חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת ספירת העומר

האם מצד ר"ח מותר להסתפר בעומר (בלי קשר לההיתר של יום העצמאות)

לא.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג יוצאי אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-08 06:42:52

קריאת שמע וברכותיה

שלום רב. אני עובד במקום מסויים ואני מתפלל שחרית רק ב10 בבוקר יחיד כי אין לי זמן אחר. האם לומר קריאת שמע בזמנה עם ברכת יוצר אור עד סוף קריאת שמע? האם בתפילה אחר כך לומר שוב ברכת יוצר אור על הסדר?

אביא לך תחילה את ההלכה העקרונית של סוף זמן קריאת שמע ותפילת שחרית מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה פרק יא:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

ח. 'שעות זמניות': מחלקים את היום לשנים עשר חלקים, וכל חלק נקרא 'שעה זמנית'. בקיץ שהימים ארוכים – השעות ארוכות, ובחורף שהימים קצרים – השעות קצרות. יש אומרים שחישוב שעות היום נעשה לפי האור – מעלות השחר ועד חשכה גמורה (זמן 'מגן-אברהם'), ולדעת רוב הפוסקים החישוב לפי השמש – מ'הנץ החמה' ועד שקיעת החמה (זמן 'הגר"א'), וממילא כל שעה זמנית יותר קצרה. שני הזמנים מגיעים יחד לזמן של חצות היום.

ט. מכיוון שמצוות קריאת שמע מהתורה, נכון להחמיר ולחשב את סוף זמנה לפי זמן 'מגן-אברהם'. ואילו ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה מדברי חכמים, ולכן אפשר להקל ולחשב את סוף זמנם כזמן הגר"א, וטוב להחמיר ולחשב גם אותם כזמן 'מגן-אברהם'.

י. במניין שבו יגיעו לקריאת שמע לאחר שלוש שעות זמניות לפי זמן 'מגן-אברהם', יודיעו למתפללים שיקראו לפני התפילה את פרשת 'שמע'.

 

לאחר שהדין העקרוני הובן, אביא לך את זמני היום המדוייקים ליום זה כפי שמופיעים באתר 'חזון שמים'. הזמנים לפי ירושלים, אם אתה נמצא במקום אחר, תכנס לאתר לבדוק את הזמנים לפי מקומך.

סוף זמן ק״ש לפי המגן אברהם
8:21
סוף זמן ק״ש לפי הגר"א
9:11
סוף זמן תפילה לפי המגן אברהם
9:46
סוף זמן תפילה לפי הגר״א
10:19
חצות היום
12:35

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 17:59:22

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

יש לך שאלה?

מאמרים אחרונים:

צבא

החיילים הכי טובים

אין להימנע מגיוס בגלל החשש מפקודה לגרש יהודים, אלא להתגייס בידיעה שלפקודה כזאת יש לסרב ● אם יתברר שהמתגייסים אינם עומדים בלחץ של מפקדיהם, יש להתנגד לגיוס.

לאן נעלמו המתגייסים

בציבור החילוני כשלושים אחוזים לא מתגייסים או משתחררים במהלך השירות ● שיעור דוחי הגיוס במסגרת תורתו אומנותו עלה ל-11 אחוז ● הגידול הדמוגרפי של הציבור החרדי אינו מגיע ל-11 אחוז מחייבי הגיוס.

גוזרים את דיננו

לצה"ל אין תשובה להפגזות על שדרות בגלל הכבלים שהטיל עליו בג"ץ ● אלמלא התערבות בג"ץ, פעולות בסגנון חיסול שחאדה היו מביאות לפירוק החמאס ● תפישתם המוסרית של רוב אזרחי ישראל טובה וצודקת.

מבית המדרש הצה"לי

'הלכה כסדרה' – פסקי הלכה מבית הרבנות הצבאית ● איסור צחצוח נעליים בשבת ● ההיתר למחוק כתובות הסתה ונאצה דרוש רמטכ"ל שמאמין כי ניתן לנצח את הטרור.

שירות של לכתחילה

האם יותר קל היום להיות דתי בצה"ל? * מעבר להגדרת המצב, חשוב לקבוע אם תהליך של שיפור או התדרדרות ● השיפור בתפילות ובכמות הדתיים מול בעיית שילוב הבנות

ביקורת במקום חנופה

תגובות מתרעמות על דברי ביקורת ב'רביבים' נגד ראשי צה"ל ● אחד ממכתבי המחאה: "החיילים, מהזוטר עד הבכיר, מבצעים את תפקידם על הצד הטוב ביותר" ● מדוע דווקא הדתיים נותנים גיבוי לכל מחדל וכישלון.

הופעה של מהדר במצוות

האומץ להקשות על הפקודה הציל חיי אדם במלחמה● האם ההלכה להוציא את הציציות נוגעת רק לאשכנזים?● דעת השו"ע שיש ללבוש טלית קטן על הבגד, ודעת האר"י שיש ללבשו תחת הבגדים.

כבוד התורה ומידת האמת

מדפיסי הספר 'עיניים למשפט' הרשו לעצמם להשמיט חלק מדברי הרב המחבר ● דבריו החמים של הרה"ג יצחק אריאלי על מרן הרב קוק ועל ישיבת 'מרכז הרב' ●איסור גניבת דעת והחובה להימנע מהטעייה.

שירות ללא רגשי נחיתות

הבעיות הביטחוניות הקשות אינן נובעות מחסרון חיילים, אלא מאובדן דרך שייפתר רק על ידי לימוד תורה●ראוי להמליץ לכל בחור שמסוגל ללמוד בישיבה, שישרת במסגרת ההסדר ולא בשירות רגיל● הגיע הזמן להציג עמדה עצמאית

מסירות נפש למען הכלל

מתגייסים לצה"ל למרות חסרונות ההנהגה הצבאית והמדינית ●מצווה להציל אדם מישראל, והמחלוקת אם צריך להסתכן לשם כך ● בעת מלחמה חובה להסתכן כדי להציל את כלל ישראל.

בניין חורבות ירושלים

חובה להזכיר את אשמת המדינאים וראשי הצבא במצב הקשה ●מכתב כואב על בעיית הרווקות ועל הצורך לעסוק בשידוכים ●אחריות של החברים ושל הקהילות למצוא זיווגים לרווקים.

להתגייס ולבקר

האם מותר להשתמט משירות מילואים בגלל מעורבות צה"ל בגירוש? * תשובה: השירות בצבא הוא מצווה, ומי שמרגיש דחייה כלפי המערכת הצבאית רשאי להשתחרר במסגרת החוק

דילוג לתוכן