חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

מהי ציון ומהי ירושלים

נהוג לחשוב ש'ציון' הוא אחד הכינויים לארץ ישראל. כך, למשל, מוצגת מילה זו בהמנון הלאומי של מדינת ישראל: 'ארץ ציון וירושלים'. כמו כן, התנועה ששֹמה לה למטרה להעלות את יהודי התפוצות לארץ טרם הקמת המדינה, נקראת 'התנועה הציונית'.

אכן, ברבות השנים הושאל השם 'ציון' גם ככינוי לארץ ישראל, אולם כאשר מתבוננים במקרא, ניתן לראות ש'ציון' הוא הכינוי המובהק והמרכזי של ירושלים, ומופיע כתקבולת לירושלים עשרות פעמים. למשל בפסוק המפורסם[1]: "כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם".

אך האם יש הבדל בין 'ציון' ל'ירושלים'?

ירושלים של יהודה וירושלים של בנימין

כדי לעמוד על הדבר, צריך להקדים שמהמתואר בספרים יהושע ושופטים, עולה שהעיר ירושלים היתה נחלתם של שני שבטים, שבט יהודה ושבט בנימין. שכן כתוב אחד אומר[2]: "וְאֶת הַיְבוּסִי יוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם לֹא יָכְלוּ בְנֵי יְהוּדָה לְהוֹרִישָׁם וַיֵּשֶׁב הַיְבוּסִי אֶת בְּנֵי יְהוּדָה בִּירוּשָׁלִַם עַד הַיּוֹם הַזֶּה". ועוד נאמר[3]: "וַיִּלָּחֲמוּ בְנֵי יְהוּדָה בִּירוּשָׁלִַם וַיִּלְכְּדוּ אוֹתָהּ וַיַּכּוּהָ לְפִי חָרֶב וְאֶת הָעִיר שִׁלְּחוּ בָאֵשׁ". הרי שלאחר מות יהושע הצליח שבט יהודה לכבוש את ירושלים[4].

ומאידך, כתוב אחר מעיד על כך שירושלים היא נחלתו של שבט בנימין[5]: "וְצֵלַע הָאֶלֶף וְהַיְבוּסִי הִיא יְרוּשָׁלִַם גִּבְעַת קִרְיַת עָרִים אַרְבַּע עֶשְׂרֵה וְחַצְרֵיהֶן זֹאת נַחֲלַת בְּנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָם". וגם בימי השופטים לא הצליחו בני בנימין לרשת את העיר[6]: "וְאֶת הַיְבוּסִי יֹשֵׁב יְרוּשָׁלִַם לֹא הוֹרִישׁוּ בְּנֵי בִנְיָמִן וַיֵּשֶׁב הַיְבוּסִי אֶת בְּנֵי בִנְיָמִן בִּירוּשָׁלִַם עַד הַיּוֹם הַזֶּה".

הרי ששני חלקים לירושלים: אחד בנחלתו של יהודה, ואותו הצליחו בני יהודה לרשת מידי היבוסים, ואחד בנחלתו של בנימין, ואותו לא הצליחו בני בנימין לרשת מהם.

כיצד התחלקה ירושלים לשני השבטים

אך היכן היה חלקו של יהודה והיכן של בנימין? ובכלל, אילו שטחים כללה ירושלים של אותה התקופה?

מסיפור פילגש בגבעה[7] אנו לומדים שבעת מאורע זה עדיין היתה נוכחות יבוסית עצמאית בחלקו של בנימין בירושלים: "וְלֹא אָבָה הָאִישׁ לָלוּן וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ וַיָּבֹא עַד נֹכַח יְבוּס הִיא יְרוּשָׁלִָם… וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲדֹנָיו לֹא נָסוּר אֶל עִיר נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵנָּה".  וכך היה הדבר עד ימיו של דוד המלך שכבש את ירושלים מיד היבוסים, והפך אותה ל'עיר דוד'[8]: "וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ וַאֲנָשָׁיו יְרוּשָׁלִַם אֶל הַיְבֻסִי יוֹשֵׁב הָאָרֶץ… וַיִּלְכֹּד דָּוִד אֵת מְצֻדַת צִיּוֹן הִיא עִיר דָּוִד".

הרי שחלקו של בנימין בירושלים היה בעיר דוד. בנוסף לכך, לאחר פרוץ המגפה בעם ישראל עקב ספירת החיילים בידי יואב שר הצבא בשליחות דוד, הורה גד הנביא לדוד לרכוש את גורן ארוונה מלך היבוסי בכדי לבנות שם מזבח לה' וכך תיעצר המגפה[9]: "וַיָּבֹא גָד אֶל דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא וַיֹּאמֶר לוֹ עֲלֵה הָקֵם לַה' מִזְבֵּחַ בְּגֹרֶן אֲרַוְנָה הַיְבֻסִי". ואכן דוד רוכש את הגורן מיד ארוונה. מקומו של המזבח שבנה דוד באותו מעמד, היה המקום בו הקים שלמה המלך את בית המקדש כעבור שנים[10]: "וַיָּחֶל שְׁלֹמֹה לִבְנוֹת אֶת בֵּית ה' בִּירוּשָׁלִַם בְּהַר הַמּוֹרִיָּה אֲשֶׁר נִרְאָה לְדָוִיד אָבִיהוּ אֲשֶׁר הֵכִין בִּמְקוֹם דָּוִיד בְּגֹרֶן אָרְנָן הַיְבוּסִי".

מבחינה טופוגרפית, ירושלים מחולקת לשני רכסים: הרכס המזרחי, בו נמצאים הר המוריה, העופל ועיר דוד. והרכס המערבי בו נמצאים כיום הרובע היהודי, הארמני ו'הר ציון'. בין הרכסים נמצא הגיא המרכזי. ניתן לצפות כאן בהדמיית המפה הטופוגרפית של ירושלים בתקופת בית ראשון (באדיבות ישיבת הר עציון).

לאור האמור, שעיר דוד היא למעשה העיר יבוס שבחלקו של שבט בנימין, ושירושלים מחולקת באופן טופוגרפי לשני רכסים. ניתן להסיק שהרכס המזרחי הוא הרכס שבחלקו של בנימין, והרכס המערבי הוא הרכס שבחלקו של יהודה.

'ציון' היא ירושלים הבנימינית ו'הר ציון' הוא הר הבית

כעת נתבונן במופעים המקראיים בהם מוצגת ירושלים בשם 'ציון', ונראה שלמעשה 'ציון' הוא כינוי לחלקה המזרחי של העיר, היינו הר הבית ועיר דוד, בעוד שהשם 'ירושלים' מכוון לגבעה המערבית, או כשם כללי לכל העיר ירושלים על שני חלקיה.

המקום הראשון במקרא בו נזכרת המילה 'ציון' הוא בעת כיבוש המצודה היבוסית, שלימים תיקרא 'מצודת ציון', שב'עיר דוד'[11]: "וַיִּלְכֹּד דָּוִד אֵת מְצֻדַת צִיּוֹן הִיא עִיר דָּוִד".

לאחר מכן, כאשר מעלה שלמה את ארון הברית מעיר דוד לבית המקדש, נאמר שהוא מעלה את הארון מ'עיר דוד היא ציון'[12]: "אָז יַקְהֵל שְׁלֹמֹה אֶת זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל… אֶל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה יְרוּשָׁלִָם לְהַעֲלוֹת אֶת אֲרוֹן בְּרִית ה' מֵעִיר דָּוִד הִיא צִיּוֹן".

כאשר הכתוב רוצה להתייחס להר המוריה בלבד, הוא נוקט בביטוי 'הר ציון', כלומר החלק הגבוה יותר של 'ציון', שהוא ההר הצפוני שלה, הר המוריה[13]: "יְפֵה נוֹף מְשׂוֹשׂ כָּל הָאָרֶץ הַר צִיּוֹן יַרְכְּתֵי צָפוֹן קִרְיַת מֶלֶךְ רָב".

דוגמה נוספת מיני רבות[14]: "הִנֵּה אָנֹכִי וְהַיְלָדִים אֲשֶׁר נָתַן לִי ה' לְאֹתוֹת וּלְמוֹפְתִים בְּיִשְׂרָאֵל מֵעִם ה' צְבָאוֹת הַשֹּׁכֵן בְּהַר צִיּוֹן".

וכן[15]: "וַיִּבְחַר אֶת שֵׁבֶט יְהוּדָה אֶת הַר צִיּוֹן אֲשֶׁר אָהֵב: וַיִּבֶן כְּמוֹ רָמִים מִקְדָּשׁוֹ כְּאֶרֶץ יְסָדָהּ לְעוֹלָם".

נמצא אם כן ש'הר ציון' הוא לא ההר השוכן בדרום מערב העיר העתיקה, המכונה מזה מאות שנים בטעות בשם הר ציון, אלא זהו לא אחר מאשר הר המוריה, מקום מקדשנו שייבנה בקרוב בשלישית, אמן.


[1] ישעיהו ב, ג.

[2] יהושע טו, סג.

[3] שופטים א, ח.

[4] מלבי"ם שם.

[5] יהושע יח, כח.

[6] שופטים א, כא.

[7] שופטים יט, י; יב.

[8] שמואל ב' ה, ו-ז.

[9] שמואל ב' כד, יח.

[10] דברי הימים ב' ג, א.

[11] שמואל ב' ה, ז.

[12] מלכים א' ח, א.

[13] תהלים מח, ג.

[14] ישעיהו ח, יח.

[15] תהלים עח, סח-סט.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן