימים אותה כראוי. לכן גם אישה של אשכנזי צריכה לשמור על מנהג זה, אמנם כל זה לגבי קטניות ממש. אבל יש כמה וכמה קולות שנאמרו בקטניות. אביא לך את סיכום הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

ט – מנהג איסור קטניות

מנהג אשכנז

א. אף שרק מאכל שנוצר מחמשת מיני דגן בכלל חמץ שאסרה התורה, נוהגים כל יוצאי אשכנז להחמיר שלא לאכול קטניות בפסח, שמא מעורב בהם מיני דגן, וגם מחשש שיהיו אנשים שיטעו בינם לבין מיני דגן.

מנהג ספרד

ב. רוב יוצאי ספרד אוכלים קטניות בפסח לאחר בדיקה מדוקדקת ממיני דגן, או שקונים אותם באריזה שיש עליה השגחה מיוחדת לפסח. ויש נוהגים להחמיר באורז ובחלק ממיני הקטניות, מפני שלפעמים מוצאים בהם מיני דגן גם לאחר ברירתם (איזמיר, מרוקו, בגדאד), וכל אדם ימשיך במנהג אבותיו.

בני זוג מעדות שונות

ג. בני זוג שאחד מהם ממשפחה שנוהגת איסור קטניות, והשני ממשפחה שאוכלת קטניות, האישה צריכה לילך אחר מנהג בעלה, ואינה צריכה לעשות התרת נדרים. נפטר הבעל ויש לה ממנו בן או בת, תמשיך במנהגיו עד שתתחתן שוב. ואם אין לה ממנו ילד, תחזור למנהג בית אביה.

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 22:19:57

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

יש לך שאלה?

ניסן ותיקון עולם – פרשיית החודש וחודש ניסן

ניסן – ראש לחודשים

השבת אנו זוכים לקרוא את פרשת החודש ובו בזמן לשמוח בראש חודש ניסן, החודש הראשון, שהוא גם החודש יחיד אליו יש התייחסות מפורטת בתורה, כהקדמה ליציאת מצרים.

מעיון בעניינו של חודש זה ניתן ללמוד על כל מהות החודשים, שכן חודש זה איננו רק הראשון אלא הוא גם ראש לחודשים. וכפי שאומר הקב"ה למשה ואהרון "החודש הזה לכם ראש חודשים, ראשון הוא לכם לחודשי השנה" (פרשת בא יב,ב).

וכן מעטרים חז"ל את ראש חודש ניסן בעשר עטרות. וכלשון הגמרא (שבת פז:)

"ויהי בחדש הראשון בשנה השנית באחד לחדש הוקם המשכן' תנא אותו יום נטל עשר עטרות ראשון למעשה בראשית ראשון לנשיאים ראשון לכהונה ראשון לעבודה ראשון לירידת האש ראשון לאכילת קדשים ראשון לשכון שכינה ראשון לברך את ישראל ראשון לאיסור הבמות ראשון לחדשים".

המצווה הראשונה לישראל

יתר על כן, רש"י בדבריו הידועים בתחילת התורה כותב שהתורה הייתה צריכה לכאורה להתחיל מפסוק זה, שהרי זוהי המצווה הראשונה בה נצטוו ישראל. (רש"י מדייק שהיא המצווה הראשונה שנצטוו ישראל, שהרי שבע מצוות בני נוח ומצוות פריה ורביה ומצוות נוספות נתנו לאנושות או ליחידים בתוך האנושות (כמו ברית המילה לאברהם אבינו), אבל בכל הנוגע לעם ישראל הרי ש"החודש הזה לכם ראש חודשים…" הינה המצווה הראשונה).

ויש לבחון במה זכתה מצווה זו שהיא המצווה הראשונה בה נצטוו ישראל? ומדוע רש"י רואה חשיבות רבה יותר במצוות שנצטוו ישראל לעומת המצוות בהם נצטוותה האנושות כולה או יחידים בה?

חודש מלשון חידוש

עניינו של חודש הינו חידוש. "החודש הזה לכם ראש חודשים"- הוא הראש והראשון לכל החידושים, הוא ראשון לחודשי השנה, שגם השנה, כשמה כן היא, מלשון שינוי. הוא הגורם והמניע את כל השינויים בעולם.

ובאמת יש מקום לשאול מה החידוש שהתחדש באותו חודש ניסן בו נצטוו משה ואהרון להתחיל לקדש את החודשים, הרי העולם היה קיים 1948 שנים לפני החידוש הזה? וכאן אנו מגיעים לברר את עומק העומקים של יציאת מצרים.

מצרים בית העבדים

מצרים כידוע מוגדרת "בית עבדים" ומשמעות הדבר שכולם במצרים עבדים. כולם- כולל פרעה ושריו. התפיסה המצרית אומרת שכולם משועבדים לטבע, שהעולם כבול לחוקים הטבעיים, ולכן גם העבודה הזרה של מצרים היא ליאור שמייצג את העולם הטבעי, החומרי, ולבהמה ש-'בה-מה?'- שכל מה שיש בה הינו החומריות הגלויה, ואין בה שום מעמד רוחני עליון.

באופן הזה ובתפיסת עולם זו ברור שאין כל חדש תחת השמש, עולם כמנהגו נוהג ואין שום חידוש בעולם- שהרי חוקי הטבע והחומר נעים במסלול חיים קבוע וידוע מראש.

גאולת מצרים וערכים שמעל הטבע

ופתאום הופיע בעולם חידוש אדיר: יש משהו שהוא מעל הטבע, יש מי שמקדש את הזמנים וקובע ומחליט מתי חל יום קודש ומתי יום חול. פתאום מתגלה שישנה בחירה חופשית וכי רצון האדם עולה, גובר ומנצח את חוקי הטבע.

לא לחינם עם ישראל נגאל בניסים ונפלאות, בשידוד מערכות הטבע. דבר זה מגלה וחושף שגם האדם הוא חופשי, שהרי יש כוחות שהם מעל ומעבר לטבע.

התפיסה שרואה בטבע תכלית הכל משאירה את כל התאוות והיצרים במקומם, שהרי זהו הטבע- שאין דבר טבעי יותר מאשר לנקום ולנטור, להתאוות ולכעוס. ולכן אם כל העולם הינו עולם טבעי בלבד אז אין שום מקום להתעלות ולהתגדל, להתקדם ולהתפתח.

וכפי שכותב מרן הרב זצ"ל (אורות ישראל א,יא):

"אי אפשר לאדם היחידי והקיבוצי שיתעלה על טבעו, בזמן שהוא תמיד חושב שכל המוטבע בטבע אין עליו כח עליון להחליפו בעילוי. על כן, אין מנוס משפלות המוסר בעומק הרוח- לא לעובדי עבודה זרה ולא לכופרים מוחלטים, והמחשבה שהיא מעצמת את הרוח, להעלותו מכל המגרעות שבטבע הבהמי הפראי של האדם, היא רק המחשבה האמונית, המבררת את פעולותיה על ידי שלטון שם ה' בעולם בהתגלות רצונית אידיאלית, שזהו גילוי שם ההויה שבתורת ישראל".

כלומר, רק ההבנה שיש רצון יותר עליון מאשר עולם הטבע- והוא הרצון האלוקי, שנתנו הקב"ה לישראל כשציווה אותם לקדש את הזמן, לקדש את המציאות החומרית ולהוציא אותה מכבליה – היא המאפשרת התקדמות.

העולם עד ליציאת מצרים

העולם ב1948 שנותיו הראשונות, עד שחרורם לישראל בניסים ונפלאות, בשידוד ובניצחון על מערכות הטבע- לא התקיים- הוא היה שקוע בתפיסה שאין שום דבר אלא עולם הטבע.

ואמנם היו יחידים גדולים, ובראשם אבותינו, אבל אין כוח ביד יחידים להצעיד ולשנות את העולם. התנועה היחידה שבכוחה לשנות עולם היא תנועה כללית, תנועה של עם. ולכן רק בלידת עם ישראל ניתן הכוח לקדש את הזמן ואת הטבע.

ולכן זוהי תחילתה של ההתחדשות האמיתית, שהרי ההתחדשות הגשמית איננה התחדשות אמיתית והיא רק בבחינת 'אין כל חדש תחת השמש'.

מעכשיו אומה שלמה מתקנת את העולם

על פי דברינו ברור שחודש ניסן, שעניינו יציאת מצרים, מרמז למהותם של כל החודשים. עניינו הוא לחדש ולקדם את העולם. וחידוש וקידום העולם הוא בהבנה שמה שמקדם את העולם הוא הרצון האנושי המחובר לרצון ה', ושאפשר לשנות לגמרי את עולם הטבע, לחדשו ולקדשו.

ולכן גם ברור מדוע המצווה הראשונה היא קידוש ה', כי היא מבטאת את עניינם של כל המצוות – לקדש את עולם החומר.

ושינוי עמוק זה של המציאות יכול להיעשות, כפי שאמרנו, רק על ידי עם. (כשכל תכליתו של אברהם אבינו ושל שאר האבות, הינה, כפי שמתברר בדיבור הראשון לאברהם אבינו, "לך לך… אל הארץ אשר אראך ואעשך לגוי גדול". כלומר, תכלית האבות היא להעמיד גוי, להעמיד אומה, כי רק אומה יכולה לשנות את העולם).

מי בראש ניסן או תשרי?

ולסיום, נעמוד על סתירה שלכאורה עולה מכך שמצד אחד ניסן הוא ראש חודשי השנה ומצד שני אנו יודעים שראש השנה שבחודש תשרי, הוא יום הרת עולם- היום בו נוצר העולם (ולכאורה הוא הראשון).

שאלה זו נתונה במחלוקת בגמרא (ראש השנה י:) שרבי אליעזר סובר שהעולם נברא בתשרי ואילו רבי יהושע סובר שהעולם נברא בניסן. אלא שהתוספות (ר"ה כז.) כותב ש"אלו ואלו דברי אלוקים חיים ואיכא למימר דבתשרי עלה במחשבה לבראות ולא נברא עד ניסן"- ויש גורסים להפך, שבניסן עלה במחשבה ובתשרי נברא העולם.

ממה שהבאנו לעיל אפשר להבין שבתשרי התחדש עולם הטבע, אלא כל מגמתו של עולם הטבע היא "בראשית ברא אלוקים"- בשביל ישראל שנקראו ראשית, בשביל התורה שנקראה ראשית.

כלומר, המחשבה שעמדה ביסוד הבריאה היא ניסן (על פי הגרסה שבניסן עלה במחשבה לברוא). ובמילים אחרות, הגילוי הממשי של הרצון היסודי שעמד בבריאת העולם, הוא בניסן (ובזה יוסברו שתי הגרסאות בתוספות).

יהי רצון שנזכה בחודש זה להבין את היכולת שלנו לחדש, את הכוח שלנו להתגבר על עולם הטבע, לרוממו ולקדשו. ונזכה שיתקיימו בנו דברי מרן הרב זצ"ל. "יציאת מצרים תישאר לעד האביב של העולם כולו".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן