חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת בשלח – לזכות להביא גאולה!

בתחילת הפרשה אנו מוצאים ציווי מאד תמוה, ומאד קשה לביצוע שמצווה ה' את משה, אחרי שעם ישראל יצאו ממצרים, יצאו מהגיהינום, נמלטו מהסיוט, ממקום בו עינו אותם, רצחו בהם, השליכו את התינוקות שלהם ליאור, מצווה ה' שבמקום לעשות את התנועה הטבעית, להתרחק כמה שיותר, מצווה ה' שיחזרו לשערי מצרים:

"וידבר ה' אל משה לאמר, דבר אל בני ישראל וישובו ויחנו לפני פי החירות בין מגדל ובין הים לפני בעל צפן נכחו תחנו על הים, ואמר פרעה לבני ישראל נבוכים הם בארץ סגר עליהם המדבר, וחזקתי את לב פרעה ורדף אחריהם ואכבדה בפרעה ובכל חילו וידעו מצרים כי אני ה', ויעשו כן"

רש"י ופרשנים נוספים מסבירים שיש כאן מהלך שמטרתו להטעות את פרעה, לגרום לו להאמין שעם ישראל איבדו את דרכם, וזה יביא אותו להבנה על חולשתם ופגיעותם וממילא הוא יבוא לתקוף אותם, ויוכל להתגדל שם שמיים על ידי המופלאה שבמכת קריעת ים סוף, ואכן מהקשר הפסוקים הדברים מוכחים.

אבל השפת אמת לומד מכאן יסוד חשוב מאד בעבודת ה', ונתחיל בהבאת דבריו, ואז ננסה להבין את משמעותם.

"דבר אל בני ישראל וישובו" (שמות, י"ד, ב). לאשר יצאו בני ישראל בחיפזון ממצרים והיה שלא בהדרגה, ואין זה דבר של קיימא, הוצרכו לשוב. והעניין, כמו שכתוב "והחיות רצוא ושוב" (יחזקאל, א', יד), על ידי המרוצה מהתלהבות יותר מהכוח, על זה צריך להיות מיד בחינת "שוב", ועל ידי זה יש לו קיום…".

עם ישראל יוצא ממצרים, שחסד אלוקי, הקב"ה מוציא אותם בפלא, החיפזון מייצג שהיציאה ממצרים היא אלוקית, כל דבר אנושי הוא תהליכי-הדרגתי, שאנו רואים מהלך שנעשה במהירות ובחיפזון, זה מגלה שהדבר נעשה לא כדרך הטבע, זה מופלא וראוי להודות על כך, אבל יש בזה גם חסרון, כי עם ישראל לא עבר את התהליך הראוי, ייתכן שהיהודים יצאו ממצרים אך מצרים לא יצאה מהיהודים.

העם עדיין לא עשה את התהליך הפנימי של היציאה לחרות, זה אולי מה שכתוב מיד בתחילת הפרשה:

"ויהי בשלח פרעה את העם ולא נחם אלוקים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא, כי אמר אלוקים פן ינחם העם בראתם מלחמה ושבו מצרימה"

הקב"ה יודע שעם ישראל בנפשו הוא עדיין עם מפוחד של עבדים, שלא יכולים להתמודד, וברירת המחדל שעומדת לפניהם בראותם קושי, בראותם מלחמה היא לחזור למצרים, למקום שהם חשים שהוא שלהם, איננו מתאימים לחירות, איננו יכולים להיות עם עצמאי, אנו חייבים את המחסה החמים של מצרים, כך יגידו בני ישראל בליבת בראותם מלחמה ולכן ישובו מצרימה.

לכן אחרי שהקב"ה הוציאם, הם חוזרים לשערי מצרים, והפעם הם צריכים להחליט לצאת, ולעבור את התהליך הנפשי הכרוך בהעזה לצאת, התהליך הנפשי של ההשתחררות ממצרים, התהליך שיוביל אותם לחוש שהם יכולים וראויים להיות עצמאיים וחופשיים.

השפת אמת מכנה את שתי התנועות הללו של הקפיצה הפתאומית וההתקדמות ההדרגתית במושגים "רצוא ושוב" (על פי יחזקאל, א', יד). ה"רצוא" מבטא את תנועת הקפיצה, וה"שוב" הוא התהליך המקביל של התקדמות הדרגתית מנקודת ההתחלה.

התהליך הזה הוא הכרחי, בעולם הטיפול אחת מדרכי הטיפול היא לחזור על חוויות מסוימות, לפחות בדמיון ובמחשבה, ולחוות את החוויה ממקום אחר, יותר בטוח, יותר בוגר, יותר שולט, הקב"ה מחזיר את עם ישראל, לשערי מצרים, אחרי שלושה ימים בקריאה, שהם יעשו את היציאה אחרת, לא בבריחה בהולה על כנפי נשרים אלוקיות, אלא ביציאה בוטחת של עם שנגאל, של עם שלוקח אחריות על חירותו ועצמאותו.

כפי שכותב השפת אמת על אותו העניין בשנה אחרת:

"יש לומר טעם העניין, שיציאת מצרים היה נס שלא בהדרגה, והיא לשעה, ורצה השם יתברך שיישאר גאולה זו בעצמות ישראל כו'. לכך ציווה שיחזרו ויעלו מעצמותם, "ולכך, 'ויצעקו'. ולכאורה מאחר שראו נפלאותיו שאין להם שעור – למה יראו? אך כי ידעו, שעתה צריכין לגבור מעצמם. וזהו שאמרו: שהיו נתונין בדין, שעל פי דין נגאלו עתה כו'".

כלומר, אומר השפת אמת, כעת היו צריכים לעשות בבחירתם ובכוחם בזכותם.

כאן כבר יש להם בחירה ולכן גם יש להם זכות בדבר, כפי שמשבחן הכתוב: 'ויעשו כן', ומביא רש"י:

"'ויעשו כן' – להגיד שבחן, ששמעו לקול משה, ולא אמרו, היאך נתקרב אל רודפינן, [ש]אנו צריכים לברוח. אלא אמרו, אין לנו, אלא דברי בן־עמרם"

ועל אותה שעה נאמר (שם שם ח): "ובני ישראל יוצאים ביד רמה".

על פי זה מובן גם למה לא נקרע הים עד שנכנסו 'עד חוטמם', על פי חז"ל, כי כאן נדרשו למסירות נפש, להתמסרות שלהם.

דבר זה מסביר היטב מדוע הנביא כותב שהנבואה העתידה לא תהיה בחיפזון:

כִּי לֹא בְחִפָּזוֹן תֵּצֵאוּ וּבִמְנוּסָה לֹא תֵלֵכוּן כִּי הֹלֵךְ לִפְנֵיכֶם ה' וּמְאַסִּפְכֶם אלוקי יִשְׂרָאֵל.

הגאולה שאנו נמצאים בעיצומה, איננה בחיפזון, אלא תהליך של אלפי שנים של תיקון וצמיחה, של עמל ועבודה, של תיקון כל המציאות העולמית שהולכת ומתקדמת בהובלת עם ישראל.

בגאולת מצרים ה' הלך לפני בני ישראל, אבל הם עצמם היו שבויים עדיין בגלות. לעומת זאת, בגאולה שלנו נאמר "כִּי הֹלֵךְ לִפְנֵיכֶם ה' וּמְאַסִּפְכֶם אלוקי יִשְׂרָאֵל": ה' לא הולך רק לפניהם, וכביכול מושך את עם ישראל אליו, אלא הוא גם המאסף, כלומר, הקב"ה הולך ומוביל את ישראל, אך גם ישראל עולים ומתעלים וההופעה האלוקית מגיעה בעקבותיהם.

הדבר נכון הן בהתקדמות הגאולה בעם ישראל, איננו רוצים ניסים ונפלאות, אנו רוצים לתקן ולהתעלות, ור' צדוק בצדקת הצדיק כותב זאת גם על התעלות האדם באופן פרטי:

ראשית כניסת האדם לעבודת ה' צריך להיות בחפזון, כמו שמצינו בפסח מצרים שהיה נאכל בחפזון, ולא פסח דורות. מפני שההתחלה לנתק עצמו מכל תאוות עולם הזה שהוא מקושר בהם, צריך לשמור הרגע שמתעורר בו רצון ה', ולחפוז על אותו רגע למהר לצאת מהם, אולי יוכל. ואחר כך שוב ילך במתינות ולאט, כדין פסח דורות.

האדם לעיתים חש התעוררות והוא צריך לקחת את ההתעוררות הזאת ולנצלה להיכנס למהלך חיים טוב, להוסיף בקדושה, אך אחרי ההתעוררות הוא צריך באופן הדרגתי לבנות את כל חייו בהתאם למדריגה החדשה שהוא נמצא בה.

כך אפשר לבאר את דברי הרב קוק באורות התשובה, לגבי שתי תשובות, פתאומית והדרגתית, שבתחילה האדם חווה תשובה פתאומית ובשלב שני הוא עושה תהליך, רצוא ושוב.

יהי רצון שנזכה לעלות מעלה מעלה, לתקן עולם במלכות שדי, ומתוך התיקון נזכה לגאולה שלימה במהרה בימינו!

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן