חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
פתיחת קרטון מיץ בשבת
האם יש הבדל בין פתיחת בקבוק פלסטיק לפתיחת קרטון מיץ בשבת?
פקקי פלסטיק יותר קל.
התשובה נמצאת בפניני הלכה טו, יג. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
פתיחת בקבוקים
מחלוקת התעוררה לגבי פתיחת בקבוקי יין שיש להם פקק ממתכת. יש שאסרו לפתוח פקק זה, משום שלפני פתיחתו שימש כמכסה בלבד, ואחר פתיחתו והפרדתו מרצועת המתכת שנותרה על הבקבוק הוא נעשה כלי, היינו פקק הברגה, שאפשר לסגור בו את הבקבוק ולפותחו (רשז"א).
ולדעת רוב הפוסקים מותר לפתוח פקק מתכת ללא חשש, משום שגם לפני פתיחתו הראשונה הוא היה נחשב פקק, והפתיחה לא יצרה בו דבר חדש. וזה שמפרידים אותו מרצועת המתכת, הרי זה כשבירת קליפת אגוז כדי לאכול את מה שבתוכו. בנוסף, כיוון שאין מתכוונים לעשות פקק אלא רק לפתוח את הבקבוק, למרות שדרך אגב נוצר פקק הברגה, אין בזה איסור.
והעיקר כדעת המקילים, והרוצים לחוש לדעת המחמירים, ייפתחו את הבקבוקים מערב שבת. פתרון נוסף לכך, לשמור פקקים ישנים לצורך הבקבוקים שפותחים בשבת, ואת הפקק שפותחים בשבת לזרוק מיד לפח. וכיוון שבפועל אין מתכוונים להשתמש בפקק שפותחים בשבת, גם המחמירים יודו שאין בפתיחתו איסור.
כאשר לא שמרו פקקים וגם לא פתחו את בקבוקי היין לפני שבת, החוששים לדעת המחמירים נוהגים לעשות תחילה נקב בפקק, וכך לאחר שהפקק ייפתח הוא לא יחשב ככלי, כי כבר אינו יכול לשמש כפקק טוב (שש"כ ט, יח). ולדעת רבים, עדיף לפותחו בלא לעשות בו נקב.
לגבי פקקים מפלסטיק, גם רוב המחמירים מסכימים שאין איסור לפותחם, מפני שעוד לפני פתיחתם הראשונה הם נחשבים פקקים, ונמצא שפתיחתם לא עשתה אותם כלי (שש"כ ט, כא). וכך נוהגים. וכן מותר לפתוח פקקי שעם עם חולץ פקקים.[1]
[1]. דעת רשז"א שמחמיר מובאת בשלחן שלמה שיד, ט (ד-ה). וכ"כ שש"כ ט, יח, וארח"ש יב, יז. ובשו"ת דבר יהושע ב, מה, חלק על רשז"א, וביסס דבריו על המגיד משנה (יב, ב), שביאר שכל שאינו מתכוון לתקן כלי, אין אומרים פסיק רישא. ולכן מותר לשפוך מים רבים לתוך מיחם לוהט, שכיוון שאינו מתכוון לצרפו, אף שבפועל הוא מצרפו, אין איסור. וכ"כ מ"א שיח, לו, והגר"א שיד, יא, ומ"ב שיח, פ. וכן כאן, כוונתו לפתוח את הבקבוק ולא לעשות פקק. מנגד דעת רשז"א, שאף שעיקר כוונתו לפתיחת הבקבוק הוא גם רוצה לעשות פקק. אלא שלדעת רבים הפקק היה נחשב קיים גם לפני כן, ורק הדבקתו לרצועת המתכת שעל הבקבוק עיכבה את שימושו. וכ"כ בציץ אליעזר יד, מה, א; יחו"ד ב, מב; אול"צ ח"ב כז, ח. וכך הורה הרב אליהו. ואם הוא מתכוון לזרוק את הפקק, גם רשז"א מודה שמותר (כמבואר בדבר יהושע שם). ואם הוא צריך את הפקק, אם יעשה בו נקב מותר לרשז"א לפותחו, כי הוא כבר לא יוכל לשמש כפקק טוב. ולדעת המקילים הואיל ואין בדבר צורך, יש ספק אם מותר לעשות בפקק נקב, שאם הוא נחשב ככלי, אסור מדרבנן לקלקלו, ואם הוא נחשב כמוסתקי יתכן שמותר לקלקלו (גם כשאין בכך צורך). והחוששים לדעת רשז"א ודעימיה, מעדיפים יותר להימלט מחשש דאורייתא.
לדעת רשז"א מותר לנתק שיירי טבעת שנותרו תלויים בפקק מתכת או פלסטיק, כיוון שהפקק כבר עשוי בלא זאת. ויש שאוסרים משום מכה בפטיש, ולריש"א זה אסור משום מחתך (ארח"ש יב, יט-כ). ונראה שגם לאוסרים, האיסור דרבנן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-04-04 15:53:42
צער בעלי חיים
שלום וברכה, אני עובד כווטרינר התנהגותי ולא מעט פעמים בעלי כלבים שואלים על שימוש בקולר חנק, קולר דוקרנים וקולר חשמלי. כל הקולרים האלה והשיטות שלהם מבוססות על תגרום לכלב הרגשת אי-נוחות כדי להפסיק התנהגות לא רצויה. כבר הוכח במחקרים רבים שהכלים האלה וגם השיטות גורמים לנזקים גדולים לכלבים. שאלתי היא האם שימוש בכלים ושיטות כאלה נחשב לצער בעלי חיים? כמובן שהרעיון קורה גם לבעלי חיים אחרים אל נפוץ ביותר עם כלבים.
סוגיית צער בעלי חיים מבוארת בפניני הלכה כשרות א' פרק טו. שורה תחתונה, בכל מקרה צריך לבחון את רמת התועלת לאדם מול רמת הצער לבעל החיים. איני מכיר את התחום שאתה שואל עליו, אבל אם מדובר על צורך חשוב ומקובל, אפשר להקל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-04-04 14:07:54
חנוכת בית
זכיתי לבנות את ביתי בשומרון. בשבוע הבא בעז"ה נערוך חנוכת בית. לא מצאתי מנהג מסודר שקשור לחנוכת בית. יש בתים שאומרים בהם סדר (בעיקר עדות המזרח) האם לברך שהחיינו? הטוב והמטיב? האם פרק מסוים מתוך תהילים? אשמח לעזרתכם בנושא.
מה שחשוב זה לערוך סעודה שבה ייאמרו דברי תורה והודיה, וכמובן מברכים הטוב והמטיב כיון שהבית שייך לך ולאשתך (אתה יכול לנצל את ההזדמנות וללמד את האורחים הלכה זו מתוך פניני הלכה ברכות יז, ז. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). שאר הדברים שיוצאי ספרד נוהגים אינם חובה כמובן ורבים אינם רוצים להטריח את המוזמנים לאומרם כיון שזה ארוך. אתה יכול לומר לבדך מה שאתה רוצה מתוך הסדר שמובא מן הסתם באתרים השונים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-04-02 19:35:03
פסח
האם מותר לאכול בשר כבש מבושל בליל הסדר?
מותר ואף מצווה משום שמחת החג. האיסור בליל הסדר הוא רק בשר צלוי.
כך מובא בפניני הלכה פסח פרק טז סעיף לב – יוצאי תימן נוהגים לאכול בשר ועוף צלויים בליל הסדר, ויוצאי אשכנז ורוב יוצאי ספרד נוהגים להחמיר בזה, משום שנראה כאוכל מבשר הפסח מחוץ לחומות ירושלים. כל סוגי הצלייה בכלל האיסור, כולל צלי קידר, בשר בגריל או מעושן, והרוצה להקל בבשר אפוי ומטוגן, רשאי. בשר שנצלה בתחילה, מותר לבשלו ולאוכלו בליל הסדר.
אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-30 16:40:10
שבת
האם מותר בשבת להוסיף מעט מים מהברז למאכל שעלול להישרף על הפלטה ?
לא, שהרי המים יתבשלו על הפלטה. אמנם כאשר האוכל רותח, ניתן להקל ולשים בו מים רותחים מהמיחם של שבת, כמובא בפניני הלכה י, יג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-25 11:04:53
ההבדל בין בל יראה לבל ימצא
שלום,
למדתי כאן:
א – ארבע מצוות באיסור חמץ
על איסורי החמץ בפסח, אבל לא הבנתי את ההבדל בין בל יראה לבל ימצא. הרי אם החמץ לא יימצא בפסח, אז כל שכן שהוא גם לא ייראה. אז מה הנפקא מינא בין שניהם?
פרק ג הערה 2 – לרא"ש (פ"א סימן ט) כל חמץ שאפשר לראות אף שבפועל אין רואים אותו – עוברים עליו גם בבל יראה. נמצא שכל המשהה כזית חמץ ברשותו עובר תמיד בשני איסורים: בל יראה ובל ימצא. אולם לדעת הכסף משנה (חמץ ומצה א, ג) כל המשהה חמץ ברשותו עובר בבל ימצא, אבל על בל יראה יעבור רק אם יראה אותו בפועל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-24 20:01:02
קשירת נעלייים בשבת
האם מותר לקשור קשר עניבה כפול מעל קשר פשוט (כמו שרוב האנשים קושרים נעליים) בשבת?
כן, זהו קשר הדיוט שמותר לקושרו לזמן של פחות משבוע, משתי סיבות: א. זהו קשר עבה ולכן אינו נחשב מהודק. ב. אפשר להתירו במשיכה אחת, דבר שמוכיח עליו שאינו קשר חזק דיו.
הלכה זו מובאת בפניני הלכה שבת יג, טו. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-24 14:03:04
כספי מעשרות
שלום רב. אדם הזקוק להשתלת כליה בדחיפות, האם מותר לתרום מכספי מעשר והאם זה נחשב כמעשר?
אם אין לו כסף לשלם על כך, בהחלט אפשר, ועדיף לתת את הכסף בהלוואה אם הוא יוכל להחזירה במשך השנים בלא הכבדה. כלומר, לפעמים פשוט אין לאדם כסף זמין, אבל אינו עני ונזקק, לכן במקרה כזה הנכון הוא לתת את הכסף בהלוואה, כך שיהיה אפשר לתת אותו לאחר מכן שוב לנצרכים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-24 12:30:58
המפעל
למדתי על הלכות ק"ש שעל המיטה בפנינה היומית. אני אמא שאומרת עם הילדים כל יום סדר ק"ש והמפיל לפני שהם הולכים לישון. לפעמים בהליכה בין שני חדרים, לפעמים בעמידה או ישיבה ולפעמים השכיבה ואז אני גם עלולה להרדם לשינה זמנית. רק אחרי שהם נרדמים אני עושה עוד כמה דברים בבית, מתארגנת לשינה הולכת לישון. האם עדיף שאצא ידי חובה של ק"ש והמפיל עם הילדים למרות שאני עדיין לא מתכוונת ללכת לישון או לאחר מכן כשאלך לישון בעצמי?
הנכון הוא לומר ק"ש והמפיל כמה שיותר סמוך לשינה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-24 11:16:29
משמעות תכף לנטילה ברכה בימינו
לאחר שבעניין מים אחרונים "רבים נוהגים להקל, וביניהם תלמידי חכמים ונשים צדקניות" ובעיקר "מי שידיו מזוהמות והוא ממילא מתכוון לשוטפם, צריך שישטפם לפני ברכת המזון" אם כן יוצא לדעתי שאין קשר הדוק מאוד בין הנטילה לברכה. לאור זאת, האם יש מקום להקל ולדבר בין הנטילה לברכה ולנהוג כמו אחינו התימנים במים ראשונים ? מדוע ?
כיון שיסוד דין מים אחרונים הוא נקיון, ממילא כאשר צריך לקיימו כי הידיים מלוכלכות, יש לקיימו לפי דיניו ולא לדבר לכתחילה בין הנטילה לברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-22 08:30:37
הרחקות
שלום וברכה. בעניין איסור שינה במיטת האישה. אשתי הציעה שבזמן שאנו מותרים אני אשן במיטתה כדי שאקום לתינוקת שישנה בצד המיטה. האם העובדה שאני ישן במיטת אשתי בזמן שאנו מותרים הופכת את המיטה שלה לשלי? ולהפך, האם מיטתי הופכת למיטת אשתי? במילים אחרות, מה מגדיר את מיטת אשתי למיטתה לעניין איסור ישיבה ושכיבה?
אם אתם מחליטים שאין לאחד מכם מיטה שלו כמו שאתה מציע, ממילא לא חלים עליכם האיסורים הקשורים במיטה בזמן הנידה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-21 12:46:53
ברכת המזון תוך כדי הליכה
שלום וברכה, אשמח לדעת מהי ההלכה בעניין הבא קורה רבות שאני אוכל שווארמה תוך כדי הליכה בדרך באוטובוס וכיו"ב כדי לחסוך זמן, האם אני חייב לאכול בישיבה ולעשות ברכת המזון בישיבה או שאני יכול לעשות ברכת המזון תוך כדי הליכה? כמובן אני מבקש שתציינו את הלכתחילה בעניין, כפי דעתו של הרה"ג הרב אליעזר מלמד שליט"א שאני מחזק את ידו כן יוסיף להרבות תורה אמונה ומעשים טובים בעם ישראל, יום טוב.
- אכילה תוך כדי הליכה – ראו זאת כחכמים כדבר מאוד לא מכובד, ולכן קבעו שהעושה זאת פסול לעדות (קדושין מ: כלה רבתי פ"ח).
- ברכת המזון – בגמרא במסכת ברכות (דף נא:) מבואר שגם אדם שהיה הולך בביתו בשעה שהיה אוכל, וכן אדם שהיה אוכל בעמידה, חייב לשבת בשעת ברכת המזון. מפני כבוד הברכה וכדי שיוכל לכוון יותר. וכן פסקו הפוסקים והשולחן ערוך בסימן קפג. אמנם כאשר אכל תוך כדי הליכה מפני שממהר, יכול לברך בהליכה, שאם יעצור יהיה טרוד ולא יכוון כראוי. פניני הלכה ד, יב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-21 07:18:02
דבר תורה בסעודה
הדין שצריך להגיד דבר תורה בסעודה (ברכות,יג,ח) – האם חייב לומר לאחרים או שיכול לצאת י"ח אם אומר/לומד לעצמו?
לכתחילה לומר לאחרים, שהרי הם אוכלים איתו וגם הם חייבים בזה, ובדיעבד ילמד לעצמו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-17 07:27:22
כיריים אינדקוציה
שלום, בספר כשרות ב- המזון והמטבח פרק כה סעיף יג', הרב מסביר איך להשתמש בכיריים אינדוקציה (בהערות). שאלה: הרב לא ציין האם צריך לקנות דווקא של חברה מסוימת כי האינדוקציה שלהם היא רק "זכוכית" ולא מעורבת בחומרי מתכת אחרים. כמובן, האם בכלל יש לזה משמעות? אני הבנתי שעקרונית אין בעיה להשתמש בכיריים אלו בין השר לחלב, עדיף להקצות מקום לכלי הבשר והחלב. לא חובה. שאלה שניה: כאשר רוצים לבשל מהמין השני אז יש לנקות לפני כן מה הכוונה בסוף ההערה " אמנם להלן לג, ט, מבואר שאם השתמשו בהם בטרף, צריך להכשירם כדרך בליעתם, אולם כאן שעוד לא התערב בשר וחלב, אין צורך להכשיר אלא רק לנקות כדי שלא יתערבו."?? שאלה שלישית: מה לעשות בפסח? הערה. אני ספרדי
- לא משנה איזה חברה קונים.
- הכשרה צריך רק כאשר נפל איסור על הכלי. בכיריים שלנו אם נפל פעם בשר ולאחר נקיונם נפל חלב, נמצא שלא נפל עליהם איסור. אבל אם נפל עליהם בשר טרף רותח, צריך להכשירם.
- פניני הלכה פסח יא, ב – כיריים אינדוקציה: מנקים ומערים מים רותחים מכלי ראשון, ובנוסף לכך יש להרטיב במים את תחתית הסירים כשהם ריקים ולחמם אותם על המשטח כרבע שעה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-15 13:53:35
צפייה בהצגה/סרטון בו מופיעה אשה הלבושה בצניעות ולא שרה
שלום הרב, האם מותר לצפות בהצגה (חיה) בה מופיעה אשה הלבושה בצניעות ומציגה? (לא שרה) האם מותר לצפות בסרטון במחשב בו מופיעה אשה הלבושה בצניעות ומדברת? (לא שרה) האם איסורי "קול באשה ערווה" / הסתכלות באשה / איסור "נשמרת מכל דבר רע" / החשש מהרהור – שייכים במצבים הנ"ל? תודה רבה! אלון
- כן
- כן
- כן, שכן גם כאשר לפי הגדרים היבשים דבר מסויים מותר, עדיין כל אדם צריך לשמור עצמו מהסתכלות אסורה והרהורים אסורים, ובזה כל אחד צריך להחליט לפי מה שהוא מכיר בעצמו. סוגיה זו מבוארת בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו פרק ד סעיפים ו, ז וסוף ט. והדברים מורחבים בספר ההרחבות. ניתן לקרוא מהספרים דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-15 07:28:57
פורים וכשרות
שלום וברכה 1. כמו שכתב הרב בפנה"ל הזמן הטוב ביותר לתת זכר למ.השקל זה לפני מנחה של אסתר. אם אני נותן דרך הביט להעביר לפני מנחה פשוט? 2. אם אני נותן דרך האתר תרומה צריך להגיד משהו לפני? (בזכר למחצית השקל ולמתנות לאביונים?) 3. יש עניין לתת דווקא שקל וחצי או 26 שח לערך או שאפשר נגיד 5 שח וכו? 4. לגבי משקה כמנה אם נחשב. הרב כתב שמשקה חשוב נחשב. מה הדין בקולה לדוגמא או בירה שחורה? אבקת קפה? 5. הרב הביא בשם ערוך השולחן שכל מנה תהיה מכובדת. נראה שאין לזה שיעור אלא כפי שנראה? נגיד 3 עוגיות? 2 חטיפים מה הדין. הרב סיים שם שלכתחילה צריך לתת כל מנה כשיעור 3 ביצים וכו. ממה שאני מבין מהדין מספיק שזה יהיה מכובד? 6.הורי קונים את כל המצרכים למשלוחים וכו. כדי שאצא ידי חובה אני צריך לקחת משלוח ולומר שאני מכוון לקיים מצוות משלוח מנות ולתת? 7.היום קיבלנו לבית 3 שקיות של ממתקים (ג'לי) והיה על זה הכשר בדץ חוג הרמבם(ללא אישור הרבנות). אני אמרתי שזה לא כשרות מוכרת וטובה וזרקתי אותם לפח. עשיתי כדין? אני יודע בכללי שהרב מתיר לסמוך על כשרות פרטים כמו צהר למשל אבל בנידון פה זה לא משהו מוכר. 8. ראיתי שיש סוברים שאם שמים את 2 המנות בכלי אחד זה נחשב כמנה. מה דעת הרב בזה? מחילה על האריכות. תודה על המענה. כל טוב
- כן
- במתנות לאביונים צריך לכתחילה לתת למישהו שייתן בפורים, לכן צריך לומר לו שאתה נותן את המתנות על דעת זה שיתנם בפורים.
- חצי שקל, שקל וחצי, או השווי של מחצית השקל. לא פחות ולא יותר.
- קולה ובירה הם משקים חשובים. אבקת קפה אינה משקה.
- מספיק שיהיה מכובד ואתה מחליט מהי מנה מכובדת לפי השולח ולפי המקבל.
- לא צריך לומר כלום, פשוט לקחת מה שאתה רוצה ולתת לשם קיום מצוות משלוח מנות.
- אני רואה באתר של כושרות שהם כותבים שהרבנות הראשית פרסמה בעבר שזו כשרות לא מאושרת. טוב שזרקת גם כי זה רעל! אני זורק את זה גם כשיש לזה כשרות מהודרת. עם זאת, כיון שהמוצר של ההורים שלך, אתה צריך אישור מהם כדי לזרוק.
- אפשר לכתחילה לשים בכלי אחד. ויש מהדרים שיהיה בולט שאלו שתי מנות נפרדות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-14 17:12:23
צביעה על הפנים
האם מותר להתפלל עם פנים צבועות/מאופרות ? בעניין בגדים בזויים לתפילה כך כתב ב"פניני הלכה" (תפילה ה, ה): "אם הוא לבוש בבגדים בזויים, כגון שעבד בחצרו ולבש בגדי עבודה מלוכלכים או מכנסיים קצרים, שאינו רגיל לילך בהם ברחוב, מוטב שיחליף את בגדיו אף שבינתיים יפסיד את התפילה בציבור, כדי שלא לפגוע בכבוד התפילה, וכדי שמחשבתו לא תיטרד מכך שיחשוב שכולם תמהים על מלבושו… מותר לעוסקים במלאכת כפיים ולבושים בבגדי עבודה, וקשה להם להחליף את בגדיהם, להתפלל בבגדי עבודה, כי אלו בגדים שאינם בזויים אצלם. וכשיהיה להם זמן להחליף בגדים, ישתדלו לבוא לתפילה בבגדים מכובדים יותר". מעצמי, חשבתי לומר אולי מסברה שצביעה על הפנים בחודש אדר הוא דומה לדין בסיפא שזה כמו עוסק במלאכת כפיים ולבוש בבגדי עבודה. מה הרב חושב ?
אני חושב שבחור מעל גיל שמונה עשרה צריך להחמיר בזה ולעמוד בפני המלך כראוי גם בחודש אדר, אמנם אם נקלע למצב שבו פניו צבועות ולא הספיק להוריד את הצבע או שצריך אותו על פניו גם לאחר התפילה, לא יפסיד תפילה במניין. ובחור עד גיל שמונה עשרה יכול קצת יותר להקל במקום הצורך, שכן בגיל זה גם המלך זורם איתם יותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-14 12:05:07
ברכות
שלום. האם שינוי מקום שגורמת לכך שהאדם צריך לברך שוב ברכה ראשונה גם מונעת ממנו לברך ברכה אחרונה? לדוגמא מי שאכל ויצא החוצה וחזר, האם הוא יכול עדיין לברך ברכה אחרונה? תודה רבה.
אין קשר בין ברכה ראשונה לאחרונה במקרה זה. ברכה ראשונה תלויה בשינוי מקום, ואילו ברכה אחרונה תלויה בקיבתו של האדם. הדבר מובא בפניני הלכה ברכות ברכות ט, סוף הערה 7 – ברכה ראשונה יכולה להועיל לכל היום כל עוד לא שינה מקומו, אמנם מצד ברכה אחרונה אם יפסיק יותר מדי, ברכתו לא תחול על מה שאכל, כמבואר בפרק י, יב, 15-16.
אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-13 07:05:20
בונזאי בשמיטה
קנו לי בונזאי (עץ קטן – ששומרים על מצבו ולא מחפשים להשבחה). לאחר שהוא בתוך הבית כמה חודשים נודע לי שכדי שהוא לא ידלדל וימות הוא צריך להיות בחוץ לפחות 3 ימים בשבוע. האם מותר להוציא עציץ כזה כאשר מדבור להניח אותו על ריצוף אך לא תחת גג והוא לא ישאר שם אלא לסירוגין בתוך הבית וסירוגין בחוץ
מותר כמבואר בפניני הלכה שביעית ויובל ב, טו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-03-10 17:49:34