חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

כשרות

אני עובד במקום שלא שומרים תורה ומצוות. אין כשרות במקום מדובר בדיוק מוגן. הם מחממים אוכל בשבת. האם יש היתר כל שהוא לאכול במקום? ואם כן מה אפשר לאכול. המוצרים עצמם כשרים.

אפשר לאכול אוכל שלא בישלו או חיממו אותו שם, כגון ירקות ופירות, לחם קנוי, גבינה וכדומה.

כמו כן, אפשר לחמם במקרוגל או בתנור שלהם אוכל שלך כשהוא סגור בתוך קופסה או לפחות מכוסה, ובלבד שמונח על משטח נקי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 00:43:48

שלב איסור קירבה בלידה

ממתי אסור לי לגעת באשתי כשמתקרבת ללידה האם מהצירים? ירידת מים? או מאחרי הלידה

עניין זה נמצא בפניני הלכה טהרת המשפחה פרק ט. אביא לך את הדברים מתוך חוברת הקיצור לפניני הלכה – זוגיות ומשפחה, שיצא בקרוב:

מאימתי היולדת נטמאת

ח. מעת שיצא ראשו של התינוק או רוב גופו, גם אם לא יצא עימו דם, היולדת נטמאת מהתורה בטומאת לידה. אבל לפני הלידה, אף אם ראתה כתמי דם על בגד צבעוני או על תחבושת הגיינית או על נייר טואלט, אינה טמאה (לעיל ב, ז). אמנם אם ראתה דם רב, נטמאת. ועדיף שלא תבדוק את עצמה בבדיקה פנימית, כדי שלא תיכנס לספק.

ט. בדקה המיילדת את שיעור פתיחת צוואר הרחם והופיע דם מועט על הכפפה; אם ברור לה שמקור הדם מפציעת צוואר הרחם שנעשה רגיש מאוד לקראת הלידה – היולדת טהורה. ואם היא מסופקת אולי הדם מהרחם – היולדת טמאה.

י. הפרדת קרומים (סטריפינג) מדופן הרחם לזירוז הלידה הגורמת ליציאת דם בעקבות פציעת הרחם, אינה מטמאת כל זמן שלא החל לזוב דם רב.

יא. ירידת מים שאין בהם דם, אינה מטמאת. וכן אם יצא מצוואר הרחם 'פקק הרחם', כל שאין בו צבע דם – טהורה. ואם יש בו צבע דם, יש מחמירים, והרוצים להקל רשאים.

עזרת הבעל ליולדת

יב. נטמאה האישה לפני הלידה, ויש הכרח לתמוך בה בכניסתה לאמבולנס או בהליכתה לבית החולים – אם אין שם אישה שיכולה לעזור לה, בשעת הדחק יכול בעלה לעזור לה (לעיל ג, יג).

יג. משנטמאה האישה אסור לבעלה להסתכל במקומות המכוסים שבגופה (לעיל ג, ה). לפיכך אם היא רוצה שבעלה יהיה איתה בחדר הלידה, נכון להקפיד שעד תחילת הלידה תהיה מכוסה, והבעל יעמוד למראשותיה, כך שגם כשיבדקו אותה, המקומות המכוסים שבגופה לא יתגלו בפניו.

ובעת הלידה עצמה, כאשר אין אפשרות להסתיר את המקומות המכוסים, המחמירים נוהגים לצאת מהחדר או לעבור אל מעבר לווילון. ויש שנשארים ליד היולדת תוך הקפדה לעמוד באופן שלא יראו את המקומות המכוסים.

יד. נכנסה היולדת לחרדה קשה, ודורשת שדווקא בעלה יאחז בידה לשם תמיכה רגשית בשעת הצירים הכואבים והלידה – יש להקל (לעיל ג, יג-יד).

לאחר הלידה

טו. לאחר הלידה מצווה ליולדת ולבעלה להודות לה' בברכת תודה; על לידת בן יברכו "הטוב והמטיב", ועל לידת בת "שהחיינו" (עי' בהלכות ברכות יז, לג-לה).

טז. על היולדת ומשפחתה לשים לב למצבה הגופני והנפשי, וליצור לה תנאים נוחים כדי שתוכל להתאושש לאחר הלידה על ידי שינה מרובה ככל האפשר, שכן בלעדיה הדכדוך המצוי בתקופה זו עלול להפוך לדיכאון.

יז. כאשר היולדת סובלת מדכדוך שאינו עובר, יש לפנות לרופא משפחה כדי לקבל תרופות קלות על מנת להקל על הדכדוך ולמנוע התדרדרות. ובמצב חמור יותר שהגיע לדיכאון, חובה להיעזר בתרופות חזקות יותר שניתנות על ידי פסיכיאטר. במצב זה אין להתמהמה או להסתפק בטיפולים אלטרנטיביים, הואיל ומדובר במחלה מסוכנת.

יח. לאחר שייפסק הדימום מרחמה של היולדת, בין אם היתה זו לידה טבעית או ניתוח קיסרי, תעשה הפסק טהרה ותספור שבעה נקיים ותטבול. ואם לאחר שתיטהר תראה שוב דם, תחזור על תהליך הטהרה ככל אישה שראתה דם וסת.

יט. אם אירע מקרה נדיר שיולדת נקבה הצליחה לסיים שבעה נקיים לפני תום שבועיים מלידתה, תמתין עד סיום ארבעה עשר יום ורק אז תטבול. ואם ילדה בניתוח קיסרי, יכולה לטבול מיד בסוף השבעה נקיים (דין 'דם טוהר' מהתורה מבואר בפניני הלכה, סעיף ח).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 00:46:30

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור?

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור?

עניין זה מובא בפניני הלכה מועדים, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה:

הנאה ממלאכה שעשה באיסור ביום טוב

אף שבשבת במקרים מסוימים אסור ליהנות מפעולה שנעשתה באיסור (שבת פרק כו), ביום טוב יש אומרים שבדיעבד מותר ליהנות מפעולה כזו. והכל מסכימים שאם המלאכה שנעשתה באיסור היא מלאכה שהותרה לצורך אוכל נפש, אף שלא נעשתה באופנים המותרים, מותר ליהנות ממנה.

הנאה ממלאכה שעשה באיסור בחול המועד

כח. העושה במזיד מלאכה אסורה בחול המועד, אסור לכל ישראל ליהנות ממנה עד סוף החג אף אם יש בדבר הפסד, ולאחר החג מותר ליהנות ממלאכתו. ואם עשה את המלאכה בשוגג, מותר גם לו ליהנות ממנה בחג (ועי' בהלכות שבת כו, א-ז).

כט. שוגג הוא רק מי שחשב שהיה מותר לו לעשות מה שעשה, אבל אם לא היה בטוח שהדבר שעושה מותר בחול המועד ולמרות זאת עשה אותו, נחשב מזיד.

 

הלכות שבת:

כו – מעשה שבת ולפני עיוור

הנאה ממלאכה שנעשתה בשבת

א. איסור תורה שנעשה במזיד על ידי יהודי שעבר גיל מצוות, אסור לו עצמו ליהנות ממעשיו לעולם, ולכל ישראל מותר ליהנות ממעשיו רק במוצאי שבת. ואם עשה את המלאכה בשוגג, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת, ובמקום הצורך מותר ליהנות אף בשבת עצמה. אבל אם קטף פירות, צד דגים או חלב פרה בשוגג, אסור ליהנות מהם בשבת אף במקום הצורך, כי הם מוקצה.

ב. איסור מדברי חכמים שנעשה במזיד, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת. ואם עשה את האיסור בשוגג, מותר ליהנות ממעשיו אף בשבת עצמה (דין קטן מבואר בפרק כד, ה. ודין גוי בפרק כה, י-יא).

ג. גדר מזיד ושוגג: חילוני שיודע שאולי הדבר שעושה אסור בשבת, נחשב מזיד ולא שוגג. וכן דתי שלא בטוח שהדבר שעושה מותר בשבת, נחשב מזיד. עשה את האיסור כמתעסק, כגון שנשען על קיר ובטעות גרם להדלקת האור, כיוון שלא היתה לו שום כוונה להדליק את האור, אין איסור ליהנות ממה שעשה. אבל מי שהדליק את האור בהיסח הדעת, כפי שהוא רגיל להדליק במשך כל השבוע, נחשב כשוגג ולא כמתעסק.

ד. כאשר אסור ליהנות מהאיסור בשבת, מותר לעשות מה שהיה יכול לעשות לפני כן בדוחק, אף שכעת ניתן לעשותו ביתר קלות (כמבואר בפרק כה, יא). אבל מה שלא היה יכול לעשות – אסור, כגון לקרוא ספר חול לאור החשמל, או להתחמם ליד התנור, או ליהנות משמיעת שיר. וכשלא נוח לצאת מן המקום, אין חובה לצאת, הואיל והודלקו בניגוד לרצונו והוא אינו רוצה ליהנות מהם. ואם אפשר, יפתח את החלון כדי שלא ליהנות מהחימום.

היתרים

ה. נעשה דבר שיש אומרים שהוא מותר, אף שלמעשה נוהגים להורות כדעה המחמירה, בדיעבד מותר ליהנות מאותה המלאכה בשבת, אפילו אם נעשתה במזיד. דוגמאות: חיממו על הפלטה מרק קר; עירו על שקית תה ישירות מהמיחם; ביררו פסולת מאוכל סמוך לסעודה. וכן הדין כאשר נעשתה מלאכה בזמן תוספת שבת, או בזמן בין השמשות של כניסת השבת.

ו. איסור שנעשה במזיד אך לא שינה דבר בגוף החפץ, כגון שהביאו מאכלים ברכב, או שהעבירו חפץ מרשות הרבים לרשות היחיד, בשעת הדחק אפשר ליהנות מהם בשבת. ואם אפשר היה להגיע בהיתר אל החפץ, כגון שהביאו אוכל ברכב מבית הנמצא מספר רחובות משם, ניתן להקל בשעת הצורך. אבל כאשר הנאתו תגרום שימשיכו לחלל שבתות בעתיד, אין ליהנות מהאיסור.

ז. כאשר על ידי המלאכה האסורה נעשתה פעולה אחרת מותרת, מותר ליהנות ממנה. כגון שתיקנו באיסור כלי לפיצוח אגוזים, ועברו ופיצחו בו אגוזים – מותר לאוכלם, כיוון שבפעולת הפיצוח עצמה אין איסור. וכן כאשר הביאו מפתח באיסור ופתחו את הדלת, מותר להיכנס בה. וכן כאשר פתחו באיסור דלת של מקרר שהנורה שלו עובדת, מותר להוציא מהמקרר מאכלים (ולגבי סגירתה עי' בפרק יז, יא).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-27 20:36:04

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת וירא – גדולת העומדים בניסיון!

אני יושב היום ,יום שלישי, וכותב את דבר התורה, ומול עיניי עולה דמותו של עוז יוסקוביץ, שאשתו קרן אורה נהרגה בתאונת דרכים בשבוע שעבר, והוא בלב שבור ומלא אהבה חושב כל הזמן על ילדיו, ואיך הוא יצליח לתת להם מספיק אהבה, כדי למלא את החלל, החלל האדיר שנפער, חלל של אהבה, חלל תשומת לב, חלל של איכפתיות, שאשתו-קרן אורה, בליבה הרחב העניקה לילדיהם, שהיו משוש חייה, ואני מתפלל בליבי שה' ייתן לו ולילדיו נחמה וישלח את קרני אורו הטוב וינחמם וירפאם.

מנסה לחזור לכתיבה, אך אז עולה במחשבתי, תלמידנו האהוב, ליאב סופר, הבחור שכולו אידיאליים, שתורם בימים אלו את כוחותיו, כישרונו ומרצו, כקצין בצה"ל, בחור שבכל מקום שנמצא מביא טובה וברכה, בחור מלא חיים, שליווה את אביו, שלום סופר הי"ד, בשעותיו האחרונות, הלילה, אחרי שהפציעה שנפצע ממחבל, בן עוולה, שדקרו לפני שבועיים, החמירה, והביאה למותו.

אב שזכה לגדל בן כזה, שכל כך רוצה טוב, שכל כך עושה טוב, וכעת מת על קידוש ה', נרצח במאבקינו על ארץ ישראל, ומיד אחריו עולה דמותו של אחיו, לינר סופר, שגר בישובינו, איש אוהב חסד, אוהב טוב, איש שאוהב אנשים, איש שתמיד שרואים אותו מיד הלב מתחמם וחיוך עולה על פניך, על אנשי מידות, אנשי חסד שחיים ביננו.

אב שזכה להעמיד בנים כאלה. משפחה, שמשפחתיות, חום ואהבה, שמחה וחיוך, חיבור וחסד הם יסודותיה, איבדה את מובילה, הכאב לא נותן להתרכז בכתיבה, דמעות ממלאות את העיניים, ומפריעות לראות את המסך.

על מה אפשר לכתוב בשעות כאלה.

והלב לוקח אותי לכתוב על ניסיונות, הקב"ה מעמיד אותנו בניסיונות, ניסיונות קשים, ניסיונות של אמונה, גם אברהם אבינו, מתנסה בניסיונות, וגדול הניסיונות, מופיע בפרשתנו, ולו ניתנת כותרת:

"ויהי אחר הדברים האלה והאלוקים ניסה את אברהם…"

מדוע הקב"ה מעמידנו בניסיונות? בניסיונות כואבים כל כך?

הנצי"ב ב'העמק דבר', כותב דברים יסודיים שאולי יכולים מעט לנחם את הלב הכואב:

'ויהי אחר הדברים האלה', ברור שיש שייכות פרשה זו לפרשה הקודמת לה, דבלא זה לא שייך לשון אחר הדברים האלה…ונראה פי׳ אחר הדברים האלה. אחר כל המאמרים והדיבורים שהיו בין הקב״ה ובין אברהם, והגביהו לאט לאט מעלה מעלה מתחלה ברכו בארץ ישראל וזרע כעפר הארץ, ואח״כ בריבוי בנים ככוכבי השמים היינו בני אדם גדולי ערך, ואח״כ ברכו בעת מילה שיהיה אב המון גוים. שיהיה בכוחו להכיר שם אלוה עולם גם לאומות העולם, שיהיו מכונים בשם גוים ולא יתגיירו לגמרי ועדיין היה חסר עוד…ואחר כל הדברים היה ענין עקידה שבזה נשלם גדלות של אברהם אבינו וזרעו מה שאין צריך עוד יותר ומשם והלאה שוב לא דבר הקב״ה עמו, ולא היה עוד ענין והוספה על התכלית הנרצה…

מסביר הנצי"ב אחר כל העליות שעלה אברהם אבינו, רצה הקב"ה לרוממו עוד, מטרת הניסיון היא לרומם ולהעלות את אברהם אבינו עוד דרגה.

דווקא מי שהקב"ה חפץ בו, הקב"ה מביא עליו ייסורים, ההתמודדות והקושי, חושפים את הטוב שבמעמקי האדם, מגלים כוחות חדשים.

דברי הנצי"ב, מנחמים את המתמודדים עם ניסיונות, ואומרים להם:

אשריכם, הזוכים בניסיון, שהקב"ה רוצה עוד מטובכם, עוד מרצונכם הטוב, כדי להעלות אתכם לגבהים חדשים!

ונמשיך להתבונן בדברי הנצי"ב:

"ומשום כך כתוב 'והאלוקים ניסה את אברהם',  דאף על גב שאין המקרא יוצא מידי פשוטו שהוא ענין ניסיון וכדכתיב: 'ה' צדיק יבחן', ואין לנו להתקשות למה לו לה׳ הניסיון היודע הכול מראש שהוא הוא שאלת ידיעה ובחירה אשר שגבה מדעת אנושי ולנו לדעת כי גבהו דרכי ה׳ מדרכינו ומחשבותיו ממחשבותינו.

בכל זאת לפי פשוטו לחוד הוא מיותר, שהרי אנו רואים שהוא ניסיון.

אלא יש בזה עוד משמעות…ניסה מלשון 'נתת ליראיך נס להתנוסס', היינו הגביהו על נס, הסבירו חז״ל שבזה הניסיון הגביה כוחו של אברהם אבינו והעלהו לתכלית גדולת האומה הישראלית.."

הניסיון הוא לא רק בדיקה ובחירה, הוא מלשון, לנשא, להרים ולרומם, הקב"ה רוצה להרים את המתנסה, ואולי רוצה להעלותו על נס, לפעמיים חיים ביננו אנשים, שאיננו שמים לב אליהם מספיק, והקב"ה רוצה לרומם אותם, שנלמד מהם, שיהיו נס, דגל, דגל, למשפחתיות, דגל לאידאליסטיות, דגל לחסד, דגל ערכיות, מלאה אהבה.

ובפי שממשיך הנצי"ב:

"כאשר יבואר. וכבר המשילו חז״ל…ענין ניסיון בשלשה משלים:
א. בקדירה שהקונה מנקש על קדירה טובה ולא על רעועה.
ב. על פשתן טוב מכים הרבה וכל מה שמכים יותר משביח מה שאין כן פשתן רע.
ג. על חמור טוב מוסיפים משאוי הרבה ומבחינים אולי יישא עוד יותר.

וענין שלשה משלים. ללמדנו שניסיון בא בשלש בחינות: פעם בא כמשל קדירה שלא בא הנקישה על הקדירה הטובה כדי שיושבח בזה, אלא כדי לדעת כמה חוזק הקדירה, ופעם בא כמשל הפשתן דלא בא הניקוש כדי לדעת אלא כדי להשביחו, ופעם בא כמשל החמור שלא בא כדי לדעת או כדי להשביח אלא באשר יש לבעליו רוב משא ומנסה את חמורו אולי יישא יותר וטוב לו. וכל מה שמוסיף החמור לישא מוסיף בעליו אחר כך במזונו.

כך פעם בא ניסיון לדעת כח צדקת האדם. וזה נקרא בחינה. פעם בא כדי שיוסיף להצטדק. דאף על גב שבכוח האדם מונח זו הפעולה מ״מ כל עוד לא בא מעשה לידו ולא הוציא מכוח אל הפועל לא נשרש זה הכוח אצלו ע״כ מביאו הקב״ה לידי ניסיון. והוא מתחזק ומוציא מכוח אל הפועל ומשריש זה הכוח בקרבו. ופעם בא הניסיון לעוון הדור. ומטילים על הצדיק משא ייסורים ואח״כ מקבל שכרו משלם…

הניסיון הוא גם בוחן, אך גם מרומם, ואם יורשה לי לסטות מעט מהנצי"ב המשל השלישי, לחמור, הוא לגלות איזה עוצמות יש ביננו, שנלמד מהם, שנדע שיש כאן מישהו שיש לו תפקיד חשוב ממה שחשבנו.

 

נתפלל שהקב"ה יגלה את הכוחות הטובים והנפלאים בעמנו, את האנשים הגדולים שבקירבנו, לא על ידי ייסורים כואבים, כי אם באתגרים מלאי טוב, אך אנו מקבלים עלינו את הניסיון, ויודעים שהאנשים שהוא הגיע אליהם, הם אנשים שיש להם כוחות גדולים לעמוד בו.

 

נוסיף ונאמר, גם הסביבה יש לה ניסיון, ברמה אחרת, בעוצמות אחרות, אך כל הסביבה, צריכה להתחזק באמונה, בחסד, באהבת הארץ, בלמידה מהאנשים הגדולים האלה, וכמובן לתמוך ולחזק אותם כפי יכולתנו, לתת להם חיבוק, אהבה וכתף, ובמידת הצורך עזרה וסיוע.

יהי רצון שנזכה לחשוף כוחות האומה במידת החסד והרחמים.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן