שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

ברכת פרידה – דבר תורה לפרשת תולדות

רבי מנחם מנדל מקוצק אמר פעם לאחד מתלמידיו, שבא אליו לקבל ברכת פרידה:
על אבימלך ומרעיו שבאו אל יצחק אבינו כתוב: "ויעש להם משתה ויאכלו וישתו וילכו מאתו בשלום". לנהוג כך – לבוא אל יצחק, להיות במחיצתו, להיות מסובין לשולחנו, לאכול ולשתות עמו ולאחר מכן ללכת בשלום כאילו לא ארע כלום בנפש פנימה – רק בני חם כאבימלך ואנשיו הפשוטים מסוגלים לנהוג כך…

בחיל ורעדה פנה בחור הישיבה אל חדרו של הרבי מקוצק, לקבל ממנו ברכת פרידה. ברכה מהרבי. אך הרבי זיהה אצלו, מה שכולנו חווים פעמים רבות: הבחור אמנם שהה בישיבה, אכל ושתה, הכניס לתוכו שעות רבות של לימוד תורה, אך הן נבלעו, ולא נודע כי באו אל קרביו – כמעט שלא השתנה מבחינה רוחנית.

הרבי מקוצק שם לבו לבעיה חינוכית המטרידה לא מעט הורים, רבנים ואנשי חינוך – בחורי ישיבה, לומדי תורה, שאינם מוכנים להפתח לעולם רוחני יותר מאורח חייהם הרגיל. הם יכולים לאכול מפתו של צדיק ולשתות מיינו, ובכל זאת לא להתרשם כהוא-זה מאופיו, צדיקותו, אורח חייו, ביתו ומשפחתו. כל כך הרבה דברים שאפשר לקבל שם, אצל הצדיק, אך הם אטומים לכל זה. מה שמעניין אותם אלו בארות המים והסעודה הדשנה שמגישים בחדר האוכל…

ומסתבר שגם אצל הרבי מקוצק, איש האמת הבלתי-מתפשרת, למדו תלמידים שלא קיננה בהם השאיפה התמידית להתקדם במעלות התורה והיראה וברצון עז להתקדש.

אותו תלמיד קיבל "ברכת פרידה" שלא ישכח כל חייו. לא נעים להפרד כך מרבך, אך לפעמים דווקא אמירת הדברים בצורה ברורה (עם מעט הומור…) גורמת לזעזוע ולשינוי. לכן, החליט הרבי מקוצק לא רק להפרד מתלמידו אלא גם להטיח בו דברים. בזהירות אפשר גם להניח ש"ברכת פרידה" כזאת, מסתירה גם תחושות קשות של הרב עצמו, אולי אפילו נפגע מעט הרבי מקוצק מסוג כזה של בחורים ששוהים בישיבה אך לא "מגלים את האור", שלא קורה להם דבר בנפש פנימה. איך זה קורה? איך לא מצליח הבחור לקלוט את האור הגדול, של המלאות של חיי התורה? אין זו רק ביקורת כלפי התלמידים, אלא גם שאלה קשה כלפי המלמדים!

המפגש עם הצדיק אמור לרומם את האדם, כך שאפילו לא למד דבר אצל רבו, רק אכל ושתה אצלו, ראוי היה שמשהו ישתנה בו. והנה, יש שיוצא מהישיבה כפי שנכנס אליה. אמנם, צובר הוא ידע תורני נרחב, ואף התבשם מניחוח התורה. אוהב הוא שיחות מתובלות ביידישקייט (כל עוד אינן מפריעות לו בעולמו שלו), ואף נזכר, ברגשות נוסטלגיים עזים, באותן שנות ישיבה ובחוויות הרוחניות שקיבל "שם" – במקום בו שרתה הקדושה… אך כמעט שאין לכך משמעות לחיים ההוויים שלו. וזוהי שאלת השאלות: איך לגרום לתלמיד לספוג בתוכו את התורה, כך שתהפך לתורת-חיים גם בעת שלא יחסה תחת כנפי הישיבה? איך לגרום ליציאה מבין כתלי הישיבה להיות כהמשך לחיים מלאי תורה ואידיאליסטיות, כדרך חיים, ולא כסתירה להם? איך המטענים העצומים שנאספו בשנות הלימוד הארוכות ימלאו את החיים בתוכן, בחיים של תורה?

תפקיד הישיבה, אומר הרבי מקוצק, איננו מסתכם רק בהעברת "חומר" לימודים והבנת טקסטים על מנת להחכים. גם. אבל עיקר העיקרים, הוא חינוך הבחורים לתורה ולמצוות, לדעת אלוקים, להתעלות רוחנית, ולשאיפות של קדושה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן