חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
כשרות
יש מסעדה של גוים (צמחונית) האם מותר לאכול שם, אם אני מדליק את האש?
ממש לא. יש היום רכיבים שונים במסעדות הללו שצריכים כשרות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-21 15:24:30
ללמוד באוניברסיטה
שלום כבוד הרב, אני רוצה לעבוד כדי לקיים את עצמי ולאפשר לי ללמוד ולהעמיק בתורה. השאלה שלי היא אם נכון ללכת לאוניברסיטה לצורך זה? היו אנשים שפגשתי שאמרו להתרחק מאוניברסיטות, כי הסביבה החילונית משפיע עליך ומושכת אותך למטה. זכור לי שגם הרמבם מדבר על כמה קריטי לבחור את הסביבה שלך בחכמה. האם צריך לחשוש לזה באוניברסיטה? מה הגישה הנכונה ללימוד באוניברסיטה?
יש חשיבות גדולה ללמוד מקצוע שאדם אוהב, לא רק כדי להתפרנס, אלא בעיקר כדי להועיל לעם ישראל בדבר שהוא יכול להיות טוב בו. אלא שצריך לבחור מקום לימודים במקום שיש בסביבתו אפשרות להתחבר לקבוצה של תורה. כך אנו עושים אצלנו בישיבה – כל בחור שמסיים את מסלול ההסדר (גיל 23) ולא רוצה להיות רב או מורה, אלא ללמוד באוניברסיטת אריאל, נכנס למסלול 'שילובים' בישיבה, שבו הוא מקבל מגורים ומלגה על כך שהוא נכנס לשיעורים ולומד בישיבה שעות מסויימות כל שבוע. כך כל בחור נשאר בשנות לימודיו באוניברסיטה קשור לתורה. אתה מוזמן להכנס לאתר של תוכנית השלובים בהר ברכה וליצור קשר עם הרב יזהר אשור ראש מסלול השילובים כדי לבדוק את העניין.
בהצלחה
מחבר התשובה: avishai
2023-06-21 07:00:16
איסור נגיעה
1. באיזה גיל קטן חל האיסור על אשה לחבק/לנשק אותו? האם יש הבדל בין אשה סתם (בת) דודה שלו? 2. באיזה גיל קטנה חל האיסור על איש לחבק/לנשק אותה? האם יש הבדל בין איש סתם או (בן) דוד שלה?
הדבר תלוי בהתפתחות השכלית והרגשית וההורמונלית של הילדים, לכן אין לזה גיל מוחלט. באופן כללי הגיל ההתחלתי אצל בנים ואצל בנות הוא בערך 11. מגיל זה אסור לבן לגעת נגיעה של חיבה בבת שהגיע לגיל 3 ויש אומרים מגיל 6, ונגיעה רגילה אסורה בבת שהגיע לגיל 9-10. וכן לבת אסור לגעת בבן כשהוא מגיע לגיל 9-10. וככל שהצורך גדול יותר, מקלים יותר עד גיל 12.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-20 17:16:14
דוד חשמל בשבת
איך מותר בשבת להפעיל את הבוילער על שעון שבת פעם בכמה שעות לרבע שעה (פניני הלכה פרק י) הרי אנשים לא באמת זוכרים מתי הבוילער דולק ויכולים לפתוח את המים החמים בשעה שהבוילער דולק, וזה אסור כפי שמבואר שם.
אכן צריך לשים לב שהדוד יפעל בזמנים שאין חשש שאנשים ישתמשו במים החמים, כגון באמצע הלילה, או כשיש מישהו שיודיע בשעה שהדוד עובד, כך שברבע שעה הקרובה אנשים יוכלו לזכור לא לפתוח את החמים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-20 11:47:39
מעשר כספים
האם מותר לתרום את המעשר ולהכריז על זה כשאני עולה לתורה למשל להגיד בסוף העלייה שאני תורם 100 שקלים וה100 שקלים האלו יבואו מכספי המעשר.
מותר, אבל למה להכריז על כך? אם אתה נותן את המעשר לדבר שמותר לתת עבורו מעשר, כפי שמובא בפניני הלכה ליקוטים ב' בפרק העוסק בצדקה, אין צורך להכריז שום דבר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-20 11:45:50
צניעות
שלום כבוד הרב. רציתי לשאול האם מותר ללכת עם צמיד על הקרסול ע"פ ההלכה, אשמח גם למקורות. מאוד אוהבת את הספרים של הרב.
מותר. יש דיני צניעות קבועים, כגון אורך החצאית ושרוול החולצה, ויש דיני צניעות שקשורים למנהג המקום, כגון נזם באף או צמיד על הקרסול, שבמקום שבו מקפידים שלא לשים אותם מפני הצניעות, אסור ללכת איתם, ובמקום שלא מקפידים בכך, מותר. בדרך כלל בציבור שלנו יש נשים ונערות שהולכות כך, ולכן זה בסדר גמור אם אכן את מתגוררת במקום שהדבר מקובל אפילו מעט.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-20 11:42:00
הכשרה של מדיח כלים וכיריים
נכנסו לדירה שכורה מרוהטת, המשכיר לא דתי, ורצינו לדעת איך להכשיר את המטבח?
כל דיני הכשרת כלים מובאים בפניני הלכה כשרות בפרק העוסק בהכשרת כלים. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
וזהו סיכום הדברים:
הכשרת מטבח טרף
כיור ושיש: מנקים ומייבשים, ולאחר מכן מערים עליהם מים רותחים מהקומקום.
כיריים גז: את משטח המתכת מנקים ומכשירים בעירוי מים רותחים. את ברזלי החצובה מכשירים בתנור בזמן הכשרתו, או על ידי הבערת להבות הגז כרבע שעה (ועי' לעיל כה, כג-כו).
כיריים חשמליות וקרמיות: מנקים ומחממים על החום הגבוה למשך כרבע שעה.
כיריים אינדוקציה: מנקים ומערים מים רותחים מכלי ראשון, ובנוסף לכך יש להרטיב את תחתית הסירים כשהם ריקים ולחמם אותם על המשטח כרבע שעה.
תנור: מנקים את התנור והרשתות, ומפעילים על החום הגבוה למשך כחצי שעה. את תבניות האפייה ניתן להכשיר בתוך התנור רק במקום צורך גדול (לעיל לב, ח).
מיקרוגל: מנקים היטב, מגעילים את הצלחת, ומחממים בתוכו צלוחית עם מים וסבון למשך כעשר דקות (ועי' לעיל כה, ל-לא).
מדיח כלים: מנקים את המסננת, ומפעילים את המדיח עם המגשים על החום הגבוה ביותר.
מקרר וארונות מטבח: כיוון שהשימוש בהם בצונן בלבד, הכשרתם בניקוי.
שולחן: הכשרתו בניקוי וחציצה בינו לבין המאכלים על ידי מפה.
קומקום: נוהגים לנקותו מאבנית ולהגעילו על ידי מילוי מים ככל האפשר תוך כדי הרתחתו.
מנגל: הכשרת מנגל גחלים והרשת, על ידי הבערת הכמות הגדולה ביותר של גחלים שרגילים לשים בו. והכשרת מנגל גז והרשת, על ידי חימומו על החום הגבוה ביותר למשך כרבע שעה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-19 17:12:16
הסרת אבק ממכנס בשבת
לאור פניני הלכה שבת פרק יג סעיף ח האם יש עוד דרכים חוץ מאצבע צרידה להסיר אבק ממכנסו? האם מותר על ידי הכאה בגב היד? האם על ידי גירוד? תודה
אבק שמקפיד תמיד שלא להראות בו בפני אנשים, מותר להסירו בשינוי גמור, כגון הכאה באצבע צרידה או חיכוך גופו בדבר אחר. ואם פחות מקפיד עליו, מותר להסירו בשפשוף קל או ניעור קל ולא חזק. גירוד או הכאה בגב היד לא נחשב שינוי כלל, שהרי כך הדרך להסיר אבק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-19 08:29:35
נזם
האם מותר לבחורה לעשות נזם באף?
כן, אם הדבר מקובל אפילו קצת במקום שבו את גרה, ואם הדבר מקובל על הורייך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-18 20:27:26
תפילת נשים
בתפילת נשים ו:ט, כתוב "אבל שתוי שהתפלל, כיוון שהיה יכול לדבר לפני מלך – יצא ידי תפילתו. וכן אם התחיל להתפלל ונזכר שהוא שתוי, יסיים את תפילתו", שמרמזת שעדיף שהיא תתפלל כשהיא שתויה כמו איש. אבל בהערה שם מרמז שההלכה שעדיף שהיא לא תתפלל. מה ההלכה – האם עדיף שאישה שתויה תתפלל ותמלא את חובתה בדיעבד, או תימנע מלהתפלל?
למעלה כתוב רק הדין העקרוני של שתוי המופיע בסוגיה, ואילו בהערה כתובה ההלכה למעשה – שלא תתפלל כיון שאין חיובה בתפילה כחיובו של האיש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-16 08:48:42
ביאה דרך איברים
מה יכולים לעשות זוג טרי כדי לא להיאסר בתשמיש שמיד אחרי החתונה?
התשובה לשאלתך נמצאת בפניני הלכה טהרת המשפחה פרק ח סעיף יד. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-15 18:09:12
קבלת תוספת שבת
שלום וברכה: אני מתפלל ומקבל שבת מבעוד יום, האם מותר לי להכין את המיחם בטרם אלך לבית הכנסת על שעון שבת כדי שיפעיל כחצי שעה לפני השקיעה? האם קבלת תוספת שבת תחול עלי ועל הכלים שלי? האם מלאכות דרבנן מותרות לי עד השקיעה?
ברגע שאתה מקבל שבת, כל דיני שבת חלים עליך. בפועל במניינים המקודמים מקבלים שבת בסוף 'לכה דודי' בבית האחרון שמיוחד לכך. אמנם מותר לך להפעיל מכשירי חשמל על שעון שבת שיפעלו בשבת, בדיוק כמו שאנו מפעילים את המזגן על שעון שבת, שכן אין איסור על כליו של אדם לעשות פעולות בשבת אם האדם לא עושה כלום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-14 20:01:23
צביעת רצועות תפילין
צבעתי את רצועות תפילין של יד, באיזור של המעברתא וקצת הלאה, איפה שירד הצבע. לא אמרתי 'לשם קדושת תפילין'. מה הדין? (הבנתי שיש הבדל בדין בין העדות, אני אשכנזי) תודה!
השו"ע בסימן לג, ד סובר שבדיעבד גם אם לא צבע כלל לשמה או אפילו על ידי גוי, זה בסדר. ואילו לדעת הרמ"א הכוונה לשמה מעכבת ברצועות. אמנם כוונה נסתרת גם נחשבת כוונה בדיעבד, ולכן מי שצבע את רצועות התפילין מתוך ידיעה שכך צריך לעשות לפי ההלכה, כוונה זו מועילה גם אם לא אמר לשם קדושת תפילין. ואף שיש שהחמירו בזה, ברוב המקרים שאנשים צובעים קצת במקומות שיורד הצבע, אין המצב שהיה לפני הצביעה פוסל את הרצועות, כך שבוודאי גם אם לא היתה כלל כוונה לשם מצוות תפילין, זה היה בסדר אף שהיינו אומרים לו שיש הידור לצבוע שוב באותו מקום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-14 13:31:39
ענייני אישות
אשמח לפירוט הקולות שיש לגבי הוצאת זרע ביחסי אישות. וכן לגבי ראיית גופו של בן הזוג.
התשובה לכך נמצאת בספרו של הרב אליעזר מלמד שליט"א – פניני הלכה שמחת הבית וברכתו – אפשר וכדאי מאוד לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. במיוחד כדאי לקרוא את שני הפרקים הראשונים.
- אם בטעות יוצא לגבר זרע בחוץ תוך כדי השמחה שבין בני הזוג, זה בסדר. אמנם פעמים שהגבר יכול לדעת מראש את גבול יכולתו לעצור את הזרע, ולכן חובתו להיות חכם הרואה את הנולד. אלא שאם עשה כמיטב יכולתו ובכל זאת יצא זרע שלא בכוונה, זה בסדר, ובמיוחד עם הזרע יצא על גופה של האישה גם אם לא בתוכו.
- כאשר אחד מבני הזוג חש צורך לקיים את החיבור בפי הטבעת תוך הוצאת הזרע, אם השני מסכים לכך, רשאים להקל באקראי, אך לא באופן קבוע כדי למנוע הריון.
- הלכות נוספות שמובאותו שם באותו עניין: כאשר בני הזוג אינם יכולים לקיים ביאה בנרתיק או בפי הטבעת, יכול הבעל להוציא את זרעו על גוף האישה או בחיבור עם קונדום באקראי, אך לא באופן קבוע כדי למנוע הריון. יש אומרים שגם כאשר החיבור נעשה בנרתיק, נכון שייעשה באופן שהאיש למעלה והאישה למטה ופניהם זה אל זה. אמנם מצד הדין כל התנוחות מותרות, ובתנאי שהדבר ייעשה ברצון שניהם. ובחיבור שמקווים שממנו יהיה הריון, עדיף שיתחברו באופן המובחר. וכן כאשר אין רצון מצד אחד מבני הזוג לשנות, עדיף שלא לשנות.
- מותר לאיש ולאישה לראות ולנשק כל מקום בגופו של השני. כאשר דבר מסוים משמח באופן מיוחד אחד מהם, אף שהשני אינו מעוניין בו כל כך, כל זמן שאינו דוחה אותו, הרי הוא בכלל מצוות עונה ומצוות וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ. אמנם לגבי הסתכלות ונישוק הבעל בפתח הנרתיק של האישה, מצד הצניעות והקדושה נכון להחמיר, אלא אם כן הדבר משמח מאוד אחד מהם, עד שבלא זה שמחתו פגומה. ואם ירצו להחמיר, יימנעו מכך בחיבור שיכול להיות ממנו הריון. וכאשר אחד מבני הזוג חש מזה דחייה, נכון שלא לעשות זאת. לאישה אין הגבלות ביחס לנישוק וראיית האיבר של בעלה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-14 11:16:17
מאכלי שומרונים
שלום. האם מאכלי השומרונים בבתיהם / בחתונה (לא מוצרמסחרי בעל תעודה), מותרים באכילה, או שנחשבים למאכלי גויים? השתתפות בחתונה או בהזמנה לארוח בבית. תודה
השומרונים נחשבים כגויים. עי' פניני הלכה גיור פרק ג סעיף י.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-12 12:45:41
מעשר כספים
יש לי דודים חרדים שנמצאים מתחת לקו העוני. יש כל כך הרבה מקומות נפלאים שהייתי רוצה לתרום להם(הישיבה שלמדתי בה, מכון הר ברכה, ארגונים שונים וכו) למרות שהמצווה זה להקדים את בני משפחתך, אולי כאן זה שונה כי הם הכניסו את עצמם למצב הזה?
אם הם יכולים לעבוד ולהוציא עצמם מהעוני ואינם עושים זאת, אלא הם מסתמכים על אנשים אחרים שיעבדו ויתנו להם מתנות, הם נחשבים עניים שאינם הגונים, ואין להביא להם מכספי מעשר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-09 06:23:54
כשרות יין ומשקאות גויים
בפניני הלכה כשרות פרק כ"ט הלכה י"א בפיסקא האחרונה: לגבי שתיית קפה ותה עם גוי נחלקו הפוסקים. שם כותב הרב שלמעשה, כדרך חברות – נכון להחמיר – השאלה שלי הוא לגבי להתיישב בתוך בית קפה של גוים לשתות שם קפה כשר – אני שואל ספציפי לגבי בית קפה של רשת גדולה פה בניו יורק שאנשים הולכים לשתות קפה שם, עושים את זה בעיקר כיחידים לא בצוותא או בחברות עם שאר האנשים שם, ואדרבה בעיקר כל אחד שותה לעצמו עם ספר או מחשב – חבר שלי עבד שם כל יום למשך 2 שנים ולא דיבר עם אנשים כלל, הוא רק היה שותה ושקוע בתוך הלפטופ שלו, כי ככה הוא הסדר פה שאנשים עובדים במסגרת כזו, ואני רוצה לדעת מה סברת מו"ר הרב מלמד על שתייה כזה אם יש מקום להחמיר בבית קפה שעובד בסגנון כזה. תודה רבה!
מותר, שכן אין זו דרך חברות עם הגוי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-08 16:11:16
מפני שיבה תקום זקן
כיצד יש לקיים את מצוות מפני שיבה תקום?
לקום כאשר אדם מעל גיל שבעים עובר בד' אמותיך באופן שברור לו שאתה קם כדי לכבדו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-08 05:49:44
תפילה בבי"כ קבוע
עד כמה צריך להקפיד להתפלל בבי"כ קבוע? למשל מה הדין במקרים הבאים: א. אדם שעדיין לא הגיעה שעת התפילה בבי"כ שלו, והוא רוצה להקדים ולהתפלל במקום אחר, האם חייב להמתין? ב. אדם שאין לו סדר יום קבוע בשעות הערב, ונוח לו להתפלל ערבית כל פעם במקום אחר כפי המזדמן.
קביעת המקום היא מצווה ולא חובה, ויכול אדם לקבוע מקום בכמה בתי כנסת. כלומר יש לו שלושה בתי כנסת קבועים שהוא מתפלל בהם במקום קבוע בתוך בית הכנסת, ומדי פעם כשיותר נוח לו להתפלל בבית כנסת אחר, אין בזה שום בעיה. גם קביעות המקום לתשעים אחוז מהתפילות, נחשבת לקביעות מקום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-08 04:26:13
בישול בשבת לפי הרמב"ם
שלום כבוד הרב, לא מסתדר לי מה שנכתב בפניני הלכה שבת פרק י הלכה ו לגבי הרמב"ם, שאפשר להוציא מרק מהמקרר ולשים אותו במקום שיוכל להתחמם עד שירתח, הרי הרמב"ם כתב בהלכות שבת פרק ד הלכה ו – "אבל אין מניחין כלי שיש בו דבר צונן על גבי כלי חם בשבת שהרי מוליך בו חום בשבת" לכאורה מכאן מובן שהרמב"ם מחמיר יותר ואפילו על גבי כלי חם הוא כותב שזה מוליך חום משמע שברור שלקחתי מרק קר מהמקרר ולשים אותו במקום שירתח זה אסור לפי דבריו.
הרמב"ם עוסק שם בהלכות הטמנה בשבת, לא בהלכות בישול. לדעת הרמב"ם אין בישול אחר בישול בנוזל, ולכן כאשר אין בעיות אחרות של דיני הנחה-החזרה-הטמנה, מותר לחמם מרק בשבת. כך פרש הרב קאפח סעיף זה ברמב"ם שאוסר דוקא בדרך של הטמנה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-06 21:02:02